Vituttaa tämä jokakesäinen matonpesuvouhutus!
Minua on aina suuresti vituttanut suomalaisten matonpesuhöpinä. Kaikillako on sitten rumat, arvottomat räsymatot, joita hinkataan. Omia persialaismattoja ja muita vähän hintavampia on hieman paha pestä jossain laiturilla.
Kommentit (26)
Miksi harmittaa. Mattosi on likaiset, etkä viitsi viedä pesulaan, kun niitä ei voi pestä käsin ja harmittaa, kun muilla on puhtaat matot. Vai mikä?
Mikä siinä sua harmittaa? Se että muut pesee omia mattojaan? En nyt tajua tätä harmituksen aihetta ollenkaan. Harmittaako sua kaikki muutkin asiat maailmassa mitä muut tekee ja sinä et? Mahtaa olla ahdistava elämä kun koko ajan kelailee että hitto kun muut juo kahvia ja minä en!
Aloittajaa harmittaa kun toiset pesevät iloisena hyvässä seurassa mattoja auringon paistaessa.
Olen 50-vuotias enkä ole ikinä pessyt yhtään mattoa kuuraamalla sitä järvessä. Meillä on kuitenkin puhtaat matot, sillä ne pestään mattopesukoneella useita kertoja vuodessa. Suosittelen samaa kaikille muillekin.
Kalliimpaahan se on mutta myös ekologisempaa. Pesuaineet ja lika eivät mene sellaisenaan vesistöön vaan puhdistamon kautta.
Ei mattoja pestä enää luonnonvesissä! Tulkaa nyt hyvä aika jo vuoteen 2017. :D
Ne pestään matonpesupaikoilla.
Jotkut höyryhärvelit on ihan naurettavia, kunnolla saa puhdasta kun pesee ne matonpesupaikalla. Tietysti voi olla suurkaupungissa asuvilla hankalampaa (en tiedä miten teillä on pesupaikkoja?) joten täytyy keksiä jotain muuta.
Ei siellä tuollaisia hapannaamoja kaivatakaan. :D
No ei kai niitä mattoja voi ulkona talvellakaan pestä..
Mä nimenomaan pesen mattoni pitkin vuotta. Pienet räsymatot ihan tavallisessa pesukoneessa, isommat vien pesulaan konepesuun. Laakapesua vaativat pesen saunan pesuhuoneessa penkin päällä ja kuivatan suoraksi levitettynä penkkien varassa. Jonkun maton saatan käydä pesaisemassa matonpesupaikalla jos on sopiva keli ja inspiraatio.
Minullakin on käsinsolmittuja persialaisia villamattoja, eikä niitä tietenkään käsin pestä. Ymmärrän, mitä Ap tarkoittaa. Suomalaisilla on paljon rumia räsymattoja.
Meillä ei ole mattoja ollenkaan. Problem solved!
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on käsinsolmittuja persialaisia villamattoja, eikä niitä tietenkään käsin pestä. Ymmärrän, mitä Ap tarkoittaa. Suomalaisilla on paljon rumia räsymattoja.
Minä en ymmärrä. Miksi muut ei saisi vouhottaa?
Minäkin voin järkyttää Ap:ta. On puulattiat ja ei mattoja ollenkaan siivoamisen helpottamiseksi. Ei mattojen imurointia/tamppausta eikä pesua = yksi riesa kotitöistä vähempänä. Olenkin kissamamma ;)
Vierailija kirjoitti:
On olemassa muitakin mattoja kuin persialaismattoja ja räsymattoja. Omat mattoni ovat laadukkaita ja kauniita villa- ja puuvillamattoja, kestävät hyvin vesipesua ja kuuraamista, vaikka hienoa designia ovatkin.
miten estätte kaikumisen jos ei ole mattoja?
Vierailija kirjoitti:
Eniten vituttaa kaikki!
No vielä enemmän vi.....taa matonpesijät. Planeetta olisi parempi, jos KAIKKI eivät hinkkaisi vimmaisesti mattojansa. Nyt KAIKKI torille vastustamaan mattojen hinkkausta. Pro ei hinkata mattoja - liike on heti perustettava. Kaikki pitää ottaa paskanen matto mukaan ja huutaa: ei hinkata, ei hinkata.
Villamattoja ei tarvitse pestä kuin kerran 20 vuodessa. Itsellä ei ole kuin yksi pieni wc-matto minkä pesen kerran kesässä, helppoa ja saa sanoa että joo kävin pesemässä mattoja.
Vierailija kirjoitti:
Villamattoja ei tarvitse pestä kuin kerran 20 vuodessa. Itsellä ei ole kuin yksi pieni wc-matto minkä pesen kerran kesässä, helppoa ja saa sanoa että joo kävin pesemässä mattoja.
Minulla on ihan tavallisia halpoja puuvillamattoja. Pari viikkoa sitten pesin ne tuossa omalla pihalla painepesurilla. Ihan mustaa likavettä tuli matoista vaikka viime kesänä pesin viimeksi. Eikä ole edes lapsia tai lemmikkejä taloudessa. Miten se villamatto voi pysyä vuosikymmeniä puhtaana? Sehän alkaa jo haisemaan tuollainen.
Kun meillä vielä oli kesäpaikka sain laiturilla pestä ja saastuttaa järveä, nyt asun keskikaupungilla ilman autoa, joten en pese mattoja, vain ne jotka voin pestä kylppärin lattialla, siis pari pientä mattoa. Tein mitä puhdasta tahansa, nautin siitä. Vanhana ei kaikkea enää voi eikä jaksa, joten nauttikaa te jotka vielä jaksatte itse pestä kesällä ulkona mattonne.
Miten se sinuun vaikuttaa?