Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaista kohtelua olette saaneet perhesuunnittelussa miehen hakiessa sterilisaatiota?

minae
05.07.2017 |

https://yle.fi/uutiset/3-9702427?origin=rss

Tästä YLEn artikkelista tuli mieleeni kysyä muiden kokemuksia.

Meillä mies ei halua lapsia. Olemme molemmat pitkälle yli kolmekymppisiä. Kyllästyin seilaaviin hormonitasoihini, kiukutteluuni jne ja miehen kanssa sovittiin, että lapsettomaksi jäämisen ollessa hänen päätöksensä, hän myös menee sterilisaatioon. Ihan parisuhteen säilymisen kannalta on hyvä, että olen maailmassa pelkkine luontaisine hormoneini.

Minut käskettiin mukaan vastaanotolle, jossa jouduin niin nöyryyttävän käsittelyn kohteeksi, että olen vieläkin järkyttynyt!

Ensinnäkin minulta tivattiin mitä ehkäisyä käytän ja miksi en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä, olenko käynyt kaikki vaihtoehdot läpi ja asenne oli muutenkin koko ajan sellainen, että koko ehkäisyasia olisi minun harteillani. Lääkäri tenttasi että miksi en käytä sitä, tätä ja olenko kokeillut tuota. Hän sanoi, että ei voi antaa lähetettä, vaan minun pitäisi laitattaa kuparikierukka ensin ja kokeilla muutamaa pillerimerkkiä ensin.

Yritin sanoa, että olemme yli 30-vuotiaita, joten pelkästään se kriteeri pitäisi lain mukaan riittää. Miehellä on minun suostumukseni (eikä hän sitä edes tarvitsisi) ja että mies tämän päätöksen on tehnyt, en minä. Eikä minun kehoani koskevissa päätöksissä (esimerkiksi mahdollinen abortti) ole hänellä mitään sanavaltaa muutenkaan, joten miksi ihmeessä se olisi toisin päin vain siksi, että olemme naimisissa?

Viimein lääkäri suostui lähetteeseen, mutta koko ajan senkin jälkeen puhe oli kuitenkin että mitä minä olen tehnyt ehkäisyn eteen. No, ensinnäkin vetänyt ylimääräisiä hormoneja ja kärsinyt oireista, jotka tekivät minusta ihan jotain muuta kuin olen..?

Lääkäri kuitenkin jatkoi vielä, pelotteli mieheni puolikuoliaaksi mahdollisilla komplikaatioilla sterilisaatiosta ja listasi oikeastaan kaikki mahdolliset mitä voisi tapahtua... ja sitten kysyi minulta, että miksi minua ei steriloitaisi.

No, edelleen, miehen päätös jäädä lapsettomaksi, minulle hankalampi ja vielä suuremmilla komplikaatioriskeillä ilman pienintä mahdollisuutta purkaa..?

Lopulta lääkäri kiristi laittamaan ehkäisyimplantaatin, eikä sen haitoista ja riskeistä kerrottu mitään, ei edes kysyttäessä. Hän vaan selitti kuinka se on hyvä, hormonitasot eivät vaihtele jne jne. No, nyt se #¤"#¤ kapseli hinkkaa koko ajan tuossa käsivarressa eikä nämä kiukuttelut tunnu kuin vähentyneen.

Onko muilla naisilla tullut samanlaista asennetta vastaan? Entäs löytyykö miehiä, jotka ovat joutuneet perheneuvolassa kiirastuleen?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kyllä aikamoisia lampaita, jos suostutte tuolla tavalla lääkäreiden pompoteltaviksi ja kuulusteltaviksi. Tiedossa pitäisi kaikilla olla, että lääkäri ei päätä siitä kuka saa sterilisaation, sen päättää laki. Jos vähänkään epäilyttää, ettei itse kykene pitämään puoliaan lääkärin vastaanotolla, tai että lääkäri alkaa vängätä vastaan, kannattaa printata lakipykälät, jotka ovat suorasanaisen selkeät. Ja lääkäristä voi tehdä valituksen potilasasiamiehelle, jos se kieltäytyy kirjoittamasta lähetettä, tai muuten käyttäytyy epäasiallisesti ja kuulustelee ja vähättelee. Se on jokaisen oma päätös, eikä siinä lääkärillä ole nokan koputtamista.

Vierailija
22/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsiluku jo varmasti täynnä,jos tuleekin vielä iltatähden hinku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein vasektomian, neuvolassa hoitaja sitten moneen kertaan kailotti meille että "teidän pitää muistaa että vasektomia ei sitten suojaa sukupuolitaudeilta". Tuli hieman outo olo.

Hoetaanko naisille tätä samaa pillereiden ja muiden yhteydessä? Minä joka olen vaihtanut monta kertaa pillereitä en ole kuullut tuota kertaakaan.

Vierailija
24/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehestä tulee sterilisaation jälkeen seksiä vieroksuva kimeällä äänellä mäkättävä lammas.

Ihan vaan tiedoksi.

Vierailija
25/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehestä tulee sterilisaation jälkeen seksiä vieroksuva kimeällä äänellä mäkättävä lammas.

Ihan vaan tiedoksi.

taidat nyt sekoittaa sterilisaation ja kuohinnan toisiinsa, maaltako olet :D

Vierailija
26/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi.

Ei tullut vaan ihana seksipeto.

Vierailija
27/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi.

Laiskiainen tuosta miehestäni on tullut ennemminkin.

Vierailija
28/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi.

Ei tullut vaan ihana seksipeto.

Paukkupatruunoilla ampuminen nyt vaan on noloa,tosimies ei koskaan eikä mistään hinnasta anna kajota lisääntymisvehkeisiinsä,neidit on tietysti eri juttu.

Vierailija
29/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se olisi pitänyt meennä "yksi sterilaatio kiitos." "Jaahas odottakaa pieni hetki olkaa hyvä voitte ottaa jo housunne pois" Ainoa joka osoittaa hankalaa adasmielisyyttä on avaaja joka ei ymmärrä ettei ne kysymykset olleet hänen kiusakseen vaan ihan tarpeellisia kysymyksiä kun tullaan esittämään/vaatimaan operaatioita joita halutaan teettää kirusgisesti. Ap ei vaikuta kovin älykkäältä. Saa alapeukuttaa tätäkin faktaa.

Kai sitten minäkin olen tyhmä kun en ymmärrä miksi aplta vaaditaan yhtään mitään kun hänen miehensä haluaa sterilisaatioon. Nyt mieheltä kiellettiin se koska hänellä sattuu olemaan puoliso. Onko se jotenkin oikein?

Vierailija
30/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä mies yksityiselle. Siellä ei turhia kysellä ja ajan saa heti.

Vierailija
31/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheltä kysyttiin mm. että entä jos ainoa lapsemme kuolee.Tai entä jos löytääkin nuoremman naisen ja haluaakin tämän kanssa lapsen. Minulta kysyttiin kierukan poiston yhteydessä, että tiedänhän vasektomian olevan lopullinen. En ymmärrä tällaista holhousta.

Vierailija
32/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheltä kysyttiin mm. että entä jos ainoa lapsemme kuolee.Tai entä jos löytääkin nuoremman naisen ja haluaakin tämän kanssa lapsen. Minulta kysyttiin kierukan poiston yhteydessä, että tiedänhän vasektomian olevan lopullinen. En ymmärrä tällaista holhousta.

Siis ihan oikeasti kysyttiin, että jos ainoa lapsenne kuolee? Mitä hiivattia? Oma kohteluni ei vaikuta lähellekään noin julmalta. Ensinnäkin, kuka hel**tti tekee kuolleen lapsen tilalle toisen tai edes miettii sen mahdollisuutta? Tai jos mies löytää nuoremman naisen...? En edes tiedä enää mitä sanoa.

Vierailija
33/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetä mies yksityiselle. Siellä ei turhia kysellä ja ajan saa heti.

Olet oikeassa. Jossakin taisi lukeakin, että alle tonnilla selviää. Ei paha hinta. Kun olisi tajunnut sinne mennä suoraan niin olisi säästynyt henkisiltä traumoita. Ajateltiin vaan sitä, että ollaan yli 30 joten homman pitäisi olla aika suoraviivainen. Tuo puolentoista vuoden jonotuskin julkiselle... Puolitoista vuotta tämä hinkkaava kapseli käsivarressa ja hallitsemattomat "pikku tiputtelut" on aika karmaiseva ajatus.

Vierailija
34/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se olisi pitänyt meennä "yksi sterilaatio kiitos." "Jaahas odottakaa pieni hetki olkaa hyvä voitte ottaa jo housunne pois" Ainoa joka osoittaa hankalaa adasmielisyyttä on avaaja joka ei ymmärrä ettei ne kysymykset olleet hänen kiusakseen vaan ihan tarpeellisia kysymyksiä kun tullaan esittämään/vaatimaan operaatioita joita halutaan teettää kirusgisesti. Ap ei vaikuta kovin älykkäältä. Saa alapeukuttaa tätäkin faktaa.

Kai sitten minäkin olen tyhmä kun en ymmärrä miksi aplta vaaditaan yhtään mitään kun hänen miehensä haluaa sterilisaatioon. Nyt mieheltä kiellettiin se koska hänellä sattuu olemaan puoliso. Onko se jotenkin oikein?

Ei ihan täysin toimi vertaus mutta aborttiasioissa puhutaan aina kehon itsemääräämisoikeudesta jota apn miehellä ei nyt ollut.

Vierailija
35/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo kohtelu oli asiatonta ja laitonta. Valiettavasti joillakin lääkäreillä on agenda ja suuret luulot omasta vallastaan. Potilasasiamiehelle vain ilmoitusta kaikista tällaisista tapauksista. Ne eivät ole koskaan yksittäistapauksia, vaan samanlaista kohtelua on tältä lääkäriltä saanut moni muukin potilas.

