Te joilla on varaa matkustaa ulkomaille etelän lämpöön miten saatte rahaa siihen?
Meillä on työt mutta rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen ja häämatka on edelleen tekemättä. Häistä on jo 10 vuotta. :(
Kommentit (53)
Mä olen keskituloinen yh-äiti, on asuntolainaa ja opintolainaa. Säästän vaatteista ja ruoasta eli ostan kirpparilta osin myös ekologisista syistä ja koska kirpparilöytöjen tekeminen vaan on niin kivaa, ja syödään edullista peruskotiruokaa eli riisiä ja kanankoipia, porkkanasosekeittoa, kalakeittoa, pastaa tonnikalakastikkeella ja vihannekset ja salaatti aina satokauden mukaan eli mikä on edullisinta. Kyttään tarjouksia ja punaisia hintalappuja kaupassa. Köyhäile silti en: mulla on kuntosalijäsenyys, sanomalehti tulee kotiin, lapsella harrastuksia ja siivoojakin käy kerran kuussa.
Tällä konstilla saan joka kuukausi matkakassaan säästöön 50-300 euroa ja lisäksi laitan kaikki "ylimääräiset" esim. lahjaksi saadut rahat sinne. Käymme lapsen kanssa matkoilla pari kertaa vuodessa. Kesäkuussa oltiin Espanjassa kaksi viikkoa, ennen joulua lähdemme pitkäksi viikonlopuksi Lontooseen. Omatoimimatkailen eli varaan itse edulliset lennot ja etsin halvan Airb&bn. Onnistuu kyllä, eikä tee tiukkaakaan 😊
Vierailija kirjoitti:
pelkkää matikkaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on töissä eikä silti saa mitään säästettyä, hän voi syyttää vain itseään.
Tuo oli mielenkiintoinen kommentti siinä mielessä että ei se työssä käyminen aina pelasta köyhyydeltä. Voi olla tilanne että henkilö tai perhe saa summan x elämiseen ja tuo summa x voi olla sama työssäkäyvälle ja työttömälle tietyissä tilanteissa. Jos se summa x on sama työssäkäyvälle kun työttömälle ei se työssäkäyvä pysty säästämään matkoja varten yhtään enempää kuin työtönkään.
No Haloo hei! Siinä tapauksessa on joko itse sotkenut raha-asiansa jo valmiiksi tai jos muuten täyspäiväisesti työssäkäyvällä jää samanverran käteen kuin työttömällä on se työtön varmasti liiton rahoilla ja säästää niistä siinä missä työssäkäyväkin.
No olet hieman väärässä. Kyllä kokopäivätyössä käyvälle voi jäädä saman verran kuin työttömälle työmarkkinatuella olevalle joka saa toimeentulotukea. Tai oikeastaan ikinähän ei jää aivan samaa summaa koska työssäkäyvä voi hakea myös toimeentulotukea ja loppulaskelmassa hänen edukseen lasketaan 150€ eli koska palkkatuloista ei otetan huomioon 20% niin työssäkäyvälle jää max. 150€ enmmän käteen kun työttömälle jos kummatkin hakevat ja ovat oikeutettuja toimeentulotukeen. Mutta kyllä tuo 150€ on oikeasti ihan vitsi ja todella laiha lohtu siitä kokopäivätyön tekemisestä.
Esimerkkejä jolloin työssäkäyvälle voi jäädä saman verran tai melkein saman verran kun työttömälle:
Sinkku, pieni palkka, korkeat asuinkustannukset, korkeat työmatkakulut: Esim. palkka nettona 1500€, vuokra + sähkö 850€, työmatkat 100€ ja elämiseen jää: 550€. (työttömälle toimeentulotuella elävälle sinkulle jää n. 480€)
esim. yksinhuoltaja 1 lapsi, korkeat asuinkustannukset ja työmatkakulut: esim. palkka nettona 1500€, lapsilisät ja elarit 300€, asumistuki 300€ eli 2100€ nettona tulot. Asuinkustannukset, vuokra+ sähkö 1000€, työmatkakulut 100€, käteen jää 1000€. Sama yh saisi työttömänä käteen n.900€. Itse asiassa tuossa tilanteessa yh voisi hakea jo toimeentulotukea ja lopputulos olisi se että käteen jäisi peräti 150€ enemmän kun työttömälle yhden lapsen yh:lle vastaavilla asuinkustannuksilla.
Samanlaisia laskelmia voisi tehdä myös kahden huoltajan perheillä joilla on useampi lapsi. Esim. kahden työssäkäyvän (kokoaikatyö) pienituloinen monilapsinen perhe voi joutua tilanteeseen että loppujen lopuksi käteen jää ihan sama kuin työttömälle vastaavalle perheelle eli esim. jos vanhempien yhteenlasketut nettotulot n. 3200€ tai sitten esim. tilanteessa jossa toinen vanhempi tienaa vaikka 2200€ nettona (tuo vaatii jo 3000€ bruton) ja toinen on työtön. Tosin silloin voi hakea asumistuea ja sitä toimeentulotukea ja lopputulema on se että perheelle jää ruhtinaallisesti 150€ käteen enemmän verrattuna sellaiseen tilanteeseen että kukaan perheestä ei kävisi töissä.
Me säästetään miehen kans matkarahat niin että nostetaan veroprosentti tarpeettoman ylös. Ennen joulua mätkähtää tilille palautuksina sit seuraavan kesän lomailurahat 😄 siihen lisäksi sit s-tilille kertyneet rahat (bonukset) niin alkaa budjetti olla kasassa.
Kirjanpito on ihan loistava työkalu oman talouden seurantaan, se paljastaa vääjäämättä minne rahat menevät. Rahankäytössä on tärkeää tunnistaa mitkä on itselle niitä tärkeitä asioita, mihin pitää panostaa. Jos jollekin matkustaminen on intohimo, niin silloin arjessa halvalla syöminen ei tee tiukkaa. Joku toinen taas viihtyy kotosalla ja panostaa ruokaan. Tärkeintä on, että laittaa ne paukut sinne, mistä on itselle eniten iloa. Kirjanpito auttaa löytämään ne rahareiät, mistä ei ole iloa. Moni käyttää Exceliä, mutta esim. GnuCash on ilmainen ja toimii samaan tapaan kuin yritystenkin kirjanpito-ohjelmat. Siinä on helppo säätää tilikartta mieleisekseen ja kun olet tehnyt tiliöinnit, ohjelma sylkee suoraan erilaiset raportit, joista tuloja ja menoja on helppo analysoida.
Kun on jonkun aikaa seurannut talouttaan kirjanpidon avulla ja säätänyt kulutustottumuksiaan, niin aika pian tulee sellainen hyvä näppituntuma, että tietää onko elänyt säästäväisesti vai tuhlaillut. Tietty jos se matkalle lähtö vaatii ihan pitkäjänteistä etukäteissäästämistä, niin se on helpoin toteuttaa laittamalla palkasta suoraan säästötilille ja sitten elellä niillä rahoilla mitä jää - vaikka välillä joutuisi tinkimään rankastikin.
Kelan rahoilla. Olen tottunut elämään Suomessa niin nuukasti, että elinkustannukset menee muutamassa satasessa per kuukausi.
Matkustelen sitten usein edullisissa maissa Etelä-Amerikassa ja Aasiassa vähintään kuukauden verran joka reissulla, noin 2-3 kertaa vuodessa.
Ruokaan saa menemään paljon rahaa. Eliniissä menoissa voi säästää.
Helppoa:
1.Hankitaan koulutus, on Suomessa täysin ilmaista
2.Ei hankita montaa lasta, monen miehen kanssa, itse haluan olla vapaa, lapseton sinkku
3.Ollaan töissä ja ylitöissä silloin kun perheelliset on lomalla, silloin kaikki maksaa 2-3 kertaisesti
4.Ei osteta 5ke LV laukkuja, ostetaan pieni auto, pieni asunto
Näin olen minä saanut, ja muutama minun kaverikin, oman 2s asunnon ulkomailta, lomalla sitten vieraillaankin ristiin. Kun itse ei olla paikalla, saa asunnosta vuokratuloja sen verran että vuoden kulut on nollassa.
Lisäksi ulkomailta käsin voi tehdä töitä, joka on myös kätevää. Haaveena olisi venyttää vuotuinen ulkomaan matka 6 kuukauteen ja 1 päivään...jolloin verovelvollisuus Suomeen katkeaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juutas kirjoitti:
Ap avaa vähän tulo ja menorakennetta niin katotaan matka kohilleen. Äkkilähtö on 500 e viikoks lämpöön helposti, sen säästää vaikka työtön tarvittaessa.
No mitäs sanoo tähän kaikki toimeentulotuen mukaisella summalla elävät työttömät tai työssäkäyvät? Pystyykö helposti säästämään?
No mä en ainakaan pystyisi tai oikeastaan kyse on siitä että pystyisin tietenkin mutta se vaatisi taas elin tottumuksien muuttamista niin että kärsisin eli tällä hetkellä ei ole mitään ylimääräistä mistä haluaisin säästää tai tinkiä. Alkoholiin ja tupakkaan en käytä senttiäkään mutta ruuasta en tingi eli en osta huonolaatuista tai sellaista mistä en tykkää. Myöskään kirpparivaatteilla en voi vaatettaa itseäni tai lapsia (ihan jo senkin takia että ei sieltä kirppareilta edes löydä tarvitsemiaan vaatekappaleita oikean kokoisena tai mieluisen näköisenä) ja kysymys ei ole vain siitä että käytetyt vaatteet olisivat kauhistus. Ulkovaatteet lapsille tosin pitää olla hyvälaatuiset ja kuntoiset ja näitä saa lähinnä vain uutena. Myöskään muista kuluista kuten kiinteistä laskuista en voi säätää. Kun haluan käyttää iphonea niin en lähden sitä vaihtamaan johonkin sadan euron roskaan. Maksan siis osamaksulla ne iphonit ja liittymät itselleni ja lapsille koska haluan käyttää niitä enkä muuta. Yksinkertaista siitä maksaa mitä käyttää ja sitä hankkii mitä haluaa käyttää.
Joten koska ei ole mitään tällä hetkellä mistä tinkiä niin säästöön on mahdotona yrittää laittaa jotain tai korkeintaan sellaisia summia joilla ei pitkälle pötkitä. Ainoa millä pääsisin matkustamaan on lisääntyneet nettotulot. Kulutus ruokaan ja vaatteisiin ja muihin perustarpeisiin pysyisi samana ja ylimääräiset säästäisin matkusteluun. Mutta mä en valita enkä ihmettele enkä ole kateellinen. Kun en ole valmis tinkimään mistään nykyisestä niin ei ole ihmekään että en voi säästää. Tiedän että on monia joilla on ehkä saman verran tai jopa vähemmän nettotuloja mutta matkustelelvattät. No, he käyttävät sitten johonkin muuhun paljon vähemmän kuin minä.
Mutta kuten itsekin totesit pystyisit kyllä jos haluaisit. Eli kuten on jo todettu on kyse siitä mitä pitää omassa tärkeysjärjestyksessä korkeimmalla. Siihen raha löytyy vaikka mistä. Todella pienistäkin tuloista.
Käyn töissä, asun pienessä halvassa asunnossa ja säästän.
Minä olen käynyt kolmesti halvalla äkkilähtömatkalla säästettyäni matkarahat ulkomaisista kolikoista. Maksoin kaiken aina käteisellä ja jos sain ulkomaisilla taustoilla olevia kolikoita vaihtorahaksi, laitoin ne talteen. Tyhjensin possun kolikkoautomaattiin ja maksoin matkan tililtäni. Tuntui kuin olisi ilmaiseksi päässyt!
Tiedän yhden joka etsii tyhjiä pulloja ja tölkkejä ja käy palautusrahoilla.
Rahaa vain kertyy, kun elämme normaalisti.
Ostetaan, jos tarvitaan, mutta silloin aina laadukasta. Ei koskaan halvinta.
Telkkarit ym vaihdetaan, vasta kun edellinen menee rikki jne.
Vaatteissa ostetaan laatua jne.
Ostin kämpän ulkomailta, enää maksaa lennot ja pieni asuinvastike. suomen kodista on lainaa mutta sennkans pärjää. Alkoa kuluu vähän, lähinnä koti-iltoja emännän tai tuttujen kans, ei mitään kalliita shampanjan juomisia baarissa. Ei tupakkaa. Niin ja vaatteet pääsääntöisesti ulkomailta. Suomessa ulkona syömisiä letsdealin yms kautta.
No mä en ainakaan pystyisi tai oikeastaan kyse on siitä että pystyisin tietenkin mutta se vaatisi taas elin tottumuksien muuttamista niin että kärsisin eli tällä hetkellä ei ole mitään ylimääräistä mistä haluaisin säästää tai tinkiä. Alkoholiin ja tupakkaan en käytä senttiäkään mutta ruuasta en tingi eli en osta huonolaatuista tai sellaista mistä en tykkää. Myöskään kirpparivaatteilla en voi vaatettaa itseäni tai lapsia (ihan jo senkin takia että ei sieltä kirppareilta edes löydä tarvitsemiaan vaatekappaleita oikean kokoisena tai mieluisen näköisenä) ja kysymys ei ole vain siitä että käytetyt vaatteet olisivat kauhistus. Ulkovaatteet lapsille tosin pitää olla hyvälaatuiset ja kuntoiset ja näitä saa lähinnä vain uutena. Myöskään muista kuluista kuten kiinteistä laskuista en voi säätää. Kun haluan käyttää iphonea niin en lähden sitä vaihtamaan johonkin sadan euron roskaan. Maksan siis osamaksulla ne iphonit ja liittymät itselleni ja lapsille koska haluan käyttää niitä enkä muuta. Yksinkertaista siitä maksaa mitä käyttää ja sitä hankkii mitä haluaa käyttää.
Joten koska ei ole mitään tällä hetkellä mistä tinkiä niin säästöön on mahdotona yrittää laittaa jotain tai korkeintaan sellaisia summia joilla ei pitkälle pötkitä. Ainoa millä pääsisin matkustamaan on lisääntyneet nettotulot. Kulutus ruokaan ja vaatteisiin ja muihin perustarpeisiin pysyisi samana ja ylimääräiset säästäisin matkusteluun. Mutta mä en valita enkä ihmettele enkä ole kateellinen. Kun en ole valmis tinkimään mistään nykyisestä niin ei ole ihmekään että en voi säästää. Tiedän että on monia joilla on ehkä saman verran tai jopa vähemmän nettotuloja mutta matkustelelvattät. No, he käyttävät sitten johonkin muuhun paljon vähemmän kuin minä.