Alaikäinen yksityiselle lääkärille? Apuja
Olen 15v. Ja mun pitäisi päästä yksityiselle lääkärille ja saada sieltä resepti lääkkeisiin.
Tarvinko vanhempien suostumusta lääkkeisiin?
Saako vanhempani tietää että kävin lääkärillä?
apuja nopeasti. Soittoaika menee pian umpeen ja tarvitsen ajan mahdollisimman nopeasti.
Kommentit (10)
Et tarvitse lupaa.
Itseasiassa vanhempasi eivät pääse edes näkemään reseptejäsi enää. 15 v on raja.
Vierailija kirjoitti:
Saat varmaan ne jälkiehkäisypillerit itsekin ilman vanhempia.
Eii ole jälkiehkäisypillereitä :D mutta siis yleensä ei tarvita vanhempien lupaa?
En usko, että tarvitaan lupaa, mutta soita sinne ja kysy.
Jos oot sattumoisin minun tyttäreni (jokka on just tuon ikäinen) , niin toivoisin sinun luottamaan minuun sen verran, että juttelksit lääkärikäynnistä kanssani. Olipa se mistä syystä tahansa.
Seksiä en suosittele aloitettavaksi tuossa iässä vielä. Riski haavoittuvuuteen on suuri ja mikään ehkäisy ei ole satavarma.
Älä aloita seksiä ainakaan pienestäkään painostuksesta. Ei esim siksi, että pelkäät poikkiksen jättävän tms
Täh. Ei 15-vuotias tarvitse äidin lupaa lääkkeisiin, eikä lääkäri saa paljastaa tuon ikäisen teinin käyneen siellä lääkärissä, ellei teini anna siihen itse lupaa. Mutta onko sinulla ap rahaa mennä sinne lääkäriin? Se voi maksaa jopa yli 100 euroa se käynti.
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse lupaa.
Itseasiassa vanhempasi eivät pääse edes näkemään reseptejäsi enää. 15 v on raja.
Raja on itse asiassa 12 vuotta.
E-pilleritkö ap tarvitset? Vai lääkityksen klamydiaan? Ei niitä varten yksityiselle tarvitse mennä, voit hyvin varata ajan ihan terkkarista.
Voit varata ajan omaan terveyskeskukseen. Et tarvitse vanhempia mukaan, eikä lääkäri ilmoita heille, hänellä on vaitiolovelvollisuus. Käynti on maksuton jos olet sen 3 kertaa tänä vuonna terveyskeskuksessa asioinutasioinut, muuten maksaa noin 20e, yksityisellä ei alle 60e hinnalla käydä.
Alaikäiselle Tk-lääkäri on aina maksuton.
Jos kyse ei ole jälkiehkäisystä, niin sitten arvattavasti ehkäisypillereistä. On uusi poikaystävä, joka haluaisi heti vaan petipuuhiin. Sinänsä viisasta, että hankit pillerit, mutta sinulla ei ole mikään kiire aloittaa seksiä vielä. Se mikä minut sai ajattelemaan e-pillereitä tai antibiootteja sukupuolitautiin, on kysymyksesi, pitääkö olla äidin lupa. Vertailukohta: Olet hammaslääkärin vastaanotolla (ilman äiti tietenkin) ja hän toteaa, että yksi hampaasi on tulehtunut. Ennen kuin sille voidaan tehdä mitään, on tulehdus hoidettava pois. Lääkäri määrää sinulle antibioottikuurin. Tuleeko edes mieleesi, että pitäisi kysyä äidiltä lupa lääkkeen määräämiseen.
Olisikohan asiallista pysytellä hereillä niin yhteiskuntaopin kuin terveystiedonkin tunneilla? Voi vaikka saada hyviä tietoja.
Saat varmaan ne jälkiehkäisypillerit itsekin ilman vanhempia.