Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harkitsen vakavasti että antaisin laskujen mennä ulosottoon- miten vaikuttaa elämään jatkossa?

Vierailija
04.07.2017 |

Olen elänyt koko elämäni pienillä rahoilla, pääasiassa Kelan tuilla. Minulla on useita sairauksia, joiden vuoksi en tule olemaan koskaan työkykyinen, elän nytkin minimieläkkeellä. Sossusta en saa euroakaan, mutta joinakin kuukausina on satojen eurojen arvosta mm. sairaalamaksuja. Tähän saakka olen sitkeästi maksanut ja itkenyt, mutta nyt olen alkanut miettiä, että onko tässä mitään järkeä?

Asun edullisesti kunnan vuokra-asunnossa, josta en ole muuttamassa mihinkään lähivuosina. Minulla on normaalit kotivakuutukset, puhelin/nettiliittymät ym. hankittu. Tulojeni vuoksi en omista luottokorttiakaan. En matkusta, ainakaan ulkomaille, joten sillä ei ole merkitystä enkä tarvitse siis erillisiä vakuutuksia. Terveyteen liittyvät menot ovat aina julkiselta puolelta. En harrasta osamaksuja, talous ihan hyvässä tasapainossa, ei riippuvuuksia päihteisiin tms.

Niin että miten vaikuttaa elämään, jos jätänkin nyt maksamatta esim. viimeisimmän sairaalamaksun? Katselin noita ulosottorajoja, ja tuloni ovat niin pienet, ettei niistä voida viedä euroakaan. Jäisi paljon enemmän rahaa kuukausittain, jos vaan jättäisin maksamatta nuo terveydenhuollon maksut. Eivät kuitenkaan voi hoitamattakaan jättää, jos tarvitsen hoitoa, eikös?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt käsitä. :O jos sulla on paljon sairaalalaskuja/lääkekuluja ja ainoat tulosi ovat erilaiset tuet, niin kyllä luulisi saavan toimeentulotukea ja noihin laskuihin sitä myötä rahat. Jos esim. saat veronpalautusta, niin niistä sun pitää tietysti itse maksaa nuo laskut. Paljonko sulle jää rahaa kuukaudessa vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden ja sairaalalaskujen jälkeen?

Rahaa jää yleensä pari sataa. Harkitsen vakavissani, lopettaisinko terapian, koska joudun nytkin maksamaan itse sen omavastuuosuuden enkä pääse käymään siellä siksi edes viikottain (suositeltu tahti olisi 2-3 kertaa viikossa).

Vierailija
22/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaa menettää luottotietonsa laskujen takia, niin itse tekisin sen ainakin kunnolla.

Tilaisin samaan aikaan vimpan päälle mööpelit eri paikoista luotolla. Useita televisioita itselle ja myyntiä varten, että saisin käteistä. Vaatteita, tietokoneita, yms. elektroniikkaa kämppä ihan täyteen. Sitten jättää kaiken maksamatta ja nauttii elämästä.

Jos on omistuksia (esim. Asunto, auto), niin toki kaikki pitää muuttaa ensin rahaksi ja nostella tilit tyhjäksi, jotta saa sitten kaiken mahdollisen tuen mitä vaan voi saada.

Näin minä tekisin, jos päättäisin mennä ulosottoon:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista, älä hanki hankaluuksia lisää elämääsi. Maksat laskut ja sillä siisti, usko pois parempi vaihtoehto, vaikka olisi kuinka rankkaa.

Vierailija
24/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan ravaisit vähän harvemmin siellä lekurissa?

Vierailija
25/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt käsitä. :O jos sulla on paljon sairaalalaskuja/lääkekuluja ja ainoat tulosi ovat erilaiset tuet, niin kyllä luulisi saavan toimeentulotukea ja noihin laskuihin sitä myötä rahat. Jos esim. saat veronpalautusta, niin niistä sun pitää tietysti itse maksaa nuo laskut. Paljonko sulle jää rahaa kuukaudessa vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden ja sairaalalaskujen jälkeen?

Rahaa jää yleensä pari sataa. Harkitsen vakavissani, lopettaisinko terapian, koska joudun nytkin maksamaan itse sen omavastuuosuuden enkä pääse käymään siellä siksi edes viikottain (suositeltu tahti olisi 2-3 kertaa viikossa).

Kyllä nyt joku mättää tossa hommassa. Noiden laskujen jälkeen kuuluisi jäädä paljon enemmän, en nyt tiedä paljonko, mutta joku 450-550e? Eli ennen kun teet mitään typerää (pistät laskut ulosottoon) niin selvitä nyt perusteellisesti tuo toimeentulotukiasia. Mä jouduin aikanaan hakemaan vähän aikaa tukia ja kyllä sitä rahaa sen verran paljon sai, että hemmetin hyvin pärjäsi ja olin siitä todella kiitollinen, tosin mä osaan nuukailla. :D

Vierailija
26/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt joku mättää tossa hommassa. Noiden laskujen jälkeen kuuluisi jäädä paljon enemmän, en nyt tiedä paljonko, mutta joku 450-550e? Eli ennen kun teet mitään typerää (pistät laskut ulosottoon) niin selvitä nyt perusteellisesti tuo toimeentulotukiasia. Mä jouduin aikanaan hakemaan vähän aikaa tukia ja kyllä sitä rahaa sen verran paljon sai, että hemmetin hyvin pärjäsi ja olin siitä todella kiitollinen, tosin mä osaan nuukailla. :D

Toimeentulotuen perusosa on noin 485e eli sen verran pitäisi kaikilla jäädä käteen vuokran, veden, sähkön, kotivakuutuksen jälkeen.

Vierailija
27/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaan ravaisit vähän harvemmin siellä lekurissa?

Kunpa voisinkin olla ravaamatta. Päivystysluonteisia nämä keikat ovat yleensä olleet.

Vierailija
28/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen perusosa on noin 485e eli sen verran pitäisi kaikilla jäädä käteen vuokran, veden, sähkön, kotivakuutuksen jälkeen.

Okei, kiitos tiedosta! Tuohon luettelemaasi listaan lisäisin vielä ne sairaalalaskut ja reseptilääkkeisiin menevän rahan

Vierailija
29/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaa menettää luottotietonsa laskujen takia, niin itse tekisin sen ainakin kunnolla.

Tilaisin samaan aikaan vimpan päälle mööpelit eri paikoista luotolla. Useita televisioita itselle ja myyntiä varten, että saisin käteistä. Vaatteita, tietokoneita, yms. elektroniikkaa kämppä ihan täyteen. Sitten jättää kaiken maksamatta ja nauttii elämästä.

Jos on omistuksia (esim. Asunto, auto), niin toki kaikki pitää muuttaa ensin rahaksi ja nostella tilit tyhjäksi, jotta saa sitten kaiken mahdollisen tuen mitä vaan voi saada.

Tuo on jo petos. Tulee rikostuomio.

Vierailija
30/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut hakea tietoa muualta kuin vauva palstalta. Esim velkaneuvonnasta tai velkalinjalta?

Vierailija
31/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi kuulostaa hyvältä idealta nyt, mutta jos tilanne muuttuu ja joudut kaupungin/muuton takia etsimään uutta kämppää/puhelin/sähkö/netti liittymää niin ei ole yhtä helppoa, jos on merkintä. Jos olet oikeassa pulassa ja tarvit lainaa niin on vaikeampaa.

Ulosotto vie kaiken ylimääräisen esim. veronpalautuksen ja perinnöt. Sinuna selvittelisin tosiaan vielä tuki asioita.

Vierailija
32/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jo petos. Tulee rikostuomio.

Mitä sitten?

Saa lisää sakkoa yms. huttua mitä en kuitenkaan maksaisi, kerran luottotiedot olisi jo menneet. Saisi pahimmillaankin ehdonalaista eli ei saisi yhtään mitään.

Ja juuri tuolla tavalla kaikki koijarit toimii. Nähty vaikka kuinka monta kertaa 😂

Vierailija
33/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ulosotto tarkoittaa osimoilleen sitä, että

1) jos et käytä paljoa energiaa erillaiseen vilpistelyyn ja pakoiluun, niin joudut maksamaan kaiken mitä olet kuluttanut. Joku jahtaa sinua säännöllisin väliajoin.

2) jos et käytä paljoa energiaa erilaiseen vilpistelyyn ja pakoiluun, niin lisäkulutus on vaikeaa. Et voi saada lainaa tai luottokorttia, et voi vuokrata autoa, ja jokainen firma näkee luottotietosi.

3) Velkaneuvoja tekee jokseenkin saman kuin ulosottomies, mutta ei tule luottotietomerkintää.

Vierailija
34/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sitä toimeentulotukea. Onko Kelan myöntämä kuntouttava psykoterapia? Myös ne terapian omavastuulaskut kuuluu perustoimeentulotukeen.

Vierailija
35/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut toimeentulotukea niinä kuukausina, kun on satojen eurojen edestä sairaalamaksuja? Vaikuttaa jotenkin oudolta, jos et saa euroakaan tukea, vaikka  tulona on vain minimieläke.

Joinakin kuukausina olen saanut, mutta joko laskujen eräpäivä on ollut "väärälle" kuukaudelle, tai sitten aiemmin saatu veronpalautus tms. on muuttanut asian niin, että olen ollut Kelan/sossun mukaan plussan puolella. Lisäksi usein olen laskelman mukaan miinuksella vain joitakin kymppejä, vaikka terveydenhuollon laskuja olisi parin sadan edestä....melko toivottomalta siis tuntuu.

En kyllä usko. Ne kaikki terveysmenothan yleensä saa vähintäänkin harkinnanvaraisena. Oletko nyt uuden systeemin aikana hakenut toimeentulotukea? Kuulemma harkinnanvaraista kunnalta saa helpommin kun kela vastaa perusosasta.

Vierailija
36/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole tulleet maksukatot täyteen jo aikaa sitten? Ja varmasti voit saada harkinnanvaraista avustusta ajoittain. Joillain sairausjärjestöillä on myös harkinnanvaraisia avustuksia anottavissa.

Otapa yhteyttä hoitavan sairaalasi sosiaalihoitajaan, joka auttaa sinua kartoittamaan mihin tukiin ja helpotuksiin olet oikeutettu.

Vierailija
37/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöjä ei ole tulossa, kaikki sukulaiset kuolleita.

Kun ei ole juuri tuloja, eipä ole kukaan myöntämässä lainaakaan.

En omista mitään, mitä voisi ulosmitata- pesukone on halvin mahdollinen, telkkari 13 vuotta vanha jne. Autoa ei ole (eikä tule), mitään talolainoja tms. ei ole tulossa kun en todennäköisesti tule menemään ikinä töihin.

Hyvin todennäköisesti minut todettaisiin varattomaksi ja ulosotto päättyisi siis siihen.

Vierailija
38/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä, ei sosiaalihoitaja!

Vierailija
39/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida ymmärtää, mitä ulosotto tarkoittaa.

Vierailija
40/49 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin isommat sairaalalaskut voi maksaa useammassa erässä kun ottaa yhteyttä laskuttajaan. Ehkä johonkin päivystysmaksuihinkin voisi saada pitkän maksuajan, kun selittää, ettei vaan pysty maksamaan normiajassa...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi