2 tunnin junamatka opiskelupaikkaan
Olisitko valmis opiskelemaan paikassa, johon olisi kotoasi 2 tunnin junamatka jonka joutuisit matkustamaan joka koulupäivä? AMK-opinnot kyseessä.
Kommentit (60)
No en, eihän tossa ole mitään järkeä. Muuttaisin lähelle koulua vähintään soluun.
Hohhoijaa, että Kouvolassa soluasunto 600 e/kk ja Helsingissä edullinen vuokra? annan provollesi -3/5
Älä nyt ainakaan luovu opiskelupaikasta tuon takia. Parisuhteet kyllä kestää jos ne on kestääkseen, eihän tuo nyt ole kummoistakaan olla viikolla jokunen yö toisella paikkakunnalla. Moni menee vaihtoon tai työkomennukselle toiselle puolen maailmaa puoleksi vuodeksi - vuodeksi.
Etsi edullinen majoitus Kouvolasta. Muutama yö viikossa saattaa tulla edullisimmaksi hostellissa tai airbnb-kämpässä. Tai joku opiskelukaveri voi hyvinkin olla kiinnostunut tarjoamaan sohvapaikkaa/petipaikkaa lattialta pientä korvausta vastaan.
Nykyään minusta monimuoto-opiskelussa terveydenhoitajaksi on myös ensikertalaiskiintiöt. Eli vaikeaa päästä. Poikaystävänikin sanoi että en välttämättä ikinä pääse th:ksi opiskelemaan jos en mene nyt, ja uskon itse että se on niin. Kiitos ensikertalaiskiintiöt :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olemme parisuhteessa eli en haluaisi muuttaa. Asun siis Helsingissä ja opiskelu olisi Kouvolassa. 3. Vuosi AMK:ssa ja harjoittelut voi tehdä Helsingissä.
Ap
Suosittelen muuttoa. Mun avomies muutti toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja tosiaan asuu siellä. Meilläkin välimatkaa noin 2 h junalla. Jos suhde on kunnossa niin kyllä te kaukosuhteesta selviätte. Me nähdään yleensä 2-3 viikon välein ja hyvin on mennyt. Ikävä tietysti on, mutta minkäs sille mahtaa. Useammin ei oikein voida nähdä kun junaliput on niin kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin että opiskelija-asunnot (solutkin) maksaa n. 600 e kk paikassa. Muuttaminen paikkaan ei siis ole vaihtoehto. Mutta jos en ota paikkaa en tiedä pääsisinkö koskaan opiskelemaan tuohon ammattiin. En ole nimittäin ensikertalainen korkeakoulujen yhteishaussa.
Asun siis Helsingissä ja koulu olisi Kouvolassa.
Ap
Jaa. Mää tein tossa nopsan haun vuokaovessa. Yksiöiden vuokrat näytti pyörivän siinä 400 € paikkeilla Kouvolassa.
Hki-Kouvola -välilläkö ei Onnibus tai pikavuorot kulje? Bussilla kulkeminen tarjouslipuilla on huomattavasti VR:n opiskelijalippuja halvempaa...ja luotettavampaa. 3 vuotta Tre-Tku -väliä.
Itse opiskelin 1/2 v, asun Helsingissä , kävin Jyväskylässä.
Laitoin ilmoituksen lehteen, jossa ilmoitin asun Helsingissä, asun asunnossa max ma -pe, Yleensä vähemmän. Sain monta tarjousta.
Kävin katsomassa paria, mummot sanoivat eivät enää halua nuoria bilettäjiä. Sanoin ei ole pelkoa.
Taisinkohan kerran jäädä, silloinkin soitin vuokranantajalle nyt pitäisi jäädä, käykö. Vuokrasopimus oli tehty 1/2 v, ei olisi ollut kieltääkään, mutta hyvä oli pitää välit kunnossa. Ja olla sanansa mittainen.
Junamatka on siis 1 h 18 min Helsinki Kouvola. Tikkurilasta 1 h 1 min.
Ap
En. Kokeilin kyllä viime talven, kun ei ollut mahdollisuutta muuttaa lähelle koulua miehen töiden takia. Oli ihan saatanan rankkaa ja hirveää, vaikka minulla oli mahdollisuus yöpyä aina välillä kavereiden luona opiskelukaupungissa. Lopetin koulun ja hain(ja onneksi myös pääsin!!!) kotipaikkakunnalleni opiskelemaan. Minulla yhtälössä tosin oli myös mies ja lapsi, mutta en usko homman olevan merkitsevästi helpompaa ilman niitäkään.
Löytyisiköhän Kouvolasta esim. Iäkästä ihmistä, joka voisivat vuokrata halvalla asunnostaan 1 huoneen niin että yöpyisin siellä silloin tällöin jos en jaksa mennä yöksi kotiin? Olen luotettava, en biletä, en juo enkä polta. Voisin myös vaikka auttaa kotitaloustöissä silloin tällöin.
Ap
Kolme vuotta Kouvolassa on pitkä aika - tiedän kokemuksesta - mutta vielä pidemmältä se tuolla rääkillä tuntuu. Eikä todellakaan voi olla yksiöiden vuokrat liian kalliit junalippuihin verrattuna, alle 400 euronkin löytynee.
Minulla olisi jäljellä vain 1 tai korkeintaan 1,5 vuotta. Saan hyväksilukuja
Ap
Kuka edes harkitsee tuollaista? :DD
Oletko yhtään perehtynyt asioihin etukäteen ennen kouluun hakemista? Heti ensimmäinen haku oikotielle tuotti tämän tuloksen, lähellä kampusta ja keskustaa. https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/kouvola/13698422
Vierailija kirjoitti:
Nykyään minusta monimuoto-opiskelussa terveydenhoitajaksi on myös ensikertalaiskiintiöt. Eli vaikeaa päästä. Poikaystävänikin sanoi että en välttämättä ikinä pääse th:ksi opiskelemaan jos en mene nyt, ja uskon itse että se on niin. Kiitos ensikertalaiskiintiöt :(
Ap
Ei ole. Koulutus 1,5 v. Tarkoitettu sairaanhoitajille
Ei siellä ole välttämättä kaikki kurssit menneet samaan aikaan. Muutenkin voi tulla yllätyksiä. Kaikki koulut on erilaisia, ei toimita kuten olet tottunut
Jos et jaksa nuorena opiskella, miten jaksat aikuisena työelämässä? Maailman metropoleissa monilla on noin pitkä työmatka joka päivä. Kaksi tuntia suuntaan ei ole mikään iso juttu. Varsinkin, kun opiskelua kestää vain muutaman vuoden. Jos todella haluat suorittaa tutkinnon, olet valmis myös ponnistelemaan sen eteen.
Luennot alkavat esim. 9 niin aamuvalmistelut jo n. 5.30 ( ruoka, vaatteet, matka asemalle..) Ei jatkoon
Ihan päivittäin ei tarvitsisi käydä ja harjoittelut voi tehdä Helsingissä. Nyt kesällä työtulot on yht. Noin 3400 nettona. Säästössä on myös. Vuokra Helsingissä edullinen.
Ap