Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri mässyttää koko ajan, ettei "verensokeri laske"

Vierailija
11.07.2017 |

Että ottaa päähän, kun kaverini syö koko ajan jotakin. Pähkinöitä ja välipalakeksejä pitää natustaa koko ajan. Päälle höritään vettä pullosta, joka on liimattu hänen käteensä. Oikeaa ruokaa hän syö hyvin vähän, kun hän "on niin pieniruokainen".

Hänellä kuulemma verensokeri laskee herkästi ja tulee paha olo, ja siksi tarvitsee mussuttaa jotain koko ajan.

Kakkostyypin diabeteksen selkeitä merkkejä tässä on mutta mitenkäs saisin sanottua asian hänelle?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iljettävää, että ihmiset joilla ei ole niin rasittavaa sairautta, kun diabetes tulee tänne mässyttämään näkemyksiään. Ihan kun sen sairauden vois joinain päivinä unohtaakin.

Vierailija
42/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mussa jotain vikaa, kun kenenkään ruokailuvälit eivät ole koskaan tuottaneet mulle minkäänlaista mielenkuohua?

Mahtaakohan ap:ta vituttaa sama kuin itseänikin, eli ne jatkuvat syömisäänet.

Pakkaukset ripisee ja rapisee, sen jälkeen voimastasta rouskutusta ja massutusta. Välillä hörppäistään juotavaa ja taas jatketaan rouskutusta ja massutusta. Välissä ehkä puhutaan ruoka suussa. Jos on jogurttia tms. niin lusikalla kuovitaan äänekkäästi ja tarkaan jokainen tippa irti purkista, ettei vaan jää puolikastaan pisaraa syömättä.

Ja sama uusiksi vartin päästä.

Näin omia kokemuksia näistä massuttajista.

Jos syöntiäänet häiritsevät, niistä pitää huomauttaa. Etenkin jos kyse on esim. töissä siitä, että joku syö koko ajan (sen sijaan että tekisi töitä). Mun työpaikalla on sääntö, että eväät syödään taukotiloissa ja osa avokonttorista on varattu erityisen hiljaiseen työskentelyyn. Näihin asioihin voi vaikuttaa, kun avaa suunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä, kokonaisvaltaisella hoidolla, jossa hallitaan verensokerin lisäksi myös muita riskitekijöitä, voidaan lisäsairauksien riskiä pienentää merkittävästi.

Diabetes vaikuttaa kaikkialla elimistössä.

Diabeteksen tavallisia lisäsairauksia ovat:

• Retinopatia: Diabetes on johtava syy aikuisten sokeutumiseen.

• Nefropatia: Diabetes on johtava syy munuaissairauksiin.

• Neuropatia: Diabetes on johtava syy alaraaja-amputaatioihin.

• Aivohalvaus: Diabeetikon riski on 2–4-kertainen.

• Sydän- ja verisuonisairaudet: 75 % diabeetikoista kuolee sydän- ja verisuonitauteihin.

Diabetes lisää myös riskiä sairastua vanhuusiän muistisairauteen.

[1] 1: 1 N Engl J Med 2011: 364;829-841

Vierailija
44/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetekseen liittyy monia lisäsairauksia, jotka lyhentävät elämää ja vähentävät terveitä elinvuosia, alentavat toimintakykyä ja aiheuttavat inhimillistä kärsimystä.

Jo kakkostyypin esiasteessa on neuropatiaa, eli kannattaa miettiä, mitä suuhunsa laittaa, jos suvussa diabetestä.

Vierailija
45/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en syö parin tunnin välein vaan melkein koko ajan. Jos en mussuta jotain, hörpin sitten jotain. Ylipainon rajoille mennään. Oma asia.

Eli ilmeisesti hörpit jotain kaloripitoista, sillä vettähän voit hörppiä vaikka saavillisen lihomatta. Neste onkin tärkeää. Etenkin näin helteillä.

Vierailija
46/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveelläkin ihmisellä kyllä laskee verensokeri, jos on koko päivän syömättä. Ei tietenkään vaarallisen alas, mut niin et alkaa kiukuttaa. Miksi puhua puutaheinää. Miksi ihminen sitten ollenkaan syö, ellei saadakseen energiaa. Miksi vastasin?

Vierailija
47/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen terve, normaalipainoinen, terveellisen sekaruuan syöjä ja minun ainakin tarvitsee kyllä "tankata" n. 3-4 tunnin välein tunteakseni oloni hyväksi. Eli syömiskertoja päivässä tulee n. 5. Harrastan kohtalaisesti liikuntaa. Eli mikä sopii kenellekin. Jotkut työkaverit esim. eivät syö koko päivänä juuri mitään (syövät kuulemma sitten kotona) eikä se näytä tuottavan ongelmia.

Siis heräätkö sä yölläkin syömään?

