Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka lajittelette pyykit?

Vierailija
13.07.2017 |

Itse olen vaan lämpötilan mukaan. Mietin pitäisikö vielä lajitella valko- ja kirjopyykki. Mutta valkoisia on niin vähän...

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummat, vaaleat, värilliset, lakanat ja pyyhkeet. 

Vierailija
22/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti: lajittelu värin ja lämpötilan mukaan, vähänkäytetyt pikapesulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti lakanat ja pyyhkeet 95 astetta. Vaatteet 60 astetta. Olen alkanut käyttämään värinkeräysliinoja niin voi pestä eri väriset samalla kertaa.

Vierailija
24/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoiset vaatteet

Mustat vaatteet, ei mitään "+muut tummat", kun ei sellaisia ole)

Pyyhkeet

Liinavaatteet, lakanat eli valkoiset erikseen värillisistä

Vaatekirjopyykkiin kaikki punaisesta siniseen jne

Tietysti on niitä satunnaisia ulkotakkeja ja vessanmattoja sunmuita, mutta ne aina erikseen

Vierailija
25/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkoiset vaatteet

Mustat vaatteet, ei mitään "+muut tummat", kun ei sellaisia ole)

Pyyhkeet

Liinavaatteet, lakanat eli valkoiset erikseen värillisistä

Vaatekirjopyykkiin kaikki punaisesta siniseen jne

Tietysti on niitä satunnaisia ulkotakkeja ja vessanmattoja sunmuita, mutta ne aina erikseen

Niin ja farkut erikseen

Vierailija
26/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen en lajitellut ollenkaan, vaan pesin kaikki samassa 60 asteessa. Eksä sitten opetti lajittelun jalon taidon, mutta sittemmin olen noudattanut lähinnä pyyhkeet/lakanat/alushousut/sukat 60 asteeseen ja muut vaatteet neljäänkymppiin, tosin jo vähän kulahtaneet vaatteet isken nykyään sinne kuuteenkymppiin, uudet ja räikeät vaatteet neljässä kympissä. Ei se oo mulle niin nuukaa jos vähän haalistuu.

Vierailija
27/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 4 eri kategoriaa:

60c: pyyhkeet, lakanat yms.

40c: tummat

40c: vaaleat (joskus menee tummienkin seassa jos vähän)

30c hellävarainen pesu ilman huuhteluainetta: farkut + herkemmät vaatteet

Vierailija
28/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet, lakanat pyyhkeet. Vaatteet pestään 40c, lakanat ja pyyhkeet 60c. Eipä ole ollut ongelmia värien kanssa vaikka melko paljon punaisia vaatteita. Tosin meillä ei mitään h&m rättejä olekkaan käytössä.

Vierailija
29/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet näköjään pesevät vaatteet neljässäkympissä ilmeisesti pesuohjeen mukaan.

Itse pesen kaiken kuudessakympissä, lukuunottamatta villaa ja silkkiä. Hyvin kestää.

Neljässäkympissä pestynä värit eivät pysy vaatteissa, vaan kulahtavat muutamassa pesussa. Olen pessyt kirkasvärisiä lastenvaatteita nyt 10 vuotta, ja tämä on tullut opittua kantapään kautta. Nykyään lastenvaatteet säilyvät hyvännäköisinä kunnes käyvät pieniksi.

Lajittelen erikseen liinavaatteet, tumman kirjopyykin, punasävyiset ja vaalean kirjopyykin.

Vierailija
30/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoiset ja vaaleahkot vaatteet (40 'C) sisältäen vaaleanpunaiset, vaaleansiniset, keltaiset, jne. Näiden kanssa käytän värienkerääjäliinaa, jos koneellinen sisältää uusia vaatteita.

Mustat ja tummat vaatteet (40 'C) sisältäen siniset, punaiset, ruskeat, jne.

Kylpyhuoneen matto ja suihkuverho (60 'C)

Pyyhkeet ja pefletit (90 'C)

Lakanat (90 'C)

Pyyhkeet ja lakanat erikseen sen takia, että lakanoiden kanssa käytän huuhteluainetta ja pyyhkeiden en. Rakastan koppuraisen karheita pyyhkeitä.

Lakanapyykkiä tulee koneellinen kerran viikossa, pyyhkeitä suunnilleen kerran kahdessa viikossa, tummia ja vaaleita pesen molempia suunnilleen kaksi koneellista viikossa. Kylppärin maton ja suihkuverhon pesen vaihtelevasti, kuitenkin noin kuukauden välein. Kylppärin matto on siis suihkun vieressä, ja siinä kuivatellaan suihkun jälkeen. Se ei ole vessanpöntön tai lavuaarin lähellä, joten siksi voi pestä vähän harvemmin.

Taloudessa on vain sellaisia vaatteita, jotka voi pestä tavallisilla pesuohjelmilla, ei siis esimerkiksi silkkiä.

Vierailija
31/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaikki 60 asteessa. Vaatteet ja pyyhkeet/lakanat erikseen. Muuten värinkerääjäliina vaatteiden sekaan.

32/32 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän täällä raportoinut aiemminkin, mutta meillä näin:

Koneessa on luukku auki ja sinne työnnetään kaikki likapyykki sitä mukaa kun sitä tulee, kaarituelliset liivit pesupussissa.

Kun kone on täynnä, pannaan 40 ohjelma, joskus 60 tai erikoistilanteessa puolen tunnin pika 30-60 astetta.

Rumpuun menee kaikki paitsi rintsikat, uusimmat siistit paidat, stretch-housut ja jotkut ulkovaatteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi