En kyllä ymmärrä, miksi lapsuudessani ja nuoruudessani oli ok vanhempien ja muiden aikuisten olla täyskännissä lasten seurassa
Oli kyseessä sitten normaali viikonloppu tai sukujuhlat tms., aina siellä oli änkyräkännissä joko omat vanhemmat tai vähintään sukulaissedät (ja -tädit). Miten voi olla hyväksyttävää, että lasten seurassa ryypätään? Vaikka lapset olisivatkin jo "nukkumassa", niin mikä oikeus on silti vetää pää täyteen viinaa sillä aikaa? En ymmärrä tätä edes näin aikuisena.
Kommentit (71)
Minä olen koko lapsuuteni ajan ollut mukana aikuisten juhlissa, jossa aikuiset joivat alkoholia. Ei se minua haitannut. Eivät he olleet mitenkään pelottavia, sellaisia hilpeitä, hyväntuulisia vaan. Siksi minun on vaikea ymmärtää sitä, kun suureen ääneen kirjoitellaan, että jos juo lasinkin jotain, käytös muuttuu lasten mielestä pelottavaksi. Toki lapsissakin on tietysti eroja. Itselläni ja omassa ystäväpiirissäni aikuisten alkoholinkäyttö ei haitannut.
Hauskaa lukea alempien sosiaaliluokkien elämästä. Omat lapsuusmuistot ovat ihan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa lukea alempien sosiaaliluokkien elämästä. Omat lapsuusmuistot ovat ihan erilaisia.
Kyllä sitä paremmissakin piireissä osattiin. "Buntta" Wahlroos, Pekka Herlin yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on hyvä juoda lasten nähden jotta lapset oppivat miten se alkoholi vaikuttaa. Lapsia ei pidä suojella elämältä.
Humalajuominen ei ole osa jokaisen ihmisen elämää.
Jossain elämän vaiheessa lapset tulevat kohtaamaan päihtyneen. Olisi hyvä että he tietävät etukäteen mistä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ennen wanhaan nimenomaan isokenkäiset ryyppäsivät valtavasti. Pitkät lounaat jne. Kyllähän sellainen näkyy kotonakin. Moni merkkihenkilö ja ylemmän sosiaaliluokan mies kuoli alkoholiin suoraan tai välillisesti.
Että turhaa lussutusta. Alkoholi oli jokaisen yhteiskuntaluokan ongelma menneinä vuosikymmeninä. Nykyään paljon pienemmässä mittakaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on hyvä juoda lasten nähden jotta lapset oppivat miten se alkoholi vaikuttaa. Lapsia ei pidä suojella elämältä.
Jossain elämän vaiheessa lapset tulevat kohtaamaan päihtyneen. Olisi hyvä että he tietävät etukäteen mistä on kysymys.
Hohhoi, eiköhän ole parempi että kohtaa humalassa sen rantojen miehen kuin äidin. Äiti voi kertoa turvallisesti, että noin käy jos juo liikaa alkoholia. Kokemuksena aavistuksen lapsiystävällisempi kuin nähdä miten äiti vetää lärvit!
Kauheaa että joku voi ajatella että vanhemman kännääminen opettaa lapsia!!!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen koko lapsuuteni ajan ollut mukana aikuisten juhlissa, jossa aikuiset joivat alkoholia. Ei se minua haitannut. Eivät he olleet mitenkään pelottavia, sellaisia hilpeitä, hyväntuulisia vaan. Siksi minun on vaikea ymmärtää sitä, kun suureen ääneen kirjoitellaan, että jos juo lasinkin jotain, käytös muuttuu lasten mielestä pelottavaksi. Toki lapsissakin on tietysti eroja. Itselläni ja omassa ystäväpiirissäni aikuisten alkoholinkäyttö ei haitannut.
Minä ja muutamat ystävät ja naapurit kyläilimme ahkerasti, grillattiin, syötiin, juotiin ja nautittiin. 2-6 lasta mukana. Poikani on jälkeenpäin sanonut, ettei ole ikinä nähnyt minua humalassa (olin kyllä, mutta se ei vaikuta persoonaani ) eikä kokenut turvattomuutta. Räkäjunttikännejä ei kukaan vetänyt, eikä sammunut tms. Lapsesta oli kivaa kun oli paljon leikkikavreita jne.
Tällä hetkellähän tuollaisesta tulisi lasuja niin että raikaa. Poikaani juo joskus enemmän. Toisaalta Saattaa käydä risteilyllä ja juoda cokista.
Itse olen perheestä, jossa en nähnyt alkoholin käyttöä, koska öööö sitä ei käytetty. Ihan itse sitten opettelin.
Ja mitä tulee koulutuksiin/ammatteihin/asuinalueisiin, niin siellä akateemis-asiantuntija-ok-talo-meinigillä mennään.
