Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverin äiti veti kauheat kilarit, lastansa hakiessaan

Vierailija
04.07.2017 |

Minulla on 8v tytär ja hänen samanikäinen kaverinsa oli meillä kylässä (eilen). Olivat pihassamme ja olin itsekin pihatöissä. Lopetin sitten ja menin sisälle vähäksi aikaa.. Huomasin, että kaveria oli tultu hakemaan ja lähdin pihalle tervehtimään ystävällisesti, mutta keinujen luona olikin "tilanne päällä". Lapsen kaverin äiti torui tyttöjä vihaiseen sävyyn. Paikalle päästyäni äiti ripitti minut, että en vahdi lapsia ja minun lapsellani on joku ongelma ja kiusaa hänen lastaan, kun keinui hänen päältään. Selvitettiin asiaa ja tytöt olivat keinuneet vuorotellen niin, että toinen makasi alla ja toinen keinui päältä. Tätä tapahtui n. 10min ajan, jonka olin sisällä, muuten olin ollut tunnin verran lasten kanssa pihassa. Sanoin, että on huono leikki ja voi sattuakin ja yritin olla rauhallinen itse tilanteessa. Kaverin äiti vaan jatkoi mesoamista ja sanoi, että heidän lapsi ei enää kyllä tällaisessa talossa vieraile. Äiti lähti lapsen kanssa huutaen pois. Oma lapseni alkoi itkeä heidän lähdettyä ja sanoi, että kaverin äiti oli haukkunut häntä kauheasti. Olen tosi hämilläni ja harmissani, sillä ikinä ennen ei ole ollut mitään ongelmaa tämän lapsen äidin kanssa..

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan tuo typerä leikki mutta sellaista lapset tekevät. Ihan turhaan raivosi.

Vieläkö tuon ikäisiä pitää tuoda ja hakea kyläilemään?

Mikä siinä on typerää? 

Fiksumpaa heitellä palloa aikuisen silmän alla ja puuttuessa joka asiaan? 

Se siinä on typerää, että jotain voi sattua. Niinkuin aina leikeissä. Olen muuten itsekin leikkinyt tuota 80-luvulla ja sitäkin että toinen keinuu täysillä ja pitää juosta keinun edestä tai takaa. Siinä ainakin sattui vahinkoja. Eipä ollut aikuisia vahtimassa, onneksi.

Hui kauheeta. Voi tulla mustemia. Meillä leikittiin välitunnilla koulussa silleen että kolme keinui yhtäaikaa ja yksi yritti juosta läpi saamatta osumia. Pahin tais olla kun jollain tuli nenästä verta. Tosi hauska ja jännä leikki. Oppi ainakin kehonhallintaa ja reaktionopeutta.

Alakoulun opettajana olen näissä leikeissä nähnyt aivotärhdyksen, hampaiden katkeamisen ja lukuisia kilareita, kun lapsia ei ole välitunnilla valvottu. Nämä leikit on vapaa-ajalla harmitonta leikkiä, mutta kouluaika ne muuttuu vaaralliseksi.

Sama pätee näköjään vapaa-ajalla liikkumiseen. Lapsen voi vapaa-ajalla päästää huoletta liikkumaan yksin, mutta samainen matka muuttu vaaralliseksi, kun kyse on koulumatkasta. Puhumattakaan siitä, että vanhemille ei ilmoita, jos lapsi joutuu olemaan koulussa vähän pidempään. Kyllä mekin perustamme ilmoittamatta jättämisen oletukseen, että lapsi osaa laittaa kotiin sitä viestiä koulupäivän venymisestä.

Mun 1-2 luokkalaisilla lapsilla ei ole koskaan ollut puhelimia mukana koulussa. Ja tämän olen infonnutkin opettajille aina. Eli jos koulupäivä kestääkin yhtäkkiä tunnin pidempään niin kyllä siinä ehtii huolestua... Ehdottomasti yli puolen tunnin mittainen päivän pidennys pitää ilmoittaa.

Mutta kaverin äidin ei tarvitse ilmoittaa kun lapsi lähtee omille teilleen siellä missä hänen oletaan olevan.

