Lapsen kaverin äiti veti kauheat kilarit, lastansa hakiessaan
Minulla on 8v tytär ja hänen samanikäinen kaverinsa oli meillä kylässä (eilen). Olivat pihassamme ja olin itsekin pihatöissä. Lopetin sitten ja menin sisälle vähäksi aikaa.. Huomasin, että kaveria oli tultu hakemaan ja lähdin pihalle tervehtimään ystävällisesti, mutta keinujen luona olikin "tilanne päällä". Lapsen kaverin äiti torui tyttöjä vihaiseen sävyyn. Paikalle päästyäni äiti ripitti minut, että en vahdi lapsia ja minun lapsellani on joku ongelma ja kiusaa hänen lastaan, kun keinui hänen päältään. Selvitettiin asiaa ja tytöt olivat keinuneet vuorotellen niin, että toinen makasi alla ja toinen keinui päältä. Tätä tapahtui n. 10min ajan, jonka olin sisällä, muuten olin ollut tunnin verran lasten kanssa pihassa. Sanoin, että on huono leikki ja voi sattuakin ja yritin olla rauhallinen itse tilanteessa. Kaverin äiti vaan jatkoi mesoamista ja sanoi, että heidän lapsi ei enää kyllä tällaisessa talossa vieraile. Äiti lähti lapsen kanssa huutaen pois. Oma lapseni alkoi itkeä heidän lähdettyä ja sanoi, että kaverin äiti oli haukkunut häntä kauheasti. Olen tosi hämilläni ja harmissani, sillä ikinä ennen ei ole ollut mitään ongelmaa tämän lapsen äidin kanssa..
Kommentit (59)
Kokemukseni mukaan eniten vahinkoja sattuu näille vain ohjatuissa harrastuksissa kulkijoille. Kulkeminenkin tietysti tarkoittaa turvaistuimessa takapenkillä istumista.
Lapset, jotka voivat kokeilla uskaltamisen rajojaan itse, kehittyvät niin henkisesti kuin fyysisesti paremmin.
Näillä harrastuksiin kuskatuilla on järjestään jotain polvivammaa jo yläkoululaisina viimeistään. Kun aikuinen vain sanelee, mitä tehdään, niin ei opi kuuntelemaan mieltään ja kehoaan.
Ja vastaan jo valmiiksi, on varmasti myös toisenlaisia. Yleisvaikutelma naapurustosta ja kauemmastakin tuttavapiiristä on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 tässä,joka päästin 8v lähtemään meiltä luvan pyydettyään:
Tyttö oli meillä leikkimässä sillä periaatteella että soittaa kotiin kun haluaa lähteä eli kellonaikoja ei oltu sovittu.
Eikö jossain vaiheessa siirrytä siihen että lapsi ITSE puhelimen avulla ilmoittaa missä on? Jos puhelimesta loppuu akku tms, pyytää aikuiselta apua soittamiseen. Aika hankalaa aikuisten kesken sopia koululaisten kaikki menot.
Kuten sanoin, pääosa lapsista liikkuu täällä rauhallisella alueella itsenäisesti ekasta luokasta saakka.Sinusta jo 8 vuotias on itsenäisessä iässä, joka voi itse säädellä menemisiään ja tulemisiaan?
Omat vanhemmat antavat raamit tietenkin: voit mennä Millalle pariksi tunniksi, soita kun lähdet tulemaan. Jos tulee riitaa eikä halua enää olla Millalla, voi itsenäisesti puhelimella soittaa vanhemmille että tulee kotiin. Nykylapset on velhoja kännyköiden kanssa, outoa jos eivät osaa itse soitella vanhemmilleen.
Tätä raivostujamammaa olen epäillyt hyväksikäyttäjäksi, on aina innokkaasti sopinut 3 tunnin leikkitreffejä meille. Jos leikit ei ole sujuneet, en ole kehdannut soittaa heti hakemaan vaan laittanut vaikka leffan pyörimään. Nyt en enää väkisin pidättele lasta meillä!
