Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset vaatteet ovat kätevämpiä vauvalle?

Vierailija
09.07.2017 |

Odotan esikoista ja olen onnistunut ompelemaan vaatteita uudella tulokkaalle. Vauvan vaatteita on aika paljon erimallisia ja itselläni ei ole käsitystä siitä, että minkälaiset vaatteet ovat esim. vaipan vaihtoa tai muuta ajatellen käytännöllisimpiä. On bodyja + sukkuhousuja, kietaisubobyja, pujotettavaa bodya kirjekuoripääntiellä, housuja, potkupukua, koko haalaria jne.

Millaiset vaatteet olette itse kokeneet parhaimmiksi vauvalle?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoimpia ovat sellaiset, joita ei tarvitse pujottaa pään kautta ja sellaiset, joista saa helposti avattua alapään paljaaksi vaipan vaihtoa varten. Myös kokonaiset potkupuvut ovat parempia kuin housut, jotka tuppaavat aina valumaan alaspäin. Paidat taas tuppaavat nousemaan kainaloihin. 

Vierailija
2/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi nepparibodyt ja sitten kirjekuoriaukolliset. Pitkähihaiset! Puolipotkuhousut parhaita pikkuvauvalle, ei ole aina sukat hukassa eikä tartte kuoria kaulasta asti vaipanvaihtoa varten. Jos on pakko olla kokohaalareita (en kyllä ymmärrä miksi!) niin molemmissa lahkeissa nepparit ja niin että ne osuu kohdilleen puoliunessa yöhämärässäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi parhaita on kietaisubody (56-62). Myöhemmin joko kirjekuorikaula-aukolla varustetut tai sellaiset joissa on nepparit olalla. Itse koin että koossa 74 kietaisubodyt oli jo hankalampia kuin pään kautta vedettävät. 68 koossa molemmat oli ok.

Itse tykkään housuista eniten, leveällä vyötäröresorilla niin ei kiristä. Potkareista en niin tykkää. Ei ne sukat niin paljoa jalasta lentele ja kärjellisissä potkareissa kuitenkin lähti jalka liikenteeseen ja oli sitten taittunut lahkeen sisään. Hankala selittää mutta jos joku tajusi kuitenkin? Housut antaa myös enemmän anteeksi vaikka housut olisi sentin liian pitkät tai lyhyet.

Olkapäältä kiinnitettävät hallarimallin potkarit jäi meillä lähes käyttämättä. Ei tykännyt minä eikä mies.

Itse en tykkää yhtään laittaa sukkahousuja lapselle, mies taas laittaa sellaiset lähes aina jos pukee lapsen. Se on näitä mieltymyksiä...

Isommalla (>80) konttavaavalla / kävelevällä hyviä on alle hihaton body ja päälle paita, tytöllä tunikat on käteviä (käy aluksi mekosta ja myöhemmin paidasta).

Vierailija
4/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bodyt ja puolipotkarit.

Vierailija
5/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöasuna haalarimalli, edessä vetoketju tai nepit. (Vetoketju parempi). Ei sellaista joka vedetään pään yli ja on vaan haaroissa nepparit.

Myydään myös leikkiasu nimellä. Pysyy päällä vaikka kuinka pyörii ja helppo pukea.

Vierailija
6/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas ne olkapäältä kiinnitettävät potkuhousut (joissa oli myös "sukkaosa" mukana) olivat tosi käteviä. Kaikki sellaiset housut, joissa ei ollut sukkaosaa mukana, olivat tosi epäkäytännöllisiä, sillä sukat lensivät vauvalta aina jalasta pois parissa minuutissa.

Vierailija
7/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevämpiä kuin mitkä?

Mutta paitoja pitää kaihtaa, ne ovat aina ylhäällä. Pitää olla alhaalta avattava body tai kokonainen potkupuku, se on kaikista käytännöllisin. Sukat ovat myös aina jossain, pitää olla umpiteräiset housut.

Vierailija
8/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kietaisubodyt niin kauan, kunnes tukee päätänsä suht hyvin. tykkään potkuhousuista. Sukat ei pysy jalassa ja sukkahousut on liian kireät, niitä vaikea pukea lötköihin jalkoihin. Hattuna pipo. Kypärämyssyt pyöri niin paljon toisen lapsen päässä vaikka olikin sopivat, että autoilessa kun menin vaivaa ottamaan pois, oli se kääntynyt väärin päin.. :) Nauhalliset myös inhottavia.

Vierailija
9/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi ehtiä ompelemaan odotusaikana... eikö silloin tehdä töitä kuin viimeistä päivää?

Vierailija
10/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätevämpiä kuin mitkä?

Mutta paitoja pitää kaihtaa, ne ovat aina ylhäällä. Pitää olla alhaalta avattava body tai kokonainen potkupuku, se on kaikista käytännöllisin. Sukat ovat myös aina jossain, pitää olla umpiteräiset housut.

