Pitääkö hää/syntymäpäivälahjan olla arvoltaan vähintään juhlien kustannusten arvoinen?
Tilanne, jossa keski-ikäinen hääpäri. Juhlat ravintolassa buffetruokailuineen ja tarjoilussa mukana ruokajuomat. Lopuilta ravintolatiloissa ja terassilla, missä vieraat maksavat omat juomansa. Kutsussa maininta, että "kippoja ja kukkavaaseja" on tarpeeksi, mutta lahjoilla tilinumero. Mitään hankintaa lahjatilissä ei mainittu ja minulle se oli ihan ok., koska jo juhlat tulivat niin kalliiksi, että siihen varmaan menivät.
Tällaisiin juhliin osallistuin jo muutama vuosi sitten. Perheeni: minä pienellä eläkkeellä elävä äiti, yksi työssäkäyvä lapsi ja kaksi opiskelijaa. Ja lahjan maksoivat siis tosiasiassa minä ja tämä työssäkäyvä lapsi.
Vieläkin vaivaa ja nolottaa, että lahjamme oli vain 100 euroa. Jos olisimme ostaneet tavaralahjan tällä hinnalla, ei nolottaisi, vaan sillä olisi saanut ystäväparille mielestäni ihan hyvän lahjan. Nyt tuntuu, että että ei ehkä kattanut edes tarjoilun hintaa tämä 25 e/henkilö. Ja kiusallista on tällaisissa tilillemaksuissa se, että siellä tiliotteella on jokaisen maksajan nimet ja summat.
Oliko noloa tämä lahjasumman pienuus? Paljonko olisi ollut riittävä. (Häiden kustannukseksi meille kahdelle jotenkuten maksukykyisille tuli tietysti loppuillan tarjoilut perheen opiskelijoille, joilla ei ollut yhtään rahaa)
Usein nykyisin käyttävät esim. 50-vuotisjuhlijat tätä lahjatiliä. Usein sentään on jokin hankinta mainittu. Minusta tämäkin on hyvin kiusallista. Jos itse tällaista lahjaa, käyttäisin keräyslipasta juhlapaikalla, johon saisi kukin vieras ohimenne jotakin tiputtaa, sen verran kuin haluaa. Ihan varmasti "tuotto" on pienempi, mutta säästäisi vähävaraisia kiusallisilta tilanteilta.
Miten teillä muilla? Onko nolottanut oman lahjan pienuus? Vai oletteko ehkä itse pahastuneet liian pienistä lahjoista. Onko pitänyt jättää juhlat väliin, kun ei ole kehdannut liian pientä "osallistumismaksua" maksaa?
Vai onko lahja osallistumis/pääsymaksu?
Onko jossakin käytetty tätä anonyymiä keräyslipasta?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä kattaa kuluja. Jokainen järjestää semmoiset juhlat kun on varaa itse maksaa vaikka vieraat ei antaisi penniäkään. Jokainen antaa lahjan kykynsä ja varakkuudensa mukaan.
Joskus olen kuullut että jokaisen perheenjäsenen pitäisi antaa 50e mutta mieti nyt vaikka kahta aikuista joilla 4 lasta. Se olisi jo 300e. Siihen päälle vaatekulut, matkakulut, ruokakupit ja kampaamossa käynnit ja siinä voikin jo sanoa että sori ei oo varaa sun häihin tms.
Jos itse järjestäisin häät jne ja sanoisin että kippoja ja kukkavaaseja on tarpeeksi en pahastuisi vaikka joku tulisi tyhjin käsin juhlimaan.
Ruokakulut siis. Mikäli sitten ei pidä tuoda omia kuppeja
juhlakalun ollessa liian pihi maksaakseen astioita :D
Suuren summan lahjoittaja haluaa lahjan saajan tietävän, että hän on antanut paljon, siitä huono joku lipasjuttu
Eikös etiketin mukaan lahjan pitäisi kattaa henkilön/henkilöiden ruokakustannukset? Näin olen itse ainakin kuullut. Toki ei kukaan pakota ostamaan älyttömän kallista lahjaa, jos sellaiseen ei varaa ole :)
Vierailija kirjoitti:
Eikös etiketin mukaan lahjan pitäisi kattaa henkilön/henkilöiden ruokakustannukset? Näin olen itse ainakin kuullut. Toki ei kukaan pakota ostamaan älyttömän kallista lahjaa, jos sellaiseen ei varaa ole :)
Avaus koski tilanteita, joissa ei toivota tavaralahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Mutta jokainen tulojensa mukaan, olisihan se kauheaa, että joku joutuisi näkemään nälkää loppukuun kun on häissä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Siispä AP:n on syytäkin hävetä liian pientä lahjaansa :(
AP
Tänä kesänä on luvassa jälleen yhdet suvun äveriäämmän puolen järjestämät megahäät, ja tuota samaa mietin lahjasumman suhteen. Osallistumisesta tulee jo kustannuksia: mulla jää yhden viikonlopun työvuorot tekemättä, juhlapaikka on kaukana, joten matka maksaa ja perillä on todennäköisesti pakko yöpyä, vieraille oli toivottu tietynlaista pukeutumista, jota ei meiltä löydy kaapista entisestään... Ja sitten vielä se lahjaraha tilille.
Mielihyvin satsaisin sukulaistytön ja hänen tulevan aviopuolisonsa ainutkertaiseen juhlapäivään, mutta kun meidän taloudessa ei kerta kaikkiaan ole tuollaisia rahoja juuri nyt. Suvun paremmin toimeentulevat eivät ymmärrä, että kaikki mitä käytämme juhlaan on suoraan pois tulevan kuukauden ruokaostoksistamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Jos häpeät vähävaraisuuttasi niin häpeä silloin lahjaasi, mutta mielestäni tuo on ihan riittävä lahja. Pari viikkoa sitten järjestämissäni ruokajuhlissa pitopalvelu maksoi 28€. Eiköhän tuo 100€ kattanut kohtuullisesti järjestäjän kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Jos häpeät vähävaraisuuttasi niin häpeä silloin lahjaasi, mutta mielestäni tuo on ihan riittävä lahja. Pari viikkoa sitten järjestämissäni ruokajuhlissa pitopalvelu maksoi 28€. Eiköhän tuo 100€ kattanut kohtuullisesti järjestäjän kulut.
Oli tavallinen ravintola, ruokatarjoilu ja ruokajuomat, viini tai olut. Kallista. Vaikka loppuillan juomia ei tarjottukaan. Joku vieras kyllä sitäkin paheksui.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Oli tavallinen ravintola, ruokatarjoilu ja ruokajuomat, viini tai olut. Kallista. Vaikka loppuillan juomia ei tarjottukaan. Joku vieras kyllä sitäkin paheksui.
AP
Ja se lahja oli siis koko perheeltäni.
Ei ole mitään etikettiä, jonka mukaan häälahjan pitää kattaa yhtään mitään kuluja. Häälahja on lahja. Annetaan kuten muukin lahja, ilahduttamaan saajaa. Ei korvaamaan vieraan kuluja.
Onhan se aika vähän, jos osallistuu hienoihin juhliin 4 hlöä, jotka antavat satasen. Eri asia tietysti, jos on pienet lapset, minusta heiltä ei kuulu antaa rahalahjaa.
Ei todellakaan kuulu minkään juhlan etikettiin että vieraat maksavat itse tarjoilut. Eri asia on ns. hyväntekeväisyysgaalat ja vastaavat, joihin kutsutut ostavat illalliskortin ja niiden tuotto menee kutsussa ilmoitettuun tarkoitukseen. On erittäin tökeröä käytöstä järjestää prameita juhlia itselleen ja maksattaa kulut kutsuvierailla. Häälahjatkin voi nykyään melkein unohtaa, koska aikoinaan vihittiin pareja, jotka vasta aloittivat yhteisen elämän ja heille lahjoitettiin tavaroita uuden kodin talouteen. Nyt pariskunnat ovat hyvin yleisesti jo asuneet useita vuosia samassa taloudessa ja lapsiakin on, eli oikeastaan kyseessä eivät ole häät vaan suhteen virallistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika vähän, jos osallistuu hienoihin juhliin 4 hlöä, jotka antavat satasen. Eri asia tietysti, jos on pienet lapset, minusta heiltä ei kuulu antaa rahalahjaa.
