Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasien/piilolinssien käyttäjät!

Vierailija
12.07.2017 |

Omistatko monet rillit? Käytätkö piilareita? Milloin näkösi huononi? Onko miinusta, plussaa tai hajataittoa? Mistä ostat rillisi tai piilarisi? Keskustelua aiheesta.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannesta luokasta asti ollut lasit, yksiä laseja käytän päivittäin mut mulla on parit vanhat rillit tallessa siltä varalta että nää uudet hajoaa. Käytän piilareita harvoin, yleensä jos meen johonki tapahtumaan/juhliin ja haluun tehä nöyttävän silmämeikin. En näe kauas mutta näen lähelle, molemmat silmät muistaakseni nyt -2,50.

Silmälasien käytössä ei oo oikeestaan muuta hankalaa kun sateella linssit kastuu esim pyöräillessä eikä näe eteensä, tai on mulla kovalla pakkasella jäätynykki linssit (samalla tavalla kun auton ikkunat, raaputin kynnellä puhtaiksi) Oon jo tottunut niiden käyttämiseen. 

Piilolinsseissä hankalaa on se jos linssin alle menee joku roska koska silloin on helvetti on irti, varsinkin jos et heti pääse ottamaan linssiä pois päästä ja putsaamaan sitä

Vierailija
42/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet silmälasit on ja kestopiilareita käytän. Vahvuudet -4 ja -0.5, lasit on olleet lapsesta saakka. Näkö huononi kun en käyttänyt laseja enkä piilareita arjessa "ihan hyvin nään", ainoastaan koulussa tai koneella ollessa pidin. Harkitsen laserleikkausta, koen lasit vähän hankalina (treenaan paljon) ja piilarit kuivattavat silmiä jatkuvassa käytössä. Ostin ennen pienestä optikkoliikkeestä, nykyään instrusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämmöllä laserleikkausta.

Vaikka maksaakin, niin myös maksaa ajan kanssa itsensä takaisin, kun ei tartte ostaa laseja ja piilareita. Olin itse 41-vuotias, kun leikattiin ja jo nyt viiden vuoden päästä laskeskelen, että olen jo voitolla.

Vierailija
44/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasit 11v. Nykyään piilarit. Sankalasit 3v vanhat, vähän käytössä, vahvuus -8. En uskalla mennä leikkaukseen, olen varma, että se epäonnistuisi eikä piilareita sitten voisi käyttää, satunnaisesti käytän 2 euron lukulaseja . Monella nuoremmallakin on kaksitehot mutta ei vaan oikein innosta.

Jokin ei nyt täsmää tässä.

Mistä muka voi ostaa kahden euron "lukulasit",

jos on muka -8 dioptrin likinäkö?

Lukulaseja käyttävät ne, joilla on plus-dioptreja,

yleensä plussaa on yli 45-55-vuotiailla.

Vierailija
45/46 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla tuntuu olevan miinuslasit...

Olin 25-vuotias, kun töissä kannettavalla tietokoneella tarkkaa numerotyötä tehdessäni huomasin että oli vaikeuksia erottaa tiettyjä numeroita toisistaan ja jouduin koko ajan pinnistelemään tarkentaakseni näkemääni. Silloin kävin näöntarkastuksessa ekaa kertaa ja sain ensimmäiset lasini. Plussaa ja hajataittoa.

Se vaan että ymmärsin väärin ja luulin saaneeni "lukulasit", vaikka ne olivat oikeasti ihan yleislasit, joita mun olisi kuulunut käyttää suunnilleen koko ajan. En käyttänyt.

Olin joulukuussa tarkastuksessa, näkö oli huonontunut ja sain tietää että olin viimeiset kolme vuotta käyttänyt lasejani väärin. Pitkän ja turhauttavan sovittamisen ja liikkeiden kiertelyn jälkeen ostin uudet lasit. Nyt taas tuntuu että on otsa jumissa koko ajan, että olisiko jo puolessa vuodessa taas näkö huonontunut ja pitäisi nyt jo hankkia uudet lasit. Kalliiksi tulee tällainen, ahdistavaa.

Vierailija
46/46 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-2,5 ja -2,25 on nyt näkö silmissä. Lasit sain ekan kerran kutosluokan keväällä, silloin näkö oli jotain -1,5/-1,75 paikkeella. Muistan kun yhtäkkiä en vaan  millään enää erottanut tokavikalla pulpettirivillä ollessani että mitä taululla luki ja oli siirryttävä eturiviin aina kurkkimaan että mitä siellä on...

Eli 13 vuodessa on vasta vähän näkö huonontunut. Käytin ekat pari vuotta laseja vain kun oli nähtävä kauas, kuten koulussa, sitten tuli yksi leiri jolla oli tarpeen pitää varalta ne päässä jatkuvasti joten silmät tottuivat enkä enää pärjännyt sen jälkeen ilman.

Ei ole hajataittoa tai muita ongelmia. 

Yhet lasit on vain, sitten on varalaseina vanhoilla vahvuuksilla olevat yhet lasit sekä aurinkolasit, myös vanhoilla vahvuuksilla kun niillä nyt ihan riittävän hyvin näkee jos tarve hetkellisesti on.

Piilareita en käytä, en ole ees kokeillut enkä halua kokeilla. Koen lasit miellyttäviksi ja näytän mielestäni hölmölle ilman niitä, sopivat tyyliini vain niin hyvin.

Tähän mennessä olen ostanut lasini ihan nstrumentariumista, ei ole vielä kovin monia laseja ollut tässä ajassa. Nykysiä ja vara+aurinkolaseja ennen on ollut muistaakseni vain kolmet lasit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä