Miten nykypäivän Suomessa voidaan olla niin köyhiä?
Paljon työssäkäyvätkin ihmiset valittaa että palkasta ei jää mitään käteen. Bruttona ei saa edes 20 000€. Ja suomalaisen keskipalkka on kuitenkin lähemmäs 40 000€ vuodessa. Kyllä on omissa elintavoissa vikaa jos ei mitään saa palkasta säästöön.
Kokeilkaapa valittajat seuraavia:
-Asunto halvempaan
-Sähkön ym. kilpailutus
-Lopeta netflixit ym. maksukanavat sekä kaikki lehtitilaukset
-Kaupasta -30% tuotteita, syö vaikka hernekeittoa 1 viikko kuukaudessa pelkästään
-Ei ulkomaanmatkoja
-Luovu lemmikeistä
-Älä hanki lapsia
-Älä osta turhia esineitä kuten huonekalut: Et tarvitse ruokapöytää. Voit syödä sohvan ääressä.
-Älä osta vaatteita. Jos ihan pakko niin kirpputorilta.
-Älä käy baareissa ja ravintoloissa. Tulee tosi kalliiksi!
-Lopeta alkoholin, tupakan ja huumeiden käyttö
Rahaa voi säästää, uskokaa jo!
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän elämäntavan tarkoitus sitten on? Tilille kerätään rahaa, ja istutaan sohvalla nukkavieruna vailla perhettä ja harrastuksia. Onko sitten kuolinvuoteella onnellinen olo, että sainpas säästettyä!
Ei ei. Säästetään ja kituutetaan jonkin aikaa, että säästöillä ja sijoituksilla voi sitten helpottaa elämäänsä, eikä enää tarvitse kituuttaa. Jännä juttu, että kun joku ehdottaa säästämistä niin heti vedetään tuo vasta-argumentti, että kuolinvuoteella sitten ilman perhettä pankkitili täynnä rahaa... Ihanteellisinta on kuolla rahattomana. Ehtii käyttää jaiken elämiseen.
Ap
En minä ainakaan persaukisena söisi hernekeittoa viikon, jotta voisin säästää rahas tulevaa varten.
Eikö saisi ihan rauhassa käyttää sen mikä tulee, mielekkäämpää se on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kummatkin on osa-aikaisia.
Mies tienaa 1100 e/kk ja minä 800 e/kk. Asumistuki 300 e.
Vuokra plus laskut ja matkakortit n. 1200 e/kk.
1100 + 800 + 300 = 2200
2200 e - 1200 e = 1000 e.
Eli jää TONNI ruokaan ja muuhun vaikka paskat palkat!
En usein tosiaan ymmärrä, miksi jotku yi 2000 e per naama tienaavat ovat "persaukisia".
Meillä on Netlix ja HBO, 3 tietokonetta, keittön pöytä 😉, PS3, älyluurit, me reissataan Euroopassa 2-4 krt vuodessa, syödään terveellisti, syödään ulkona pari kert kuussa ja jne.
👌👌👌
N25 Helsingistä
Montako lasta elätettävänä? Kai ymmärrät myös että kaikki eivät saa asumistukea eli yhteiskunnan tukea asuinkuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis nykypäivän Suomi ON ihan v*tun köyhä. Vai mitä luulet, miksi valtio tekee leikkauksiaan? Niinpä, rahat ei riitä. Mitä vientiä Suomesta on ulkomaille, että sitä rahaakin tulis jostain? Niinpä, ei mitään. Samat kolikot kiertää Suomen reunojen sisäpuolella vuodesta toiseen ja velkataakka venyy. Ei siinä paljoa rikastuta.
Hörönlöröä. Suomessa on vaikka kuinka paljon teollisuutta joka tekee miljoona ja miljardivientejä. Laivateollisuus, autotehtaat, metalliteollisuus, paperiteollisuus, ym ym.
Tämä mielikuva "suomen köyhyydestä" johtuu vaan siitä että meillä on ihan helvetin typerät uutismediat mitkä vaan päivästä toiseen toitottaa ja aivopesee kansaa "ei meil mittään oo, sukkia oli kerran kaks mutta niistäkin toinen piti myydä ambomaalle yhy byhy".
Materiaalista rikkautta meillä on vaikka muille jakaa, mutta henkinen rikkaus ja ylpeys itseen puuttuu ihan täysin, kiitos median.
Vaikka nousua on ollut havaittavissa tämä lähinnä näkyy rakennus-, pankki- tai autoaloilla ja suurilla yrityksillä. Työntekijöiden palkataso ei ole noussut eli se yksittäinen ihminen on vieläkin köyhä.
Jos kokoaikainen palkkatöissä oleva ihminen kokee olevansa köyhä, on varmasti elämäntyyli liian kallis.
