Mäkikuismasta apua saaneet: mikä annostus?
Jos olette hyötyneet mäkikuismasta ahdistuksen, masennuksen tai pms:n helpottamisessa, mikä on ollut annostus?
Ostin tuotetta ulkomailta, ja paketissa lukee yksi kapseli päivässä, ja siinä olisi 185mg mäkikuismauutetta. Kuulostaako suomalaisittain oikealta?
Kommentit (24)
Aika pieni annos on. Itse käytin keskivaikeaan masennukseen 600 mg päivässä. Toimi muuten mulla paremmin kuin yksikään kokeilemistani lääkärin määräämistä ns. oikeista lääkkeistä.
Terveyskirjastokin näyttää tukevan isompaa annosta:
Mäkikuismauutteen tavallinen annos on 300–1 800 mg jaettuna kolmeen vuorokausiannokseen. Aloitusannos on yleensä 300–600 mg/vrk. Vaikuttavat aineet imeytyvät nopeasti, ja niiden puoliintumisaika elimistössä on noin 24 tuntia.
Lähde http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00…
Joo, edelleen kiinnostaa se annostus..
Kiitos kaksi! Ehdin jo tuon ekan vastauksen jälkeen turhautua... ehkä uskallan ottaa vaikka pei kapselia päivässä?
Ap
Maksan saa helposti tuhottua mäkikuismalla...
Minä olen kokeillut mäkikuismaa keskivaikeaan masennukseen ja iho , varsinkin kasvot, muuttuivat kirkkaanpunaiseksi ja "poltteleviksi".
En usko, että auttaa todelliseen vaikeaan masennukseen.
Ei se mitään auta. Jos oikeasti haluat lääkitystä, niin käy psykiatrilla, jotta saat oikean lääkkeen. Ne on ihan turvallisia.
Eikö tuo ole reseptillä nykyään vai luinko oikein nettiä?
Minä sain avun vuosia kestäneeseen masentuneisuuteen ja ahdistuneisuuteen vegaaniruokavaliosta ,
l-teaniinistä , 5htp -valmisteesta , laadukkaista luontaisista monivitamiineista ja kylmäp.öljyistä (pellava/oliivi/hamppu + laadukas kalaöljy).
Maito pois kokonaan myös.
Puhdasta ravintoa, kilo kasviksia päivässä ja proteiinin kasvilähteistä. Saksanpähkinöissä on serotoniinia, niitä päivittäin!
eron huomaa jo viidessä päivässä mielialassa ja energiatasoissa kun PAKOTTAA itsensä tähän.
Masennuslääkkeet eivät paranna ketään, turruttavat vaan tunteet. Ja kun lopetat ne , oireet palaavat. Jopa pahempana.
Psykiatrinikin sanoi kerran, että ihmiset eivät suostu myöntämään sitä tosiasiaa ,että ruokavaliolla on todella suuri merkitys mielen sairauksiin.
Kun menet lääkäriin, niin onko koskaan lääkäri kysynyt miten syöt /liikut /nukut?
Vierailija kirjoitti:
Minä sain avun vuosia kestäneeseen masentuneisuuteen ja ahdistuneisuuteen vegaaniruokavaliosta ,
l-teaniinistä , 5htp -valmisteesta , laadukkaista luontaisista monivitamiineista ja kylmäp.öljyistä (pellava/oliivi/hamppu + laadukas kalaöljy).Maito pois kokonaan myös.
Puhdasta ravintoa, kilo kasviksia päivässä ja proteiinin kasvilähteistä. Saksanpähkinöissä on serotoniinia, niitä päivittäin!eron huomaa jo viidessä päivässä mielialassa ja energiatasoissa kun PAKOTTAA itsensä tähän.
Masennuslääkkeet eivät paranna ketään, turruttavat vaan tunteet. Ja kun lopetat ne , oireet palaavat. Jopa pahempana.
Psykiatrinikin sanoi kerran, että ihmiset eivät suostu myöntämään sitä tosiasiaa ,että ruokavaliolla on todella suuri merkitys mielen sairauksiin.
