Miksi tuot lapsesi sikailemaan toisten häihin?
Olen työni puolesta usein häissä. Joka kerta ihmetyttää, että miksi ihmiset tuovat mukanansa lapset jotka eivät osaa käyttäytyä? Usein jo ennen alkumaljaa joku kakara ulvoo ja kiukuttelee. Puheita ei kuule kun joku huutaa. Vaaratilanteita syntyy, kun lapset juoksevat päättömänä ympäri juhlatilaa. Vauvat on erittäin ok ottaa mukaan, mutta nämä leikki-ikäiset. Toki on kivojakin lapsia, mutta isoin osa ei todellakaan kuulu juhliin mukaan. Jos menen itse naimisiin, lapsia ei kutsuta.
Kommentit (25)
Koska kutsuttuina ovat usein vanhemmat, jotka ovat hääparin hyviä ystäviä. Hääpari toivoo kovasti, että vanhemmat pääsevät paikalle, mutta jos hoitoapua lapsille ei ole niin ei ole. Ainoa vaihtoehto on ottaa lapset mukaan, jättää juhlat väliin tai osallistua vain yhden aikuisen voimin. Vai mitä sinä ehdottaisit? Mielenkiinnolla kuulen ehdotuksesi, koska perheellämme in sama tilanne edessä parin viikon päästä. Paikalle mentävä joko kahden lapsen kanssa tai ei ollenkaan.
Useimmiten lasten käytös johtuu vanhemmista ja näiden laiskuudesta.
Kummasti pari päiväkotitätiä pitää 12kpl 4v järjestyksessä.
Usein häiden pönötys osat ovat niin tylsiä, että luulisi olevan kiva lähteä jäähylle kiljuvan lapsen kanssa. Ainakin minun isäni kiittelee minua usein kuinka olen pelastanut hänet monelta epämieluisalta kirkon penkillä istumiselta.
Pitäisi tosiaan osata arvioida lapsensa käyttäytyminen.
Olen nähnyt raivokohtauksen saaneen viisivuotiaan juhlissa, toisaalta kaksivuotiaan, joka istui kuin kynttilä koko seremonian ajan.
Hyvin käyttätyvät tervetulleita ihan kuten aikuisissakin ikään katsomatta.
Toki ymmärrän, että lapsen kanssa voi tulla yllätyksiä. Silloin pitää poistua rahoittumaan vaikka ulos.
Vierailija kirjoitti:
Koska kutsuttuina ovat usein vanhemmat, jotka ovat hääparin hyviä ystäviä. Hääpari toivoo kovasti, että vanhemmat pääsevät paikalle, mutta jos hoitoapua lapsille ei ole niin ei ole. Ainoa vaihtoehto on ottaa lapset mukaan, jättää juhlat väliin tai osallistua vain yhden aikuisen voimin. Vai mitä sinä ehdottaisit? Mielenkiinnolla kuulen ehdotuksesi, koska perheellämme in sama tilanne edessä parin viikon päästä. Paikalle mentävä joko kahden lapsen kanssa tai ei ollenkaan.
Olipa avuton vastaus. Palkkaan vaikka MLL:n hoitajan, maksaa alle 9e tunti. Tai jos juhlat pidemmällä niin palkkaa kyseiseltä paikkakunnalta hoitaja muutamaksi tunniksi jotta molemmat pääsette. Vai onko tämäkin tilanne jossa haet hyväksyntää lastesi huonolle käytökselle?
Jos juhlat ovat molemmilla aikuiselle tärkeät niin silloin pitää ryhtyä luovaksi, yleensä häät ovat jomman kumman tutun/suvun puolelta ja silloin pitää miettiä mitä tehdä.
Häät ovat morsiusparille yleensä hyvin tärkeät ja niihin on käytetty resursseja, aivan törkeää että jonkun huuto ja kiukuttele pilaa ne, vauvat eri asiaa. Ja kyllä olen äiti itsekin, mutta lapseni eivät kilju ja makaa ruokapöydän alla, eikä heitä tarvitse huumata iPadin avulla jne. Opeta lapsesi käyttäytymään niin säästyt ongelmilta.
