Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä olen todennäköisesti Asperger-nainen

Vierailija
07.07.2017 |

Olen siis tutkimuksiin menossa ja everydayaspie.com osuu ja uppoaa. Olen koko ikäni koittanut selviytyä. En halua loukata ketään ja suoraan sanon vain asioita, mitkä tiedän että ääneen voi sanoa. Olen hoitoalalla ja saan valtavasti positiivista palautetta, että ymmärrän ihmisiä. Mutta, että kädentaidoissa on parantamisen varaa.

Ihminen joka ikisestä näkökulmasta on mun ekko. Löysin sen 3. Luokalla ihmisen biologiasta ja se on jatkanut nyt 27- vuotiaanakin. Speciaali ekko tällä hetkellä on aspergerin syndrooma ja ad/hd.

Olen todella rehellinen, en osaa valehdella ja valkoisesta valheesta soimaan itseäni loppuviikon. Minulla on ahdistuneisuushäiriö sekä paniikkihäiriö. Mokaan usein sosiaalisessa kontakteissa, tai niin koen. Pyytelen tosi usein anteeksi. Pelkään, murehdin paljon tulevaa. Minun pitäisi saada tietää etukäteen, mikä on tilanne viiden vuoden päästä.

Minua on kuvailtu kiltiksi, puheliaaksi, avoimeksi, yliherkäksi, kömpelöksi, analyyttiseksi, pohdiskelevaksi, itsepäiseksi ja jankkaavaksi persoonaksi. Silmiin katsomisen olen opetellut, mutta ikinä en ole siitä erityisesti nauttinut. Minulle on sanottu "älä tuijota." Suunnittelen sosiaalisen kontaktin valmiiksi etukäteen ja stressaan sitä paljon etukäteen. Puhun ääneen esim. Tulevia neuvolakäyntejä.

Minulla on myös ilmeisesti jonkinasteinen tourette, sillä olen tosi ilmeikäs. Sekä myös ad/hd. Kotimme oli sotkuinen ja epäjärjestyksessä, mutta opiskeltuani teimme auursiivon lattiasta kattoon, heitimme 12 jätesäkillistö kamaa pois ja konmaritin paljon. Nyt joakikisellä tavaralla on paikka ja enää ei tarvitsee stressata kodista. Aistiyliherkkyyksiä on ainakin kuulo, lasteni yhtäaikainen itku sattuu korviin. Samoin halaaminen pitää olla kunnon halaus, ei hiplailua.

Minun ajatukseni toimii niin, että vie vain millisekuntti, kun oivallan jotain. Kuten sen, että minussa on kymmeniä aspergerpiirteitä. Käyn wc:ssä aina samalla, ostan samoja ruokia. Lempivaatteet. Syön samalla kaavalla iltapalan, kasaan tarjottimelle evästä ja mussutan niitä sohvalla.

Minulla 3 ystävää, jotain kavereita ja sitten myös tuttuja. Näen kaikissa ystävissäni as-piirteitä paljon. En ole tunnistanut savant-taitoa, ellei se sitten ole tämä ihmistietämys ja ihmisten lukeminen (?) Hämmentävää.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Olen itse 48-vuotias ja sain asperger-testistä yli 130 pojoa.... viihdyn omassa maailmassani, syön samaa ruokaa joka päivä, kävelen aina samaa reittiä. Univaikeuksia, ääniyliherkkyyttä (käytän tulppia paljon)., vaikeus valehdella, liian rehellinen.... Jos menen nukkumaan eri aikaan kuin yleensä, en saa unta koko yönä.

Ainoa poikkeus aspergerista mulla on se, että osaan lukea toisia kuin tyhjää vaan ja ymmärrän ilmeet. Mutta niinhän sinäkin sanoit. usein aspergerit eivät kai osaa - paitsi ehkä naisapergerit.

Kertokaa lisää, kiinnostaa....

K

Vierailija
2/13 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko iha varmoja siitä että olette ässiä lukemaan ihmisiä? Nimittäin täällä on aina kummastuttanut se että miespuoliset apetgerit ajattelevat olevansa suurimpia ihmistuntijoita vaikka selkästi asia on ihan toisinpäin. Jos tällainen harhakuvitelma olisi tyypillinen se selittäisi paljon. En sano tätä kettuillakseni vaan oikeasti herätti mielenkiinnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger muija

uuh

Vierailija
4/13 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun jaoit tarinasi. Luin itse Aspergerista ensimmäisen kerran joskus 15 vuotta sitten ja silloin sain selityksen usealle minua lapsesta asti vaivanneelle asialle. En kuitenkaan ole lähtenyt asiaa tarkemmin selvittämään minnekään. Ainoa, mikä minuun ei täsmää, on rehellisyys ja asioiden "töksäyttäminen". Mielestäni ymmärrän aika hyvin ihmisiä ja osaan tulkita eleitä ja ilmeitä. En tiedä, voinko olla Asperger sen takia.