Juuri näin. Olemme sopineet lapsen kanssa, että hän tulee kaverilta suoraan kotiin. Sama juttu koulusta tultaessa. Jos kaverin äiti päättääkin tarjota lapselle vaikka lettuja ja sen takia lapsi viipyy myöhempään, lapsi ilmoittaa minulle siitä. Tai kaverin äiti ilmoittaa, jos lapsella ei ole puhelinta. Lapsella ei siis ole koulussa koskaan puhelinta mukana, jollon hän ei voi ilmoittaa päivän pidentymisestä. Silloin aikuisten /opettajan/iltapäiväkerhon ohjaajan velvollisuus on ilmoittaa siitä minulle.  Mutta kaverin äidin velvollisuus ei ole vahtia, että meidän Liisa tulee suoraan heiltä kotiin, poikkeamatta jonnekin matkalla.  Ei koulunkaan tarvitse vahtia, että Liisa tulee suoraan koulusta kotiin eikä poikkea vaikka kauppaan matkalla.

Vierailija
42/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän korttelissa on kymmenkunta lasta iältään 6-9v. ja juoksevat ympäri korttelia. Milloin juoksevat pihalta Jaanan kotiin leikkimään, milloin Jennin pihan trampoliinille hyppimään, käyvät kotonansa syömässä, Mikon äidillä välipalalla ja taas ulos Jessen isolle pihalle pelaamaan futista. Kyllä me kaikki vanhemmat katsomme näiden perään, mutta ei tuon ikäisten leikeissä enää sivusta seuraajina olla. Naapurin 9v. Milla on viikon yksin kotona päivät, kun vanhemmat eivät saaneet tähän lomaa. Millalla on kotona ruokaa, jota voi lämmittää mikrossa, tulee sujuvasti soittamaan ovikelloa ja pyytämään meiltä laastaria, kun kaatui pihassa niin, että polvi aukesi.

Oikeasti tuon ikäiset voivat olla jo ilman jatkuvaa vahtivaa silmää. Vai onko täällä oikeasti joku, joka koko päivän herkeämättä seisoo 8-vuotiaan huoneen ovella vahtimassa mitä lapsi leikkii?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kasvatus pitäisi jättää miehille. Tuossa taas oiva esimerkki lammaskasvatuksesta ja tie mt-ongelmiin kielto yhteiskunnassa

Ajatella: miehet ovat lastensa isiä mutta eivät osallistu niiden kasvatukseen. Miehet, tämän maailman vapaamatkustajat.

Vierailija
44/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Kun olin lapsi 80-luvun loppupuolella, me kuljettiin kyllä ekaluokkalaisista saakka pyörillä itsenäisesti. Musiikkiharrastukseen keskustaan noin 4 kilometrin päähän kuljin pyörällä kesät talvet, opetus kun tapahtui siihen aikaan jolloin vanhemmat olivat vielä töissä mutta itse jo päässyt koulusta. Läheisissä leikkipuistoissa ja luistelukentillä käytiin itse, kavereilla kuljettiin itse.. Vanhemmat vaan asettivat kotiintuloajat, ja niitä noudatettiin. Ja näin toimittiin kaikissa perheissä. Ei silloin edes ollut kännyköitä.

Vierailija
45/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mätäkuun juttuja

Mätäkuu alkaa vasta parin-kolmen viikon päästä :p

Vierailija
46/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsetkin on erilaisia, 3 8v villiä poikaa vaatii ehkä enemmän tarkkailua kuin kaksi rauhallista värittelevää tyttöä. Itse huomaan heti mitä komboa en jättäisi meille ilman valvontaa, tytötkin saattaa alkaa heittelemään leluja ja voimakastahtoinen vaatii herkkujen näpistämistä.

Yllättävän fiksuja nuo tokaluokkalaiset ovat, kunnia-asia heille että äidille ilmoittaudutaan kun on pyydetty. Koulukypsyyteenkin kuuluu että omista kulkemisista huolehditaan fiksusti eikä jäädä koulun jälkeen maleksimaan.

Ei sen ikäisiä kukaan enää jatkuvasti tarkkaile kun ovat kaverien kanssa.

Vierailija
47/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Kun olin lapsi 80-luvun loppupuolella, me kuljettiin kyllä ekaluokkalaisista saakka pyörillä itsenäisesti. Musiikkiharrastukseen keskustaan noin 4 kilometrin päähän kuljin pyörällä kesät talvet, opetus kun tapahtui siihen aikaan jolloin vanhemmat olivat vielä töissä mutta itse jo päässyt koulusta. Läheisissä leikkipuistoissa ja luistelukentillä käytiin itse, kavereilla kuljettiin itse.. Vanhemmat vaan asettivat kotiintuloajat, ja niitä noudatettiin. Ja näin toimittiin kaikissa perheissä. Ei silloin edes ollut kännyköitä.

