Kun lapsi ei syö päiväkodissa - mikä on mielestänne oikea tapa toimia?
Olen varhaiskasvatuksen opiskelija, ja törmännyt harjoitteluja/sijaisuuksia tehdessäni useampiin lapsiin, jotka eivät suostu koskemaankaab päiväkodissa ruokaan - maito ja leipä kuitenkin maistuvat. Olen myös nähnyt monia tapoja suhtautua tähän syömättömyyteen.
Mikä on mielipiteesi vanhempana tai kasvatusalan ammattilaisena - miten tilanteessa tulisi toimia?
Itse olen sitä mieltä, että lapselle tulisi laittaa hyvin pieni annos ruokaa siten, että kaikki ruuan eri osat ovat lautasella erikseen - esim. perunaa ja kastiketta ei sekoiteta. Syömiseen ei kiinnitetä kummempaa huomiota, korkeintaan kannustetaan. Tehdään ruokailuhetkistä ilmapiiriltään miellyttäviä.
Mutta miten on leivän ja maidon laita? Tosi monissa päiväkodeissa lasta ns. kiristetään leivällä ja maidolla. Eli kumpaakaan ei saa, jos ei maista ruokaa. Olen nähnyt niin ristiriitaisia toimintamalleja, etten tiedä mikä on oikea ratkaisu.
Itse antaisin maitoa lasillisen, koska toki ruualla on saatava ruokajuoma, mutten sen enempää, jotta lapsi ei täyttäisi mahaansa maidolla. Mutta miten on leivän laita? Pitäisikö lapselle mielestäsi antaa pala leipää, vaikkei hän ole ruokaan koskenutkaan?
Toisaalta olen myös nähnyt lapsia, jotka ovat ottaneet vallan ruokapöydässä - eli he tietävät, että ruokaa ei tarvitse syödä, koska leipää ja maitoa tulee kuitenkin. Kyseiset lapset heti pöytään istuttuaan tyrkkäävät lautasen pois ja alkavat kiljua leipää ja maitoa. Eli liiankaan lepsu en siis haluaisi olla.
Kommentit (46)
Meillä kotona leivän saa tyhjää/lähes tyhjää lautasta vastaan ns jälkkäriksi ja yleensä ruoka alkaa häviämään sillä kun antaa jonkun luvun montako lusikallista täytyy ottaa vielä.
Juomista (maito/vesi) annan kyllä joka tapauksessa!
Mutta tuolla päiväkodissa jos joku on jatkuvasti syömättä niin kyllä antaisin sen leivänkin kun on jonkin aikaa tuijotellut lautasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni päiväkodissa on tuo linja, että jos ei syö annosta, ei saa leipää ja maitoa. Valitettavana lopputuloksena on nestehukka, koska lapseni ei saa 9 tunnin hoitopäivän aikana mitään juomista, koska ei syö vaadittua annosta. Aluksi maistoi, mutta kun maistaminen ei riittänyt vaan piti syödä koko annos, niin lopetti syömisen kokonaan. Istuu pöydässä muiden mukana, mutta ei avaa suutaan. Päiväkodin periaate on, että syömättömyydestä ei saa "palkintoa", joten lapselta evätään leipä ja maito sekä janojuomaksi saatava vesi. Hoitajat vetoavat siihen, että koska et syönyt, et saanut maitoa ja koska et sitä maitoakaan halunnut, niin vettäkään et saa.
Tämä kesä on lapsen kannalta ihana, koska ei ole helteitä. Kuumana päivänä kotiin saadaan lapsi, josta hoitajat toteavat, että se se taaskaan syönyt, mutta turha kuvitella, että palkinnoksi saisi vesipullon. Lapsella on kuivat huulet ja silmät kuopalla, mutta eipä ainakaan käytä valtaa aikuisiin.
Miksi et ota yhteyttä päiväkodin johtajaan? Tällaisella toiminnalla lapsen terveys ja hyvinvointi on vaarassa.
Koska vastaus on yksiselitteinen: yhden lapsen vuoksi ei ryhdytä sääntöjä uudistamaan. Lapsella on mahdollisuus saada ruokaa ja nesteitä, mutta hän kieltäytyy niistä. Koska on yhdessä päätetty, että lasta ei palkita syömättömyydestä, niin minunkaan lapseni ei tule tällaistä palkintoa saamaan.
No kannattaisiko alkaa nostamaan jo vähän isompaa äläkkää, kun lapselta viedään pois sellainen perusoikeus kuin juomavesi? Sen lapsen voi myös olla viemättä sinne päiväkotiin, jos on tiedossa, että hoito ei ole asiallista ja voi pahimmillaan vahingoittaa lapsen hyvinvointia.
Isompi äläkkä = yhteys kunnan päivähoidosta vastaavaan päällikköön. Sieltä saatu sama vastaus eli lapsella ei ole mitään hätää, koska hän kieltäytyy itse syömisestä. Tietenkään ei anneta siitä palkinnoksi maitoa ja leipää. Vettä lapsi saa, kun suostuu ensin syömään, joten missä on ongelma? Lasta ei ryhdytä pakolla syöttämään, sitäkö minä äitinä haluan, kun tuon asian ylemmille tahoille tiedoksi. On minun tehtäväni tehdä lapselle selväksi, että kun syö kuten muutkin, niin sitten saa maitoa. Päiväkodin sääntöjä ei ryhdytä muokkaamaan siksi, että yksi lapsi kieltäytyy tottelemasta. Seuraavaksi varman ryhdyn vaatimaan lapselle omia päiväuniaikoja.
Jos lapsi ei ole päivähoidossa, ei äiti ole töissä. Työnantaja ei anna ottaa lasta mukaan töihin.
Nykyisin ei saa ketään pakottaa syömään väkisin. Itse kannustan aina lapsia päiväkodissa maistamaan ruokaa, mutta jos eivät halua maistaa niin en pakota. Syövät sitten leipää ja juovat maitoa, ettei tule nälästä huono olo. Minusta ei ole mitään mieltä tehdä niistä ruokailuhetkistä hirveitä taisteluita. Ruokailuhetkistä tulisi tehdä rentoja eikä aiheuttaa ahdistuksia lapsille. Tuo on ihan vanhakantaista, että lautanen pitää syödä tyhjäksi. Totta kai siihen meilläkin pyritään, että opitaan itse annostelemaan sopiva määrä ruokaa eli sen verran minkä jaksaa syödä. Mutta ei se nyt ole maailman loppu, jos ei jostain syystä jaksakaan ihan joka murusta. Sitä paitsi vanhemmathan maksavat myös siitä ruoasta, joten kyllähän lapsilla on sen hoitopäivän aikana oikeus jotain saada. Itse annan lapsille myös yhden annoksen jälkiruokaa, vaikka eivät olisi edes maistaneet pääruokaa. Mutta ehdottomasti valitus päiväkodinjohtajalle, jos lapselta on evätty vesikin syömättömyyden takia. Tuohan on jo ihan kidutusta. Kuulostaa kyllä vähän uskomattomalta, että voiko oikeasti lla totta.
Vettä ei saa kieltää, tietenkään! Mutta syömättömyydestä keskustelisin vanhempien kanssa ja sopisin yhteisestä linjasta. Jos kotona ovat tyytyväisiä siihen, että lapsi syö pelkkää leipää, niin olkoon sitten niin. Mutta jos kotonakin harjoitellaan maistelun kautta, niin päiväkodissa leivän antaminen voi hankaloittaa tilannetta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni päiväkodissa on tuo linja, että jos ei syö annosta, ei saa leipää ja maitoa. Valitettavana lopputuloksena on nestehukka, koska lapseni ei saa 9 tunnin hoitopäivän aikana mitään juomista, koska ei syö vaadittua annosta. Aluksi maistoi, mutta kun maistaminen ei riittänyt vaan piti syödä koko annos, niin lopetti syömisen kokonaan. Istuu pöydässä muiden mukana, mutta ei avaa suutaan. Päiväkodin periaate on, että syömättömyydestä ei saa "palkintoa", joten lapselta evätään leipä ja maito sekä janojuomaksi saatava vesi. Hoitajat vetoavat siihen, että koska et syönyt, et saanut maitoa ja koska et sitä maitoakaan halunnut, niin vettäkään et saa.
Tämä kesä on lapsen kannalta ihana, koska ei ole helteitä. Kuumana päivänä kotiin saadaan lapsi, josta hoitajat toteavat, että se se taaskaan syönyt, mutta turha kuvitella, että palkinnoksi saisi vesipullon. Lapsella on kuivat huulet ja silmät kuopalla, mutta eipä ainakaan käytä valtaa aikuisiin.
Miksi et ota yhteyttä päiväkodin johtajaan? Tällaisella toiminnalla lapsen terveys ja hyvinvointi on vaarassa.
Koska vastaus on yksiselitteinen: yhden lapsen vuoksi ei ryhdytä sääntöjä uudistamaan. Lapsella on mahdollisuus saada ruokaa ja nesteitä, mutta hän kieltäytyy niistä. Koska on yhdessä päätetty, että lasta ei palkita syömättömyydestä, niin minunkaan lapseni ei tule tällaistä palkintoa saamaan.
No kannattaisiko alkaa nostamaan jo vähän isompaa äläkkää, kun lapselta viedään pois sellainen perusoikeus kuin juomavesi? Sen lapsen voi myös olla viemättä sinne päiväkotiin, jos on tiedossa, että hoito ei ole asiallista ja voi pahimmillaan vahingoittaa lapsen hyvinvointia.
Isompi äläkkä = yhteys kunnan päivähoidosta vastaavaan päällikköön. Sieltä saatu sama vastaus eli lapsella ei ole mitään hätää, koska hän kieltäytyy itse syömisestä. Tietenkään ei anneta siitä palkinnoksi maitoa ja leipää. Vettä lapsi saa, kun suostuu ensin syömään, joten missä on ongelma? Lasta ei ryhdytä pakolla syöttämään, sitäkö minä äitinä haluan, kun tuon asian ylemmille tahoille tiedoksi. On minun tehtäväni tehdä lapselle selväksi, että kun syö kuten muutkin, niin sitten saa maitoa. Päiväkodin sääntöjä ei ryhdytä muokkaamaan siksi, että yksi lapsi kieltäytyy tottelemasta. Seuraavaksi varman ryhdyn vaatimaan lapselle omia päiväuniaikoja.
Jos lapsi ei ole päivähoidossa, ei äiti ole töissä. Työnantaja ei anna ottaa lasta mukaan töihin.
Aiemmassa viestissäsi sanoit, ettei _lapselle anneta edes vettä_, jonka seurauksena hellepäivinä lapsi on ollut huulet kuivana ja silmät kuopalla.
Edelleenkin teet rikosilmoituksen jos todella on näin, ettei lapselle anneta päivän aikana edes vettä. Lapsi ei ole kykenevä ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan.
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuosta pitäisi tehdä jo joku valitus jos lapsi ei saa päivän aikana mitään juotavaa?!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu, rikosilmoitus.. Tuo nyt on helvetin sairasta kaikin puolin. Vettä pitää tarjota lapselle, syöminen ei voi olla sen edellytys. Tuo on kidutusta ja varmasti syömöttömyys jo johtuu siitä, että asiasta tehty noin hemmetin hankala, monimutkainen ja JULMA! Olet aivan järjettömän paska vanhempi jos annat lastasi kohdeltavan noin. Kyllä se hoitopaikka järjestyy muualta jos on halua toimia oman lapsen parhaaksi.
Sitäpaitsi harva nykyajan lapsista saa kotona kunnon ruokaa.Ei ihme ettei päiväkodin kalaruoat,lihakeitot ym.maistu.Nykyään lapsille syötrtään nakkeja,vanukkaita,saarioisten einespitsoja ym.skeidaa.Ei nykyajan uusavuttomat vanhemmat osaa /halua tehdä ruokaa.Tämä on huomattu.Mikäpä ihme sitten,ettei lapsikaan syö!t.lto
Meillä ei päiväkodissa syömisestä tehdä todellakaan mitään valtataistelua. Ruokaa voidaan laittaa lautaselle vaikka pieni annos ja lasta kannustetaan maistamaan. Leivän ja maitoa/vettä saa joka tapauksessa, maistoi tai ei. Meillä kyllä harvoin käy näin, useimmiten päiväkodin omassa keittiössä tehty ruoka maistuu tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi harva nykyajan lapsista saa kotona kunnon ruokaa.Ei ihme ettei päiväkodin kalaruoat,lihakeitot ym.maistu.Nykyään lapsille syötrtään nakkeja,vanukkaita,saarioisten einespitsoja ym.skeidaa.Ei nykyajan uusavuttomat vanhemmat osaa /halua tehdä ruokaa.Tämä on huomattu.Mikäpä ihme sitten,ettei lapsikaan syö!t.lto
En tiedä, oletko töissä jossakin yksityisessä päiväkodissa, jossa on oma kokki. Mutta meidän kunnallisessa kyllä melkein kaikki on einestä.
Päiväkotien, koulujen ja iltapäiväkerhojen ruokahan on pelkkää einestä.
Juurikin nakkia, vanukasta jne.
Veden tai maidon tarjoaminen ei kyllä saa olla yhteydessä lapsen syömiseen. Lapsi tarvitsee nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Välipalalla ehkä näitä välillä,aina kyllä hedelmää ym.terveellistäkin.Lounas ja päivällinen meillä ihan keittiössä valmistettua ruokaa.unohdin mainita vielä yhden nykyajan vanhempien suosikkiruoan ja se on makaroni!Se jos jokin on skeidaa!Pienestä pitäen on saatava kunnon ruokaa,ruokaympyrää kutakuinkin noudattaen.t.lto
Lastentarhanope ei osaa laittaa pilkun ja pisteen jälkeen välilyöntiä?
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanope ei osaa laittaa pilkun ja pisteen jälkeen välilyöntiä?
Pilkunnussija paikalla
Jos lapsi ei suostuisi edes maistamaan, niin aluksi kannustaisin ihan vaan haistelemaan, kokeilemaan sormella ja sitten vaikka kielen kärjellä ja lopuksi toivottavasti maistamaan jo ihan pienen pienen palan.
Turha alkaa mitään hirveätä kynnystä kasaamaan että on syötävä iso annos. Kuinka moni teistä aikuisista söisi inhokkiruokaanne? Samoin en myöskään pidä monen päiväkodin pakkomaidon juomisesta. Maito voi olla ällöttävää lapsenkin mielestä.
Myönettäköön että olen itsekin ollut melko nirso lapsi ja vielä aikuisenakin pelottaa toisinaan maistaa uusia ruokia. Asiaa ei helpota se jos vaikka kaverit ympärillä tuijottaa ja hokee että maista nyt.
Minun lapsi eläisi kotona varmaan pelkällä leivällä, jos en kehottaisi maistamaan ruokaa. Siksi sanon, että maistaa ja jos ei tykkää, niin saa leivän. Maitoa ja vettä saa aina, koska lapsi tarvitsee nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välipalalla ehkä näitä välillä,aina kyllä hedelmää ym.terveellistäkin.Lounas ja päivällinen meillä ihan keittiössä valmistettua ruokaa.unohdin mainita vielä yhden nykyajan vanhempien suosikkiruoan ja se on makaroni!Se jos jokin on skeidaa!Pienestä pitäen on saatava kunnon ruokaa,ruokaympyrää kutakuinkin noudattaen.t.lto
No sitten olet töissä poikkeuksellisessa päiväkodissa.
Harva lapsi jättää päiväkodissa joka päivä syömättä. Joskus niille maistuu paremmin ja joskus ei. Joku ruoka kelpaa paremmin kuin joku muu.
Ne on tässä suhteessa ihan niin kuin me aikuisetkin. Joka päivä ei ole samalla tavalla nälkä ja aina ei ole nälkä silloin, kun on ruokahetki. Mitä vähemmän siitä tekee numeroa, sen parempi.
Koska kotona meillä on aina ollut sellainen hyväksi katsottu linja (nyt 3,5-vuotiaan kanssa), että jos ei ruoka maistu, se otetaan pois ja sitten ei saa muuta ennen seuraavaa ruokaa niin mun mielestäni tämä sopii myös päiväkotiin.
Kun saan iltapäivisin raporttia, että lapsi ei syönyt lounaalla paljon mitään, kohautan hartioitani ja totean, että ok, seuraavalla aterialla sitten varmaan syö.
Koskaan se ei ole terveenä ollessaan ollut syömättä koko päivää.
(Leipä ei ole ruokaa. Sitä syödään vain, jos on jo syöty paljon ruokaa ensin ja vielä senkin jälkeen on nälkä.)
Ei jumalauta, pieni lapsi ei ole kykenevä tekemään sitä päätöstä, tarvitseeko ravintoa ja nesteitä vai ei. Teet rikosilmoituksen jos johtaja ei suostu toimimaan.