Meillä suku kokoontui isoina juhlapäivinä (uusivuosi, juhannus) meille ja silloin oli ainoita kertoja kun näin isää humalassa. Äiti oli aina selvinpäin. Koskaan en tuntenut oloani pelokkaaksi tms., porukka oli lähinnä hilpeää ja lasten mielestä isät käyttäytyi jotenkin hassusti. Muulloin ei satunnaista saunaolutta lukuunottamatta muuten alkoholi kotona näkynyt. Oma alkonkäyttöni on nykyään maltillista, ja esim. juhlassa juodaan ruoan kanssa viiniä siten että lapsetkin näkee (ei humalaan asti). Jos alko on liian tabu niin ei sekään mielestäni hyvä ole..
Meidän suvussa tuota harrastettiin, tosin aina oli ainakin yksi selvä aikuinen paikalla. Ei se mitenkään meitä ole häirinnyt, kaikista meistä lapsista on tullut ihan normaaleja aikuisia eikä meillä kenelläkään ole alkoholin kanssa ongelmia mutta kukaan meistä ei ole absolutistikaan.
Luulen että meillä on terveempi suhde alkoholiin kuin monella sellaisella joiden nähden ei ole juotu...
Minun lapsuudenkodissani oli aika useinkin juhlia, jolloin aikuiset söivät ja joivat ja pitivät hauskaa, mutta ei kukaan missään umpihumalassa ollut koskaan. Itselleni jäi tuosta ilonpidosta vain hyviä muistoja. Mielestäni hivenen outoa, että niin monen käsitys alkoholin käytöstä on todella kapea. On vain täysraittius tai änkyräkännit. Välimuotoja ei ole.
No ei ollut mitenkään yleisesti. Meillä ei vanhemmat juoneet kuin yhdet kaljat saunan jälkeen. Eikä vieraiden kanssa juotu kahvia kummempaa. Isällä oli paljon puolue, yhdistys ja liiketoimintaan liittyviä menoja, ja sieltäkin tuli ajokunnossa hyvissä ajoin kotiin.
Eiköhän se ole nykyäänkin alkoholistikodeissa sellaista, että selityksiä juomisen hyväksi löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman typerä kommentti jos tuollaisella yrität oikeuttaa vanhempien humalassa olemisen lasten läsnäollessa! Kyllä niitä känniläisiä näkee ihan kadullakin, ei kukaan kasva aikuiseksi tietämättä mitä on humalatila. Että oikein kasvatusmielessä pitäisi lasten edessä kännätä että "tietävät mitä on olla päihtynyt"! Voi hyvää päivää!
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudenkodissani oli aika useinkin juhlia, jolloin aikuiset söivät ja joivat ja pitivät hauskaa, mutta ei kukaan missään umpihumalassa ollut koskaan. Itselleni jäi tuosta ilonpidosta vain hyviä muistoja. Mielestäni hivenen outoa, että niin monen käsitys alkoholin käytöstä on todella kapea. On vain täysraittius tai änkyräkännit. Välimuotoja ei ole.
Niin, ikävä kyllä tässä Suomalaisessa alkoholi kulttuurissa se on pääosin juuri noin. Välimuotoja ei ole. Se on joko tai. Täällä vähemmistö osaa käyttää alkoholia normaaleissa rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja olipaha sellaisiakin vanhempia, jotka jättivät "nukkuvat" reippaasti alle koulu-ikäiset lapsensa kotiin, kun lähtivät itse ryyppäämään. Ketään ei siinä kännin vaiheessa enää kiinnostanut, että kun vihdoin ulko-ovesta ulos pääsivät, lapset eivät todellakaan enään nukkuneet vaan jäivät suljetun oven taakse itkemään hädissään, minne vanhemmat katosivat. En edelleenkään, mitenkään päin ajateltuna, noin niinkuin äitinä, voi ymmärtää, miten joku voi tehdä omille lapsilleen noin??
Joo ja Ruotsinlaivalla meidät lapset jätettiin hyttiin "nukkumaan" karkkisäkkien kanssa, kun isä ja äiti lähtivät ala carteen syömään ja juomaan. Palasivat hyttiin neliveto päällä vasta kun kaikki paikat laivalla olivat sulkeutuneet. Yöllä panivat, aamulla riitelivät. :(
Mun lapsuudessa oli samaa. Viikonloppuisin pidettiin karaokebileitä, sukulaisia ja vanhempien kavereita tuli meille juomaan. Lapset hyppi jaloissa myöhään yöhön. Suurimmaksi osaksi muistan että oli ihan hilpeetä porukkaa, mutta isälleni ei sopinut yhtään rommi/viina ja alkoi monesti riitelemään äidin kanssa.
Muistan pienenä ajatelleeni että ompa kiva kun kaikki on niin iloisia. Mitä vanhemmaksi tulin sitö enemmän se alkoi v*tuttaa.
Nykyään en voi ymmärtää tuollaista!! Siis herranjestas, kaikki aikuiset ihan kännissä ja lapset pyörii omiaan touhuamassa, aamuyöhön asti. Mitä jos jotain ois sattunut meille lapsille, ja kaikki aikuiset päissään? Muistan kun välillä oli niin kauhea väsymys, että oli pakko mennä nukkumaan ja yrittää nukkua karaoken raikaessa.
En ikinä vois juoda samanlain lapseni läsnäollessa. Esikoinen nyt 1-v, enkä ota tippaakaan kun hän on läsnä. Näin tämä on mulle vaikuttanut. Mun mies taas on elänyt sellaisen lapsuuden ettei vanhemmat ole juonut, niin en tykkää yhtään jos hän juo lapsen nähden. Vaikkei lapsi sitä vielä tajua. Mutta oon tehnyt sille selväksi että ei lapsen nähden. Mies ei ehkä ymmärrä sitä samalla tavalla kuin minä, kun ei ole kokenut lapsen silmin.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudessa oli samaa. Viikonloppuisin pidettiin karaokebileitä, sukulaisia ja vanhempien kavereita tuli meille juomaan. Lapset hyppi jaloissa myöhään yöhön. Suurimmaksi osaksi muistan että oli ihan hilpeetä porukkaa, mutta isälleni ei sopinut yhtään rommi/viina ja alkoi monesti riitelemään äidin kanssa.
Muistan pienenä ajatelleeni että ompa kiva kun kaikki on niin iloisia. Mitä vanhemmaksi tulin sitö enemmän se alkoi v*tuttaa.
Nykyään en voi ymmärtää tuollaista!! Siis herranjestas, kaikki aikuiset ihan kännissä ja lapset pyörii omiaan touhuamassa, aamuyöhön asti. Mitä jos jotain ois sattunut meille lapsille, ja kaikki aikuiset päissään? Muistan kun välillä oli niin kauhea väsymys, että oli pakko mennä nukkumaan ja yrittää nukkua karaoken raikaessa.
En ikinä vois juoda samanlain lapseni läsnäollessa. Esikoinen nyt 1-v, enkä ota tippaakaan kun hän on läsnä. Näin tämä on mulle vaikuttanut. Mun mies taas on elänyt sellaisen lapsuuden ettei vanhemmat ole juonut, niin en tykkää yhtään jos hän juo lapsen nähden. Vaikkei lapsi sitä vielä tajua. Mutta oon tehnyt sille selväksi että ei lapsen nähden. Mies ei ehkä ymmärrä sitä samalla tavalla kuin minä, kun ei ole kokenut lapsen silmin.
Ja tähän vielä lisään, voi sitä ihanaa hajua mikä aamulla lemusi koko kämpässä. Vanha ummehtunut viina. Hyi hemmetti.
Vierailija kirjoitti:
Suurinpiirtein samoja kokemuksia. Asuin lapsena kerrostalossa jossa lapsiperheissä ovet oli enimmäkseen auki.
Viikonloppuisin useimmat aikuiset joivat eikä siitä mitään traumoja tullut. Joskus joku rähisi niin että joutui putkaan, sellainen oli aika harvinaista mutta sitäkin sattui. Lapset saatiin usein karkkia ja limua kun aikuiset otti ja saatiin myös valvoa pidempään. Se oli tietysti kivaa.
Se mitä siitä ajasta (70 luvun loppu-80 luvun alku) kaipaan oli yhteisöllisyys. Aina löytyi kavereita ja kaikki aikuiset katsoi lasten perään. Se oli aivan sama kenen lapsi niin huonosta käytöksestä tuli seurauksia. Nykymittareilla kaikki kersat oli pahoinpideltyjä kun tukkapöllyt ja luunapit oli ihan tavallisia pahanteosta. Ja piruuksia me tehtiin niin että nykyiset kersat on ihan enkeleitä meihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoi, eiköhän ole parempi että kohtaa humalassa sen rantojen miehen kuin äidin. Äiti voi kertoa turvallisesti, että noin käy jos juo liikaa alkoholia. Kokemuksena aavistuksen lapsiystävällisempi kuin nähdä miten äiti vetää lärvit!
Kauheaa että joku voi ajatella että vanhemman kännääminen opettaa lapsia!!!
Se rantojen mies voi olla pelottavampi kuin oma äiti tai isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman typerä kommentti jos tuollaisella yrität oikeuttaa vanhempien humalassa olemisen lasten läsnäollessa! Kyllä niitä känniläisiä näkee ihan kadullakin, ei kukaan kasva aikuiseksi tietämättä mitä on humalatila. Että oikein kasvatusmielessä pitäisi lasten edessä kännätä että "tietävät mitä on olla päihtynyt"! Voi hyvää päivää!
Ei pakko ole kännätä jos ei sitä muuten harrasta mutta en paheksu sitä.