Tässä suora lainaus odotupalstalta---onko ihmisillä yhtään enää järkeä??
" En löytänyt vastausta mieltäni askarruttavaan kysymykseen... Nimittäin mitä purukumia voi raskaana ollessaan käyttää? Aika monissa purukumeissa on makeutusaineina mm. asesulfaami K:ta, eli ne eivät käy, mutta mitenkäs Xylifresh, jossa ainoa makeutusaine on itse ksylitoli"
SIIS saako purkkaa syödä?! Voi apua apua apua. Kun eivät ymmärrä noita makeutusaineita, kuvittelevat ties mitä aiheuttavan. ehkä aiheuttaa jos vetää suuria määriä- mutta hei- purkasta?! Voi apua. En tahtoisi tuon äidin lapseksi joka hysterisoi..Ei varmaan saa keinua ettei tipahda tai saa jotain pöpöä tai tai tai..Jestas on ihmiset menneet kyllä ajatuksissaan vähän pitkälle.
Kommentit (20)
vaan ärsyynnyn ihmisten tyhmyydestä. Olenhan itsekkin raskaana, mutta en tyhmänä. (tai no joskus ehkä joissain asioissa, mutta en näin typerissä. ) Ihmiset miettii että mitä tapahtuu kun syön purkkaa jossa makeutusaineita..Maksa on hengenvaarallista---muuten sitähän suositeltiin 70-luvulla..ja moni on lapsensa tehnyt maksahimoissa laatikko kourassa ;). Light-limsaa jos juon, olen riippuvainen sen makeutusaineesta, ja paska äiti koska en voi olla juomatta odotusaikana---hei-sehän on lähes yhtä myrkkyä kuin alkoholi! JÄrkeä ystävät hyvät- järkeä!!
Ne vasta vaarallisia sikiölle on... voi voi... ei ollu tollasta saastemäärä viä pari kolkyt vuotta sitte.
Kyl mä kuule join light limsaa ja söin purkkaa. En edes tienny et sit ei sais..? No sitä on siinä niin vähän et ei varmasti haittaa. Jos et pussi tolkulla syö päivässä.
esikoista kun odotin, niin kaikki tuntui jotenkin niin höpsykäisille, että mietin voinko syödä tätä ja tätä, voinko harrastaa sitä ja sitä, miten isolla voin kuunella musiikkia, voinko istua liikaa, saako juosta, onko vaaraksi jos kiroilen jne..
ihan pöhlöjä kysymyksiä ja juttuja mietin, kun nyt ajattelee.
tietenkään kaikki eivät ajattele hölmöjä, mutta useimmat ajattelee esikoista odottaessa. neuvolantäti sanoi, että se on ihan normaalia.
juoda VALION MUSTIKKAKEITTOA! buaahahaaahh! Pikkusen REPS. ja toinen aivokääpiö kysyi voiko rahkaa syödä. voi elämän kevät.
Nyt menet kyllä tauolle, olet raskaushormoonien vallassa nyt, ei normaali ihminen tuollaisista kyselyistä ärsyynny, korkeintaan huvittuu. Anna muiden olla rauhassa ja keskity sinä omaan raskauteesi.
Rauhoitu hyvä ihminen!!!!!!!!!
Aivot lakkaa toimimasta tai jotain.
Yksi oli paniikissa ja hysteerinen kun oli syönyt lusikallisen voileipäkakkua jossa oli maksamakkaraa! Oli tainnut jopa työntää sormet kurkkuun tai/ja pestä suun vedellä....*huokaus*
Aspartaami ja asesulfaami-K ovat nimenomaan ne sallitut keinotekoiset makeutusaineet raskausaikana, normaalilla käytöllä (karkit, limut, jäätelöt, jogurtit jne) ei voi haitallisia määriä saada. Syklamaatti ja sakkariini kiellettyjä, koska niissä turvallinen määrä on aika pieni, eli haitallinen annos tulee herkästi.
ei tarvii alkaa haukkumaan tyhmäksi jos on huolissaan syntymättömästä lapsestaan!!
vaan se on ihan normaalia tulevan äidin käytöstä..kun ei haluaisi vaarantaa sillä pienelläkään asialla tulevan lapsensa henkeä tms.
