28 v. ja ensimmäiset ikääntymisen merkit havaittu juuri. Mitäs nyt?
Jep. 28-vuotias kahden pienen lapsen äiti olen. Juuri äsken järkytyksekseni huomasin yhden hienonhienon juonteen otsassani kun katsoin peiliin - ja se näkyy siis ihan levossa kun tarkkaan katsoo, ei tarvitse edes kurtistella. Sitten virnistin peiliin, ja huomasin silmäkulmissa juonteita. Nyt se alamäki siis on alkanut. Onko normaalia tässä iässä? Voiko johtua stressistä ja unettomuudesta? Vai onko tämä vaan tätä? Mitä ihmettä voin tehdä välttääkseni juonteet tai ainakin välttääkseni ne mahdollisimman pitkään? Olen oikeasti aika shokissa juuri nyt. Taitaa olla ikäkriisin paikka. Vinkkejä?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juo paljon vettä. Kosteuta iho hyvin. Vältä suoraa aurinkoa!!!!! Älä tupakoi. Älä käytä alkoholia. Osta kotiin sellainen mikroneulausjuttu.
Kaikille niitä ryppyjä tulee. Päätavoite on kuitenkin minimoida rypyt ja pysyä aina hyvännäköisenä verrattuna omaan ikäluokkaan :,D Omasta äidistä ja isoäideistä vähän näkee mitä ehkä on odotettavissa...
T. Toinen 28v.
Juon paljon vettä. En ikinä ota aurinkoa, en juo, enkä polta. Mikroneulausta voisin kokeilla. Tämä on siis niin järkyttävää juuri siksi, että olen ollut todella tyytyväinen kasvoihin ennen tätä. Oma äitini taas polttaa tupakkaa, juo paljon ja on ylipainoinen, joten ei ole odotettavissa, että itse näyttäisin niin kamalalta siinä iässä.
-Ap
N. 30-vuotiaana on aivan normaalia saada ensimmäiset ikääntymisen merkit. Hienoisia ne vielä on. Ja nuo ohjeet kannattaa pitää mielessä siksi, että esim ne auringontuomat tuhot tulee esille usein vasta 40-50-vuotiaana. Ei ne rypyt, maksaläiskät ym. näy heti. Kun elää jo 20-vuotiaana terveellisesti eikä esim kärtsää itseään auringossa, niin ei välttämättä ole vielä 50-vuotiaanakaan mikään ryppykasa. Toki ne geenit vaikuttaa paljon myös.. toisille tulee ryppyjä herkemmin kuin toisille.
Mutta ilman ainuttakaan ryppyä ei taida kukaan selvitä... ja miksi edes pitäisi. :) Henk.koht. olen sitä mieltä että luonnollisesti ikääntyneet kasvot on usein paljon kauniimmat kuin sellaiset luonnottomat kumibotoxnaamat. Joten parempi vaan hyväksyä itsensä.
- Jos et ole käyttänyt aurinkorasvaa aina ulos mennessäsi, nyt on korkea aika aloittaa. Vähintään spf 30, purkissa pitää lukea että blockaa myös UVA-säteet jotka siis ovat niitä mitkä aiheuttavat ryppyjä. Aurinkosuojaa pitää käyttää myös pilvisellä säällä ympäri vuoden aina kun on valoisaa. Ylipäätään kannattaa vältellä aurinkoa.
- Retinol tutkitusti boostaa kollageenia, ihotautilääkäriltä voi hankkia vahvempaa versiota eli retinoideja
- Mikroneulaus (neulan pituus vähintään 0.5 mm)
- Laserhoidot (en tiedä näistä paljoakaan, mutta toimii samalla periaatteella kuin mikroneulaus eri aiheutetaan hillittyä vauriota ihon kerroksiin, joka aloittaa paranemisreaktion ja sen seurauksena kollageenintuotanto lisääntyy. Mikroneulauksen plussa on se että ei kuulemma näytä niin hirveältä käsittelyn jälkeen)
- Hyvä kosteusvoide + hellä puhdistusaine ilman sulfaatteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh, aika hyvin jos vasta tuossa iässä. Itse huomasin ensimmäiset rypyt ja uurteet jo 17-vuotiaana ja olen siitä asti ollut huolissani kun rupsahdan. Kohta 30 vuotta ja tuo yli 10-vuoden angstaaminen ei ole varmaan ainakaan auttanut :D
Pitäiskö sun keskittyä muuhun elämään, tai vaikka lapsiisi?
Ihan hyvä bleimaus, mutta minulla nyt ei suurinpiirtein ole muuta elämää kuin lapset, joten suonet anteeksi jos haluan välillä keskittyä myös itseeni ja otsajuovaani.
-Ap
Sitä suuremmalla syyllä sinun kannattaisi keskittyä johonkin muuhun kuin otsajuovaasi. Lue vaikka jokin hyvä kirja.
Olen 29-vuotias, kolme lasta ja normaali paino. On ollut vakavaa sairautta ja murhetta, yövalvomisia ja sorruttu epäterveelliseen ruokaan. Nauraessa silmäkulmani tulee rypyt, mitä sitten? En välitä lainkaan.
