Pitääkö 5 vuotiaan lättäjaloista olla huolissaan?
Kommentit (5)
ei niistä ole ollut mitään haittaa, ne vaan on sellaiset. Ihan terveet jalat, isäni toimi metsurina ja maanviljelijänä, oli sekä talvisodan että jatkosodan veteraani. Hyvin jalat kantoi kaikki marssit.
Hyvät kengät vaan kannattaa ostaa.
Minulla on lattajalat ja huonoilla kengillä kävellessä jalat kipeytyy helposti. Eipä niistä muuta haittaa ole.
Ensinnäkin hyvät kengät. Ei mitään markettien alekorikenkiä vaan satsaat kenkiin. Tukevat ja oikeasta kohdasta tukevat. EI olisi haittaa käydä fysioterapeutin luona. Voisi katsoa jalat ja todeta tarvitaanko erityisiä pohjallisia. Fysioterapeutiksi kannattaa valita sellainen, joka tietää lapsista. Yksi käyntikerta ei maksa paljon, vaikka et saisikaan lähetettä neuvolasta. Terkat ei yleensä puutu lasten jalkaongelmiin,eivätkä anna lähetteitä. Eivät myöskään ole perillä esim. tukipohjallisista.
Jumppa auttaa. Esim. varpailla tavaroiden poimiminen lattialt. Tähänkin osaisi fysioterapeutti antaa ohjeita.
Lättäjalat ei maailmaa kaada, mutta saattavat iän karttuessa aiheutaa ongelmia. Minulla on mennyt 30 v ihan hyvin, mutta nyt alkaa olla oireita polvissa ja alaselässä. Enää ei pysty korjaamaan lättäjalkaa. Syy minun lättäjalkaisuuteni löytyy surkeista kengistä lapsena sekä jalan rakenteesta. Rakenna olisi vaatinut hyvät kengät, mutta ei sitä asiaa silloin oltu osattu ajatella. Harmittaa!
Ei niissä ole mitään vikaa, täytyy vain käyttää sopivia kenkiä. Mäkin pidin jalkojan lättäjalkoina, lääkärin mielestä matala jalkapöytä ei vielä tee lättäjalkaa. jalan asento on okei. Korkea jalkapöytä voi vanhetessa , laskeutuessaan aiheuttaa enemmän ongelmia.
pitkillä kävelyillä jalkani väsyvät yleensä viimeiseksi.
Ei mielestäni ei tarvitse.
28v