Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasien/piilolinssien käyttäjät!

Vierailija
12.07.2017 |

Omistatko monet rillit? Käytätkö piilareita? Milloin näkösi huononi? Onko miinusta, plussaa tai hajataittoa? Mistä ostat rillisi tai piilarisi? Keskustelua aiheesta.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hankalaa on rillien käytössä? Ap

Ne on hankalat suihkussa ja saunassa ja myös sohvalla/sängyllä makoillessa. Aurinkolaseja ei voi käyttää.

Vierailija
22/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lasit sain 12-vuotiaana. N:o 18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 jatkaa: ikää siis pian 29 ja ekat lasit sain noin 10 vuotta sitten. Nyt parin-kolmen vuoden aikana alkanut alamäki.

Vierailija
24/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistatko monet rillit? Käytätkö piilareita? Milloin näkösi huononi? Onko miinusta, plussaa tai hajataittoa? Mistä ostat rillisi tai piilarisi? Keskustelua aiheesta.

Kahdet silmälasit, toiset on aurinkolasit - SpecSaversilta tietenkin.

Piilolaseja käytän melkein joka päivä kello 10 ja 21 välillä,

nuorena pidin kertakäyttöpiilareita aina viikon kerrallaan.

Olen käyttänyt piilolinssejä 30 vuotta, vuosina 1987-2017.

Ekat piilarit oli niitä, mitä piti itse puhdistella ja ostaa vuosittain uudet, 1000mk/ pari + linssinesteet 36mk/ 2 pulloa kk:ssa.

Kun kertakäyttöiset tuli markkinoille, siirryin heti niihin ja pidin aina niin kauan, kunnes linssi kuivahti ja putosi silmästä.

Käytän piilareita aina vain toisessa silmässä: toinen näkee tarkkaan lähelle, toisella näen kauas ja voin esim. ajaa autoa.

30 vuodessa ei ole ollut yhtään silmätulehdusta tai muita ongelmia,

aina ne irtoaa itsekseen, ellei itse poista silmästä.

Piilolinssit ostin ennen optikolta,

nykyään netistä Lensonilta.

Näkö huononi 9-vuotiaana v.1979. Hajataitto ja pirusti miinuksia.

Nyt 47-vuotiaana miinus-dioptereita on edelleen melkein 10 molemmissa silmissä,

ikänäöstä ei tietoakaan.

Näen mikroskooppisen tarkasti alle sentin etäisyydelle, kuten kaikki voimakkaasti likinäköiset.

Halvimmat lasit saa Specsiltä,

näinkin vahvat vain 200€ kpl. Kalleimmat on Instrussa.

Laserleikkaus korjaisi nykyään vahvankin likinäön, mutta ei ole niin paljon valuuttaa.

Menisin ehkä pohjois-Afrikkaan leikkauttamaan silmäni, siellä laserleikkauksen hinta on viidesosa suomalaisista ryöstöhinnoista.

Vierailija
25/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet moniteholasit. -5.0/+2 Hankittu netistä. Noin 270e, paras linssi.

Piilareita ajoittain, nekin netistä

Vierailija
26/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on hankalat suihkussa ja saunassa ja myös sohvalla/sängyllä makoillessa. Aurinkolaseja ei voi käyttää.

Aurinkolaseja voi käytää, pitää vain ostaa yhdet vahvuuksilla/ostaa sellaiset laseihin kiinnitettävät/käyttää piilareita tavallisten aurinkolasien kanssa.

Vierailija
27/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3D-lasit leffoissa xD Eivät meinaa mahtua yhtä aikaa päähän molemmat. Siksi käytän piilareita elokuvissa.

Vierailija
28/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kahdet lasit, toiset vähän huonommat ja vanhemmat, joita käytän kotona esim. sohvalla röhnöttäessä. Toiset lasit menin ostamaan kun totesin, että näkö on vähän heikentynyt. Niin se olikin, mutta myyjä sanoi ettei kannata laittaa lisää tehoja kun näkö lähtee kuulema parantumaan. Ärsyttää kun tuntuu että nään niillä uusilla laseilla vielä huonommin kuin vanhoilla, johtuiskohan linssin etäisyydestä silmään tai jotain. No kuitenkin, eipä oo näössä ainakaan parempaan suuntaan menty näinä parina vuotena kun nää lasit on ollu mulla. Rahatilanne ei ainakaan parane tässä lähitulevaisuudessa, joten puoliks lepakkona mennään sitten.. :( Miinusta löytyy siis sen 6 ja 6.25, hajataittoa myös.  Ensimmäiset lasini sain neljännellä luokalla muistaakseni. 

Vierailija
29/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lasit 13-vuotiaana. Aluksi käytin vain tunneilla, telkkarin katsomisessa ja näin. 19-vuotiaana aloin käyttää kokoaikaisesti. Omistan yhdet lasit (+ parit kaapissa varalta, jos nämä yhtäkkiä hajoavat). Olisi mukavaa kyllä jos olisi toiset lasit että voisi vaihdella. Nyt miinusta -3 ja silmät karsastaa. Lasien käytössä hankalaa on se, että jossain tilanteissa ne on tiellä, sateella kastuvat ja koko ajan nostelen näitä ylemmäs vaikka vasta kävin kiristämässä ruuveja. Näkö tästä varmasti huononee vielä pitkään.

N23

Vierailija
30/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdet silmälasit, toiset on aurinkolasit - SpecSaversilta tietenkin.

Piilolaseja käytän melkein joka päivä kello 10 ja 21 välillä,

nuorena pidin kertakäyttöpiilareita aina viikon kerrallaan.

Olen käyttänyt piilolinssejä 30 vuotta, vuosina 1987-2017.

Ekat piilarit oli niitä, mitä piti itse puhdistella ja ostaa vuosittain uudet, 1000mk/ pari + linssinesteet 36mk/ 2 pulloa kk:ssa.

Kun kertakäyttöiset tuli markkinoille, siirryin heti niihin ja pidin aina niin kauan, kunnes linssi kuivahti ja putosi silmästä.

Käytän piilareita aina vain toisessa silmässä: toinen näkee tarkkaan lähelle, toisella näen kauas ja voin esim. ajaa autoa.

30 vuodessa ei ole ollut yhtään silmätulehdusta tai muita ongelmia,

aina ne irtoaa itsekseen, ellei itse poista silmästä.

Piilolinssit ostin ennen optikolta,

nykyään netistä Lensonilta.

Näkö huononi 9-vuotiaana v.1979. Hajataitto ja pirusti miinuksia.

Nyt 47-vuotiaana miinus-dioptereita on edelleen melkein 10 molemmissa silmissä,

ikänäöstä ei tietoakaan.

Näen mikroskooppisen tarkasti alle sentin etäisyydelle, kuten kaikki voimakkaasti likinäköiset.

Halvimmat lasit saa Specsiltä,

näinkin vahvat vain 200€ kpl. Kalleimmat on Instrussa.

Laserleikkaus korjaisi nykyään vahvankin likinäön, mutta ei ole niin paljon valuuttaa.

Menisin ehkä pohjois-Afrikkaan leikkauttamaan silmäni, siellä laserleikkauksen hinta on viidesosa suomalaisista ryöstöhinnoista.

9-vuotiaana minulla oli miinusdioptereita vain pari,

mutta näkö huononi tasaisesti 20-vuotiaaksi asti.

Näköni on ollut nyt siis -9 dioptria 20-vuotiaasta tähän asti eli 47-vuotiaaksi asti.

Ikänäköä minulle ei ole tullut,

en tarvitse mitään laksitehoja.

Vierailija
31/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka käyttää saunassa/suihkussa rillejä? Nehän kärsii kuumasta jne.. Eiks nukkuessa oteta rillit pois? Ap

Vierailija
32/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että rillit on jossain tilanteissa ns tiellä, mutta tuntuu, että monet pitää itse rillejä hankalana? Päähän vaan rillit ja menoksi! Ap

Vierailija
33/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolmet moniteholasit, yhdet monitehoaurinkolasit, yhdet lukulasit ja yhdet  yksitehot, joilla näen tietokoneelle. Lukuvahvuus on +4,75, kauas +3. Hajataittoa on reilusti, joten en näe edes kissankokoisia kirjaimia selvästi. En ole oppinut lukemaan moniteholaseilla, siksi erikseen lukulasit. Piilareita en tykkää käyttää. Sain ekat lasit vasta 40-vuotiaana ja siitä alkaen näkö on tasaisesti huonontunut. En koe silmälaeja ollenkaan hankaliksi käyttää. Päänsärkyä ja huimausta tulee helposti, jos lasit on hetkenkin pois. Suihkussa en kylläkään niitä tarvitse.