Minullakin oli aikakausi kun pelkäsin muutoksia kropassa. Hakeuduin terapiaan koska tarkastelin itseäni aivan liian kriittisesti enkä ollut mihinkään tyytyväinen. Nykyään olen erittäin tyytyväinen ulkonäkööni ja itsetunto normaali. Ei paljon naururypyt paina enkä ole kauhuissani koska bongataan eka harmaa hius. Kauneus on katoavaista, kehitän itseäni älyllisesti.
Mä olen 13v ja mulla on jo uurteita otsassa. Mutta eihän niille paljoa voi enkä oikein jaksa välittää.
On mullakin silmäkulmissa kauheat rypyt nauraessa, oon niitä joistain kuvista kyllä kauhistellutkin :D Mutta samapa tuo, tuskin ne ketään muuta juuri kiinnostaa.
t. 27v
Hyviä miehiä on vähemmän kuin hyviä naisia! Vaikla olin nuori ja kaunis 18v, ei mulle silti riittänyt rikasta ja komeaa miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nainen on parhaimmillaan noin 20-25 vuotiaana. Se vaan on luonnonlaki etkä pysty sitä muuttamaan kokonaan. Tietysti auttaa kun pitää itsestään huolta, on terveelliset elämäntavat jne. mutta et pysy loputtomiin parikymppisen näköisenä.
Ihan yhtä lailla tuo luonnonlaki pätee miehiinkin, joten miksi et kirjoittanut, että "ihminen on parhaimmillaan noin 20-25-vuotiaana"? :-) Vai oliko tarkoituksenasi tulla jauhamaan seksististä soopaa? Ihan konkreettisia vinkkejä tulin tosiaan hakemaan.
Tiedät hyvin ettei tuo pidä paikkaansa. Me miehet olemme kuin viini, parannamme vanhetessamme. Ilmankos nuoret 18-25-vuotiaat neidot käyvät niin kuumina meihin harmaisiin panttereihin!
Rypytön olen, mutta olenkin mies.
Muistaakseni 31-vuotiaana huomasin ensimmäiset rypyt. Se laukaisi vuoden pituisen kuolevaisuuskriisin (oikeasti ahdisti että vanhenen ja kuolen, siis sellaisella hiljaisella tavalla taka-alalla, suunnilleen tuon pituisen ajan). Sitten totuin ajatukseen, hyväksyin kai kuolevaisuuteni ja nämä myöhemmät ikääntymisen merkit eivät ole enää tuntuneet läheskään yhtä pahoilta. Tätä on olla ihminen. Tsemppiä Ap, sinulla on > 6 miljardia kohtalotoveria.
Tää oli jo ihan v*tun huono.
Maksa heti 35 euroa häätilillemme.
Täh? Mä huomasin ekat rypyt silmien alla n. 40-vuotiaana, nyt niitä on jo vähän enemmän ja oon 47 v. Muualla ei vielä ole ryppyjä. Mua ei kyllä rypyt haittaa, enkä niitä erityisesti seuraa, on niin paljon kaikkea mielenkiintoista tekemistä ja kokemista tässä elämässä.
Miesten paras aika on muuten tosi lyhyt: 25 v-35-v. Tai useimmilla se päättyy jo kun 30 tulee mittariin. Eli siinä vaiheessa on useimmilla jo ylipainoa ja outokumpu, ei lihaksia, monilla lähtee tukka päästä. Joillakin jo paljon nuorempana. Miesten harmaantuminenkin alkaa usein tuossa 35 v:n iässä ja miesten vaihdevuodet 5 v aiemmin kuin naisten. Verratkaapa 60-v naista ja miestä, valtava ero, mies on sairas, harmaa, raihnainen, huonoryhtinen, usein iso vatsa ja kunnon miestissit, silmäpussit, todella ryppyinen ja uurteinen iho, kaikki paikat roikkuu. Nainen vielä pirteä ja jaksaa laittautua ja pitää itsestään huolta, näyttää yleensä n. 10-15 v miestä nuoremmalta. Vanhemmista ikäluokista puhumattakaan. Ai niin, kovin pitkälle ei voi verrata, kun ei miehiä ihan haudasta viitsi esille kaivaa.
Mä olen 27v mies ja niin kauan kun muistan, on mulla ollut mun helvetin korkeessa otsassa 3 semmosta vaakasuuntaan menevää viivaa, onko ne nyt niitä ryppyjä sit? Olen aina itse pitänyt niitä ilmeryppyinä. Kun kasvoa liikuttaa, niin näitä ryppyjä tulee ja ne myös näkyy. Eipä pärstä tosin ole koskaan ollut myöskään naisten mieleinen. :D Korjaa asia jos siltä tuntuu, mut sitä botoxia joudut sit laittaa monta kertaa vuodessa koko elämän ajan.
Kaikki kuluu ja huononee vanhetessaan.
Vois olla pahemminkin. Olen 23 ja löysin harmaan hiuksen. Isäni oli alle 30-vuotiaana jo täysin harmaa ja sama kohtalo mullakin vissiin edessä.