normaalipainoisten elämäntavat
Te, joilla bmi normaalipainon rajoissa, kertokaa elämäntavoistanne. Kuinka usein herkuttelette ja miten? Harrastatteko usein liikuntaa, entä kuinka usein punnitsette itsenne?
Olen pudottanut painoa ja kohta saavutan sen maagisen normaalipainon. Mutta kuinka sitten pysyä siinä?
Kommentit (23)
Laihtumisen jälkeen energian kulutus on pienentynyt.Syön kolme kertaa päivässä sopivasti,en syö huvikseen pitkin päivää.Mitä vähemmän lihaksia sen pienempi energian kulutus.
Syön vain nälkääni ja vain sen verran että nälkä lähtee. Liikuntaa harrastan kevyesti, ja välillä on kausia etten harrasta ollenkaan. En ole kovin sporttinen tapaus.
Harrastan liikuntaa (kunnolla) 3-5 kertaa viikossa. Juoksua, salitreeniä. Arkena syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja joskus iltapalan. Töissä lisäksi kaksi kahvitaukoa, jolloin mustaa kahvia. Jos lounas on kevyt, on pakko ottaa välipalaa ennen salitreeniä töitten jälkeen. Syön ihan tavallista sekaruokaa nälän kokoisia annoksia. Karkkipäivä kerran viikossa, lisäksi satunnaisrsyi kahvipullaa yms. En seuraa vaakaa, vasn peiliä ja vaatteita. Olen lihaksikas, joten kulutus on isompi kuin normaalisti tämän kokoisella naisella.
Entinen ylipainoinen vastaa: Neljä kertaa viikossa liikuntaa, juoksua ja kuntosalia. Syön ruokaa ihan kunnolla ruoka-aikoina ja kyläillessä myös jälkiruoat ja kahvitarjoilut. En varsinaisesti "herkuttele". Olen tietoisesti etsinyt elämän sisältöä ja nautintoa muista asioista kuin syömisestä. Nykyään syön elääkseni eikä toisinpäin.
Ap:llä tuntuu tärkein asia olevan "herkuttelu" ja kuinka usein herkutellaan. Ihan kuin ruoka olisi jotain pahaa syötävää, joka vaatii sitten sen herkuttelun.
Itse syön 3-4 ateriaa päivässä ja en todellakaan syö pahaa ruokaa, vaan ruokani ovat herkkua. Aamuisin käyn tunnin-puolentoista tunnin reippaalla kävelyllä ennen ensimmäistä syömistä. Loppupäivän liikkumiset ovat sitten ns. arkiliikuntaa.
Syön arkisin melko saman kaavan mukaan, aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala. Aamu alkaa smoothiella, lounas työpaikkaruokalassa. Päivällinen usein peruskotiruokaa, pyrin kuitenkin tekemään arkisin kevyttä: kanaa, kasviksia, keittoja, salaatteja. Iltaisin syön vielä rahkaa tai munakasta yms. Viikonloppuisin syön vapaammin ja saatan juoda myös viiniä.
Käyn kuntosalilla 1-2 kertaa viikossa, lisäksi jumppaan kotona, juoksen ja pyöräilen. Liikuntaa kertyy 5-6 kertaa viikossa.
Punnitsen itseni lähes joka päivä ja jos huomaan painon nousevan, otan heti ryhtiliikkeen ja parin päivän kevennyksen ruokavalioon ja lisään liikuntaa. Nyt esimerkiksi vaaka näyttää vähän liikaa, siispä parin päivän ryhdistäytyminen korjaa tilanteen, eikä paino pääse karkaamaan käsistä.
Bmi 21, ikää 42. Painoni on samalla tasolla kuin teinivuosina.
En harrasta muuta liikuntaa kuin hyötyliikuntaa (pyöräilen lyhyet matkat töihin ja kouluun, tykkään kävellä paikkoihin silloin tällöin) ja ratsastusta kerran viikossa. Talvella lumilautailen noin 5 päivää. Töissä joudun kävelemään jonkin verran sillä olen sairaalan sisäinen lähetti. Syön herkkuja joka ikinen päivä ja ruokavalioni koostuu muutenkin eineksistä. Vain töissä syön edes jotenkin terveelliseksi luokitellun lämpimän kasvisaterian salaatteineen päivineen. Olen siis vastikään alkanut välttää lihaa mutta vielä tulee kyllä usein sorruttua. Mulla taitaa olla kohtalaisen hyvät geenit. Tosin aineenvaihdunnan hidastumisen iän myötä kyllä jo huomaa, painoa tullut noin 5 kg lisää viimeisen parin vuoden aikana vaikka syön nykyään paljon vähemmän suklaata kuin ennen. Kuitenkin melkein päivittäin.
