Kaaos Ruisrockin yössä: Invalidit odottivat kylmissään takseja tuntikausia - "Jotkut itkivät"
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707092200254182_u0.shtml
Nyt on kyllä tarinan makua.
Esa Schulz
Kaikkiin paikkoihin sitä jonotetaankin. Olisikohan mieleltään myös vikaa jos johonkin rokkitapahtumaan jonottaa tuntikausia?
Kommentit (152)
Myös Roosa kertoo tuntien odotuksesta. Hän kertoo pyörätuolissa istuneiden henkilöiden odottaneen neljä tuntia kuljetusta.
- Liikuntarajoitteiset joutuivat odottamaan kylmässä ulkona takseja, jotka oli tilattu jo etukäteen. Myös kehitysvammaiset odottivat yhtä kauan, ja ainakin yhdelle soitettiin ambulanssi, koska ei enää kyennyt odottamaan.
Karoliina kertoo puhelinhaastattelussa saman minkä Roosa viestissään: kun autoja saapui, osa odottajista sopi, että autoon menee useampi kyydittävä.
- Meillä oli ihanan sydämellinen kuljettaja, hän saattoi ulko-ovelle asti, Karoliina kiittää ja kertoo auton kuljettajan ajaneen neljään osoitteeseen.
Vuokko Lietolahti ·
Lähihoitaja yrityksessä Vantaan kaupunki
Onko pakko mennä, jokainen tietää varmaan mennessään kuinka vaikeaa se kyydin saanti On. On varmaankin muutama muukin joka tarvii kyytiä.Et sellaistakin sattuu!
Hohhoijaa. Ensinnäkään en ymmärrä miksi vammaisten on ehdottomasti päästävä ihan joka paikkaan. Toiseksi en ymmärrä, mikseivät olleet varanneet lämmintä vaatetta mukaan, luuliko ne että yölläkin on +25 astetta? Kolmanneksi en ymmärrä, miksi pitää ehdoin tahdoin jäädä siihen vihoviimeiseen ruuhkaan. Poistuminen vaikkapa klo 23:00, paljon helpompaa.
Vaikka on vammainen, voi silti olla fiksu ja vastuussa ihan itse päätöksistään ja tekemisistään. Ja jos ei pärjää, niin sitten pitää jäädä kotiin.
Vammaisten ja heidän avustajien pitäisi ehdottomasti varata kaikki kyydit etukäteen hyvissä ajoin. Ihan käsittämätöntä olettaa, että noissa ruuhkissa saisi nopeasti jonkun kyydin tuosta vain tilaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vammaisten ja heidän avustajien pitäisi ehdottomasti varata kaikki kyydit etukäteen hyvissä ajoin. Ihan käsittämätöntä olettaa, että noissa ruuhkissa saisi nopeasti jonkun kyydin tuosta vain tilaamalla.
Sä päätit kommentoida lukematta ketjua/linkkiä? Nehän oli varanneet ajoissa, mutta poliisi sulki sillan ilman selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Ensinnäkään en ymmärrä miksi vammaisten on ehdottomasti päästävä ihan joka paikkaan. Toiseksi en ymmärrä, mikseivät olleet varanneet lämmintä vaatetta mukaan, luuliko ne että yölläkin on +25 astetta? Kolmanneksi en ymmärrä, miksi pitää ehdoin tahdoin jäädä siihen vihoviimeiseen ruuhkaan. Poistuminen vaikkapa klo 23:00, paljon helpompaa.
Vaikka on vammainen, voi silti olla fiksu ja vastuussa ihan itse päätöksistään ja tekemisistään. Ja jos ei pärjää, niin sitten pitää jäädä kotiin.
Katos kun käy joku vamma itselles, vieläkö ajattelet että "pakkoko mennä joka paikkaan" ja "taidan jäädä kotiin".
Miten ihmisten luetunymmärtäminen voi olla näin heikkoa? Oikeanlaiset taksit oli tilattu etukäteen, mutta niitä ei päästetty saapumaan paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Somekohua pukkaa.
Samaa mieltä, vaikka en mikään somen asiantuntija olekaan. Kun luin jutun, heti pisti silmään tuon promoottorin lause: kuulostaa liiottelulta. Siis mitvit, olis edes yrittäny pahoitella, kun nykyään porukka loukkaantuu ja pahoittaa mielensä pienemmistäkin sanomisista.
Olen itse jonottanut autolla toista tuntia pois alueelta klo 4 yöllä. Liikkeellä on kymmeniä tuhansia humalaisia pyöräilijöitä ja kävelijöitä joten silta on hyvin ruuhkainen. Vaikka taksi olisikin poiminut kyyditettävät ajoissa, vienyt kotiin ja saanut uuden tilauksen, edestakainen matka kestää vähintään sen pari tuntia klo 12-04.
Itse pääsin töistä vartti yli kolmen, kävin Saaronniemessä viemässä yhden avaimen ja olin keskustassa nukkumassa puoli kuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somekohua pukkaa.
Samaa mieltä, vaikka en mikään somen asiantuntija olekaan. Kun luin jutun, heti pisti silmään tuon promoottorin lause: kuulostaa liiottelulta. Siis mitvit, olis edes yrittäny pahoitella, kun nykyään porukka loukkaantuu ja pahoittaa mielensä pienemmistäkin sanomisista.
No promoottori kulkee tietysti artistien vesibussilla joten hänellä ei välttämättä ole kokemusta noista ruuhkista.
Turun tieverkko ei kuulu mitenkään Ruisrockin järjestäjille. Vaihtoehtona on toki järjestää invakuljetukset sinne sillan pieleen kolmen kilometrin päähän. Sinne pitäisi sitten rullata itse, pysyisi lämpimänäkin. Olisiko se hyvä
Menee kyllä maku kaikkiin tuolla esiintyneihin artisteihin jollei heiltä kuuli jotain kannanottoa tai pahoittelua.
Ruissista poistuminen on ollut kyllä aikamoinen kaaos. Paikallisbussi, eli 8 on lisännyt vuoroja päivän ajaksi ja se on kuljettanut täysiä bussilastillisia vartin välein festareille. Mutta sitten se ei kuitenkaan liiku enää puolenyön jälkeen, joten kaikki ne bussilla tulleet ihmiset on yrittäneet poistua festaribusseilla ja takseilla, ja ne jonot on olleet yöllä aivan valtavia. Ja koska iso massa poistuu myös jalan tai pyörällä niin saareen johtava ainoa silta on ollut aivan ruuhkainen ja tukossa. Onneksi itse asun pyörämatkan päässä.
Mikä on tämä uusi ilmiö jossa otetaan yhteyttä iltapäivälehteen kun monen kymmenentuhannen kävijän tapahtumassa on ruuhkaa? Ei saakeli sentään ihmiset..
Ymmärsinkö oikein, että tässä ovat avautuneet sivulliset, eivät itse vammaiset (jotka tarinan mukaan olivat odottaneet taksia viisi tuntia)?
Suomen kesä on mitä on, lämmintä vaatetta mukaan aina. Silta oli tekstin mukaan suljettu. Poliisin toimesta. Se selittää jo aika paljon, muuta kautta ei saarelle pääse paitsi veneellä. Vesitaksi, mutta pyötatuolilla hankaluutta veneeseen päästä.
Vastuutonta tässä on ollut vain avustajien käytös!Lämpimiä vaatteita tai esim vilttejä yms tulisi varata aina mukaan pidemmillä reissuilla olipa ne sitten festarit tai joku muu meno.
Aina ei mene niinkuin strömssössä edes ja tämä pitää avustajien ennakoida.
Annika lähetti jonottaessaan viestin toimitukseen ja kertoi liikuntarajoitteisten ihmisten odottaneen kello yhdestä alkaen kuljetusta.
"He odottavat edelleen kello 3.45 takseja. Poliisi on sulkenut sillan. Piti avautua 3.00 viimeistään, mutta vielä 3.30 taksilla muka tieto siitä, että silta olisi suljettu. Siihen mennessä autoja kuitenkin liikkui aivan normaalisti. Invalideja odottaa yhdeksän asteen lämmössä, liikuntakyvyttöminä", Annika kertoi ja muistutti viestissään, että Ruisrockia mainostettiin kaikille sopivaksi ja kulkua tapahtumaan esteettömäksi.
Annika kertoi ihmisten yrittäneen saada poliisilta turhaan tietoa.
"Poliisit eivät pysähtyneet kertomaan syytä tilanteeseen, vaikka heitä huidottiin pysähtymään."