Niin on näitä mieltymyksiä erilaisia. Vauvaikäiselle oon samaa mieltä paidoista. Mutta itse inhosin juuri noita potkupukuja ja kärjellisiä puolipotkareita. Housujen ja sukkien kanssa ei mitään vaikeuksia. Sukat vaan kannata olla tarpeeksi isot, vähänkin jos on kittanat niin sitten ne rullautuu jalasta.

Vierailija
11/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin yövaatteena pelkkää bodyä. Haalarit oli hankalia kun piti vaippaa vaihtaa, joutui riisumaan koko lapsen. Niitä käytin vasta kun lapsi nukkui jo yönsä kokonaan ja selvittiin yhdellä vaivalla yö. Kietaisubodyt ja puolipotkarit, niillä mentiin. Vauva kyllä onnistui potkimaan potkaritkin päältään, mutta housuissa lahkeet nousivat ylös ja sukat olivat ties missä. Ja kannattaa katsoa, että bodyissä on napit/nepparit pääaukossa. Niitä vaatteita kantsii ollakkin aika paljon, vaipat vuotaa ja vauvat on kovia puklailemaan. Meillä vaihdettiin vaatteita 5-10*/pv :) Joten kaapissa oli bodeja ja pöksyjä n. 20kpl molempia ja suurin osa oli aina pyykissä.. helpotti suunnilleen koossa 68 (80cm sit taas oli aina ruokatahroissa ja niitä meni aika tiuhaan tahtiin roskiinkin kun tahrat eivät lähteneet, en pessyt niitä heti..)

Vierailija
12/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäsin neppariolkain-bodyista enemmän kuin kietaisubodyista. Äkkiähän sen bodyn pujottaa pään yli, kietominen ja nepittäminen tuntui vaivalloisemmalta. Mutta enemmistö taitaa tykätä kietaisubodyista ainakin ihan pienellä, 50cm-62cm koossa. Ne kirjekuoriolkaimiset on meidän lapsilla pysyneet huonosti, ain toinen olkapää repsottaa. Puolipotkarit on kieltämättä kätevät, mutta tykkäsin enemmän housuista ja sukista, näyttää jotenkin siistimmältä kun on erilliset sukat. Sukat+housut yhdistelmää näki paljon myös muilla, aika vähän oli potkareita tai puolipotkareita vauvamuskarissa ja perhekerhossa.

Vierailija
13/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi nepparibodyt ja sitten kirjekuoriaukolliset. Pitkähihaiset! Puolipotkuhousut parhaita pikkuvauvalle, ei ole aina sukat hukassa eikä tartte kuoria kaulasta asti vaipanvaihtoa varten. Jos on pakko olla kokohaalareita (en kyllä ymmärrä miksi!) niin molemmissa lahkeissa nepparit ja niin että ne osuu kohdilleen puoliunessa yöhämärässäkin.

Itse käytän kokohaalaria yöasuna. En vaihda vaippaa unissani. Miksi vaihtaisin? Vauva pärjää aivan hyvin sen yöajan samalla vaivalla.

Vierailija
14/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä vauvalla (meillä kokoa 50/56) olen kokenut kietaisubodyt +sukkahousut/puolipotkarit helpoimmaksi. Kietaisumalli siksi, ettei päätä tarvitsisi turhaa nostella ja sukkikset/puolipotkarit siksi, ettei sukat tahdo pysyä jaloissa.

Vähän isommalla vauvalla, joka jo osaa itsekin päätään kannatella on normaalit bodyt ja paidat + housut (tai sukkahousut tai puolipotkarit) olleet käytössä. Kirjekuoripääntie säästää muutaman nepin laitolta, tekisin itse vain niitä. Helpot ommella ja helpot myös käytössä. Lämpimillä keleillä olen jättänyt välillä vaippasilleen tai pukenut ohuet potkuhousut ilman sukkia päälle. Auringolta täytyy kuitenkin suojata, vaunuihin saatan laittaa vaippasilleen ja harson peitoksi.

Päähän hattu/pipo, mielellään leuan alta solmittava ja korvat peittävä. Kokeilemalla selviää millainen sen oman vauvan päässä parhaimmin pysyy paikoillaan.

Vaatteet käyvät myös (yleensä) nopeasti pieneksi. Meidän kuopus täytti juuri 3kk ja pieneksi ovat jääneet koot 50, 56, 60, 62 ja nyt käytössä 68 ja 70 :D. Mutta samalla sitä pyykkiäkin syntyy päivittäin, vauvalle tulisi joka päivä laittaa puhtaat vaatteet ja likaantumisen (puklut, kakat) tahdissa vaihdella myös. Vaihtovaatteita siis tarvitsee, meillä meni pahimmillaan esikoisella neljäkin vaatekertaa päivän aikana pyykkiin. Noin kymmenen vaatekertaa minimissään olen kokenut meille hyväksi määräksi. Kesäaikana pitää vielä varautua kylmiin ja lämpimiin keleihin.

