Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni on vielä aikuisena ystävä kouluaikaisten kavereiden kanssa?

Vierailija
04.07.2017 |

Onko nuoruus niin hankalaa aikaa ihmisten välillä että mieluiten unohtaa sen ja aloittaa uuden elämän uusien ihmisten kanssa vai onko joku pystynyt käsittelemään nuoruuden, niin että voi olla hyvä ystävä nuoruuden ystävien kanssa vielä aikuisena?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset jää vellomaan katkeruuteen ja huonoihin muistoihin, on sokeita omille teoilleen, toiset käsittelee huonot muistot ja pääsee yli jolloin menneet ei herätä tunteita. On pari ystävää jotka on olleet mukana koko elämän (pian 50 vuotta).

Vierailija
2/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun edelleen paras ystävä on ihminen, joka on ollut paras ystävä ekalta luokalta alkaen. Lähestytään neljääkymppiä nyt. Toinen hyvä ystävä on yläasteelta. Loput ovat kavereita, kuka miltäkin ajalta elämästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen iloinen ja hyvin onnellinen siitä että minulla on osaan vanhoista kouluaikaisista kavereista säilynyt ja pysynyt kaveruus tai sanoisinko ystävyys yllä, vaikka yhteisistä koulu vuosista on kulunut jo vuosia. - Toki ystävyyden säilyttämisessa on toki omat haasteensa; osalla luokkakavereistani on jo lapset yläasteen kynnyksellä kun taas osa elää lapsettomana sinkkuna, osa on nousujohteisella uralla, osa työttömänä osa asuu ulkomailla tai toisella puolella Suomea... Jokin aika sitten vitsailtiin yhden vanhan luokkakaverini kanssa, että kokonaisuutena meidän luokalla olleilla taitaa mennä oikein hyvin kun kukaan ei tietääksemme ole vielä kuollut.       

Vierailija
4/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ollaan niin erilaisia nykyään. Minulla on pari ystävät lukiolta, loput saannut pari vuotta sitten. Olen 30+.

Vierailija
5/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.

Vierailija
6/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kaveria on vielä nelosluokalta, pidetään kyllä aika harvoin yhteyttä. Loput hyvät ystävät on lukiosta, ja nyt ollaan jo oltu ylimpiä ystäviä 10 vuotta.

Vierailija
7/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Meillä on vaan täysin erilaiset elämäntyylit ja kiinnostuksen kohteet ja asumme kaikki kaukana pikkukylästä, jossa nuorina asuimme. Luulisin, esim. stadissa koko elämänsä asuneiden olevan helpompaa säilyttää elämänpituinen ystävyys, kun harvempi muuttaa.

Vierailija
8/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvä ystävä ajalta, jolloin olimme 11-vuotiaita, siis 45 vuoden takaa, toinen hyvä ystävä on lukiokaveri. Olemme siis keskenään ystäviä. Mm. matkustelemme yhdessä. Näiden kanssa kun joskus tulee tapaamisessa pidempi tauko, niin sitten kun tapaa, tuntuu kuin taukoa ei olisi ollutkaan.

Vierailija
9/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paras ystävä on eskarista saakka kulkenut matkassa, nyt siis jo 30 vuotta - toinen hyvä ystävä 7. luokalta eli pitkään hänkin. Asumme samalla paikkakunnalla kaikki edelleen ja olemme tekemisissä ellei nyt ihan päivittäin niin viikottain kyllä. Lasten kummejakin ollaan ristiin jne.

Vierailija
10/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ystäväni on ollut lukiosta asti. Tavataan vieläkin säännöllisesti usein. Molemmilla suunnilleen samanikäiset lapset ja ovat keskenään kuin serkuksia. Miehemme tulevat myös hyvin juttuun ja yhteisiä illanistujaisiin/lomamatkoja tehdään edelleen yhdessä.

N47

Vierailija
11/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sellaiset jotka on ollut esim. peruskoulussa kavereita ja sen jälkeen opiskelleet eri paikoissa jne. ja välissä on vaikka 5-10 vuoden pätkä, ovat enää ystäviä aikuisena kun toisesta tulee heti mielikuva ajalta kun oltiin 15 vuotiaita ja aikuisena ei välttämättä kovin herkästi halua olla sellaisen ihmisen kanssa tekemisissä. 

Jos on peruskoulun jälkeen esim. oltu samassa lukiossa niin todennäköisyys sille, että ollaan ystäviä vielä aikuisena lienee korkeampi. Erityisesti jos on vielä jatko-opintoja oltu samassa paikassa.

12/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parhaat ystävät nimenomaan niitä, jotka ovat lapsuudesta asti olleet kavereita. Heihin voi luottaa kuin kiveen. Edelleen jaetaan ilot ja surut naisporukalla. Kenenkään ei tarvitse esittää toisilleen mitään.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
13/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 40 vuotta parhaita ystäviä sieltä ekaluokalta lähtien. 

Vierailija
14/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on about 10 hengen porukka jotka ollaan tunnettu alaluokilta alkaen, siis edelleen aika paljon ollaan tekemisissä, ja kyllä ainakin mun pari-kolme läheisintä kaveria on sieltä eka tai tokaluokalta tutuksi tulleita.

Vierailija
15/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just lapsuuden ja nuoruuden ystävät on parhaita kun on vaikeat vaiheet käyty ja riidat ja kasvukivut. Ne on niinkuin puuttuvia siskoja. Ei aikuisiän kavereiden kanssa pääse samalle tasolle kun enemmistöllä on kuori.

Vierailija
16/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaan ystäväni olen tuntenut 13-vuotiaasta asti, oltiin siis samalla luokalla yläasteella. Toisen kaverin olen tuntenut ekalta luokalta asti, tosin oli välissä yli 15 vuotta ettei oltu tekemisissä, mutta ystävystyttiin uudelleen kun satuttiin opiskelemaan samaa alaa kolmekymppisinä.

Vierailija
17/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sellaiset jotka on ollut esim. peruskoulussa kavereita ja sen jälkeen opiskelleet eri paikoissa jne. ja välissä on vaikka 5-10 vuoden pätkä, ovat enää ystäviä aikuisena kun toisesta tulee heti mielikuva ajalta kun oltiin 15 vuotiaita ja aikuisena ei välttämättä kovin herkästi halua olla sellaisen ihmisen kanssa tekemisissä. 

Jos on peruskoulun jälkeen esim. oltu samassa lukiossa niin todennäköisyys sille, että ollaan ystäviä vielä aikuisena lienee korkeampi. Erityisesti jos on vielä jatko-opintoja oltu samassa paikassa.

Mulla on 3 kaveria kenen kanssa ollaan tunnettu 2. Luokalta asti, olin yhden kaverin kanssa samassa lukiossa, samassa yliopistossa ei olla oltu kukaan ja puolet meistä opiskeli eri kaupungeissakin. Silti ollaan todella hyviä kavereita, jutellaan vähintään viikoittain whatsappissa ja nähdään 2-6 kertaa vuodessa.

Vierailija
18/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa on hassua, kuinka mulla ja kaverillani ristesivät tiet. Oltiin toistemme kavereita 1-2 luokalla. Sitten vaihdoin koulua ja hän puolestaan muutti toiselle puolelle Suomea. Seuraavan kerran tapasimme toisemme lukion ekalla. En edes aluksi tunnistanut häntä, mutta hän tunnisti minut muutamasta maneeristani, jotka olivat säilyneet lapsuudesta saakka. Lukion aikana ystävyytemme lähentyi ja ollaan vieläkin kavereita.

Vierailija
19/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ystävä munkin rinnalla kulkenut jo 35v. Yhdessä on koettu monet ilot ja surut.

Vierailija
20/32 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla juuri muita ystäviä olekaan kuin ne jotka oli luokkakavereitani jo ekaluokalla. Yksi hyvä ystävä on yliopistoajoilta mutta esim. työelämässä en ole tutustunut kehenkään niin hyvin että ystävyys olisi säilynyt. Vaikea kehenkään luoda niin syvää yhteyttä kuin heihin jotka on tuntenut pikkulapsesta asti.

43 v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi