Mitä vaihdevuodet oikein ovat?
Huomaan taas kerran, etten tajua vaihdevuosiin liittyvää käsitteistöä. Nyt Ilta-Sanomissa ihan gynekologi valistaa, että "vaihdevuodet on ajanjakso, jolloin naisen munasarjojen hormonitoiminta hiipuu ja lopulta sammuu. Menopaussi on se hetki, jolloin viimeiset kuukautiset tulevat ". Sitten taas Wikipedia-artikkeli aloittaa komeasti "Vaihdevuosiksi eli menopaussiksi on kutsuttu perinteisesti naisen niitä ikävuosia, joiden aikana estrogeenien ja keltarauhashormonin tuotanto vähenee", eli ikään kuin vaihdevuodet ja menopaussi olisivat sama asia. Sitten taas täysin epäloogisesti jatketaan "menopaussi eli viimeiset kuukautiset tulevat suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä.
http://www.terve.fi/vaihdevuodet/vaihdevuodet taas sekoittaa käsitesoppaa lisää: ensin sanotaan että vaihdevuodet ja menopaussi ovat sama asia ja tulevat suomalaiselle naiselle keskimäärin 51 vuoden iässä. Sitten kuitenkin jatketaan, että vaihdevuodet jakautuvat kolmeen vaiheeseen, joista keskimmäinen eli perimenopaussi "On varsinaisten vaihdevuosien aika. Vaiheen voidaan katsoa alkavan kun vaihdevuosioireita esiintyy 1. kerran."
Miten näitä termejä nyt pitäisi käyttää, jotta esim. lääkäri ymmärtää, mistä puhun? Meneekö pahasti pieleen, jos ajattelen että vaihdevuodet on koko se vuosia kestävä aika, jolloin on hikoilu- ym. oireita, ja jolloin hormonitoiminta kai vähitellen hiipuu? Menopaussi taas ne viimeiset kuukautiset.
Minulla on ollut oireita 47-vuotiaasta, eli kaipa silloin on alkanut tuo perimenopaussi, mutta viimeksi kuukautiset ovat tulleet toukokuussa, kun olin jo 54-vuotias. Jos menopaussi tarkoittaa viimeisiä kuukautisia niin olen siis ollut silloin ainakin 54-vuotias, ja ties vaikka vielä vanhempanakin tulee vielä. Ei oikein vaikuta järkevältä sanoa että vaihdevuodet = menopaussi = viimeiset kuukautiset?
Ei sinun tarvitse lääkärille mitään termejä käyttää. Kerrot, mitä on tapahtunut ja milloin sekä mitä on loppunut ja milloin. Vaihdevuosien alkamisen ja loppumisen näkee verikokeestakin, mutta silloin olisi hyvä, että on arvo johon verrata. Tuossa artikkelissa oli minulle outoja termejä, mutta eipä se ole mitään haitannut.