N25 177cm 70 kg.
Syön viisi kertaa päivässä. En napsi mitään näiden ruokien välissä.
Syön todella harvoin karkkia tai jäätelöä. Makeanhimoon auttaa lasillinen Pepsi Maxia jos siltä tuntuu.
Käyn kuntosalilla kolme kertaa viikossa ja treenaan kunnolla.
Ruokavalio on myös tiukka. Punnitsen raaka-aineet ja pitäydyn minulle sopivissa määrissä.
Bmi 21,2
Syön vain nälkään, yleensä noin kolme kertaa päivässä (koulun lounas, kotona päivällinen, pieni iltapala), mutta kesäisin syön aamupuuro (1dl hiutaleita, lounaaksi salaatti, iltapäivällä rahka, kotiin päästyä päivällinen. Mikäli illalla ei ole nälkä, en syö iltapalaa).
Olen perso makealle, ja syön suklaata/karkkia pari kertaa viikossa, mutta vain pieniä määriä. Esimerkiksi sulaapatukka, tai muutama irtokarkki. Ulkona käyn syömässä ehkä kerran viikossa, mutta silloin suosin sushia ja salaattia, niin ei tule mitään hirveää kaloripommia. Sushi kun pääosin on vain kalaa ja riisiä..
Salilla käyn 4krt viikossa. Harrastan myös hyötyliikuntaa (portaat hissin sijaan, liikun paikasta toiseen mieluiten kävellen + julkisilla, koska autolla ei tule liikuntaa yms).
Punnitsen itseni ehkä pari kertaa viikossa, yleensä siitä tulee huono omatunto, ja jää taas herkut ja roskaruoka vähemmälle :D
Vihaan koko sanaa "herkuttelu". Toinen inhokki on "nauti". Ei sen vuoksi että "herkuttelussa" tai "nauttimisessa" olisi mitään pahaa vaan siksi miten noita sanoja tungetaan joka jumalan yhteyteen sopivat ne siihen tai eivät.
- Tänään herkutellaan eilisillä tähteillä
- Lapset eivät ole kotona niin on aikaa nauttia kaikessa rauhassa ja kiireettä aamupaskalla käymisestä
- Jne.
No niin, asiaan. Liikun monipuolisesti n. tuhat kaloria per päivä suunnilleen viidesti viikossa, fiilisten mukaan ettei siitä tule pakkopullaa, ja syön enimmäkseen alusta asti tekemääni ruokaa. Erilaisia teollisia lisäsysteemeitä käytän hyvin vähän. Soijalärpäreitä ja muita kummallisuuksia en mene lähellekään. Olen mielestäni aika hyvä laittamaan ruokaa ja syön hyvää ruokaa. Enimmäkseen puputan kasviksia joiden kaverina julmasti linssejä ja papuja. Siihen että näistä oppi tekemään ruokaa piti kyllä treenata jonkin verran. Jonkun verran kalaa mutta vain vähän lihaa. Hedelmiä menee aika paljon, vuodenajan mukaan varioiden.
Syön jonkun verran nk. herkkuja (joko kerroin että vihaan tuota(kin) sanaa?) ja jos olen reissussa niin syön mitä sattuu olemaan tarjolla mutta pidän epäterveellisten ruokien määrän kohtuullisena. Pastaa menee jonkun verran ja tummaa riisiä paljon. Alkoholia menee hyvin vähän, nuorempana meni enemmänkin mutta enää ei vain maistu.
Yritän liikkua paljon jalkaisin. Pidän kävelemisestä ja tykkään mm. juosta kuntosalille/uimaan/joogatunneille. Kaupassa käyn enimmäkseen jalkaisin (n. 20min kävely/suunta). Koetan saada nukuttua sen kahdeksan tuntia per yö, tai ainakin seitsemän.
Jos näyttää että paino alkaa nousemaan niin otan siitä kopin ajoissa enkä päästä painoa nousemaan niin paljon että sen korjaamisesta tulee vaikeaa. En käy puntarissa usein mutta kyllä sen näkee itsestään onko syytä punnita itsensä ja aloittaa tarvittava korjausliike.
T. Nelkyt ja risat normaalipainoinen mies
Asenne ap. Unohda herkuttelu ja ala keskittyä muihin asioihin.
Entinen fläsä tässä moi. Normaalipainoa (163cm 57kg) ylläpidetty kaks vuotta. Syön aamupalaksi kaurapuuroa, lounaaksi eilistä kotiruokaa, päivälliseksi kans tavallaista kotiruokaa, ja jos illalla napostuttaa niin syön lanttua tai porkkanaa. Jossain välissä saatan syödä välipalaksi esimerkiksi tavallisen ns. sokerijogurtin jos on nälkä. Käytän ihan huoletta rasvaa ja syön pastaa, perunaa jne, mutta leipää en pääasiassa syö koskaan. Pikaruokaa syön 0-2 kertaa kuukaudessa, esimerkiksi eilen söin pizzan. Olen sokerihiiri, ja nykyään syön karkkia tosi harvoin koska voin syödä sitä ylettömät määrät :D edellinen sokeriherkku oli kinder maxi patukka. Liikun koirien kanssa about 10km päivässä, ja välillä lisäksi pyöräilen tai käyn itsekseni lenkillä mutta en säännöllisesti. Voisin varmasti syödä leipääkin lihomatta, mutta mun annoskoot tuon kotiruuan suhteen on aika isoja joten tällä meiningillä ei enää leipää pysty vetään lihomatta, mielummin syön itseni kylläiseksi tavallisella ruualla.
Vierailija kirjoitti:
Entinen fläsä tässä moi. Normaalipainoa (163cm 57kg) ylläpidetty kaks vuotta. Syön aamupalaksi kaurapuuroa, lounaaksi eilistä kotiruokaa, päivälliseksi kans tavallaista kotiruokaa, ja jos illalla napostuttaa niin syön lanttua tai porkkanaa. Jossain välissä saatan syödä välipalaksi esimerkiksi tavallisen ns. sokerijogurtin jos on nälkä. Käytän ihan huoletta rasvaa ja syön pastaa, perunaa jne, mutta leipää en pääasiassa syö koskaan. Pikaruokaa syön 0-2 kertaa kuukaudessa, esimerkiksi eilen söin pizzan. Olen sokerihiiri, ja nykyään syön karkkia tosi harvoin koska voin syödä sitä ylettömät määrät :D edellinen sokeriherkku oli kinder maxi patukka. Liikun koirien kanssa about 10km päivässä, ja välillä lisäksi pyöräilen tai käyn itsekseni lenkillä mutta en säännöllisesti. Voisin varmasti syödä leipääkin lihomatta, mutta mun annoskoot tuon kotiruuan suhteen on aika isoja joten tällä meiningillä ei enää leipää pysty vetään lihomatta, mielummin syön itseni kylläiseksi tavallisella ruualla.
Lisäyksenä vielä että käyn puntarilla joka ikinen aamu.
En syö mitään prosessoitua ruokaa, en juuri mitään mikä lasketaan ns. viralliseksi herkuksi. Arkiruokani on hyvää, joka ateriani koen herkulliseksi. En pihistele annoskoossa.No sipsejä syön joskus, mutta otan sen pienimmän 75 g pussin. Viiniä juon viikoittain. Syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Kävelen tai pyöräilen työmatkat, juoksen lenkkejä 2-3 krt viikossa, teen lihaskuntoa ja joogaan. 171 cm ja 65 kg, sporttinen vähärasvainen keho.