Just näin! Meilläkin oli kotiintuloaika, muttei tarvinnut lähtiessä tilittää, että nyt menen naapurin Maijalle ja sitten käymme kysymässä Tiinaa ulos, menemme tunniksi leikkipuistoon, josta pyöräilemme Jonnan pihalle leikkimään 45 minuutiksi ja sitten menemme koulun pihalle keinumaan 35 minuutiksi. Ehei... Kysyttiin saako mennä ulos leikkimään ja vanhemmat antoivat kotiintuloajan.

Vierailija
48/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen ex-työkaverin poika, joka oli koulun jälkeen mennyt kaverillensa ja jossain vaiheessa iltaa oli kaverin kanssa sopineet, että jää yöksi. Toisen pojan vanhemmat kysymään, että onko sulla lupa kotoa ja soita sinne (siihen aikaan lankapuhelimet) ja kysy lupaa. Niin poika tekikin, ainoa vaan, että ei oikeasti soittanut vaan puhui tyhjään puhelimeen, niinkuin oikeasti soittaisi. Aamulla poikaa haettiinkin sitten jo helikopterilla ilmasta käsin.

Vierailija
49/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahdin sivukorvalla lapsen ja kavereiden leikkejä, jos olen kotona. Mikäli kaverin äiti vaatisi että minun pitää heidän 8-vuotiastaan vahtia koko ajan, tuskin päästäisin kaveria meille. Siksi koska tämä sitoisi minua liiaksi kotiin ja pienemmät eivät pääsisi ulos, eikä isompi harrastuksiin. Vaativan vanhemman takia myös pelkäisin että leikeissä sattuisi jotain. Millainenkohan show siitä syntyisi?

Oma lapsi sai kulkea tuon ikäisenä itsenäisesti, kun tiesin missä on menossa. Jos ei vastannut puhelimeen, selityksen oli parempi olla hyvä. Jos ei pitänyt kiinni pelisäännöistä, seurasi kotiarestia. Oma lapsi on minun omalla vastuullani loppupeleissä. Toki toivon että kuka tahansa puuttuu asiaan jos lapset ihan huimia touhuavat.

Vierailija
50/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot tytölle että jatkossa ei moista leikitä. Ja myös aikuisilla on huonoja päiviä ja he hermostuvat tarkoittamatta pahaa. Eiköhän tuota kaverin äitiä myös oma käytös jälkeenpäin nolota.

Ja noin isot lapset saa leikkiä kahdestaa ilman jatkuvaa valvontaa.

Vierailija
51/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta me saimme itsenäisesti sytyttää tulet hellaan tehdäksemme ruokaa tai lämmittääksemme taloa. Saimme leikata leipää terävällä veitsellä (valmiiksi viipaloitua leipää ei edes ollut) ja saimme veistellä puukolla ilman aikuisen apua. Me myös huolehdimme pienemmistä sisaruksista, kun vanhemmat olivat vuorotöissä - kyllä sitä 8v voi muutaman tunnin katsoa 3v:n perään. Me emme edes tienneet, mikä on pedofiili.

Ja meidän ikäluokastamme kuoli paljon enemmän lapsia alle 10v iässä kuin nyt.

Vierailija
52/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut samanlainen tilanne ja sain yhden 8v tytön äidin huudot niskaani että en huolehdi lapsista kun tämä 8v oli lähtenyt toisen kaverin luo meiltä( kehoitin häntä soittamaan vanhemmille ja kuulin että sai luvan). En olisi saanutkaan päästää tyttöä. En jaksaisi olla noi isoille enää lapsenvahti! Mielestäni he saavat lähteä kun haluavat ja haluaisin myös olla vapaa piipahtamaan jossain( max 30min) vaikka meillä on kaveri. Muut tytöt ovat paljon vapaampia ja mieluisampia vieraita. Oma tyttöni saa kyläillä tutuilla kavereilla vaikka siellä ei ole aikuisia.

Itse toimin toisten lasten kanssa niin miten toivon toisten toimivan minun lasten kanssa ja alle 10 vuotias lapsi on vielä iässä jossa vaaditaan sitä aikuisten tukea näissäkin asioissa. Ei olisi ollut liian raskas ponnitus seurata, että lapsi tosiaan soittaa sille vanhemmalleen. 

Minulle ei ole ikinä soittanut yksikään vanhempi kun tyttäreni on lähtenyt heiltä, vaan hän itse ja tytöllä on diabetes. Olisihan se kiva jos kaverien vanhemmat välittäisivät, mutta emme elä sellaisessa maailmassa.

Vierailija
53/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haen ja vien vielä lähes täysi-ikäistäkin. :D Kaikki kaverit, kun ei asu naapuristossa kävely, pöyräily tai bussimatkan päässä.

