Miten joku voi sanoa lapsestaan, että tämä ei ole yhtään lahjakas?
Törmäsin tällaiseen lauseeseen. Miten joku voi sanoa niin? Kaikkihan ovat lahjakkaita jossain.
Kommentit (47)
Mistä olet saanut käsityksen, että kaikki ovat lahjakkaita jossakin?
Jos lapsi on tasaisesti hyvä monessa jutussa, mutta ei missään poikkeavan lahjakas? Itse käsitän lahjakkuuden sellaisena, että lapsi on ikätasoistaan huomattavasti parempi jossakin - ja ilman harjoittelua. Siis syntymälahjana.
Moni kehuu lastaan taidoista, jotka ovat ihan tavanomaisia ja varsinkin, jos harjoittelee säännöllisesti.
Tietenkin kaikki ovat lahjakkaita jossain. Kyse on vain siitä, missä asiassa.
No, jos se lapsi nyt ei vain ole lahjakas missään.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on tasaisesti hyvä monessa jutussa, mutta ei missään poikkeavan lahjakas? Itse käsitän lahjakkuuden sellaisena, että lapsi on ikätasoistaan huomattavasti parempi jossakin - ja ilman harjoittelua. Siis syntymälahjana.
Moni kehuu lastaan taidoista, jotka ovat ihan tavanomaisia ja varsinkin, jos harjoittelee säännöllisesti.
Kyllähän tavanomaisistakin taidoista saa kehua, kunhan se ei ole suhteetonta. Ei saa antaa kuvaa, että lapsi on lahjakas jossain asiassa, missä hän ei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tavanomaisistakin taidoista saa kehua, kunhan se ei ole suhteetonta. Ei saa antaa kuvaa, että lapsi on lahjakas jossain asiassa, missä hän ei sitä ole.
Minua ärsyttää, kun mieheni sisko kehuu omaa lastaan jatkuvasti sukulaistapaamisissa, kuinka lahjakas ja loistava tämä on - vaikkei tuo osaa mitään ihmeellistä. Olemme siinä pakollisena yleisönä tälle kehunnalle, eikä tietenkään kukaan kehtaa oikaista, miten asia oikeasti on.
Meidän (kilpatasolla harrastavat ja koulussa hyvin menestyvät) lapset ovat joutuneet kuuntelemaan tätä hehkutusta vuosia, mutten ole niin lapsellinen, että ryhtyisin kilpalaulantaan tai vähättelyyn tämän ihmisraukan kanssa. Ärsyttävää se tosin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää, kun mieheni sisko kehuu omaa lastaan jatkuvasti sukulaistapaamisissa, kuinka lahjakas ja loistava tämä on - vaikkei tuo osaa mitään ihmeellistä. Olemme siinä pakollisena yleisönä tälle kehunnalle, eikä tietenkään kukaan kehtaa oikaista, miten asia oikeasti on.
Meidän (kilpatasolla harrastavat ja koulussa hyvin menestyvät) lapset ovat joutuneet kuuntelemaan tätä hehkutusta vuosia, mutten ole niin lapsellinen, että ryhtyisin kilpalaulantaan tai vähättelyyn tämän ihmisraukan kanssa. Ärsyttävää se tosin on.
Jos omat lapsesi siis tekevät oikeasti jotain järkevää eli harrastavat kilpatasolla, se miehesi sisko varmaan on siitä kateellinen ja tekee itsensä sen takia sukulaistapaamisissa naurunalaiseksi. Normaalilla itsetunnolla varustettu vanhempi ei lastaan kehu, tietenkin kysyttäessä voi kertoa jostain voitosta tms, mitä nyt on lähiaikoina ollut.
Vertaa lasta itseensä ja puolisoonsa, joiden tason jo tuntee. :D
Tottakai jokaisella on lahjoja, eli on lahjakas. Kammottavia minusta vanhemmat, joiden mielestä heillä on oikeus olla 'vaatimaton' omien lastensa kustannuksella, ja vähättelevät näitä muille. Ei lapsi ole vanhemman jatke.
Törmäsin täällä kerran johonkin ihmeelliseen tsemppausketjupyyntöön, missä joku halusi tsemppausta sille, että lapsi aloittaa koulun aikaisemmin. Se oli aika kiintoisa tapaus.
Minä taas en ymmärrä mitä pahaa siinä olisi - eihän suurin osa ole erityisen lahjakkaita missään. Itsekään en ole. Olin koulussa aina perus-keskitasoa kaikessa, en hyvä missään, en huono missään. Mikään aine ei erityisesti kiinnostanutkaan, mutta perustunnollisena silti suoritin riittävän hyvin kouluni. Ja vaikka lahjoja ei ole, valitsin akateemisen koulutuksen ja sisulla opiskelin sen ja teen alan asiantuntijatöitä.
Meillä lapsista myös toinen on kaltaiseni, ei erityisen lahjakas missään. Toinen taas on selvästi musikaalisesti todella lahjakas, mitä on paljon lasten isän suvussa.
Mutta tosiaan kun itsellä on ollut oikein hyvä elämä näin peruspulliaisena ilman erityisiä lahjoja, ihmettelen mitä negatiivista siinä on, että toteaa ettei lapsella näyttäisi olevan mitään erityislahjoja?
Aika järkyttävä lähtökohta lapselle, jos vanhempi sanoo, että et ole sitten yhtään lahjakas missään. Olisi noloa, ellei olisi niin surullista.
Vierailija kirjoitti:
Aika järkyttävä lähtökohta lapselle, jos vanhempi sanoo, että et ole sitten yhtään lahjakas missään. Olisi noloa, ellei olisi niin surullista.
Miksi se pitäisi jotenkin lapselle ilmoittaa? Ei tietenkään lapselle sanota, kuinka hän ei ole hyvä missään. Oli totta tai ei. Koska saattaahan se lapsi kuitenkin olla ehkä jossain hyvä, mutta se taito ei ole vain tullut esiin, niin idioottihan se vanhempi on, jos sabotoi lastaan sanomalla etukäteen, kun eihän susta "Pertti" ole mihinkään, niin turha edes yrittää.
75% ei ole lahjakkaita missään erityisessä, mutta voivat silti löytää juttuja missä ovat parhaita koulutuksen ja lahjakkuuksien kombinaatioiden takia.
No ei välttämättä tarvitse olla lahjakas. Voi myös olla esim. loistava piirtäjä jos on harjoitellut pitkään. Mielestäni se on vähintään yhtä upeaa kun lahjakkuus, joka siis tarkoittaa sitä ettei ole tarvinnut juurikaan harjoitella ollakseen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai tuota nyt lapselle kukaan sano, vaikka olisikin sitä mieltä. Ja toisaalta, se ettei ole lahjakas missään ei todellakaan tarkoita etteikö pystyisi lähes mihin tahansa mitä haluaa ja päättää. Itse tajusin jo lapsena, ilman vanhempien kommenttejakin, etten ole lahjakas, mutta tiesin myös että se on kompensoitavissa työn tekemisellä ja sisulla. Samoin ajattelen tyttärestäni, joka vaikuttaa olevan kaltaiseni: perusälykäs, mutta ei huippu missään: hänestä voi tulla lääkäri, matemaatikko, biologi, tai ihan mitä vaan mitä hän päättää ja mikä kiinnostaa. Se vaan vaatii vähän enemmän duunia kuin joltain jolla on erityisiä luonnonlahjoja ja taipumuksia.
- 12
Voihan lapsi olla aikuisena lahjakas jossakin, mikä ei vielä lapsena tule esille. Tai jota vanhemmat eivät ikinä saa tietää.
On vaikkapa loistava iskemään naisia tai hyvä sängyssä. Osaa flirttailla sujuvasti, ottaa poskeen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks häl karjalaiset sukujuuret? Vai savolaiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle pahin mitä on tehdä on kehua häntä vaikka oikeasti ei ole mitään kehuttavaa. Se saa ihmisen luulemaan vääriä asioita ja hän luulee että hän on jossaain oikeasti lahjakas vaikka ei olekkaan.
Se kostautuu aina tulevaisuudessa.
Joillekin sana lahjakas on jotain mystistä ja ihmeellistä, jota he eivät ymmärrä.