Vierailija
15/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa vaate mikä tahansa niin kiinnittäisin huomiota materiaaliin. Esim puuvillaa on monenlaista ja ehdottomasti helpointa on pukea vauvalle sellaista pehmeää, joustavaa ja hyvälaatuista materiaalia kuin jotain kovaa kinttanakangasta.

16/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia, mutta olen hoitanut vauvoja ja vihaan kaikkia sukkahousuja ja vastaavia, ihan kuin sulloisi munkkirinkilää säästöpossuun.

Jos mulla olisi vauva, käyttäisin vain sellaista kokovartalopussia jossa on vetskari. 

Eli tavallaan sellainen makuupussi, talvella topattuna ja kesällä ohutta kangasta. Vauva pussiin, vetskari kiinni ja menoksi.

Hermot menee askarrellessa joidenkin nuttujen ja potkupukujen kanssa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
17/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin yövaatteena pelkkää bodyä. Haalarit oli hankalia kun piti vaippaa vaihtaa, joutui riisumaan koko lapsen. Niitä käytin vasta kun lapsi nukkui jo yönsä kokonaan ja selvittiin yhdellä vaivalla yö. Kietaisubodyt ja puolipotkarit, niillä mentiin. Vauva kyllä onnistui potkimaan potkaritkin päältään, mutta housuissa lahkeet nousivat ylös ja sukat olivat ties missä. Ja kannattaa katsoa, että bodyissä on napit/nepparit pääaukossa. Niitä vaatteita kantsii ollakkin aika paljon, vaipat vuotaa ja vauvat on kovia puklailemaan. Meillä vaihdettiin vaatteita 5-10*/pv :) Joten kaapissa oli bodeja ja pöksyjä n. 20kpl molempia ja suurin osa oli aina pyykissä.. helpotti suunnilleen koossa 68 (80cm sit taas oli aina ruokatahroissa ja niitä meni aika tiuhaan tahtiin roskiinkin kun tahrat eivät lähteneet, en pessyt niitä heti..)

Vaatteiden vaihto 5-10 kertaa päivässä ei ole mikään normaali tahti! Esikoinen puklasi paljon ja body meni vaihtoon maksimissaan neljä kertaa/päivä. Toinen taas ei juuri pullaa niin sama body on käytössä pari päivää. Housut jopa kolme tai neljä päivää. Syömään opetellessakin paitoja menee maksimissaan kolme pesuun, eikä se noin sottaista joka päivä ole. Roskiin on mennyt tahrojen takia vasta kaksi paitaa. Tai ei nekään vielä ole roskissa, vaan illalla voidaan pitää kotipaitana. Mutta menee sen jälkeen roskiin kun ei voi antaa eteenpäin tai myydä.

Koko 50 ja 56 on muutenkin sellaisia että vauva kasvaa niin järjetöntä vauhtia, että hyvä kun jotkut vaatteet on ehtinyt kerran päälle ennen kuin jäi pieneksi. Niitä ei siis kamalan paljoa kannata hamstrata. Sen sijaan isompia kokoja (68, 74, 80 ) kannattaa etukäteen jo hommata, kun kasvupyrähdys voi tulla todella yllättäen.

Vierailija
18/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt kietaisubodyista, oli hankalaa kun ensin piti levittää body hoitoalustalle ja ditten tähtäillä vauva päälle. Vauvan käsittely oli aluksi pelottavaa ja en todellakaan uskaltanut yhdellä kädellä pitää vauvaa ja toisella säheltää bodya.

Napilliset kaula-aukot tai levenevät venepääntiet bodyissa olivat ehdottomasti parhaat. Siihen trikoohousut päälle ja sukat jalkaan.

Haalarit myös ok jos kaulasta nilkkaan menevä vetoketju, ei niitä nappeja jaksa aina näpeltää. Niin ja ehdoton ei selkäpuolella oleville napeille!

Vierailija
19/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän kokohaalaria yöasuna. En vaihda vaippaa unissani. Miksi vaihtaisin? Vauva pärjää aivan hyvin sen yöajan samalla vaivalla.

Tottakai vaippa vaihdetaan yölläkin. Varsinkin vastasyntyneellä kakkaa lähes joka vaipassa. Vanhuksetkin kuivitetaan öisin.

Vierailija
20/37 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kietaisubodyt on parempia koska joskus tulee kuitenkin se tilanne vastaan kun vauva kakkii niin paljon että tulee yli vaipasta. Siinä ei hirveenä huvita alkaa kakkaista bodyä vetämään pään yli.

Meille oli alussa sellaset henkselilliset potkuhousut hyviä koska housut ja sukat lensi jaloista sekunnissa. Nyt kolmen kuukauden ikäisenä pysyy jo sukatkin jalassa.