Olkaa ystävällisiä ja selittäkää mulle "muisteleminen"
Muisteleminen. Siinä sana, joka saa mut nykyään kavahtamaan. Ymmärrän sen, kun muisteleminen on ihan kirjaimellista muistamista. Palautetaan mieleen asioita mitä on itse tehnyt, missä on itse ollut osallisena edes jotenkin jne.
Oma lukunsa on sellainen "muisteleminen" mitä olen omien sukulaisteni havainnoinut harrastavan. Yksi esimerkkitapaus oli kun suorastaan teatraalisesti pinnistelivät "muistellessaan" erästä henkilöä, joka ei ollut sukua, ei ollut kuuluisuus (edes oman kylän), ei ollut suvussa "myyttinen" tms, ei ollut perhetuttu, ketä eivät olleet ikinä tavanneet ja joka oli vielä hemmetti vie kuollutkin melkein 20 vuotta ennen vanhimman "muistelijan" syntymää. Tyyppi oli joskus 1900-luvun alkupuolella tehnyt pöydän, joka oli päätynyt meille. Ei siis ollut tehnyt pöytää meille, vaan pöytä päätyi meille muuta kautta.
Toinen esimerkkitapaus on kun eräs "muisteli" tietämäänsä (HUOM ei tuntevansa!) henkilöä 70-luvun alusta ja juorusi tämän ventovieraan hänen nykyisiä asioitaan (joita ei siis oikeasti tiedä, työpaikan vain).
Esimerkkejä ventovieraiden ihmisten "muistelusta" on vuosien varrelta on useita. Olen joutunut lukemattomat kerrat tätä kuuntelemaan ja se on oikeasti kiusallista. Pakostikin tulee mieleen, että eikö näillä ihmisillä oikeasti ole mitään oikeita muistoja mistä puhua? Ihmisiä, tapahtumia? Tai eikö heillä ole tarpeeksi tekemistä, että tuollaiseen hourailuun ei jäisi edes aikaa? Tuohon osaan vastatakin: ei, ei ole.
Osaako joku selittää mistä tällainen johtuu?
Kommentit (23)
sorry lainasin väärää viestiä, ei ollut tarkoitus laina ap:ta vaan sitä joku kehui vanhaan esineeseen perustuvan muistelun olevan positiivinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole tarkoituskaan väittää, että muistettaisi se nimenomainen tapahtuma, vaan siinä muistamisen kohde on se, mitä asiasta on kerrottu.
Voin ihan hyvin sanoa "muistelisin, että Suomi itsenäistyi vuonna 1917", vaikka en ole ollut elossakaan tuolloin. Minä vain muistelen sitä, mitä minulle on asiasta koulussa opetettu. Tämäkö sinulla siis on nyt ongelmana? Sinustako ei voi sanoa näin? Ihan yleinen sanontatapa.
Ei tuossa ole ongelmaa. Omassa suvussani kun ei ole joskus kerrottua mitä muistaa, tässä on ongelma. Esim. en minä, mun vanhempi, hänen sisaruksensa, nämä aiemmin mainitut kaukaiset sukulaiset voi "muistaa" millainen tämä salaperäinen isomummo oli, koska häntä ei kukaan elossaoleva ole tavannut eikä kukaan hänet ennen hänen kuolemaansa tavannut ole hänestä kertonut mitään, koska hän oli häpeällinen.
Pöytämies veljinensä ei ollut sukua, perhetuttava, perhetuttavan tuttava eikä yhtään missään yhteydessä vaariin tai vaarin äitiin. Hän oli ihan random duunari joltain toiselta kylältä ja hänen nimi on tiedossa, koska se lukee pöydän pohjassa. Siinä kaikki, ihan kaikki. Muistan miehestä puhuttaneen lapsuudessani, mutta olen vasta näin aikuisena saanut tietää, että tosiaan heillä oli vain nimi eikä mitään muuta. Loppu, eli sodassa kaatuminen ja veljien olemassaolo on googlesta katsottu tänä vuonna. Tämän vanhempani pukee perimätiedoksi ja muistelee. Se on mielestäni epärehellistä.
-ap
Minä ymmärsin tämän niin että siitä pöytätyypistä ei oikeasti tiedetä yhtään mitään mutta silti "muistellaan". Eli tiedetään nimi joka on painettu pöydän alle ja googlesta luettu että sen niminen henkilö on kuollut sodassa. Tämän perusteella muistellaan tätä pöydän tekijää ja sodassa kaatumista vaikka mitään muisteltavaksi ei ole. Jos siis ymmärsin ap:n selityksen oikein, tässähän ei ole mitään hienoa vaan kyse on ihan paskan puhumisesta. Keksitään siis omasta päästä juttua tästä henkilöstä mikä ei perustu mihinkään muistamiseen oikeasti.
KYLLÄ! Haluaisin, että nämä minua kritisoineet selittäisivät mulle miten tämä eroaa esim. siitä, että googlettaisin "puusepänliike", valkkaisin jonkun yrittäjän ja alkaisin "muistelemaan" häntä ja kertomaan muille legendaa tästä täysin tuntemattomasta henkilöstä?
-ap
Minä ymmärsin tämän niin että siitä pöytätyypistä ei oikeasti tiedetä yhtään mitään mutta silti "muistellaan". Eli tiedetään nimi joka on painettu pöydän alle ja googlesta luettu että sen niminen henkilö on kuollut sodassa. Tämän perusteella muistellaan tätä pöydän tekijää ja sodassa kaatumista vaikka mitään muisteltavaksi ei ole. Jos siis ymmärsin ap:n selityksen oikein, tässähän ei ole mitään hienoa vaan kyse on ihan paskan puhumisesta. Keksitään siis omasta päästä juttua tästä henkilöstä mikä ei perustu mihinkään muistamiseen oikeasti.