Itse en kyllä edes ottaisi puolisoani mukaan. Vasektomia on omaan kehooni liittyvä asia ja oma päätökseni, ei mikään tiimipalaverin tuotos.

Vierailija
36/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tuo kohtelu oli asiatonta ja laitonta. Valiettavasti joillakin lääkäreillä on agenda ja suuret luulot omasta vallastaan. Potilasasiamiehelle vain ilmoitusta kaikista tällaisista tapauksista. Ne eivät ole koskaan yksittäistapauksia, vaan samanlaista kohtelua on tältä lääkäriltä saanut moni muukin potilas.

Itse en kyllä edes ottaisi puolisoani mukaan. Vasektomia on omaan kehooni liittyvä asia ja oma päätökseni, ei mikään tiimipalaverin tuotos.

Mies ei pyytänyt minua mukaan vaan hänelle oli sanottu, että vaimon on oltava paikalla.

Tekisi mieleni kyllä valittaa, mutta turha yksittäisen lääkärin sanomisista on mitään valittaa. Minulle tehty LASIK epäonnistui ja valitin niin moneen paikkaan kuin pystyin (en VALVIRAlle kylläkään). Yli vuoden kesti silmien korjaaminen eikä "suomen maineikkaimmalle uranuurtajalle" tullut siitä edes sanomista.

Sitä ihmettelen eniten, että kyse oli suunnilleen ikäisestäni naislääkäristä, jolla ei pitäisi olla kummempia agendoja (paitsi ehkä yhden kommentoijan ehdottama lääketehtaan asianajajuus), eihän hän olisi perhesuunnittelussa jos ei olisi valmis ehkäisyyn ja abortteihin..

Vierailija
37/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minae kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa takapajuista toimintaa lääkäriltä. Varmaan joku sopimus lääkeyhtiöiden kanssa, että saadaan naiset ostamaan hormonaalisia ehkäisyjuttuja.

Tämä kävi minullakin mielessä.

Raskauden jälkeen sain minipillerit jotka saivat aikaan monen kuukauden helvetin. Kun sain ajan vaihtamaan ehkäisyä siellä oli terkkari joka sanoi että ei missään nimessä laittaisi minulle kierukkaa tai kapselia tuon kokeilun jälkeen. Kokeiltiin toisia pillereitä. Kun ne ei sopinut menin uudestaan ja paikalla oli eri terkkari joka koitti kovasti sitä kierukkaa tyrkyttää.

Nimet painoin muistiin enkä sitä toista enää suostu tapaamaan jos pitää vielä mennä.

Vierailija
38/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minae kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei pyytänyt minua mukaan vaan hänelle oli sanottu, että vaimon on oltava paikalla.

Tekisi mieleni kyllä valittaa, mutta turha yksittäisen lääkärin sanomisista on mitään valittaa. Minulle tehty LASIK epäonnistui ja valitin niin moneen paikkaan kuin pystyin (en VALVIRAlle kylläkään). Yli vuoden kesti silmien korjaaminen eikä "suomen maineikkaimmalle uranuurtajalle" tullut siitä edes sanomista.

Sitä ihmettelen eniten, että kyse oli suunnilleen ikäisestäni naislääkäristä, jolla ei pitäisi olla kummempia agendoja (paitsi ehkä yhden kommentoijan ehdottama lääketehtaan asianajajuus), eihän hän olisi perhesuunnittelussa jos ei olisi valmis ehkäisyyn ja abortteihin..

Ei tarvitse olla paikalla.

Potilasvahinko on aivan eri asia kuin pitkään jatkunut lääkärin asiaton käytös.

Vierailija
39/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut siihen tulokseen, että terveydenhuollossa työskentelevät eivät ilmisesti kykene yhtään näkemään päältäpäin tai tajuamaan potilaan puheista/olemuksesta/ulosannista, miten fiksu ja asioista perillä oleva jne. tämä on. Tämä sitten johtaa siihen, että kun vastaanotolle menee ihminen, joka on ottanut asioista selvää ja pohtinut ratkaisuaan tarkkaan ja pitkään, hän saakin samanlaisen saarnan kuin maailman uusavottomin ja uuveloin henkilö, joka ei oikeasti tiedä mistään mitään. Kaikkein oudointa on, että vaikka laki on asiassa hyvin yksiselitteinen, alkavat lääkärit hangoittelemaan vastaan, eli he käytännössä rikkovat lakia! Eihän potilaan mahdollinen katumus ole heidän vastuullaan, jos he ovat antaneet lähetteen lakipykälien perusteella - koska heidän on se antaa, jos kriteerit vain täyttyvät.

Vierailija
40/42 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vain hyvä, että lopullisista asioista päätettäessä varmistetaan, että potilas tietää mihin on ryhtymässä? Ja vaikka jokaisen oma kroppa on oma asia, niin ei ole huono, että puolisokin osallistuu keskusteluun. Loppu onkin sitten lääkärin ihmissuhdetaidoista kiinni, miten tenttaa sen verran, että varmistuu asiasta, muttei potilas koe asiaa nöyryytyksenä.