Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinityttöni ikävä käytös :(

Vierailija
07.07.2017 |

Ensiksi täytyy kertoa, että tyttö on päällisin puolin kunnollinen: Koulu sujuu hyvin, noudattaa kotiintuloaikoja, on kehittäviä harrastuksia, ulkoilee ja liikkuu, syö terveellisesti. Koulussa, harrastuksissa ja esim. sukulaisten kanssa käyttäytyy erittäin hyvin. On saanut kiitosta sukulaisilta ja koulusta käytöksestään jne.

MUTTA mua kohtaan hänpä on alkanut aika ikäväksi. :( Tiuskii, äksyilee ja arvostelee mun sanomisia ja tekemisiä erittäin ikävään sävyyn. Muutama esimerkki: Jos esim. kysyn tarkennusta johonkin hänen kertomaansa asiaan, niin tytär laukoo miten en koskaan kuuntele häntä, hänhän sanoi jo!!! Jos kävelemme vaikka kadulla vierekkäin, niin tytär kiskoo mua hihasta ja puhuu kuin pikkulapselle "Äiti, sivummas!!! et voi kävellä keskellä tietä!" ja perään syvä huokaus. Enkä todellakaan kävele keskellä tietä, vaan aivan tarpeeksi reunalla, moni kävelee paljon keskempänäkin. Kävimme alennusmyynneissä, eräässä kaupassa pitkän yhteisen kiertelyn jälkeen löysin itselleni mekon, tyttö ei ollut löytänyt mitään. Olimme kiertäneet koko kaupan läpi ja kävin kassalla maksamassa ja lähdimme kaupasta. Tyttö tiuski miten ostin vain itselleni ja hänkin olisi halunnut ja miten KOSKAAN en odota että hänkin saisi rauhassa katsella. Tämä siis vasta kaupasta poistuttuamme, kaupassa hän ei mitenkään ilmaissut että olisi vielä halunnut kierrellä. Yksi päivä aloin kertomaan miten olin löytänyt hänelle lukiokirjoja käytettynä edullisesti, niin hänpä tokaisee että kirjajutut ei nyt kiinnosta yhtään, menen päikkäreille. Miten sä äiti aina saatkin koulustressin heräämään just kun on lomafiiliksen vaivalla saanut päälle. Ulkona ihailen kukkaloistoa, niin hän kiukkuisena tokaisee miten just eilen sanoi et ne kukat on kauniita, etkö sä äiti taaskaan kuunnellut! Selitän, että toki kuuntelin, mutta voi niitä kukkia ihailla myös tänään.... Vahingossa tipautan ruokaa tehdessäni jauhoja keittiötasolle, johon tytär: Äiti taaaaas sä sotket! Pitihän se arvata" ja huokaus sekä halveksiva ilme.

Tyttö on nyt 15,5 v. Onko muiden teinit samanlaisia? Olen jopa miettinyt josko jätän kuukausirahan antamatta mikäli sama meno jatkuu. Tämä kesä on ollut ihan kaikista pahin tuon tiuskimisen suhteen. Toisaalta tiedän, että tuleva lukion alku stressaa (uusi suuri koulu, suurin osa koulukavereista vieraita) ja harrastuksessakin on tulossa erittäin vaativat kisat, joita myös stressaa. On erittäin vaativa myös itseään kohtaan, perfektionisti. Nyt on ollut jotenkin epävarma ja hukassa itsensä kanssa ja epäilee taitojaan, päätöksiään jne.

Tyttö on aiemmin ollut enimmäkseen kiltti muakin kohtaan, toki jotain uhmaikiä on ollut välillä. Olen lomalla nyt, kuten tyttökin ja ottaa tuo hänen käytös niin koville, että eilen illalla itkin sen takia. Salaa mielessäni mietin, että on helpotus kun tyttö lähtee kohta kaverinsa mökille kaverinsa perheen kanssa ja saamme olla erossa tosistamme. :(

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, tästä ei nyt saa ihan kuvan siitä, kuinka ilkeästi tyttösi näitä kommentteja sanoo. Jatkuva nälviminen ja oikeasti vihamielinen äänensävy on mielestäni jo siinä rajoilla, että ottaisin asian aika tiukkasävyisestikin puheeksi. Kuitenkin jos tyttö lähinnä harmistuneesti toteaa, että äiti etkö oo kuunnellut mua, niin silloin ehkäpä myös sinulla on vähän pohdinnan paikka. Onko niin, että olet oikeasti kuunnellut tyttösi juttuja puolella korvalla. Voihan olla kyse siitä, että tyttösi yrittää tällä tavoin viestittää sinulle, että oikeasti haluaa jutella kanssasi ja haluaa että kuuntelet häntä, kyselet vointia jne. Voisit ehkä kysyä tyttäreltäsi, onko sinun käytöksessäsi nyt jotain mikä häiritsee tai oletko kenties ohittanut jotain tytölle tärkeää.

Miten itse olet kohdellut tytärtäsi? Oletko itse joskus kommentoinut tyttäresi "mokista/toiminnasta" hieman ikävästi? Onko teillä totuttu sanomaan "kun se meidän maija on mämmikoura" "aina se jättää pyykit sängylle lojumaan" "kävelee pain toisia ihmisiä" tms? Eli onko tytär voinut oppia tuon tavan teillä kotona ja nyt sitten alkaa itse käyttäytymään muita kohtaan samalla tavalla.

Vierailija
22/23 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo käytös on täysin normaalia mutta vanhempien tehtävänä on silti ohjata oikeaan suuntaan. Kaikkea ei tarvitse katsoa läpi sormien, jos hän loukkaa sinua tai sanoo pahasti, sanot hänelle suoraan ettei hänellä ole oikeutta puhua sinulle tuolla tavalla. Vaikka iso osa teineistä käy läpi tuon vaiheen niin on silti tärkeää, että heille annetaan palautetta käytöksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 7 v tyttö on ihan samanlainen. Kauhulla odotan millainen on murrosiässä.