Olenko ainut työntekijä, joka on tyytyväinen henkilöstövuokrausfirmoihin?
Elikkäs opiskelin tässä vielä vuosia sitten. Meinasin eräänä kesänä jäädä ilman harjoittelupaikkaa ja myös ilman kesätöitä, eli siis ilman rahaa muutamaksi kuukaudeksi, niin päätin laittaa hakemukset kolmeen eri henkilöstövuokrausyritykseen kaupungissani ja kahdesta niistä kutsuttiin haastatteluun. Oli kuulemma kesäksi hirveä tarve kesätyöntekijöistä ja pääsinkin töissä aloittamaan jo noin 2 viikon sisällä. Hommia jatkui pitkälle syyskuuta asti. Työt olivat lähinnä elintarvikealan töitä sekä ravitsemuspalveluhommia. Työnkuva oli kuitenkin tosi laaja ja kesän aikana tuli hyvinkin tutuksi melko iso laitos. Työn saamiseksi riitti, että omisti hygieniapassin.
Sen jälkeen sovittiin, että tekisin vuoroja koulun ohella aina kun pystyn. Minulle ilmoitettiin joka viikko mahdolliset työvuorot tekstiviestillä ja sain itse valkata niistä niitä, joita pystyn tekemään. Jos en pysty vuoroa ottamaan, ne annettiin jollekin toiselle jne. Tein opiskelunjen loppupuolella n. 8 kuukauden ajan vuoroja eräässä toisessa yrityksessä ja valmistumisen jälkeen sain sieltä hommia kokopäiväisesti. Olin henkilöstövuokrausyrityksen kautta töissä n. 1,5v yhtäjaksoisesti, jonka jälkeen sopimuksen loputtua kysyttiin haluaisinko siirtyä talon kirjoille vakituistyöntekijäksi. Suostuin siihen ja tässä minä nyt olen. Työajat ovat hyvät eli ma-pe 6-14 tai 14-22, mutta palkka ei kuitenkaan mikään paras mahdollinen. Nettona tienaa n. 1700-2000e joka kk, mutta yksinasuva tulee ihan hyvin toimeen. Olen kuitenkin hyvin tyytyväinen tähän tilanteeseen ja minulle on jäänyt hyvä kuva näistä henkilöstövuokrausyrityksistä. Usein saa lukea kuulla eriäviä mielipiteitä. Anteeksi kirjoitusvirheet, kirjoitin nopeasti :)
Kommentit (23)
Vuosia tein keikkaa vuokrafirmoille ja lopulta työllistyin asiakasyritykseen. Ei valittamista. Ilman näitä yrityksiä en olisi päässyt työelämään kiinni koulun jälkeen, joten kiitos heille siitä. Kun on valmis tekemään työtä kuin työtä, niin varmasti myös työllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Et, mutta ei niitä tyytyväisiä kyllä kovin paljon ole.
Useimmat joutuvat erilaisiin vaikeuksiin niiden kanssa palkoista,lisistä,km korvauksista, ateriakorvauksista,lomista,sairaslomista jne...
Tietysti myös eri henkilöstövuokrausfirmoissa on suuria eroja, mutta kyllä myös ongelmat tunnistetaan ja tunnustetaan.
Parhaiten sopivat joillekin opiskelijoille ja perheettömille jotka voivat tulla töihin 15min varoitusajalla
Mulla ei ole ollut ikinä ongelmia palkanmaksun kanssa, oon ollut nyt 5v yhtäjaksoisesti töissä vuokrafirman kautta. Samaa ei voi sanoa kaupungilla töissä olevista kavereista, joilta saattaa useinkin puuttua lähes koko palkka tai osia. Puuttuvat maksetaan ehkä joskus 2-3 vko päästä, mikä helpottaa tosi paljon, kun nälkä ja laskujen eräpäivät on nyt.
Opteamille parempi nimi olisi negatiivi.