Neuvolan terkka käski rauhoittua, sanoi; Tuommoinen stressaus on sikiölle ja itsellesi PALJONPALJON vaarallisempaa kuin maksamakkara-tai savukalavoileivän syöminen silloin tällöin.
sitä saa kans vaaville hyvää aikaan- joten ehkä kannattaisi vähemmän stressata sillä mitä suuhunsa pistää ja enemmän nauttia elämästä.
voinut syödä maksamakkaraa eikä laskea pulkkamäkeä (puolessa välissä raskautta) mutta kävi kuitenkin sit röökillä.
Mut sitä se on! Kun on raskaana niin johan se listeeria uhmaa joka paketissa, ketään ei kiinnosta se fakta et ruokamyrkytyskin voi tappaa sikiön ja miltei kaikki ruokamyrkytykset tehään kotikeittiössä..
Ja listeeria on maaperän pöpö, se on kasviksissa, se on joskus juomavedessä.. Mutta vakuumipakatut on sitten eräille se ykkösvihollinen juustojen lisäksi.. ;)
Kärpänen kun istahtaa lautaselle niin se on voinu just käydä munimassa lantakasassa ja tuo tuliaisina jonkun pöpön..
Toi purkka oli mulle uus tuttavuus -ihanaa et joku onnistuu sitäkin pelkäämään! :) Mulle tuli ekana mieleen et miten paljon sitä xsylitolia pitää SYÖDÄ et tekee ees ilmavaivoja? Puhumattakaan keskenmenoista tai epämuodostumista.. Onhan noita xsylitol pastillejakin, eikö niiden pitäis olla vaarallisempia? Ne sentään menee kokonaan mahalaukkuun.
En tajuu miksi paketissa ei silloin lue; saattaa aiheuttaa epämuodostumia sikiölle jos syö liikaa raskaana?
Vierailija:
voinut syödä maksamakkaraa eikä laskea pulkkamäkeä (puolessa välissä raskautta) mutta kävi kuitenkin sit röökillä.
Mun kaveripariskunta teki lasta 5vuotta, lopulta niille tehtiin icsi tai ivf ja muija pelkäs keskenmenoo mut veti röökiä koko raskausajan. Silloin ajattelin että jeejee.
Ja mun kaveri ei voinu pitää rv 16 mun 7 kiloo painavaa tyttöä kun raskaana ei saa pitää raskaita painoja.. :))
Paitsi että ilmavaivoja voi tulla :)
(huonojen hampaiden takia) makeanhimoon 2 raskautta, ja ihan normaalit terveet lapset on!
makeutusaineetkaan vaarallisia ole. Maailmassa on paljon vaarallisempia asioita kun aspartaami =). Mutta kun jotkut on. Elämä on.
siinä odotus-palstassa on jotkut yli-varovaisia. esim. jos tulee ykskin suppari, sanotaan vaikka harjoitussuppari, niin heti ollaan " help, tuleeko vauva ulos nyt jo" ..ja sit levätään sängyssä loppu-odotuksen. ei kukaan 50 vuotta sitten kysytty et jaksatko mennä lypsii lehmii. sillon vaan mentiin.
ja nyt joku varmaan sanoo et juu ja sillon kuoli suurin osa lapsista niin pointti on se et nykyäänkin syntyy vaan 5% lapsista ennenaikaisesti mut kuitenkin nykyajan äidit ottaa stressii siitä et syntyykö vai ei. uskon et jos vauva päättää yhtäkkiä syntyä rv 30 niin sitä ei pysähdytä mikään. vaikka seisoiskin päällä.
järki käteen sanon minä. ei raskaus ole mikään sairaus. tietty voi ottaa rauhallisemmin mut jotain rajaa..
niin ja itekkin olen raskaana (kolmatta kertaa) ja mua ei kyllä pysähdytä muutama suppari.
Nyt kaikki käyttämään sitä omaa järkeä, jos tulee epäilyttävä hetki ajatelkaa vaikka mitä tehtiin 150vuotta sitten.
Laskelmoitiinko silloin purukumin haitta-aineita, ja kuoliko tai oliko kaikki vauvat vammaisia!
äidin pohdintoja. Mun mielestä vedät ap nyt vähän liian jyrkät johtopäätökset. Kukahan tässä hysterisoi? :)