En tule ikinä unohtamaan jo omia ylioppilasjuhlia joissa 4-vuotias ruoka kädessä juokseva kakara länttäsi munavoiset kätensä omaan raakasilkkimekkooni joka ei ikinä, edes pesulassa lähtenyt puhtaaksi, aivan kamalat rasvatahrat. Olisi pitänyt lähettää perheelle lasku.
Koska nykyajan vanhemmat ovat avuttomia ja kädettömiä kasavattajia.
Nukutaan perhepedeissä ja kaikki tehdään lapsetahtisesti. Ei ne silloin voi mitään kakaroiltaan kieltää eikä niitä kasvattaa käyttäytymään. Vois piltti saada trauman.
Me pidimme häät, joihin kutsuttiin 70 vierasta ja lapset eivät olleet kutsuttuina.
Kukaan ei jättänyt tulematta (paitsi pikkuserkkusksaruket, jotka käyttävät lapsiaan todennäköisesti tekosyynä, kun asuvat lähellä toisiaan ja kumpikaan ei tullut).
Kutsutuissa oli yli 20 pieniä lapsia omaavaa pariskuntaa, mutta pääsivät tulemaan ja viipyivät yli puolen yön. Vain yksi sinkku ja lapseton lähti ennen puolta yötä
Vierailija kirjoitti:
Olen työni puolesta usein häissä. Joka kerta ihmetyttää, että miksi ihmiset tuovat mukanansa lapset jotka eivät osaa käyttäytyä? Usein jo ennen alkumaljaa joku kakara ulvoo ja kiukuttelee. Puheita ei kuule kun joku huutaa. Vaaratilanteita syntyy, kun lapset juoksevat päättömänä ympäri juhlatilaa. Vauvat on erittäin ok ottaa mukaan, mutta nämä leikki-ikäiset. Toki on kivojakin lapsia, mutta isoin osa ei todellakaan kuulu juhliin mukaan. Jos menen itse naimisiin, lapsia ei kutsuta.
Puheita ei kuule kun joku huutaa mutta vauvat on erittäin ok ottaa mukaan?
Eli jos puhe jää kuulematta huutavan vauvan vuoksi, se on erittäin ok mutta jos jää kuulematta huutavan taaperon vuoksi, se ei enää olekaan ok? Puhe jää joka tapauksessa kuulematta. Entä jos aamusta lähtien sahtia lipittänyt sukulaismies alkaa huudella puheen päälle?
Häissä on usein lasten kannalta aika huonot tarjoilut ja niukasti tekemistä. Kannattaisi järjestää lapsille leikkipaikka/omaakin ohjelmaa.
Ja Äityliinin herkkuresepteistä pitävät niin lapset kuin aikuisetkin...
Vierailija kirjoitti:
Kun ilmeisesti jo valmiiksi tiedät, että lapsesi eivät osaisi käyttäytyä ihmisiksi hääjuhlassa, en ymmärrä miksi edes mietit heidän viemistä sinne. Jääkää koko perhe kotiin, jos et lastenhoitajaa mistään saa, tai ette voi osallistua vain yhden aikuisen voimin. Ja vastaisuuden varalle suosittelen, että alatte opettamaan ihmistapoja lapsillenne, niin kaiketi seuraavan kerran kun hääkutsun saatte, teidän ei tarvitse enää pohtia, ottaako huonosti käyttäytyviä lapsia mukaan vai ei, koska he ovat oppineet paremmat käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sanotaan, että lapsissa on tulevaisuus, mutta silti olen sitä mieltä, että ne ovat yhteiskunnan syöpä!
Että mä vihaan syöpä-sanan käyttöä tämmösissä yhteyksissä!!!! Oikeesti hävetkää!!!! Syöpä on sairaus!
Joku oikeasti kuuntelee niitä puheita häissä?
Itse en ota lapsia ikinä kenenkään häihin mukaan, vaikka lapset tervetulleita olisivatkin. Aina olen ne hoitoon saanut esim. Mummolle tai kummille.
Vauvat on ok, koska heiltä itkun, nälän ja väsymyksen ymmärtää. Ei ole oikeasti kauhean kaunista katsottavaa kun joku 9v vetää itkupotkuraivaria kesken morsiamen isän puheen/ kesken kakunleikkuun ja juoksee kun mikäkin sekopää keittiöhenkilökunnan jaloissa.
Eikai nyt kukaan normaali 9v mitää itkupotkuraivareita vedä, eiköhän ne ole pääasiassa alle kouluikäiset. Mutta joo, meidänkään häihin ei tarvii kenenkään tulla "tapakasvattamaan" (lue: huudattamaan) ipanoitaan. Emme halua ottaa riskiä, että juhla menee pilalle jonkun riehuvan kiljukaulan takia.
Ja toisin kuin tästä voisi päätellä, pidän lapsista. Ongelma on ne vanhemmat jotka eivät osaa kasvattaa, hymistellen katsovat vaan vierestä kultamussukan riekkumista.
Se mitä mä olen häitä käynyt, niin lapsethan osaa käyttäytyä. Joku kiljahdus voi päästä toisinaan ja väsykiukkua ilmetä. Kunhan boolit on esiin tuotu alkaa sukulaismiesten ja naisten känniralli. Lapset ovat erittäinkin enkeleitä siihen nähden.
Lapset käyttäytyvät luontaisesti ja opettelevat käytöstapoja. Mitäs tekosyitä ördääjät käyttävät? - hups, tuli juotua liikaa. Hups, booli olikin vahvempaa kuin arvasin.
Pitopalvelusta
Vierailija kirjoitti:
Tässä ehdotukseni: Opeta lapset käyttäytymään. Älä anna lastesi riehua ja huutaa häissä ja näin pilata muiden hääjuhlaa.
Vain jos lapset on mainittu kutsussa. - Eli lähtökohtaisesti osallistun tai osallistumme juhliin sillä, joukolla, joka on kutsussa kerrottu. - usein tapaan varmistaa tämän vielä silloin kun kiitän kutsusta. Emme me vanhemmatkaan osallistu lasten kutsuille -kuten lasten luokkavareiden järjestämille synttäreille, ellei meitä lapsemme lisäksi kutsuta.
Mä käyn noin 20 häät vuodessa ja voin allekirjoittaa, ettei kakarat osaa käyttäytyä. Ja juuri duunin puolesta. Aina saa sydän kurkussa pelätä, milloin kaadan kahvit jonkun niskaan tms.
Parhaat häät on ne, missä ei ole lapsia. Itse jos menisin naimisiin, ei lapsia tulisi, pelkästään jo sen takia, että haluan hyvää ruokaa, laadukasta viiniä ja rauhan aikuisille nauttia juhlasta. Ei kuulu aiheeseen, mutta mitään hääleikkejä tms typerää ohjelmaa ei niissä juhlissa nähtäisi.
Kaaso kirjoitti:
Häissä on usein lasten kannalta aika huonot tarjoilut ja niukasti tekemistä. Kannattaisi järjestää lapsille leikkipaikka/omaakin ohjelmaa.
Ja Äityliinin herkkuresepteistä pitävät niin lapset kuin aikuisetkin...
Lasta on hyvä kasvattaa jo pienestä pitäen kohtaamaan erilaisuutta ja myös sitä tylsyyttä, eikä aina tarvitse olla hauskaa tai mennä lasten ehdoilla..
Lastenkekkerit ja hauskanpito on erikseen ja kirkolliset toimitukset ja perhejuhlat erikseen, joissa isäntäparilla on oikeus odottaa vieraiden käyttäytyvän, iästä riippumatta, vaativalla tavalla.
Milloin tämä lapset oppivat, jos elämä menee aina heidän ehdoillaan?
Vaikka sanotaan, että lapsissa on tulevaisuus, mutta silti olen sitä mieltä, että ne ovat yhteiskunnan syöpä!