Sinkulla 7 e/pv budjetti kuukauden ajan? Onnistuisikohan...
Pitäisi säästää rahaa ja ruuasta se on kai helpoten napsaistavissa. Nykyään mulla menee jotain 400-500 e ruokakauppaan kuukaudessa sisältäen myös pesuaineet ym. Käytännössä ostan kaikkea helppoa ja kallista kuten valmiiksi siivutettua ja pilkottua ruokaa ja paljon epäterveellistä ja kallista kuten luomusipsejä ja 7 euron jätskiä. Käyn kaupassa parin päivän välein ja aina tulee heräteostoksia tehtyä.
Haluaisin nyt parantaa tapani, saada rahaa säästöön ja siinä sivussa syödä terveellisemmin. Onnistuuko 7 e päiväbudjetilla eli n. 200 e/kk vai pitäisi varata enemmän rahaa? Talouteen kuulun vain minä yksin.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en todellakaan tuhlaa 2,60€ halpaan opiskelijalounaan kun sillä summalla saa jo ison aterian kotona. Hernekeitto on 1€/purkki ja sillä saa jo mahan täyteen eli turhaa maksaa yhdestä hernekeitto lautasesta 2,60€.
Eikä siihen kokkailun tarvi mennä ikuisuus kun maanantaina keittää ison annoksen riisiä, heittää vähän pakastevihanneksia ja linssejä pannulle ja kataa kookosmaitoa päälle niin on ruokaa moneksi päiväksi.
Saahan tuolla hinnalla muutakin. Esim sen keiton lisäksi salaattia ja vihanneksia, siemeniä, pähkinöitä, leipää ja juomistakin.
Saa toki, mutta saan kilon porkkanapussin kaupasta tai torilta eurolla. Maito maksaa 65c/litra eli jos juo lasillisen kotona niin maksaa 13c. Eli Hernekeitto tölkki, kilon porkkanoita ja litra maitoa kaupasta maksaa samanverran kun lautanen hernekeittoa, 2dl maitoa, porkkanaraastetta (yritäpä syödä enemmän kun 500g...tai edes 400)... Se että saan leipäsiivun ja vähän pähkinöitä päälle ei kauheasti auta jos haluaa säästää rahaa.
Kun annokset on säänöstelty niin että saa ottaa maha täyteen halpaa riisiä mutta vain 8 kappaletta lihapullia ja pinon porkkanaraastetta oppii aika nopeasti että kotona tekee halvempaa ruokaa ja sästää jos laittaa sen eväsrasiaan.
Opiskeluaikana mä söin lähinnä tomaattikastiketta ja pastaa, se on vaan niin hyvää, kananmunia proteiinin lähteeksi. Mä en joutunut koskaan tinkimään lempihajuvedestä enkä vaatteista, koska söin niin vähän (174cm ja 52kg) nyt on lapsia ja ruokaa on laitettava, joten itsekin nykyään vähän eri mitoissa :)
Onnaa, meillä kaks hlöä ja rahaa menee ruokaan 220-350 e/ kk eli kyllä onnistuu 7e päiväbudjetti kun katsoo mitä ostaa. Mahdolliset lihat alle 8e/kg, kananmunat on hyviä ja edullisia, kasviksia paljon sekä linssejä/papuja proteiinilisäksi. Pottuapastaariisiäleipää ei syödä, ei leikkeleitä eikä eineksiä.Safkat tehdään itse ja kaikki päivälliseltä ylijäänyt menee pakastimeen. Loppukuusta siellä onkin sitten viikon ruoat valmiina.
Vierailija kirjoitti:
En ole opiskelija enkä siten saa opiskelijaruokalassa parin euron lounasta millä elää puoli päivää.
Onko muita kuin opiskelijakokemuksia?
ap
Jos luulet että 2 e lounas on halpa, niin ei tule onnistumaan ap:n kokeilu. En opiskeluaikaan tuhlannut noin paljon lounaaseen kuin pakon edessä. Edelleen lounaani ovat edullisia, esim. linssitomaattikeitto on täyttävää ja huokeaa. Kuivaherneistä tehty hernekeitto on todella halpaa. Kahdella eurolla saa saavillisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en todellakaan tuhlaa 2,60€ halpaan opiskelijalounaan kun sillä summalla saa jo ison aterian kotona. Hernekeitto on 1€/purkki ja sillä saa jo mahan täyteen eli turhaa maksaa yhdestä hernekeitto lautasesta 2,60€.
Eikä siihen kokkailun tarvi mennä ikuisuus kun maanantaina keittää ison annoksen riisiä, heittää vähän pakastevihanneksia ja linssejä pannulle ja kataa kookosmaitoa päälle niin on ruokaa moneksi päiväksi.
Saahan tuolla hinnalla muutakin. Esim sen keiton lisäksi salaattia ja vihanneksia, siemeniä, pähkinöitä, leipää ja juomistakin.
Saa toki, mutta saan kilon porkkanapussin kaupasta tai torilta eurolla. Maito maksaa 65c/litra eli jos juo lasillisen kotona niin maksaa 13c. Eli Hernekeitto tölkki, kilon porkkanoita ja litra maitoa kaupasta maksaa samanverran kun lautanen hernekeittoa, 2dl maitoa, porkkanaraastetta (yritäpä syödä enemmän kun 500g...tai edes 400)... Se että saan leipäsiivun ja vähän pähkinöitä päälle ei kauheasti auta jos haluaa säästää rahaa.
Kun annokset on säänöstelty niin että saa ottaa maha täyteen halpaa riisiä mutta vain 8 kappaletta lihapullia ja pinon porkkanaraastetta oppii aika nopeasti että kotona tekee halvempaa ruokaa ja sästää jos laittaa sen eväsrasiaan.
Opiskelijan epäekologinen säästövinkki: Kun syö opiskelijaravintolassa, kannattaa ahtaa lautaselle hillitön keko risottoa tms. ruokaa, jossa lihat on samassa kuin kaikki muukin. Koska niin järjetöntä määrää ei voi tai ei ainakaan kannata syödä kerralla, siitä vaan valikoimaan niitä arvokkaimpia osia suuhun... Jätteisiin päätyy iso kasa halpaa hiilaria, joten omatunto soimaa, mutta minkäs teet kun aina ei voi ottaa eväitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi säästää rahaa ja ruuasta se on kai helpoten napsaistavissa. Nykyään mulla menee jotain 400-500 e ruokakauppaan kuukaudessa sisältäen myös pesuaineet ym. Käytännössä ostan kaikkea helppoa ja kallista kuten valmiiksi siivutettua ja pilkottua ruokaa ja paljon epäterveellistä ja kallista kuten luomusipsejä ja 7 euron jätskiä. Käyn kaupassa parin päivän välein ja aina tulee heräteostoksia tehtyä.
Haluaisin nyt parantaa tapani, saada rahaa säästöön ja siinä sivussa syödä terveellisemmin. Onnistuuko 7 e päiväbudjetilla eli n. 200 e/kk vai pitäisi varata enemmän rahaa? Talouteen kuulun vain minä yksin.
No meiltä tuo budjetti riittää helposti kahden henkilön ruokiin, emmekä edes kituuttele. Syömme hyvin (ehkä jopa liiankin, vähempiki riittäisi) ja kasvispainotteisesti, siten että joka aterialla on kuitenkin jotain lihaa/kalaa.
B
7€ on jo uljastelua. Itse vedän alle kahden euron päiväpudjetilla, johon eivät sisälly pesuaineet, sillä en syö niitä.