Kun menet lääkäriin, niin onko koskaan lääkäri kysynyt miten syöt /liikut /nukut?
Kyllä on.
"Kun menet lääkäriin, niin onko koskaan lääkäri kysynyt miten syöt /liikut /nukut?"
Aina. Ovat peruskysymyksiä potilaan tilaa kartoitettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole reseptillä nykyään vai luinko oikein nettiä?
'Ei ole reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään auta. Jos oikeasti haluat lääkitystä, niin käy psykiatrilla, jotta saat oikean lääkkeen. Ne on ihan turvallisia.
Tutkimukset itse asiassa osoittaa että mäkikuismalla on tehoa lieviin ja keskivaikeisiin masennustiloihin suunnilleen saman verran kuin näihin yleisesti määrätyillä virallisilla lääkkeillä.
Itse olen käynyt läpi kierteen kammottavia sivuvaikutuksia ja ties mitä paskaa noiden psykiatrien oikeiden lääkkeiden takia. Lopulta päädyttiin antipsykootteihin asti kun mikään muu ei auttanut, mutta niillä minusta tuli ihan kuin joku zombie, aivan eri ihminen kuin oikeasti olen. Tuska lähti, mutta niin myös kaikki ilo, aktiivisuus, luovuus. Lopulta päätin että kuolen mieluummin kuin syön noita mömmöjä.
Luontaislääkkeitä käytin jossain vaiheessa kyllä, juuri mäkikuismaa masennukseen ja valerianaa ahdistukseen. Ei ne toki niin paljon tehoa kuin joku Ketipinor (antipsykootti), mutta ainakin mulla yhtä lailla kuin joku mirtazapin tai surmontil.
Vierailija kirjoitti:
Sen myynti olisi jo kielletty kyllä jos tämä pitäisi paikkaansa. Oikeilla annoksilla ja kun ei sekoita sellaisten lääkkeiden kanssa jotka mäkikuisman tuoteselosteessa on listattu ettei saa käyttää yhtä aikaa, ei käytännössä mitään riskiä. Sama kuin vaikka parasetamoli: silläkin saa tuhottua maksan joo, mutta lähinnä jos sitä vetää yliannoksia tai rankan jo itsessään maksaa rasittavan alkoholinkäytön yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaksi! Ehdin jo tuon ekan vastauksen jälkeen turhautua... ehkä uskallan ottaa vaikka pei kapselia päivässä?
Ap
Kyllä hyvinkin uskaltaa. Kannattaa varautua siihen että paras teho alkaa tällä samaan tapaan kuin esim. SSRI-masennuslääkkeilläkin, vasta 3-4 viikkoa lääkehoidon jälkeen.
- 2
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä jollakulla kokemuksia?
Ei pahalla ap, mutta ei ehkä kannata ulkomailta ostaa luontaistuotteita. Itse en uskaltaisi käyttää mäkikuismaa kuin suomesta ostettuna.
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla ap, mutta ei ehkä kannata ulkomailta ostaa luontaistuotteita. Itse en uskaltaisi käyttää mäkikuismaa kuin suomesta ostettuna.
Kiitos huolenpidosta, mutta öö, minä asun ulkomailla. Mitähän täältä uskaltaa ostaa. Tämän tuotteen ostin apteekista.
Mäkikuismaa käytetään lievän masennuksen hoidossa. Sitä ei pidä kuitenkaan käyttää yhdessä muiden masennuslääkkeiden kanssa, sillä haittavaikutukset voivat lisääntyä. Mäkikuisma vähentää lisäksi monien lääkkeiden kuten e-pillereiden, digoksiinin ja joidenkin kolesterolilääkkeiden tehoa. Mäkikuismaa ei pitäisikään käyttää ilman keskustelua lääkärin tai farmaseutin kanssa, jos käytössä on muita lääkkeitä.
https://www.yliopistonapteekki.fi/neuvot/farmaseutinneuvot/laakkeiden_yhteisvaikutukset