10 jatkaa
Itsellä myös toi sama, että eineksiä vältän kuin ruttoa. En siis ole ikinä edes tykännyt niistä, eikä ne edes ole terveellisiä. Joskus ostan kyllä pakkasesta bataattiranskalaisia/ristikkoperunoita/patonkia/mozzarellatikkuja, mutta noi on lähes ainoat einekset, mitä suostun syömään. Syön paljon salaattia, kasviksia, papuja ja kanaa (jota nyt olen kyllä vähentänyt). Kastikkeet teen yleensä kookosmaitoon. Tuorejuustoja käytän kyllä paljon ruoissa. Pastaa ja perunaa syön harvemmin (n. kerran-pari viikossa), riisiä ja kukkakaali/parsakaalimuussia useammin. Yleensä syön salaatin kanssa uunikasviksia/täytettyjä herkkusieniä tms.
ei eineksiä, ei ns herkkuja (karkkeja? eines kakkuja?). Teen hemmetin hyvää ruokaa ihan itse parhaista raaka-aineista. Voita. Ei koskaan mitään margariiniä tai rypsraps yms aurinkokukkaöljyjä.
Tai no on mulla yleensä joku 10 suklaalevyä kotona, mutta aika harvoin menee ees se yksi rivi viikossa.
Alkoholiakin menee ainoastaan paistinpannuun voin (ja valkosipulin) kera lihoja paistellessa. Koko ajatus alkoholin juomisesta humallustarkoitukseen on yhtä käsittämätöntä kuin jalkojen sahaaminen irti koska oli tylsää. En tupakoi enkä salli sitä ympäristössäni. Jos joku tupakoi kadulla pidän 30m hajurakoa. Tykkään juosta rappuja ylös koska lihaksia sattuu sillai mukavasti ja hengästyy. Yms pieniä fyysisiä haasteita otetaan ilolla vastaan. Hiki valumaan joka päivä.
Ja edelleen tietty salille jos jaksaa. Pitäisi jaksaa...
Kaikki muut vastanneet vaikuttaa niin esimerkillisiltä. :D Itse syön todella epäsäännöllisesti, aamiaisen korvaan kahvilla ja eineksiäkin menee töissä eväänä. Liikuntaa en erikseen harrasta, mutta pyöräilen työmatkat (päivässä yhteensä noin 15 km) ja työni on hyvin fyysistä (paljon kävelyä, seisomista ja asiakkaiden nostelua). Niin ja välillä on jaksoja, jolloin "herkuttelen" päivittäin. Yleensä ne herkut on suklaapatukoita, jäätelötuutteja tai jotain muuta pientä, mutta välillä menee sitten kokonainen sipsipussi kerralla. Painoni on aina ollut normaalipainon alarajoissa, mutta eihän se kerro koko totuutta elämäntapojen terveellisyydestä, kuten kohdallani näkyy...
Mä olen 170cm, 64kg. Syön tosi isoja annoksia, mutta en mitään "paskaa", eli perunaa ehkä kerran viikossa, pastaa kerran kuussa. Kasviksia ja salaattia paljon, mutta myös proteiinia, raejuustoa, lihaa, avokadoa, pähkinöitä. Siemennäkkäriä ja puuroa päivittäin, niistä pidän. Jos tekee mieli karkkia, niin saatan syödä 1-3 karkkia. Jäätelön kerran kuussa, roskaruokaa ehkä kerran kuussa jossain festareilla tai reissussa. Alkoholia menee kyllä, mutta silloinkin yleensä kuivaa valkkaria, en juo olutta tai makeita siidereitä. Mut olennaista on että syö tarpeeksi, niin että koet syömisen jälkeen olevasi kylläinen. Liikuntaa harrastan noin 5 kertaa viikossa, kaks kertaa salilla 40-60 min, kaks kertaa juoksen 10-15km ja yhden kerran käyn kahvakuulassa/jumpalla/fillaroin, mitä milloinkin. Huomaan itse et noin kuukauden kun syömättä mitään sipsejö tai karkkeja, niin sen jälkeen tosi pieni määrä tyydyttää sen mässilyn tarpeen. Vaa´alla käyn ehkä kaks kertaa viikossa ja teen kuten muutama tossa ylläkin on maininnut, että jos on esim. kilo tullut, niin sit heti kiristän vähän. Max paino mulla on ollut 75kg, en halua enää ikinö tehdä sitä duunia mitä 10kg pudotus vaatii, siks olen aika nipo tässä asiassa.
Syön kun on nälkä, juon paljon kahvia ja nukun hyvin
Kertokaahan pliis