Velhous kännyköiden kanssa tekee lapsista aikuisia, jotka voi vasta itsestään? Tässä tapauksessa lapsi ei soittanut sille vanhemmalleen ja tuskin se oli siitä kiinni, että ei osannut vaan siitä, että hän ei vielä osannut ajatelle kuten aikuinen että siinä olisi jotain väärä olla soittamatta. Hän olisi tarvinnut siihen aikuisen apua miksi pitää soittaa, mutta joku oli siihen liian laiska.
Tuossa iässä osa saa olla itsenäisemmin ja osaa taas aina vahdittiin tai vietiin. Itse 7 ja 8-vuotiaille sanoin meille tullessa, että kysyvät itse vanhemmaltaan saavatko tulla vaikka en olisi koko aikaa kotona. 3.lk alettu, en enää kysellyt, koska ip-kerhojakaan ei enää ollut tarjolla. Jos vanhempi tuo ja sovittu hakua aika, niin en päästäisi lasta meiltä, jos ei olisi saanut siihen vanhemmaltaan lupaa. Luotan kouluikäisten lasten olevan rehellisiä, jos valehtelevat niin ehkä on parempi seuraavalla kerralla olla täysin omien vanhempien valvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan eniten vahinkoja sattuu näille vain ohjatuissa harrastuksissa kulkijoille. Kulkeminenkin tietysti tarkoittaa turvaistuimessa takapenkillä istumista.
Lapset, jotka voivat kokeilla uskaltamisen rajojaan itse, kehittyvät niin henkisesti kuin fyysisesti paremmin.
Näillä harrastuksiin kuskatuilla on järjestään jotain polvivammaa jo yläkoululaisina viimeistään. Kun aikuinen vain sanelee, mitä tehdään, niin ei opi kuuntelemaan mieltään ja kehoaan.
Ja vastaan jo valmiiksi, on varmasti myös toisenlaisia. Yleisvaikutelma naapurustosta ja kauemmastakin tuttavapiiristä on tämä.
Jos joku on varmaa se on tosiaan se, että sinulla ei riittävästi kokemuspohjaa ole. Itsekin olen kuullu monen ryyppäävän, tupakoivna tai tuntemattoman kanssa sänkyyn hypänneen nuoren toivoneen, että äiti ja isä soittelevan perään.
Vierailija kirjoitti:
Hauska leikki!
Tuota leikittiin jo 60-luvulla, kun olin pieni. Kehittää pelon hallintaa. Jokainen lasten spontaani leikki kehittää jotain osa-aluetta (ja yleensä montaakin) valtavasti.
Ikävä, että jotkut nykyään ovat ylisuojelevia ja luulevat, että ohjattu harrastus on se paras tekeminen.
Muistan aina sen äänen, joka syntyi, kun keinussa kieppuva Minna potkaisi keinun alla makaavaa Elinaa niskaan. Elina ei enää sen jälkeen kävellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo typerä leikki mutta sellaista lapset tekevät. Ihan turhaan raivosi.
Vieläkö tuon ikäisiä pitää tuoda ja hakea kyläilemään?
Mikä siinä on typerää?
Fiksumpaa heitellä palloa aikuisen silmän alla ja puuttuessa joka asiaan?
Se siinä on typerää, että jotain voi sattua. Niinkuin aina leikeissä. Olen muuten itsekin leikkinyt tuota 80-luvulla ja sitäkin että toinen keinuu täysillä ja pitää juosta keinun edestä tai takaa. Siinä ainakin sattui vahinkoja. Eipä ollut aikuisia vahtimassa, onneksi.
Hui kauheeta. Voi tulla mustemia. Meillä leikittiin välitunnilla koulussa silleen että kolme keinui yhtäaikaa ja yksi yritti juosta läpi saamatta osumia. Pahin tais olla kun jollain tuli nenästä verta. Tosi hauska ja jännä leikki. Oppi ainakin kehonhallintaa ja reaktionopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö oli meillä leikkimässä sillä periaatteella että soittaa kotiin kun haluaa lähteä eli kellonaikoja ei oltu sovittu.