Vaikka palkka oli 1300 e niin jopa yksinasuvan tulisi pärjätä ihan ok jos vuokra ei yli tyyliin 900 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1100 + 800 + 300 = 2200
En usein tosiaan ymmärrä, miksi jotku yi 2000 e per naama tienaavat ovat "persaukisia".
Meillä on Netlix ja HBO, 3 tietokonetta, keittön pöytä 😉, PS3, älyluurit, me reissataan Euroopassa 2-4 krt vuodessa, syödään terveellisti, syödään ulkona pari kert kuussa ja jne.
👌👌👌
N25 Helsingistä
Montako lasta elätettävänä? Kai ymmärrät myös että kaikki eivät saa asumistukea eli yhteiskunnan tukea asuinkuluihin?
Lapsiperheet on asia erikseen! En todellaan ole niin tyhmä, että näillä tuloilla hankkisin vauvan.
Olen 25 ja en maininnut lapsia, eikö se nyt ole selvää ettei niitä ole? 😂
Ja ei, en ymmärrä. KAIKKI joilla on näin surkeat tulot saavat asumistukea. 😀
Sitä paitsi pärjättäisiin ilmanki sitä 300 euroa, jonka Kelasta saa. n. 600-700 euroa riittää hyvin kahdelle ruokaan ja hupiin.
Kyllä pariskunnatkin valittavat rahan puutetta, ei ole vain lapsiperheiden virsi.
Vierailija kirjoitti:
1100 + 800 + 300 = 2200
👌👌👌
N25 Helsingistä
Minulle jää noin 500 euroa käteen kuussa, eli saman verran kuin teille per henkilö. Tulee toki kalliimmaksi ostaa itse kaikki, mutta kyllä tästä pystyy kituuttamalla säästämään jonkin verran. En kyllä välttämättä pääsisi silti reissaamaan ulkomaille edes kerran vuodessa, mutta en ainakaan sen enempää.
On sitten eri juttu kuinka kauan jaksaa elää näin pienillä tuloilla. Olen tottunut lapsuudesta asti siihen ettei rahaa ole paljon ja olen säästäväinen, mutta kokemusten perusteella tiedän myös että haluan pyrkiä parhaani mukaan hyviin tuloihin. Ei tässä pihistelevässä elämäntavassa ole erityisemmin kehumista. Vielä pahempi oli kun sain kuussa alle kolmesataa, silloin ei kyllä voinut tehdä oikeastaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän elämäntavan tarkoitus sitten on? Tilille kerätään rahaa, ja istutaan sohvalla nukkavieruna vailla perhettä ja harrastuksia. Onko sitten kuolinvuoteella onnellinen olo, että sainpas säästettyä!
Luin lehdestä muutama viikko sitten hyvän säästövinkin köyhälle, sairaalle, lopullisesti lytistyneelle ihmiselle: "Kannattaa säästää sähkölaskussa siten että lämpimässä suihkussa käy nopeasti"
Eli siis köyhän-sairaan pitää luopua siitä viimeisestäkin rentouttavasta kokemuksesta, eli lämpimässä suihkussa käymisestä. Voi jessus että on älytöntä hommaa. Mitään hemmottelu juttuja ei ole ollut varaa minulla itselleni antaa paitsi tuo lämmin suihku. Tätä on köyhän ihmisen elämä suomessa. Jutussa siis mainittiin että sähkölämmitteisen veden hinta 10 minuutin suihkuilusta on n. 1 euron.
Homman nimi on se, että ahkerien työnteosta valtio varastaa ja antaa laiskoille. Tähän ei voi lukea työttömiä työnhakijoita, sairaita, vammaisia ja vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut hinnat on suomessa jotakuinkin kohdillaan, mutta asunnot ja ajoneuvot on aivan törkeästi ylihinnoiteltuja. Eli noista syntyy suurimmat säästöt jos keksii jotain niiden tilalle.
Osa elintarvikkeista on myös järkyttävissä hinnoissa, samoin ennen kaikkea vaatteet ja kengät!
Jäätäviä marketryysyjä myydään ihan tolkuttomilla hinnoilla. Ei ihme, että täällä köyhemmät ihmiset pukeutuvat lähes säkkiin.
Melkein mitkä tahansa halpiskengät maksavat vähintään noin 50€/pari. Ja oikeasti sellaiset, mitkä kävelee muutamassa kuukaudessa pilalle.
Moni ruoka on kohtuuhintaista, mm. liha, mutta toisaalta taas kasvisten hinnoissa ei ole mitään tolkkua. Samoin leipä on Keski-Euroopan hintatasoon nähden ihan älyttömän kallista. Mikä tahansa jauhoklöntti maksaa toista euroa!
Myös ravintolaruoka ja alkoholi ovat hinnoiltaan huipussaan.
Kun ei nuorena saanut vaikka kunnon vaatteita sen muistaa ikänsä. Kituuttaminen kannattaa aloittaa jossain vaiheessa se on totta.
1100 + 800 + 300 = 2200
👌👌👌
N25 Helsingistä