Vierailija
48/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveelläkin ihmisellä kyllä laskee verensokeri, jos on koko päivän syömättä. Ei tietenkään vaarallisen alas, mut niin et alkaa kiukuttaa. Miksi puhua puutaheinää. Miksi ihminen sitten ollenkaan syö, ellei saadakseen energiaa. Miksi vastasin?

Jos tulee "nälkäkiukku" on syönyt väärin koostettua ruokaa.  Vaikka olisi koko päivän syömättä.

Vierailija
49/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskot ja vanhemmat on tällasia. Ja sit ne ihmettelee ylipainoaan kun minä pysyn hoikkana. Olisko vaikka se jatkuva mutustelu...... 

Vierailija
50/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kyllä ikuisesti hieman kade kaikille, jotka näkee napostelun ja välipalat vaivalloisena, voi kun itselläkin olisi tällainen taipumus. Sen sijaan on koko ajan sellainen pieni tunne että tekee mieli napostella, joskus jopa ruuan jälkeen, vaikka tuntuu että on syönyt itsensä täyteen. Vähän oon tätä saanu kuriin, mutta kiusaus on kova koko ajan. Urheilen kuitenkin, ja syön kohtalaisen terveellisesti muuten, tuo napostelu on vaan huono tapa joka on hyvin hankala karistaa. Maybe one day.

Vierailija
51/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laske jos on terve. Terveellä otetaan käyttöön energiavarastot. Siksi ne rasvasolutkin ovat meille tulleet evoluutiossa.

Vierailija
52/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön töissä 8 aikaan aamupalan, 9 kahvitauolla kahvin ja usein jotain pientä, esim. Hedelmän. Lounasaika 11-12. Seuraava kahvitauko klo 14, silloin syön jogurtin/karjalanpiirakan tms. Kotona syödään klo 17-18 ja iltapalan syön joskus illalla.

Jaksan paljon paremmin eikä tule illalla ahmittua, kun aloin syödä töissä muutakin kuin lounaan. Painan 65kg.

Vierailija
53/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä aaina puhutaan diabeteksestä niin, että kaikilla olisi se kakkostyypin sairaus? Itse olen ykköstyypin diabeetikko ollut lapsesta asti, ja voin sanoa, ettei juuri pysty mitään karppaamista ajattelemaan. Antakaa muiden syödä miten haluavat, ei varmaankaan ole muiden asia vahtia toisten syömisiä. rauhaa, kesää ja rakkautta,

Vierailija
54/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä ikuisesti hieman kade kaikille, jotka näkee napostelun ja välipalat vaivalloisena, voi kun itselläkin olisi tällainen taipumus. Sen sijaan on koko ajan sellainen pieni tunne että tekee mieli napostella, joskus jopa ruuan jälkeen, vaikka tuntuu että on syönyt itsensä täyteen. Vähän oon tätä saanu kuriin, mutta kiusaus on kova koko ajan. Urheilen kuitenkin, ja syön kohtalaisen terveellisesti muuten, tuo napostelu on vaan huono tapa joka on hyvin hankala karistaa. Maybe one day.

Ei se mistään taipumuksesta ole kiinni. Syöt vain sellaista ruokaa, joka ylläpitää nälkää jatkuvasti. Helppo karistaa muuttamalla ruokien sisältöä.

Vierailija
55/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en syö parin tunnin välein vaan melkein koko ajan. Jos en mussuta jotain, hörpin sitten jotain. Ylipainon rajoille mennään. Oma asia.

Eli ilmeisesti hörpit jotain kaloripitoista, sillä vettähän voit hörppiä vaikka saavillisen lihomatta. Neste onkin tärkeää. Etenkin näin helteillä.

Mistähän se pakonomainen tapa mussuttaa ja hörppiä tulee? Masentunut?

Vierailija
56/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäpä minä sen voisin tietää. Itsellä diabetes, joka janottaa ja falskaa elimistön lämmönsäätelyä myös. Pakonomaista juomiseni ei ole. Itseasiassa juon välillä aivan liian vähän. Pissa on niin paksua.

Vierailija
57/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee "nälkäkiukku" on syönyt väärin koostettua ruokaa.  Vaikka olisi koko päivän syömättä.

Miten syödään väärin koostettua ruokaa, syömättä kuitenkaan mitään?

Vierailija
58/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ihmettele vaikka oliskin, kun sua kuuntelee.

Vierailija
59/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu pakonomainen tarve puuttua toisten asioihin?

Vierailija
60/63 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää vituttamaan toi ihmisten ajatus siitä, että me mussuttajat ei "osata" syödä oikein. Ei, jotkut ei vaan pysty. Pakko syödä usein ja vähän, koska jos syö paljon kerralla, tulee huono olo ja vatsa kipeäksi riippumatta siitä mitä se sapuska on ollut. Liian pitkä väli ruokailussa aiheuttaa myös oksentelua ja muuta kivaa. Onneksi mun työkaverit tietää tämän, ja siksi ennemminkin kannustavat mua mussuttamaan.