Eikö jossain vaiheessa siirrytä siihen että lapsi ITSE puhelimen avulla ilmoittaa missä on? Jos puhelimesta loppuu akku tms, pyytää aikuiselta apua soittamiseen. Aika hankalaa aikuisten kesken sopia koululaisten kaikki menot.
Kuten sanoin, pääosa lapsista liikkuu täällä rauhallisella alueella itsenäisesti ekasta luokasta saakka.Sinusta jo 8 vuotias on itsenäisessä iässä, joka voi itse säädellä menemisiään ja tulemisiaan?
Omat vanhemmat antavat raamit tietenkin: voit mennä Millalle pariksi tunniksi, soita kun lähdet tulemaan. Jos tulee riitaa eikä halua enää olla Millalla, voi itsenäisesti puhelimella soittaa vanhemmille että tulee kotiin. Nykylapset on velhoja kännyköiden kanssa, outoa jos eivät osaa itse soitella vanhemmilleen.
Tätä raivostujamammaa olen epäillyt hyväksikäyttäjäksi, on aina innokkaasti sopinut 3 tunnin leikkitreffejä meille. Jos leikit ei ole sujuneet, en ole kehdannut soittaa heti hakemaan vaan laittanut vaikka leffan pyörimään. Nyt en enää väkisin pidättele lasta meillä!Velhous kännyköiden kanssa tekee lapsista aikuisia, jotka voi vasta itsestään? Tässä tapauksessa lapsi ei soittanut sille vanhemmalleen ja tuskin se oli siitä kiinni, että ei osannut vaan siitä, että hän ei vielä osannut ajatelle kuten aikuinen että siinä olisi jotain väärä olla soittamatta. Hän olisi tarvinnut siihen aikuisen apua miksi pitää soittaa, mutta joku oli siihen liian laiska.
Hän sai isänsä kiinni puhelimella,mutta äiti suuttui kun ei ollut tietoinen missä lapsi menee. Jos haluaa kulkea kavereilla, on oltava luotettava,vastattava puhelimeen, kerrottava jos siirtyy johonkin toiseem paikkaan, palattava kotiin mukisematta. Vastuun ottaminen kuuluu kasvamiseeen ja normaali lapsi oppii tämmöiset alakoulun alkuvuosina ja näiden juttujen terottaminen lapsen päähän on oman vanhemman tehtävä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä raivostujamammaa olen epäillyt hyväksikäyttäjäksi, on aina innokkaasti sopinut 3 tunnin leikkitreffejä meille. Jos leikit ei ole sujuneet, en ole kehdannut soittaa heti hakemaan vaan laittanut vaikka leffan pyörimään. Nyt en enää väkisin pidättele lasta meillä!Velhous kännyköiden kanssa tekee lapsista aikuisia, jotka voi vasta itsestään? Tässä tapauksessa lapsi ei soittanut sille vanhemmalleen ja tuskin se oli siitä kiinni, että ei osannut vaan siitä, että hän ei vielä osannut ajatelle kuten aikuinen että siinä olisi jotain väärä olla soittamatta. Hän olisi tarvinnut siihen aikuisen apua miksi pitää soittaa, mutta joku oli siihen liian laiska.
En mä ainakaan kyttää vieressä ja kuuntele kun 8 vuotias soittaa vanhemmilleen. Kysyn aina soititko ja mitä äiti/isä sanoi. Mutta 8 vuotias kyllä tietää, että jos on jotain sovittu ja osaa valehdella halutessaan. Tämä on sitä vastuun harjoittelemista. Otetaan vastuuta omista puheista ja tekemisistä.
