Harkitsen vakavasti että antaisin laskujen mennä ulosottoon- miten vaikuttaa elämään jatkossa?
Olen elänyt koko elämäni pienillä rahoilla, pääasiassa Kelan tuilla. Minulla on useita sairauksia, joiden vuoksi en tule olemaan koskaan työkykyinen, elän nytkin minimieläkkeellä. Sossusta en saa euroakaan, mutta joinakin kuukausina on satojen eurojen arvosta mm. sairaalamaksuja. Tähän saakka olen sitkeästi maksanut ja itkenyt, mutta nyt olen alkanut miettiä, että onko tässä mitään järkeä?
Asun edullisesti kunnan vuokra-asunnossa, josta en ole muuttamassa mihinkään lähivuosina. Minulla on normaalit kotivakuutukset, puhelin/nettiliittymät ym. hankittu. Tulojeni vuoksi en omista luottokorttiakaan. En matkusta, ainakaan ulkomaille, joten sillä ei ole merkitystä enkä tarvitse siis erillisiä vakuutuksia. Terveyteen liittyvät menot ovat aina julkiselta puolelta. En harrasta osamaksuja, talous ihan hyvässä tasapainossa, ei riippuvuuksia päihteisiin tms.
Niin että miten vaikuttaa elämään, jos jätänkin nyt maksamatta esim. viimeisimmän sairaalamaksun? Katselin noita ulosottorajoja, ja tuloni ovat niin pienet, ettei niistä voida viedä euroakaan. Jäisi paljon enemmän rahaa kuukausittain, jos vaan jättäisin maksamatta nuo terveydenhuollon maksut. Eivät kuitenkaan voi hoitamattakaan jättää, jos tarvitsen hoitoa, eikös?
Kommentit (49)
Ai niin ja mulle ei oltaisi myönnetty tuota debit-korttia. En tosin tiedä ottaisivatko pois.
Ihan ok jättää monet laskut maksamatta. Ei siitä mitään muuta seuraa kuin luottotietojen menetys.
Nettiliittymä katkaistaan ja sähkötkin periaatteessa, mutta mene sosiaalitoimistoon puhumaan asiasta.
Lapsiperheet ainakin saavat nämä fasiliteetit kyllä ilman muuta. Olet vissiin yksineläjä? Sillon täytyy käyttää luovuutta.
Ajattelin siis maksaa jatkossakin sähkön, vuokran, netin ym. "pakolliset", mietin vaan että jos jättäisi nuo kunnallisen puolen terveydenhuoltomaksut rästiin. Ne kun ovat yksi isoimmista menoeristä vuokran jälkeen.
Mites nuo verkkopankkitunnukset, saako ne pitää sen jälkeen kun tulee maksuhäiriömerkintä? Tili S-pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok jättää monet laskut maksamatta. Ei siitä mitään muuta seuraa kuin luottotietojen menetys.
Nettiliittymä katkaistaan ja sähkötkin periaatteessa, mutta mene sosiaalitoimistoon puhumaan asiasta.
Lapsiperheet ainakin saavat nämä fasiliteetit kyllä ilman muuta. Olet vissiin yksineläjä? Sillon täytyy käyttää luovuutta.
Mitä sä sekoilet? Ei todellakaan katkaista yhtään mitään, jos ei jätä näitä maksamatta.
Kyllä kai yleensä saa pitää nettipankkitunnukset ja mahdollisesti jopa luottokortin maksuhäiriömerkinnän jälkeen. Ongelmia tulee lähinnä siinä vaiheessa, jos pitää hakea jotain ensimmäistä kertaa.
Sitä voisi säästää ihan mukavasti, jos ei menisi rahaa terveydenhuoltoon, hammashoitoon, matkustamiseen (busseilla ei tosin voisi kulkea ilmaiseksi, mutta muilla julkisilla kulkuneuvoilla kyllä)...nyt kun pienistä tuista makselee omavastuuosuuksia, matkat terveydenhuoltoon + laskut sieltä, niin usein onkin sitten rahat vähissä tämän jälkeen.
Ei ne niitä pankkitunnuksia mistään pikkurikkeistä vie.
Ihme porukkaa täällä. Maksa vain ne omat kulusi ja koita niistä pienistä tuloistakin saada jotain puskuria ja lisätuottoa itsellesi. Kyllä omat laskut pitää pyrkiä maksamaan eikä vain todeta "en mä viitsi".
Itse olen luottoteidottomana saanut asunnon, luottoa, vakuuttuksen ja sen puhelinliittymänkin. Niihin vaan sisältyy ehtoja ja ne vaatii rahaa. Luotto vaati takaajan.
Laita viestis jollekkin peruspalveluministerille, että onko tässä järkeä?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ihme porukkaa täällä. Maksa vain ne omat kulusi ja koita niistä pienistä tuloistakin saada jotain puskuria ja lisätuottoa itsellesi. Kyllä omat laskut pitää pyrkiä maksamaan eikä vain todeta "en mä viitsi".
Ei tässä nyt pelkästä viitsimisestä ole ihan kyse. Omalla kohdallani totuus lienee se, että olen syrjäytynyt jo nuoresta, taustani ollessa mitä se nyt olikaan. Kuitenkin olen kuvitellut olevani ns. kunnollinen ihminen, joka on pyrkinyt pitämään huolta terveydestään, luottotiedoistaan ym. mutta olen viime vuosina havahtunut siihen, että muiden silmissä olen kaikesta huolimatta ihmissaastaa, pelkkä kuluerä. En käy töissä, en tuota mitään, käytän runsaasti verovaroin tuettuja palveluita. Ja sitten makselen pienistä rahoistani niitä laskuja, omavastuuosuuksia ym.
Mitä järkeä tässä kaikessa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sekoilet? Ei todellakaan katkaista yhtään mitään, jos ei jätä näitä maksamatta.
Kyllä kai yleensä saa pitää nettipankkitunnukset ja mahdollisesti jopa luottokortin maksuhäiriömerkinnän jälkeen. Ongelmia tulee lähinnä siinä vaiheessa, jos pitää hakea jotain ensimmäistä kertaa.[/quote
Tarkoitin siis, että muista laskuista kuin esim. liittymistä (sähkö, netti, puhelin) ei seuraa muuta kuin ulosottoon laskujen kirjautuminen. Terveydenhuollon laskut menevät vain suoraan ulosottoon.
Eli konkreettista haittaa voi olla em. liittymien sulkemisesta.
Sorry, jotenkin onnistuin ilmaisemaan huonosti.
Oletko hakenut toimeentulotukea niinä kuukausina, kun on satojen eurojen edestä sairaalamaksuja? Vaikuttaa jotenkin oudolta, jos et saa euroakaan tukea, vaikka tulona on vain minimieläke.
Julkisessa terveydenhuollossa on velvollisuus hoitaa, maksaa laskut tai ei. Ainakin vielä, tiedä mitä sote ja yhtiöittäminen tuovat tullessaan. Julkisen terveydenhuollon maksut ovat ulosottokelpoisia ilman oikeuden päätöstä, ja maksuhäiriömerkintä ei poistu edes vanhenemisajan jälkeen, ennen kuin laskut on maksettu. Niitä vain lakataan perimästä kun vanhenemisaika (5 vuotta laskun syntymisestä seuraavan vuoden alusta laskien) ylittyy. Voit myös vaatia perinnän keskeyttämistä, jolloin perintäkulujen ja korkojen kertyminen pysähtyy ja lasku laitetaan suoraan ulosottoon ilman tätä hyvän perintätavan mukaista huomautus- ja maksuvaatimuslaskujen kierrosta. Vaatimus tulee esittää kirjallisena.
Joissakin julkisen terveydenhuollon laitoksissa on käytössä maksuvapautusanomus. Se toki koskee vain jo syntyneitä maksuja, eli etukäteen vapautusta tulevista maksuista ei voi hakea. Kysele asiaa vaikka sosiaalihoitajalta laitoksessa jossa asioit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt pelkästä viitsimisestä ole ihan kyse. Omalla kohdallani totuus lienee se, että olen syrjäytynyt jo nuoresta, taustani ollessa mitä se nyt olikaan. Kuitenkin olen kuvitellut olevani ns. kunnollinen ihminen, joka on pyrkinyt pitämään huolta terveydestään, luottotiedoistaan ym. mutta olen viime vuosina havahtunut siihen, että muiden silmissä olen kaikesta huolimatta ihmissaastaa, pelkkä kuluerä. En käy töissä, en tuota mitään, käytän runsaasti verovaroin tuettuja palveluita. Ja sitten makselen pienistä rahoistani niitä laskuja, omavastuuosuuksia ym.
Mitä järkeä tässä kaikessa on?
Ei kaikki voi olla tuottavia ja "hyödyllisiä" taloudellisessa mielessä, mutta siltikin jos tuo osa sattuu arpapelissä ei se oikeuta olla yrittämättä ja tehdä sen mikä on mahdollista. Ei muuta kuin hoitamaan maksut kuten ennenkin ja löytää sen oman keinonsa panostaa yhteiskuntaan vaikka omien mielenkiinnon mukaan vaikka vapaa-ehtoistyön kautta. Tätä kautta voi sitten avautua ihan uusi elämäkin.
On nyt kyllä taas vaihteeksi niin paska idea, ettei mitään rajaa!
Mitäs luulet maksaisiko kukaan laskuja jos ne voisi vain heittää roskiin ja unohtaa asian?
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut toimeentulotukea niinä kuukausina, kun on satojen eurojen edestä sairaalamaksuja? Vaikuttaa jotenkin oudolta, jos et saa euroakaan tukea, vaikka tulona on vain minimieläke.
Joinakin kuukausina olen saanut, mutta joko laskujen eräpäivä on ollut "väärälle" kuukaudelle, tai sitten aiemmin saatu veronpalautus tms. on muuttanut asian niin, että olen ollut Kelan/sossun mukaan plussan puolella. Lisäksi usein olen laskelman mukaan miinuksella vain joitakin kymppejä, vaikka terveydenhuollon laskuja olisi parin sadan edestä....melko toivottomalta siis tuntuu.
Mä en nyt käsitä. :O jos sulla on paljon sairaalalaskuja/lääkekuluja ja ainoat tulosi ovat erilaiset tuet, niin kyllä luulisi saavan toimeentulotukea ja noihin laskuihin sitä myötä rahat. Jos esim. saat veronpalautusta, niin niistä sun pitää tietysti itse maksaa nuo laskut. Paljonko sulle jää rahaa kuukaudessa vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden ja sairaalalaskujen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
On nyt kyllä taas vaihteeksi niin paska idea, ettei mitään rajaa!
Mitäs luulet maksaisiko kukaan laskuja jos ne voisi vain heittää roskiin ja unohtaa asian?
No kyllä ne laskut voi kuka vaan heittää roskiin ja jättää maksamatta jos haluaa. Suurin osa ei vaan halua koska ei halua maksuhäiriömerkintää.
Välillä mietin samaa, mutta toisaalta joskus on kiva saada jotain luksusta, esim. kalliimpi puhelin, osamaksulla. Ja tykkään pitää toista pankkitiliä, sitä ei kai voisi olla, jos on jotain ulosotossa. Ja pikavippi on mahdollinen, jos sellaisen todella hätätilanteessa tarvitsisi.