Kuinka lajittelette pyykit?
Itse olen vaan lämpötilan mukaan. Mietin pitäisikö vielä lajitella valko- ja kirjopyykki. Mutta valkoisia on niin vähän...
Kommentit (32)
Meillä erikseen:
- valkopyykki
- tummat
- punasävyiset
- "erikoispyykki" eli silkki, villa tms,
Meillä peruslajittelu omiin koreihinsa mustat (ja muut tosi tummat), valkoiset (ja muut tosi vaaleat) ja värikkäät/kirjavat.
Näistä sitten tarvittaessa omia alalajitelmia esim punaiset, jos on sellaisia joiden epäilen päästävän väriä, ja ne, jotka pestään muuta pyykkiä matalammassa lämmössä. Lisäksi on vielä ns erikoispyykki, kuten esim vessan matot, jotka pesen aina erikseen.
Meillä on käytännössä vaaleat 40C sekä mustat/kirjavat 40C sekä lakana/pyyhepyykki 60C.
Pyyhkeet ja lakanat (60 astetta) ja vaatteet (40 astetta). Tuon tarkempi lajittelu on osoittautunut turhaksi. Uudet vaatteet pesen aluksi yksin, mutta ostan vaatteita harvakseltaan.
Ihan fiilis pohjalta, monta kertaa pessystähän ei enää lähde väriä joten mustaakin voi periaatteessa laittaa mihinkä pyykkiin vaan.
60 asteessa lakanat ja pyyhkeet, yleensä sopivasti löytyy samansävyiset samaan koneelliseen
40 asteessa vaatteet, valkoiset ja vaaleat erikseen
Mustat/ tummat
Valkoiset
Punaiset
(Vaalean) siniset, sis. harmaat ja vihreät.
Joko 60 tai 40 astetta. Hienopesu tai kirjopesu. Jos kone ei täyty, voin siirtää pyykkejä "hellävaraisempaan" ohjelmaan tai matalampaan lämpötilaan.
- Alusvaatteet ja sukat, 40 C
- Treenivaatteet ja ns. tekniset vaatteet, ulkovaatteet, 30 - 40 C
- Pyyhkeet, 60 C
- Lakanat, tyynyliinat ja peitot, tyynyt, 40 - 95 C
- Puuvillavaatteet värin mukaan, 40 C
60asteessa lakanat ja pyyhkeet (ovat meillä kaikki vaaleasävyisiä, joten ei värierottelua).
40asteessa värin mukainen lajittelu: kirjopyykki=suunnilleen samansävyiset samaan koneelliseen (ei esim. punaista ja vaaleansinistä samaan tai tummia ja vaaleita sekaisin), valkopyykki=valkoiset ja muut vaaleat sävyt.
30asteessa hienopesun vaativat, kuten neuleet yms.
Tarvittaessa villapesu tai muu erikoisempi ohjelma
Omalla kokemuksella suosittelen pesemään tummat ja punaiset eri koneellisessa kuin vaaleat. Tämä siksi, ettei tule "värivahinkoja"
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiilis pohjalta, monta kertaa pessystähän ei enää lähde väriä joten mustaakin voi periaatteessa laittaa mihinkä pyykkiin vaan.
Osa vaatteista värjää useankin pesun jälkeen, joten turvallisempaa erotella tummat ja vaaleat. Erityisesti punaiset päästävät väriä pitkään. Tämä ihan kokemuksella havaittu.
Lämpötilan (60, 40, 30) ja suunnilleen värin mukaan, esim. valkoiset-muut vaaleat, mustat-muut tummat, punasävyiset, sini-vihersävyiset jne.
Olen tarkka, koska olen huomannut että etenkin lilat ja punaiset laskevat herkästi väriä. Joskus myös lapsen turkoosi t-paita muuttui ekassa pesussa harmaaksi kun joku tummempi (?) vaate laski väriä vaikka tuo paita oli ainoa uusi vaate siinä koneellisessa :/ Lajittelu elää jonkun verran sen mukaan mitä on likaisena, esim. ruskeat voin pestä punasävyisissä tai sinisten kanssa, tummemmat siniset mustien kanssa jne. Jos kone tuntuu kovin vajaalta, tarkistan onko jotain harvemmin pestäviä jotka olisivat pesun tarpeessa ja joilla voi täydentää, esim. pehmoleluja, suihkuverho, kauppakasseja, patalappuja, tyynyjä tms.
Vaatteet
Lakanat ja pyyhkeet
Väriä irrottavat ulkovaatteet
Joskus laitan lakanat erikseen 90 aseteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa vaatteista värjää useankin pesun jälkeen, joten turvallisempaa erotella tummat ja vaaleat. Erityisesti punaiset päästävät väriä pitkään. Tämä ihan kokemuksella havaittu.
Mä olen ratkaissut asian niin, että meidän taloudessa ei ole mitään punaisia värjääviä vaatteita, niin ei tule ylimääräistä lajittelua ja vaivaa! Ohis
Kaikki vaan samaan. Hyvin on tällä metodilla mennyt 10v.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eksyi minun vuosia vanha punainen t-paita miehen valkoisen kauluspaidan kanssa samaan pesuun. Paita ei ollut enää täysin valkoinen koneesta tullessaan. En lähtisi siis sekoittelemaan kirkkaita/tummia värejä valkoisten joukkoon.
60 asteessa lakanat ja pyyhkeet.
40 asteessa lajilteltuna: mustat ja tummat, kirjo, valkoiset
Lisäksi erikoisohjelmilla hienopesua ym vaativat vaikka yksittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, riippuu pyykinpesuaineestakin, punaisia vaatteita en käytä.
Paljon pestyt vaatteet ja uudet vaaleat
Vähän pestyt tummat
Punaiset
Alalajeina: kiireelliset/kiireettömät :)
Lakanat ja tyynyliinat
Pyyhkeet
Valkopyykki
Kirjopyykki, esim. voimakkaat punavärit pesen erillään muista
Mustat ja muut erittäin tummat
Farkut
Hienopyykki sis. villa
Jos vaaleeta lakanapyykkiä on sopivasti koneellinen, pesen ne 95 asteessa.
Muuten näin:
Musta 40 C -- n. 40 % pyykistä
Musta 60 C -- n. 20 % pyykistä
Kirjava/vaalea 40 C -- n. 10 % pyykistä
Kirjava/vaalea/lakanat/pyyhkeet 60 C -- n. 30 % pyykistä