Tämä näissä yleistyneissä rahat tilille -lahjoissa aikuisille on jotenkin kiusallista. Minusta sadan euron tavaralahja on häälahjaksi tai syntymäpäivälahjaksi ystävälle ihan riittävän arvokas ystäväperheeltä. Mutta rahana kiusallisen vähän.
Jos järjestää juhlat, vieraat ovat vieraita, eivätkä juhlien rahoittajia. Yleensä juhliin myös kutsutaan itselle tärkeitä ihmisiä, joiden toivotaan tulevan juhlistamaan tilaisuutta, eikä tuomaan rahaa. Minulle on yksi ja sama, vaikka kukaan ei toisi mitään, enkä missään tapauksessa laittaisi mitään lahjalistaa tai tilinumeroa mihinkään. Jokainen saisi tuoda mitä tykkää tai olla tuomatta, kunhan tulisivat iloitsemaan juhlista.
Viisikymppiset edessä. Perheeltä jo saatu lahjaksi ulkomaanmatka. Tavaraa on tarpeeksi. Matkakassaan olisi kiva saada lahjoituksia, mutta en todellakaan kehtaa mitään tilinumeroa antaa. Ehkä sitten keräyslipas juhlissa? Ilman suuria odotuksia, mutta jo hyvä päivällinen matkalla olisi upea lahja.
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppiset edessä. Perheeltä jo saatu lahjaksi ulkomaanmatka. Tavaraa on tarpeeksi. Matkakassaan olisi kiva saada lahjoituksia, mutta en todellakaan kehtaa mitään tilinumeroa antaa. Ehkä sitten keräyslipas juhlissa? Ilman suuria odotuksia, mutta jo hyvä päivällinen matkalla olisi upea lahja.
Ei-ei! Keräyslipas on ihan outo ajatus, kolehtiako siellä keräät? Minä antaisin mieluusti rahaa tilille, olisi helppo ratkaisu eikä tarvitsisi miettiä lahjaa. Mutta kolehti sankarille... ei!
Olipa tässä kaverin viisikymppiset. Kutsussa kerrottiin, että on ostettu puutarhaan ruokailuryhmä. Ja tilinumero. Jonkinlainen myötähäpeä tuli. Ja hirveän vaikea päättää, paljonko sitä nyt pitäisi "lahjaksi" antaa, vaikka ei rahasta tiukkaa ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pidä. Lahja on lahja, ei mikään korvaus/maksu juhlien tarjoilusta. Vieraiden ei pidä maksaa juhlia, vaan sen tekee juhlien järjestäjä. Lopettakaa turha lätinä siitä, että vieraiden pitää kustantaa juhlat, joihin heidät on kutsutta. Lahjan jokainen hankkii sen mukaan, mihin on varaa ja juhliin voi tulla vaikka ilman lahjaa, jos ei siihen varaa ole ja vain onnitella. Vieraat eivät ole mikään raha/lahja automaatti vaan todellakin niitä kutsuttuja vieraita.
Ei pidä kattaa kuluja. Jokainen järjestää semmoiset juhlat kun on varaa itse maksaa vaikka vieraat ei antaisi penniäkään. Jokainen antaa lahjan kykynsä ja varakkuudensa mukaan.
Joskus olen kuullut että jokaisen perheenjäsenen pitäisi antaa 50e mutta mieti nyt vaikka kahta aikuista joilla 4 lasta. Se olisi jo 300e. Siihen päälle vaatekulut, matkakulut, ruokakupit ja kampaamossa käynnit ja siinä voikin jo sanoa että sori ei oo varaa sun häihin tms.
Jos itse järjestäisin häät jne ja sanoisin että kippoja ja kukkavaaseja on tarpeeksi en pahastuisi vaikka joku tulisi tyhjin käsin juhlimaan.