En kyllä ymmärrä, miksi lapsuudessani ja nuoruudessani oli ok vanhempien ja muiden aikuisten olla täyskännissä lasten seurassa
Oli kyseessä sitten normaali viikonloppu tai sukujuhlat tms., aina siellä oli änkyräkännissä joko omat vanhemmat tai vähintään sukulaissedät (ja -tädit). Miten voi olla hyväksyttävää, että lasten seurassa ryypätään? Vaikka lapset olisivatkin jo "nukkumassa", niin mikä oikeus on silti vetää pää täyteen viinaa sillä aikaa? En ymmärrä tätä edes näin aikuisena.
Kommentit (71)
Synnyin -71 ja asuttiin kaupungin vuokrataloja täynnä olevassa lähiössä. Vanhempani eivät juoneet. Kavereiden useimmat vanhemmat olivat viikonloppuisin ihan nakit silmillä. Perjantaina haettiin se Kossu Alkosta.
Muistan äitini päivitelleen, kun pienet kärrättiin vaunuissa läheiseen metikköön kaljakassit kilisten. Ei silloin tehty mitään lasuja.
Itsellä oli myös tosi kostea teiniaika. Saatoin jo 16v juoda viikon putkeen. Normisettiä oli myös joka viikonloppu dokaaminen. Siellä lähiössä ja stadissa örvellettiin. Ei kauheesti kukaan puuttunut tähän.
Ihan tavallista tuntui olevan 70- ja vielä 80-luvullakin, että lasten läsnäollessa ryypättiin ja poltettiin tupakkaa. Omassa suvussa ei kenestäkään silloisesta aikuisesta ole tullut minkäänlaista laitapuolenkulkijaa, alkoholistia tms. mutta täyskännejä aikuiset kyllä vetivät täysin surutta lasten edessä ja altistivat jatkuvalle runsaalle tupakansavulle. Haitallistahan tuo lasten kehitykselle ilman muuta oli, vaikkei mitään tappeluita tms. ollutkaan. Onneksi ajat ovat muuttuneet, enää tuollaista ei taida harrastaa kuin marginaaliporukka.
Kyllä meillä vabhemmat ottivat ja isä enemmän mutta nou hätä.
Äiti ja isäpuoli on alkoholisteja, itse otan harvoin. Muksuille yritän opettaa tervettä suhtautumista alkoholiin, rippikoulun käytyään saavat juhlapyhiksi siiderin kaksi. En ymmärrä toisaalta täyttä nollatoleranssiakaan lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudenkodissani oli aika useinkin juhlia, jolloin aikuiset söivät ja joivat ja pitivät hauskaa, mutta ei kukaan missään umpihumalassa ollut koskaan. Itselleni jäi tuosta ilonpidosta vain hyviä muistoja. Mielestäni hivenen outoa, että niin monen käsitys alkoholin käytöstä on todella kapea. On vain täysraittius tai änkyräkännit. Välimuotoja ei ole.
Juuri näin, osuit asian ytimeen ja olen kanssasi 110%:sti samaa mieltä.
Toki eihän se mitään uutta ole, onhan se nähty aikaisemmistakin keskusteluista, että täällä on aika paljon porukkaa, joilla erittäin kummallinen ja porblemaattinen suhde alkoholiin.
Tuntuu, että palstalla ei pyöri lainkaan normaalia lapsuutta eläneitä mammoja, vaan ollaan joko rapajuoppoperheestä, tai sitten täysin absolutistiperheestä ja noista ensinmainittujen lapsistakin on tullut alkoholin vihaajia ja raivoraittiudesta toitottajia, jotka lienevät vieläkin pahempia, kuin absolutistiperheiden absolutistilapset.
Minun lapsuudenkodissani juhlittiin myös ihan normaalisti ja meillä oli usein sukulaisia vierailemassa, tai me olimme sukuloimassa ja kyllähän vanhemmat saattoi jonain isompina juhlapäivinä alkoholia ottaa, eikä me lapset siinä mitään kummallista nähty. Vanhemmat olivat vain hieman hauskemmalla päällä kuin normaalisti, eikä kukaan änkyröinyt.
Minusta ainakin kasvoi lapsuuden kokemuksien myötä ihan normaali kohtuukäyttäjä. Samoin meni myös oman lapseni kanssa. Hän eli siinä mukana arjen ja juhlat ja jos joskus vanhemmat muutaman drinkin otti, niin ei häntä "kaappiin" siksi aikaa lukittu, vaan hän oli siinä mukana ihan niin kuin mekin lapsena veljeni kanssa. Kohtuukäyttäjä ja fiksu aikuinen mies on hänestäkin tullut.
Lapsi ei voi valita syntyykö alkoholisti-, absolutisti- vai 'kohtuukäyttäjä' -perheeseen. Pahimpia ovat kaltaisesi tuomitsijat, jotka eivät tajua, millaiset traumat lasinen lapsuus saa aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyseessä sitten normaali viikonloppu tai sukujuhlat tms., aina siellä oli änkyräkännissä joko omat vanhemmat tai vähintään sukulaissedät (ja -tädit). Miten voi olla hyväksyttävää, että lasten seurassa ryypätään? Vaikka lapset olisivatkin jo "nukkumassa", niin mikä oikeus on silti vetää pää täyteen viinaa sillä aikaa? En ymmärrä tätä edes näin aikuisena.
Kyllähän aikuiset tuota harrasti lapsuudessani. En kuitenkaan muista että olisin ikinä kokenut sitä mitenkään haitallisena. Olivat kännissä mutta eivät tapelleet tai riehuneet.
Olisitko kokenut jotenkin haitallisena, jos vanhempasi olisivat menneet samanlaisessa kunnossa esimerkiksi koulusi kevätjuhliin tai vanhempainiltaan tai teidän lasten kanssa vaikka huvipuistoon tai uimarannalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudenkodissani oli aika useinkin juhlia, jolloin aikuiset söivät ja joivat ja pitivät hauskaa, mutta ei kukaan missään umpihumalassa ollut koskaan. Itselleni jäi tuosta ilonpidosta vain hyviä muistoja. Mielestäni hivenen outoa, että niin monen käsitys alkoholin käytöstä on todella kapea. On vain täysraittius tai änkyräkännit. Välimuotoja ei ole.
Toki eihän se mitään uutta ole, onhan se nähty aikaisemmistakin keskusteluista, että täällä on aika paljon porukkaa, joilla erittäin kummallinen ja porblemaattinen suhde alkoholiin.
Tuntuu, että palstalla ei pyöri lainkaan normaalia lapsuutta eläneitä mammoja, vaan ollaan joko rapajuoppoperheestä, tai sitten täysin absolutistiperheestä ja noista ensinmainittujen lapsistakin on tullut alkoholin vihaajia ja raivoraittiudesta toitottajia, jotka lienevät vieläkin pahempia, kuin absolutistiperheiden absolutistilapset.
Minun lapsuudenkodissani juhlittiin myös ihan normaalisti ja meillä oli usein sukulaisia vierailemassa, tai me olimme sukuloimassa ja kyllähän vanhemmat saattoi jonain isompina juhlapäivinä alkoholia ottaa, eikä me lapset siinä mitään kummallista nähty. Vanhemmat olivat vain hieman hauskemmalla päällä kuin normaalisti, eikä kukaan änkyröinyt.
Minusta ainakin kasvoi lapsuuden kokemuksien myötä ihan normaali kohtuukäyttäjä. Samoin meni myös oman lapseni kanssa. Hän eli siinä mukana arjen ja juhlat ja jos joskus vanhemmat muutaman drinkin otti, niin ei häntä "kaappiin" siksi aikaa lukittu, vaan hän oli siinä mukana ihan niin kuin mekin lapsena veljeni kanssa. Kohtuukäyttäjä ja fiksu aikuinen mies on hänestäkin tullut.
Niin? Lapsenko vika se on jos syntyy rapajuoppoperheeseen ja kehittää, voi kauhea, kummallisen suhteen alkoholiin? Pahempaa se alkoholismi lapselle on kuin absolutismi, sinun ärsytyksesi muiden ihmisten alkoholisuhteesta ei ole kovin tärkeää.
No johan nyt taas...
Väitinkö minä jotain tuollaista?
Totesinpahan vaan, että suurin osa tuntuu olevan kotoisin ongelmaperheistä, joko niistä rapajuopposellaisista, tai totaalisista viinankieltäjistä. Tokihan se rapajuoppo perhe on pahempi lapselle, kuin totaalikieltäjät, mutta ei tuo jälkimmäinen porukkakaan ihan ongelmaton ole lapsen tulevaisuuden kannalta. Niin monta rapajuoppoa abslotutistiperheen lasta olen nähnyt minäkin. Kun ei ole minkäänlaista mallia ollut koskaan siitä, minkälaista on kohtuukäyttö, niin lapasestahan se totaalikieltäjän lapsella helposti lähtee, kun ei ole mitään tietoa eikä esimerkkiä mistään.
En ole tuo, jota kommentoit, mutta nyt sitten sama viesti e-r-i-t-t-ä-i-n h-i-t-a-a-s-t-i: lapsi ei voi valita millaiseen perheeseen syntyy. Ja kyllä, syyllistit lasta siitä, että on syntynyt alkoholisti- tai absolutistiperheeseen. Ei kohtuukäyttäjäperhe ole mikään takuu sille, ettei jostain lapsesta tulisi alkoholistia. Tajusitko?
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla vanhempani tekivät tuota. Juhannuksena koko suvun voimin kännättiin, me lapset puuhailimme omianne. Ei se koskaan minua haitannut, päinvastoin, oli kiva nähdä kaikki serkut ja leikkiä heidän kanssaan.
Olisit sinä saanut leikkiä serkkujesi kanssa, vaikkeivät vanhempasi olisi vetäneetkään lärvejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Lapsenko vika se on jos syntyy rapajuoppoperheeseen ja kehittää, voi kauhea, kummallisen suhteen alkoholiin? Pahempaa se alkoholismi lapselle on kuin absolutismi, sinun ärsytyksesi muiden ihmisten alkoholisuhteesta ei ole kovin tärkeää.
No johan nyt taas...
Väitinkö minä jotain tuollaista?
Totesinpahan vaan, että suurin osa tuntuu olevan kotoisin ongelmaperheistä, joko niistä rapajuopposellaisista, tai totaalisista viinankieltäjistä. Tokihan se rapajuoppo perhe on pahempi lapselle, kuin totaalikieltäjät, mutta ei tuo jälkimmäinen porukkakaan ihan ongelmaton ole lapsen tulevaisuuden kannalta. Niin monta rapajuoppoa abslotutistiperheen lasta olen nähnyt minäkin. Kun ei ole minkäänlaista mallia ollut koskaan siitä, minkälaista on kohtuukäyttö, niin lapasestahan se totaalikieltäjän lapsella helposti lähtee, kun ei ole mitään tietoa eikä esimerkkiä mistään.
En ole tuo, jota kommentoit, mutta nyt sitten sama viesti e-r-i-t-t-ä-i-n h-i-t-a-a-s-t-i: lapsi ei voi valita millaiseen perheeseen syntyy. Ja kyllä, syyllistit lasta siitä, että on syntynyt alkoholisti- tai absolutistiperheeseen. Ei kohtuukäyttäjäperhe ole mikään takuu sille, ettei jostain lapsesta tulisi alkoholistia. Tajusitko?
En tiedä kuka olet mutta luokattoman huonosti ymmärrät lukemaasi. Nyt t--o--d--e--l--l--a--h--i--t--a--a--s--t--i: Minä en missään kohtaa syyllistänyt yhtäkään lasta siitä, että ovat syntyneet alkoholisti-tai absolutistiperheeseen, totesin vain että heikäläisiä täällä näkyy olevan tämän aihealueen jutuissa aina valtaosa. Kohtuukäyttäjäperhe ei tietenkään ole takuu yhtään millekään, enkä sellaista väittänytkään, mutta valitettavasti omassa tuttavapiirissäni ongelmatapaukset ovat tulleet jommasta kummasta viiteryhmästä (a/ab). Tajusitko? (vahva epäilykseni, että et).
Alkoholismi on Suomessa niin yleistä, en tiedä onko noussut vai laskenut mutta ei se sen vuoksi ole ihme että niin monella on ollut rapajuoppolapsuus tai sitten se absolutistilapsuus, varmaan koska näiden absolutistien sodasta palannut isä on pistänyt paikat kännissä paskaksi. Eihän mitään traumaterapiaa ollut silloin sodasta palaaville. Ja hyvinhän silloinkin pärjättiin. Not.
Tämä on sellainen väite, jota en kokonaisuudessaan osta. Alkolin suurkuluttajissa on paljon porukkaa (väittäisin että valtaosa), jotka juo alkoholia ainoastaan juhlimistarkoituksessa, eikä tippaakaan mihinkään traumoihin. Toki näitä taraumatissuttelijoitakin varmasti on paljon, mutta eivät läheskään kaikki juopot sellaisia ole.