Pitkittynyt jälkivuoto vai ekat kuukautiset?
Synnytyksestä tulee tiistaina tasan 2kk. " Varsinainen" jälkivuoto alkoi loppua n. 3 viikkoa synnytyksestä, eli väheni ja vaaleni koko ajan, ja pärjäsin jo ihan pikkuhousunsuojalla. Sitten yhtäkkiä vuoto alkoi uudestaan, kirkkaana. Luulin sitä ensimmäisiksi kuukautisiksi (esikoisen jälkeen menkat tuli myös tosi aikaisin), mutta näitä " menkkoja" on nyt kestänyt kohta kolme viikkoa! Eikä loppua näy, on koko ajan ollut yhtä kirkkaan punaista. Vuotoa tulee yleensä vaina päivisin, eikä sitä tulee hirveitä määriä, mutta tulee kuitenkin niin paljon että tarvitsen sidettä.
Kävin jälkitarkastuksessa vajaa kaksi viikkoa sitten, ja silloin oli ollut tätä " uutta" vuotoa viikon verran, lääkäri myös oli sitä mieltä että ne on kuukautiset.
Onko kellään muulla ollut vastaavaa? Ajattelin että jos ei maanantaihin mennessä ole loppunut, niin sitten tilaan ajan lääkärille. Kyllä mä olen kuullut että ekat menkat voi olla pitkät ja varsinkin runsaat, mutta että kolme viikkoa??? Esikoisen kohdalla jälkivuoto oli hyvin niukka sektiosta johtuen. Eli en nyt tiedä mitä tämä vuoto on.
Synnytyksestä vielä sen verran että istukka ei irronnut, ja se jouduttiin irroittamaan käsin leikkauksessa. Menetin runsaasti verta, ensin siinä vaiheessa kun sitä yritettiin saada irtoamaan synnytyssalissa, ja sitten vielä enemmän leikkauksen jälkeen. Verta meni yhteenä 3,8 litraa, ja sain 4 pussia verta. Hb oli synnytyksen jälkeen 71.
Onkohan yleistä että kaavinnan jälkeen on tällainen pitkittynyt vuoto, ja onko sisälle kuitenkin voinut jäädä jotain repaleita jotka aiheuttaa tämän vuodon? Kohtu on kuulemma supistunut erittäin hyvin, joten siitä tämän ei pitäisi johtua.
ronsu + p03&t06
Kertomusta ekasta synnytyksestäni : eli mulla kanssa oli istukan irrotus hankalaa, mut revittiin irti synnytysosastolla mielestäni kovin ottein. Alle viikon kuluttua synnytyksestä alkoi kova verenvuoto (tuli kuin pissaa) ja jouduin kaavintaan - n. 3 cm pala istukasta oli jäänyt kohtuun...vaikka jälkeisten sanottiin olevan täydelliset... Hb laski 72 tuon vuodon vuoksi ja sain 2 pussia verta. jonka jälkeen Hb 91.
Jälkivuoto oli tosi runsasta ekan kuukauden ja sitten väheni ollen välillä rusehtavaa ja välillä veristä. Kun tätä " vaipoissa" (ei päivääkäään ilman sidettä) kulkemista oli kestänyt 10 viikkoa, kävin yksityisellä gynegologilla, kun epäilin, että joku mättää. Lääkäri sanoi, että on epänormaalin pitkä vuoto ja epäili, että elimistö yrittäisi käynnistää kuukautisia, mut täysimetys sotkee asiaa. Ja varoitti, että älä aloita minipillereitä, koska sitten vuodat vielä puoli vuotta. SOvittiin, että jos ei kolmessa viikossa lopu, niin ruvetaan tutkimaan tarkemmin asiaa.
Muutama viikko tuon lääkärissä käynnin jälkeen vuoto loppui eli kesti 3 kk yhteensä. Ja minä onneton uuden raskauden pelossa (en halunnut riskiä liian aikaisin uudelleen raskautumiseen) aloitin minipillerit ja vuosin lähes tauotta tuhrua ja verta vaihtelevasti 3 kuukautta. Eli 6 kk vuotoa siihen mennessä, kunnes lopetin pillerit ja siitä n. kk kulututtua tuli ekat oikeat menkat (synnytyksestä reilu 7kk) -imetys tuolloin tietty vähäisempää. Sitten menkkoja on tullut epäsäännöllisesti (kuten ennen synnytystäkin) 28,35,41 ja 40 kierroilla.
Eli välttämättä ei ole mitään vikaa. Epäilen, että matala Hb oli yksi tekijä,joka antoi vuodon jatkua ja sit tuo kaavinta ja istukkajutut ilmeisesti haavautti kohtua normaalia enemmän - nämä ovat vain omia päätelmiäni. Kuukautisiksi en kuitenkaan usko sitä vuotoa.Mut eipä näistä tiedä.
Tällainen oli minun tarinani tästä aiheesta. Toivottavasti vuotosi pian loppuu, jos ei ole jo loppunut.
Penni78