Vatsa kasvaa järjettömästi
Täytin viime kesänä 40 ja siitä alkoi järkyttävä vatsan kasvaminen. Mulle on tullut ns kaljamaha vaikken juurikaan olutta nauti ja alkoholinkäyttöni on muutenkin maltillista. Mitä voin tehdä?!
Uin viikoittain, pyöräilen päivässä noin 6 km (työmatkat) ja olen nyt yrittänyt panostaa veden juontiin, ostin uuden juomapullonkin. Ei auta, vatsa vaan kasvaa ja on ihan pallo. En liho muuten, vatsa vain. Pitäisiköhän hakeutua lääkäriin jossain vaiheessa 🤔
En ole raskaana, minut on steriloitu ja kuukautiset tulevat säännöllisesti. Minulla on kolme lasta mutta pallomahani ei johdu raskauksista vaan alkoi palloutumaan vasta kun täytin sen maagiset nelkyt, lapsetkin ovat jo koululaisia ja kroppa oli ihan sopusuhtainen vielä muutama vuosi sitten.
Kommentit (15)
Munasarjasyöpä kerää nestettä vatsaan. Käy lääkärissä ettei syynä jokin sairaus.
Ei ole muita oireita vatsaan liittyen. Melko väsynyt olen mutta olen ollut jo monta vuotta, arvelisin liittyvän perheen pyörittämiseen ja ikääntymiseen normaalina ilmiönä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Essure?
Ei onneksi.
Ap
Onko ultrattu, ettei ole kasvaimia?
Kokeile jättää kahvi minimiin ja vältä leipiä. Ja kait vatsasi toimii säännöllisesti?
Tutkituta lääkärissä, ettei ole kasvain tai muuta vakavaa.
Mun työkaverilla sama, en tiedä oliko syy vai seuraus, mutta hänellä diagnosoitiin diabetes ja sen seurauksena teki täydellisen elämäntaparemontin, sinne katosi vatsa.
Ei ikä sinänsä aiheuta vatsan kasvamista. Ensin täytyisi poissulkea sairaudet. Jos mitään ei löydy, aloita juoksuharrastus. Se vähentää tehokkaasti viskeraalista rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaverilla sama, en tiedä oliko syy vai seuraus, mutta hänellä diagnosoitiin diabetes ja sen seurauksena teki täydellisen elämäntaparemontin, sinne katosi vatsa.
Olisipa kiva tietää millainen se elämäntapa remontti on! Kalorien laskentaa vai jotain muuta?
Millainen ruokavaliosi on? Sillä on huisan suuri vaikutus.
Syötkö paljon viljoja? Ovatko kasvikset minimissä?
Olen 42v ja jenkkakahvan alut on minullakin 😞. Liikuntaa tarvitsen lisätä ja jne...
Stressi pahentaa myös ja riittämätön uni on huono juttu.
Paljonko juot vettä päivässä? Off topic mutta minkälaisen vesipullon ostit ja auttoiko se lisäämään vedenjuontia?
Gynellä ultrassa kannattaa poissulkea kystat ja myoomat. Tekevät pallovatsan ja voi sekoittaa hormoneja (=väsymys)
Onko muita oireita? Kipuja tms? Hengenahdistusta?