5/13 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun pitkälti näihin piirteisiin. Neurologiset poikkeavuudet kiinnostavat myös ilmiönä. Kaverit kyllä ihmettelevät asperger-epäilyjäni; eivät usko mulla olevan sitä. Add:ta on multa etsitty, mutta diagnoosi ei oo varmistunu.

Minäkin ainakin kuvittelen olevani hyvä ihmistuntija. Toisaalta olen aina pitänyt ihmissuhteita maailman vaikeimpana lajina. Absurdia.

Lahjakkuusprofiilissani abstrakti-ajattelu oli vahvuuteni. Oli selvästi yli ikäisteni naisten keskiarvon. Onkohan asseille tyypillistä?

6/13 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetti on ekko?   Ei kaikki tälläkään palstalla voi tietää kaikkia sisäpiirin juttuja ja lyhenteitä mitä on joha hemmetin asiasta.  Löysit 3. luokalla  ihmisen biologiasta spesiaali ekkon joka on aspergerin syndrooma ja AdHd...

Vierailija
7/13 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerit ovat hienoja, mielenkiintoisia ja arvokkaita yhteiskuntamme jäseniä.

Meillä pitäisi olla jokin systeemi, jonka kautta heidät kyettäisiin saamaan työhön jossa heidän yksilölliset kykynsä olisivat tehokkaimmassa käytössä.

Vierailija
8/13 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sekoittavat Aspergerin syndrooman erityisherkkyyteen, voisikohan joidenkin teidän kohdalla kyse olla ennemmin tuosta jälkimmäisestä?

Vierailija
9/13 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jo. Ei aspergeria millään nettitestillä tai "tuntuu niin tutulta" -tuumailulla diagnosoida.

Toki ymmärrän, että haluatte etsiä itsellenne selityksen sille, että sosiaalisesti ette osaa toimia. Mutta tuollainen kyökkidiagnosointi voi yhtä hyvin mennä mäkelikköön niin että raikaa.

Ainakin kannattaa lukea kunnolla aiheesta. Aspergerit ovat onnettomia ihmisten ymmärtämisessä, koska eivät osaa tulkita nenttien ajatuksenjuoksua - EIVÄT taitavia ihmistulkitsijoita. Aspergereilla ei ole juurikaan savant- erikoistaitoja, niitä on enemmänkin syvästi autistisilla ja heilläkin vain pienellä osalla. Sen sijaan asseillakin ON kykyprofiili hyvin epätasainen, eli he ovat joissain asioissa hyviä ja joissain täysiä tumpuloita (mutta savantismi edellyttää todellakin poikkeuksellista neroutta).

Jos te haluatte diagnoosin, sitä ei keksaista itse. Aikuisten aspergertutkimuksia ei kovinkaan laajasti tehdä, mutta yksityispuolelta voi kysellä.

Vierailija
10/13 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös melko varma että olen assi. Nuorempana luulin olevani hyvä ihmistuntija, mutta nyt vanhempana olen huomannut että en osaa lukea ilmeitä ja eleitä oikeasti ollenkaan. Sosiaaliset taidot on olemattomat ja kaikki käyttäytymismallit olen vain opetellut mallittamalla, ja usein nekin menee metsään. Mulla on paljon aistiyliherkkyyksiä ja näiden lisäksi kasvosokeus. Myös ap:n valehteluun liittyvä kirjoitus osui täysin.

Luin joskus jostain että aikuisilla naisilla as diagnosointi on vaikeaa, koska he ovat oppineet toimimaan niinkuin "normaalit" ihmiset, ja tämän olen huomannut omalla kohdallani osuvaksi. Kaikki toiminta sosiaalisissa tilanteissa on vain opeteltua matkimista, ja siksi se käykin voimille, mutta helpottaa toki toki kanssakäymistä muiden kanssa.

Mutta virallista diagnoosia en ole edes pyrkinyt saamaan, koska en usko että se mitään muuttaisi, riittää että itse ymmärrän itseäni nyt paremmin.

Vierailija
11/13 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sekoittavat Aspergerin syndrooman erityisherkkyyteen, voisikohan joidenkin teidän kohdalla kyse olla ennemmin tuosta jälkimmäisestä?

Naisilla Asperger näkyy usein hieman eri tavalla kuin miehillä, jolloin heidät saatetaan katsoa "vain" erityisherkiksi. Naisaspergerit ovat keskimäärin (huom. keskimäärin, aina on tietysti yksilöllisiä eroja) "kiltimpiä", heillä esiintyy vähemmän esim. töksäyttelyä, rutiineihin jumiutumista, joustamattomuutta ja asiattomia kommentteja mm. ihmisen vaatetuksesta tai ulkonäöstä.

Vierailija
12/13 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/13 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten asperger on vaikeammin diagnosoitava