Ihmettelen tämän kommentin alapeukuttajien määrää. Kyllä itsekin olin täysi-ikäisyyteen saakka ihan äidin ja isän tai jonkun muun kyyditsijän varassa, koska asuimme kaukana kaikesta ja kaikista. Bussiliikenne oli sitä, että kilometrin päästä meni arkisin bussi kaksi kertaa päivässä, ensin aikaisin aamulla kyyditen syrjäkylän koululaiset kouluun ja neljän maissa iltapäivällä tuoden heitä takaisin päin. Kesä- ja muilla lomilla tätäkään vaihtoehtoa ei ollut. Lähin kaverini, tai ylipäätään kukaan ikäiseni, asui seitsemän kilometrin päässä, kouluun oli 10 km ja monille kavereista yli 20 km matkaa. Tuon lähimmän kaverin luo pääsi tietysti kesäisin pyörällä, mutta talvella pyörällä kulkeminen oli täysin mahdotonta.

Vierailija
54/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 tässä,joka päästin 8v lähtemään meiltä luvan pyydettyään:

Tyttö oli meillä leikkimässä sillä periaatteella että soittaa kotiin kun haluaa lähteä eli kellonaikoja ei oltu sovittu.

Eikö jossain vaiheessa siirrytä siihen että lapsi ITSE puhelimen avulla ilmoittaa missä on? Jos puhelimesta loppuu akku tms, pyytää aikuiselta apua soittamiseen. Aika hankalaa aikuisten kesken sopia koululaisten kaikki menot.

Kuten sanoin, pääosa lapsista liikkuu täällä rauhallisella alueella itsenäisesti ekasta luokasta saakka.

Sinusta jo 8 vuotias on itsenäisessä iässä, joka voi itse säädellä menemisiään ja tulemisiaan?

Omat vanhemmat antavat raamit tietenkin: voit mennä Millalle pariksi tunniksi, soita kun lähdet tulemaan. Jos tulee riitaa eikä halua enää olla Millalla, voi itsenäisesti puhelimella soittaa vanhemmille että tulee kotiin. Nykylapset on velhoja kännyköiden kanssa, outoa jos eivät osaa itse soitella vanhemmilleen.

Tätä raivostujamammaa olen epäillyt hyväksikäyttäjäksi, on aina innokkaasti sopinut 3 tunnin leikkitreffejä meille. Jos leikit ei ole sujuneet, en ole kehdannut soittaa heti hakemaan vaan laittanut vaikka leffan pyörimään. Nyt en enää väkisin pidättele lasta meillä!

Velhous kännyköiden kanssa tekee lapsista aikuisia, jotka voi vasta itsestään? Tässä tapauksessa lapsi ei soittanut sille vanhemmalleen ja tuskin se oli siitä kiinni, että ei osannut vaan siitä, että hän ei vielä osannut ajatelle kuten aikuinen että siinä olisi jotain väärä olla soittamatta. Hän olisi tarvinnut siihen aikuisen apua miksi pitää soittaa, mutta joku oli siihen liian laiska. 

En mä ainakaan kyttää vieressä ja kuuntele kun 8 vuotias soittaa vanhemmilleen. Kysyn aina soititko ja mitä äiti/isä sanoi. Mutta 8 vuotias kyllä tietää, että jos on jotain sovittu ja osaa valehdella halutessaan. Tämä on sitä vastuun harjoittelemista. Otetaan vastuuta omista puheista ja tekemisistä. 

Esimerkki: jos lapseni Tiinan kaveri Maija tulee meille kylään ja sanoo, että pitää lähteä kotiin klo 18 syömään niin katselen vähän kelloa ja muistutan ajasta kun klo lähenee sovittua kotiin lähtemisaikaa. maija haluaa soittaa äidilleen ja pyytää saada olla vaikka tunnin pidempään. Minä kysymällä varmistan, että onhan tästä varmasti sovittu äidin kanssa. Maija vakuuttaa.  Kun sitten käykin selväksi, ettei Maija ole mitään äidilleen soittanut, eikä edes kertonut vanhemmilleen olevansa meillä, en koe olevani vastuussa Maijan tottelemattomuudesta. Ja jos Maija olisi minun lapseni niin en syyttäisi Tiinan vanhempia asiasta vaan syy olisi Maijan, koska Maija on valehdellut ja ollut luvatta "hukassa". Maija saisi nuhteet vastuuttomuudestaan. Ja Maija joutuisi ottaa _vastuun_ ihan itse tekemisestään.

Vastuutonta vanhemmuutta tuollainen, että antaa lapselle vastuuta. Kyllä kunnon helikopterivanhempi olisi kahdeksanvuotiaan lapsen mukana kyläpaikassa katsomassa, että leikit menevät oikein.

Vierailija
55/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli hyvä trolli. Akat on toistensa niskoissa hetkessä.

Eihän vastaaja voi mitenkään trollata, eihän...

Ei.

Vierailija
56/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska leikki!

Tuota leikittiin jo 60-luvulla, kun olin pieni. Kehittää pelon hallintaa. Jokainen lasten spontaani leikki kehittää jotain osa-aluetta (ja yleensä montaakin) valtavasti. 

Ikävä, että jotkut nykyään ovat ylisuojelevia ja luulevat, että ohjattu harrastus on se paras tekeminen. 

Hyvin sanottu! Vaikka itsekin välillä sorrun ylisuojeluun..

Vierailija
57/59 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kuitenkaan lapsesi syytä tuo heidän yhteinen leikki ja siinä tämä äiti teki todella väärin haukkuessaan sinun lapsesi! Minä ottaisin yhteyttä ja antaisin vähän palautetta. Kannattaa myös vähän selvitellä, mitä on sanonut. Ei ole välttämättä ihan pikkujuttuja nuo lapsille raivoamiset.

Vierailija
58/59 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on typerää? 

Fiksumpaa heitellä palloa aikuisen silmän alla ja puuttuessa joka asiaan? 

Se siinä on typerää, että jotain voi sattua. Niinkuin aina leikeissä. Olen muuten itsekin leikkinyt tuota 80-luvulla ja sitäkin että toinen keinuu täysillä ja pitää juosta keinun edestä tai takaa. Siinä ainakin sattui vahinkoja. Eipä ollut aikuisia vahtimassa, onneksi.

Hui kauheeta. Voi tulla mustemia. Meillä leikittiin välitunnilla koulussa silleen että kolme keinui yhtäaikaa ja yksi yritti juosta läpi saamatta osumia. Pahin tais olla kun jollain tuli nenästä verta. Tosi hauska ja jännä leikki. Oppi ainakin kehonhallintaa ja reaktionopeutta.

Alakoulun opettajana olen näissä leikeissä nähnyt aivotärhdyksen, hampaiden katkeamisen ja lukuisia kilareita, kun lapsia ei ole välitunnilla valvottu. Nämä leikit on vapaa-ajalla harmitonta leikkiä, mutta kouluaika ne muuttuu vaaralliseksi.

Sama pätee näköjään vapaa-ajalla liikkumiseen. Lapsen voi vapaa-ajalla päästää huoletta liikkumaan yksin, mutta samainen matka muuttu vaaralliseksi, kun kyse on koulumatkasta. Puhumattakaan siitä, että vanhemille ei ilmoita, jos lapsi joutuu olemaan koulussa vähän pidempään. Kyllä mekin perustamme ilmoittamatta jättämisen oletukseen, että lapsi osaa laittaa kotiin sitä viestiä koulupäivän venymisestä.

Mun 1-2 luokkalaisilla lapsilla ei ole koskaan ollut puhelimia mukana koulussa. Ja tämän olen infonnutkin opettajille aina. Eli jos koulupäivä kestääkin yhtäkkiä tunnin pidempään niin kyllä siinä ehtii huolestua... Ehdottomasti yli puolen tunnin mittainen päivän pidennys pitää ilmoittaa.

Mutta kaverin äidin ei tarvitse ilmoittaa kun lapsi lähtee omille teilleen siellä missä hänen oletaan olevan.

Ei tarvi jos ja kun lapsi on itse soittanut jommallekummalle vanhemmalleen. Ihan kuten siinä esimerkissä lapsi soitti isälleen. Oletan että lapsi ja vanhemmat sopii nämä keskenään eikä mun tarvi vielä erikseen soitella. Jos lapsi ei soita vaan ottaa vaan ja häipyy niin silloin varmistan tuliko lapsi kotiin.

Vierailija
59/59 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kuitenkaan lapsesi syytä tuo heidän yhteinen leikki ja siinä tämä äiti teki todella väärin haukkuessaan sinun lapsesi! Minä ottaisin yhteyttä ja antaisin vähän palautetta. Kannattaa myös vähän selvitellä, mitä on sanonut. Ei ole välttämättä ihan pikkujuttuja nuo lapsille raivoamiset.

Ilman muuta aina konfliktitilanteen purku tulee käydä ao kanssa.

Tuli itselle ekana mieleen. Olkoon kyse rajariidasta tai lasten välisistä leikeistä tms niin en voisi jättää käsittelemättä mahdollisimman hyvin. Asiallisesti , ilman huutamisia ja voisi aloittaa kysymällä että voitaisko keskustella asiallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä