Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko alkoholi muuttunut minulle ongelmaksi?

Vierailija
05.07.2017 |

Jo pidemmän aikaa olen juonut joka ilta alkoholia. Juon siis kuitenkin vain ruoan kanssa ja korkeintaan puoli pulloa, eilen join tosin vain lasillisen. Humalassa en ole kuin satunnaisesti jos ollana kavereilla iltaa viettämässä.
Silti olen hieman huolissani tästä. Miten pääsisin eroon jokailtaisesta juomisesta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli pulloa mitä? Se on aika oleellista.

Vierailija
2/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli pulloa 3litran 80 % pirtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viinistä kyse. Väkeviä en juo koskaan.

ap

Vierailija
4/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jo se että on huolissaan omasta alkoholinkäytöstään on sen merkki että on syytäkin olla. Lopeta juominen, ensin vaikka arkena jos tuntuu vaikealta lopettaa kokonaan.

Vierailija
5/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Pullojakin on aika monen kokoisia - vai onko kyseessä jokin oletuspullo, jonka kaikki tietää..??

Vierailija
6/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ongelma, jos et juomatta pysty olemaan edes yhtä iltaa.

Vierailija
7/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä ongelmana, sillä juominen ei ole humalahakuista.

Valitse vaikka alkoholiton viini tai joku muu juoma tilalle.

Vierailija
8/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se vähän on, mutta ongelma on kuitenkin vielä pieni ja pystyt sen korjaamaan. Valitse joku muu ruokajuoma, äläkä korvaa sitä muulla alkoholilla. Joskus tuonnempana (muutaman kuukauden kuluttua) voit taas alkaa nauttia viinistä, mutta ei enää ainakaan noin usein niin suuria määriä.

Kannattaa oikeasti tehdä ryhtiliike, niin sinun ei tarvitse myöhemmin luopua viinistä lopullisesti niin kuin toipuvien alkoholistien.

Vierailija
9/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet itse huolissasi, niin kannattaa varmaan vähentää/lopettaa. Ei tuo määrä kuitenkaan minusta huolestuttavalta kuulosta. Esim. etelän maissa on ihan normaalia juoda lasi tai pari päivittäin. Jos alat väkeviä juomaan tai pullon viiniä päivässä, niin silloin on syytä olla huolissaan.

Vierailija
10/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edit. Kommentoidessani muistin väärin, että juot puolisen pulloa päivässä. Siksi kirjoitin "suuria määriä". Sori.

Vierailija
11/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkean riskin rajaksi  miehillä on laskettu 24 annosta viikossa ja naisilla 16, kohtalaisen riskin rajat ovat miehillä 14 naisilla 7 annosta viikossa. Pullollisessa viiniä on 6 annosta, eli jos olet nainen saisit juoda säännöllisesti viikossa vain reilun pullollisen jotta riski sairastua alkoholin aiheuttamiin sairauksiin pysyisi kohtuullisena. Jos juot joka ilta puoli pulloa, siitä tulee 21 annosta, eli miehellekin tuo alkaa lähenemään jo korkean riskin rajaa, naiselle se menee reippaasti yli. Ja jos siihen vielä lisätään nuo satunnaiset ryyppyreissut, niin aika vankasti ollaan alkoholin liikakäytön puolella. 

Vierailija
12/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkean riskin rajaksi  miehillä on laskettu 24 annosta viikossa ja naisilla 16, kohtalaisen riskin rajat ovat miehillä 14 naisilla 7 annosta viikossa. Pullollisessa viiniä on 6 annosta, eli jos olet nainen saisit juoda säännöllisesti viikossa vain reilun pullollisen jotta riski sairastua alkoholin aiheuttamiin sairauksiin pysyisi kohtuullisena. Jos juot joka ilta puoli pulloa, siitä tulee 21 annosta, eli miehellekin tuo alkaa lähenemään jo korkean riskin rajaa, naiselle se menee reippaasti yli. Ja jos siihen vielä lisätään nuo satunnaiset ryyppyreissut, niin aika vankasti ollaan alkoholin liikakäytön puolella. 

Tiedän tämän ja siksi olenkin huolissani. Ehkä pitää ottaa yhteyttä johonkin.

ap

Vierailija
13/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo pidemmän aikaa olen juonut joka ilta alkoholia. Juon siis kuitenkin vain ruoan kanssa ja korkeintaan puoli pulloa, eilen join tosin vain lasillisen. Humalassa en ole kuin satunnaisesti jos ollana kavereilla iltaa viettämässä.

Silti olen hieman huolissani tästä. Miten pääsisin eroon jokailtaisesta juomisesta?

Pystytkö olemaan juomatta? Miksi juot joka ilta? Minkälainen olo sinulla tulee juomisesta vs. olo, jos et juo?

Vierailija
15/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et juo humalahakuisesti, kyseessä taitaa olla enemmänkin huono tapa kuin varsinainen riippuvuus/alkoholismi. Mutta joo, on se ongelma jos itse huolestut asiasta ja se vaikuttaa jotenkin negatiivisesti elämääsi - terveys ainakin huononee jos juo puoli pulloa viiniä joka päivä. 1-2 lasillista päivässä on ihan kohtuukäyttöä.

Terveisin juoppo joka juo kännit 2-4 kertaa viikossa ja määrät ylittää riskirajat varmaan kolminkertaisesti... ja silti kaikki on vielä suht kunnossa. Vielä...

Vierailija
16/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Pullojakin on aika monen kokoisia - vai onko kyseessä jokin oletuspullo, jonka kaikki tietää..??

jep, puoli nebua (nebukadnessar) illassa olisi jo melkonen merkki alkoholismista.

Vierailija
17/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen lopun juo pullosta? Puoliso? Vai korkki kiinni ja jääkaappiin odottamaan huomista. ..

Vierailija
18/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo sinänsä ole ongelma jos maksa-arvot eivät kohoa. Jos kuitenkin alkaa menemään viikonloppuna lisäksi isompia määriä jatkuvasti, niin aletaan olla hankaluuksissa. Tissuttelu saattaa johtaa hiipien ryyppäämiseen ihan harrastuksena ajan myötä. Tuossa tavallaan pitää itseään tottuneena alkoholiin ja pystyy sitten juomaan isompia määriä, jos on tarkoitus vetää kännit päälle.

Kannattaisi tietenkin olla ottamatta tuollaisia tapoja, mutta onhan niitä ihmisiä, jotka juovat pullonkin päivässä ja käyvät töissä joka päivä eläkeikään asti. Kyllähän elämästä on myös nautittava. Jos se pysyy ruoka juomana ja puolessa pulloa riittää, niin en nyt ihan alkoholiongelmaksi sanoisi.

Vierailija
19/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen lopun juo pullosta? Puoliso? Vai korkki kiinni ja jääkaappiin odottamaan huomista. ..

Mies juo puolet pullosta.

ap

Vierailija
20/20 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse join humalahakuisesti 2-4 kertaa kuukaudessa ja vaikka mitään suurempia ongelmia ei aiheutunut, niin päätin lopettaa lähes kokonaan. Minulla oli nyt noin 150 päivää kestänyt tipaton, kunnes juhannuksena join muutaman oluen. Nyt ajattelin kostuttaa suuta seuraavan kerran uutena vuotena.

Olen päätökseeni tyytyväinen ja olokin on paljon parempi.