Millaiset rajat 17-vuotiaalle?
Millaiset rajat asettaisitte 17-vuotiaalle päihteettömälle, koulua käyvälle nuorelle? Esimerkiksi kotiintuloajan suhteen?
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!
Kommentit (8)
En asettaisi rajoja. Antaisin harjoitella omillaan oloa ja puuttuisin tilanteeseen vaan jos tarvetta olisi. Puuttuisin keskustelemalla. Itse asuin avoliitossa ton ikäsenä.
N27
Meillä on ollut kavereiden kanssa esim klo 24 saakka lomalla, saa olla kauemminkin jos haluaa. Ei ole mitään vääntöä ikinä ollut kotiintuloajoista. Joskus tulee aikaisemminkin kuin piti. Ei ole ikinä pettänyt luottamusta, joten aika vapaasti saa kyllä jo mennä ja olla.
No, en ainakaan antaisi yötä myöten ulkona juosta ja vkonloppuisinkin kotiintuloajat, esim.klo23. Ja haluaisin tietää missä ja keiden kanssa heiluu jne.
T.esikoinen syksyllä 16v.
Omani ovat vielä pieniä, mutta kun itse olin 16v niin äitini ehdotti että jospa luovutaan kotiintuloajasta ja sen sijaan ilmoitan milloin aion tulla (ja tarvittaessa jos tulee muutoksia suunnitelmaan) ja kuittaan kotiin tultuani että ole kotiutunut, ettei äidin tarvitse aamulla silmiä avatessaan miettiä montako lasta on tallessa. Hyvin toimi.
Pitää kertoa minne menee. Ja kenen kanssa. Moneenko aikoo olla.
Nuo siksi jos jotain satuu niin tiedetään keltä kysytään/ mistä etsitään. Puhelin pitää olla mukana ja äänet päällä. Ei siksi että nuoreen ei luotettaisi vaan siksi että hänestä välitetään.
Kun nämä säännöt on selvillä ei erillisiä kotiintulo aikoja tarvita
Jos nuoresi on järkevä ja fiksu niin en usko että tarvitsee sen kummemmin rajoja asettaa. Keskustelemalla tapauskohtaisesti on parempi sopia kauanko voi olla ulkona yms.
Kotiintuloaika on turhan mekaaninen ratkaisu. Tapauskohtaisesti aina katsotaan asiat.
t. 17-vuotiaan äiti
Ei meillä ole mitään erikseen asetettuja rajoja.Kun on 17v opetettu pitämään itsestään huolta ja kunnioittamaan muidenkin oikeuksia, niin mitä rajoja tarvitaan?