Esimerkki: jos lapseni Tiinan kaveri Maija tulee meille kylään ja sanoo, että pitää lähteä kotiin klo 18 syömään niin katselen vähän kelloa ja muistutan ajasta kun klo lähenee sovittua kotiin lähtemisaikaa. maija haluaa soittaa äidilleen ja pyytää saada olla vaikka tunnin pidempään. Minä kysymällä varmistan, että onhan tästä varmasti sovittu äidin kanssa. Maija vakuuttaa. Kun sitten käykin selväksi, ettei Maija ole mitään äidilleen soittanut, eikä edes kertonut vanhemmilleen olevansa meillä, en koe olevani vastuussa Maijan tottelemattomuudesta. Ja jos Maija olisi minun lapseni niin en syyttäisi Tiinan vanhempia asiasta vaan syy olisi Maijan, koska Maija on valehdellut ja ollut luvatta "hukassa". Maija saisi nuhteet vastuuttomuudestaan. Ja Maija joutuisi ottaa _vastuun_ ihan itse tekemisestään.
Mitä nyt eri puistoja kulkenut, niin tuo tuntuu olevan normaali tyyli keinua. Oli jo silloin ysärilläkin kun olin itse lapsi ja nuori. Silloin tosin lapset ja nuoret sai pomppia, juosta, pelleillä jne. eikä ollut äidit&isät varottelemassa joka jutusta. Ihmekkään kun nykylapsista kasvaa lihavia, ja esim. koululaisia jotka eivät osaa tehdä kuperkeikkaa tai juosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta saa kyllä mennä itsenäisesti kaverin luokse. Mutta ei siis päätä koska menee ja tulee.
Nyt oli hyvä trolli. Akat on toistensa niskoissa hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on typerää?
Se siinä on typerää, että jotain voi sattua. Niinkuin aina leikeissä. Olen muuten itsekin leikkinyt tuota 80-luvulla ja sitäkin että toinen keinuu täysillä ja pitää juosta keinun edestä tai takaa. Siinä ainakin sattui vahinkoja. Eipä ollut aikuisia vahtimassa, onneksi.
Hui kauheeta. Voi tulla mustemia. Meillä leikittiin välitunnilla koulussa silleen että kolme keinui yhtäaikaa ja yksi yritti juosta läpi saamatta osumia. Pahin tais olla kun jollain tuli nenästä verta. Tosi hauska ja jännä leikki. Oppi ainakin kehonhallintaa ja reaktionopeutta.
Taisi olla nimeltään liikennevalot :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on typerää?
Alakoulun opettajana olen näissä leikeissä nähnyt aivotärhdyksen, hampaiden katkeamisen ja lukuisia kilareita, kun lapsia ei ole välitunnilla valvottu. Nämä leikit on vapaa-ajalla harmitonta leikkiä, mutta kouluaika ne muuttuu vaaralliseksi.
Sama pätee näköjään vapaa-ajalla liikkumiseen. Lapsen voi vapaa-ajalla päästää huoletta liikkumaan yksin, mutta samainen matka muuttu vaaralliseksi, kun kyse on koulumatkasta. Puhumattakaan siitä, että vanhemille ei ilmoita, jos lapsi joutuu olemaan koulussa vähän pidempään. Kyllä mekin perustamme ilmoittamatta jättämisen oletukseen, että lapsi osaa laittaa kotiin sitä viestiä koulupäivän venymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Aihe tosin sai sivujuonipäivityksen. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on typerää?
Alakoulun opettajana olen näissä leikeissä nähnyt aivotärhdyksen, hampaiden katkeamisen ja lukuisia kilareita, kun lapsia ei ole välitunnilla valvottu. Nämä leikit on vapaa-ajalla harmitonta leikkiä, mutta kouluaika ne muuttuu vaaralliseksi.
Sama pätee näköjään vapaa-ajalla liikkumiseen. Lapsen voi vapaa-ajalla päästää huoletta liikkumaan yksin, mutta samainen matka muuttu vaaralliseksi, kun kyse on koulumatkasta. Puhumattakaan siitä, että vanhemille ei ilmoita, jos lapsi joutuu olemaan koulussa vähän pidempään. Kyllä mekin perustamme ilmoittamatta jättämisen oletukseen, että lapsi osaa laittaa kotiin sitä viestiä koulupäivän venymisestä.
Mun 1-2 luokkalaisilla lapsilla ei ole koskaan ollut puhelimia mukana koulussa. Ja tämän olen infonnutkin opettajille aina. Eli jos koulupäivä kestääkin yhtäkkiä tunnin pidempään niin kyllä siinä ehtii huolestua... Ehdottomasti yli puolen tunnin mittainen päivän pidennys pitää ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän vastaaja voi mitenkään trollata, eihän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on typerää?
Mun 1-2 luokkalaisilla lapsilla ei ole koskaan ollut puhelimia mukana koulussa. Ja tämän olen infonnutkin opettajille aina. Eli jos koulupäivä kestääkin yhtäkkiä tunnin pidempään niin kyllä siinä ehtii huolestua... Ehdottomasti yli puolen tunnin mittainen päivän pidennys pitää ilmoittaa.
Mutta kaverin äidin ei tarvitse ilmoittaa kun lapsi lähtee omille teilleen siellä missä hänen oletaan olevan.
Olin kerran työssä vahtimassa lapsia (kouluikäisiä) ja yhdelle lapselle oli tullut pusikosta naarmu käsivarteen. Siis sellaisia pajupusikoita, jossa on katkenneita oksia ja joku oli raapaissut sellaisen noin 10cm pintanaarmun. Äiti vaati puskia poistettavaksi tai sitä, että kiellän lapsia menemästä sinne yms. Mietin, että onko toi ämmä sekaisin. Eikö se tajua, että nuo kaikki jutut tulee ihmiselle vastaan ja aikuisena osaamme varoa, koska olemme lapsena niissä naarmuja saaneet. Otetaan vaikka alamäkeen juokseminen. Melkein jokainen on lapsena kaatunut siinä ja siksi osaa varoa sitä. Samoin me näemme metsässä katkenneen oksantyngän ja osaamme kiertää sen, koska tiedämme sen raapasevan jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidänkin rauhallisella pientalo alueella 8 vuotiaat kulkevat itsenäisesti kaverille ja kotiin. Puhelin on mukana ja usein vanhemmat soittavatkin suoraan lapselle jos on asiaa / pitää kotiin tulla. Jos lasta ei saada kiinni niin siinä tapauksessa rimpautetaan kaverin vanhemmille. Hyvää harjoitusta itsenäiseen liikkumiseen ja rajojen laajenemiseen. Turvana kuitekin rauhallinen alue ja tutut aikuiset. Pikkuisen jokainen aikuinen katsoo lasten perään, mutta tässä iässä jo aletaan harjoittelemaan sitä itsenäistä toimimista ja vastuunottamista.
Tämä on tuttua: vanhemmat olettavat, että aina on joku muu, joka huolehtii lapsista. Kun naapurin 7v kaatui fillarilla ja menetti niin osan hampaistaan kuin toisen poskensa, niin vikaa etsittiin meistä muista aikuisista, jotka emme puuttuneet lasten hurjasteluun. Vanhempien mielestä kun naapureiden olisi pitänyt reagoida typerään leikkiin, ei heidän vanhempien itsensä. Kun kuulemma naapuruston kirjoittamaton sääntö on, että jokainen aikuinen katsoo lasten perään.
Miksi katsoisin? En minä ole mikään päivystävä aikuinen, jonka tehtävänä on seurata, mitä muiden lapset tekevät. Olen omassa pihassa, mutta ei se tarkoita, että huolehdin sisätiloissa viihtyvien aikuisten puolesta heidän lapsistaan.
Just näin. Lapset tarvitsee kuitenkin vielä tuossakin iässä sitä perään katsomista kun tosiaan vasta harjoitellaan, eikä sitä vastuuta voi kokonaan antaa sille lapselle kun ei jaksa...