Vierailija
34/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laseja käytän, koska piilarien kanssa tappeleminen on maailman rasittavinta puuhaa. Jos menen ulos tai on jotain juhlia, silloin survon piilarit silmään.

Hajataittoa on, miinukset nelosen luokkaa, mutta visus toisessa silmässä aivan rajoilla, joten edellisen reseptin sain vasta silmälääkärin kautta. Specsavers. 

Vierailija
35/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laseissa -6.5, käytän lähinnä kotona tai jos silmät on tosi kuivan tuntuset. Piilarit -5.75, suurimman osan ajasta käytössä. Piilarit on äärimmäisen käytännölliset, varsinkin kun itsellä sellaset jotka "hengittää" hyvin eikä silmät pääse herkästi kuivumaan. Ekan kerran lasit sain 8-vuotiaana. Sillon en niitä käyttänyt ja 12-vuotiaaksi mennessä olikin näkö rutkasti huonotunut. Piilarit oli huonon itsetunnon omaavalle teinille pelastus, kun häpesin karseita "pullopohjiani". Nykypäivänä aivan sama onko päässä lasit vai piilarit kunhan näkee kunnolla.

Vierailija
36/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinkolaseja voi käytää, pitää vain ostaa yhdet vahvuuksilla/ostaa sellaiset laseihin kiinnitettävät/käyttää piilareita tavallisten aurinkolasien kanssa.

Ne omiin laseihin kiinnitettävät linssit on järkyttävän rumat. Vahvuudet muuttuu, ei huvita ostaa muutaman vuoden välein uusia aurinkolaseja, joita Suomen kesässä käytetään ehkä pari viikkoa. Piilarien laittoon menee tuurista riippuen 5-20 minuuttia ja hermot. Ei jää montaa vaihtoehtoa.

Eri

37/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet tavalliset ja yhdet aurinkolasit, piilarit satunnaisesti käytössä. Ekat lasit saanut kun olen ollut 10v, tällä hetkellä -2,5 ja -3 ja taisesti heikkenee. Pientä hajataittoa

Vierailija
38/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin saada ensimmäiset lasini joskus 12 vuotiaana. Ekat piilolinssini ostin 15 vuotiaana ja siitä lähtien käytin lähes pelkästään piilareita kunnes noin 1,5 vuotta sitten alkoi lähinäköni huononemaan niin, että nykyään en esim. pysty ripsaria laittamaan piilarit silmissä. Silmäpussit on myös näin 44 vuotiaana aamuisin jo useimmiten sellaiset, että rillit on armeliaampi vaihtoehto.

Mulla on aktiivikäytössä kahdet lasit + yhdet ns. kotilasit eli epämuodikas malli, joten en kehtaa julkisesti käyttää, mutta näen näillä hyvin ja ovat mukavat päässä, niin käytän kotona. 

Piilareita on laatikossa useampi pari ruskeita, värittömiä ja yhdet siniset. Tilaisn aikoinaan instrun verkkokaupasta. Nykyään käytän piilareita vain juhlimaan lähtiessäni (enkä aina silloinkaan), viimeksi oli juhannuksena päässä.

Vierailija
39/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se elämä on hankalaa rillien tai piilareiden kanssa jos siitä sellaista tekee.

Vierailija
40/46 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän piilareita yötä päivää, mutta omistan myös yhdet silmäläsit. Molemmissa silmissä -6 molemmin puolin. Lasit sain muistaakseni 10-vuotiaana, siirryin piilareihin lukioikäisenä. Nyt olen siis 22.

Käytän myös piilareita yötä päivää. Olen 53 v. ja sain piilarit vuonna 82. En tällä hetkellä edes omista silmälaseja, koska ne hävisivät jollain reissulla viime vuonna. Pidän aina huolta, että mulla on parit piilarit varastossa. Saatan ostaa lasit jossain vaiheessa. Olen vain niin tottunut piilareihin, että silmälasit tuntuisivat oudolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme