Vierailija

Lapsen yrittäminen ei ole vielä ainakaan pariin vuoteen meillä ajankohtaista, mutta tuli vain mieleen enkä löytänyt googlettamalla vastausta. Oikeasti vakavat terveysongelmat ovat ilmeisesti aika harvinaisia, mutta entä jos kaikki vähän pienemmätkin poikkeavuudet otetaan mukaan? Kuinka yleistä on esim. sokeus, kuurous, huulilakihalkio, rakenteelliset poikkeavuudet, kehitysvamma jne?

Taustatietoina että olen 23v (mies 26v), eikä meillä kummallakaan ole ainakaan todettu mitään sairautta. Kummankaan suvussa ei myöskään esiinny kehitysvammaisuutta lukuunottamatta miehen isoisoisän down-serkkua. :)

Entä onko todennäköisempää että lapsesta tulee sini- vai ruskeasilmäinen, kun minulla on siniset silmät ja miehelläni ruskeat. Ruskea on ilmeisesti dominoivampi väri?

Mites hiusten väri kun miehelläni on keskiruskeat ja minulla aika vaaleat hiukset? :)

• ylös 3
  • alas 10

Kommentit (17)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan mitään todennäköisyyksiä sinulle voi sanoa.

Miksi ei? Eikö mitään tilastoja ole koskaan tehty?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Voi hyvänen aika! Meillä on 4 lasta, joista kolmella on ruskeat hiukset, yhdellä ainakin vielä vaaleat. Olen itse ihan aito blondi, miehellä tukka harmahtava ruskea. Meidän lapsista vain yksi on täysin ruskeasilmäinen, vaikka isällään on ruskeat silmät. Kolmella lapsista on jokaisella vähän eri sekoitusta silmissään. Sini-harmaa-ruskea-sekoitus. Yhdellä on muutama keltainen häivähdys myös joukossa. Kehitysvammaisuuden ennusteista en tiedä.

Vierailija

Epämuodostumia kirjattiin viime vuonna noin 4,8% vastasyntyneistä. Siinä on mukana mm. Downin oireyhtymä, suulakihalkiot ja elinten puutokset. Lähde: thl:n epämuodostumatilasto. Näissä ei ole mukana mm. autismia tai kaikkia kehitysvammaisuutta aiheuttavia tekijöitä, koska ne huomataan monesti vasta paljon myöhemmin.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Taitaapi puolet raskauksista mennä kesken melkein heti alkion poikkeavuuksien vuoksi. Niistäkin, jotka alkavat kehittyä, on melko usein "vikoja".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammat ja silmien väri niputettuna samaan...
Hohoijaa.

Onhan siinä ihan selkeä logiikka kun molemmat on geneettisiä ominaisuuksia. Kehitysvammat johtuu virheistä perimästä ja silmien väri periytyy vanhemmilta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Epämuodostumia kirjattiin viime vuonna noin 4,8% vastasyntyneistä. Siinä on mukana mm. Downin oireyhtymä, suulakihalkiot ja elinten puutokset. Lähde: thl:n epämuodostumatilasto. Näissä ei ole mukana mm. autismia tai kaikkia kehitysvammaisuutta aiheuttavia tekijöitä, koska ne huomataan monesti vasta paljon myöhemmin.

Onko tässä myös sellaiset luvut epämuodostumat kuten vaikka vino häntäluu?

Vierailija

Mulla ruskeat silmät ja miehellä siniset. Meillä on 8 lasta ja kaikilla on siniset silmät, neljä on hiuksistaan blondeja.

Lisäksi olemme kokeneet kohtukuoleman, mulla on ollut listeria, kolme peräkkäistä keskenmenoa sekä yksi kierukkaraskaus.

Siinä sulle todennäköisyyksiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammat ja silmien väri niputettuna samaan...
Hohoijaa.

Onhan siinä ihan selkeä logiikka kun molemmat on geneettisiä ominaisuuksia. Kehitysvammat johtuu virheistä perimästä ja silmien väri periytyy vanhemmilta.

Nooh ... silmien väri on monogeenistä ja sen voi mendelöidä, mutta meioosissa tapahtuvia virheitä ei voi millään ennustaa. Käytännössä vanhemmilta tulevat haploidit kun yhdistyy, on tuloksena diploidi lapsi, jonka geeneissä on mahdollisuus noin 100 miljoonaan eri kombinaatioon. Osalla geeneistä on kuitenkin suurempi affiniteetti, joten käytännössä rekombinaatiossa tapahtuu vähemmän sekoittumista. Tämän jälkeen kun rakkula lähtee jakautumaan mitoottisesti, tapahtuu niissäkin koko ajan epigeneettisiä geenien sammuttamisia ja käynnistämisiä, joissa voi mennä pieleen. Osa soluista tuhotaan apoptoottisesti ja esimerkiksi jos hox-geeni ei toimi, voi tuloksena olla todella oudon näköisiä klönttejä. Onneksi pahimmat elinkelvottomat sikiöt menevät kesken.

Vierailija

Meillä on molemmilla tummat hiukset ja harmahtavat silmät. Yksi tummatukkainen ja ruskea silmäinen ja toinen vaalea kiharatukka ja (vielä) siniset silmät. Paha vielä arvata miltä tuo jälkimmäinen näyttää kun tulee vuosia enemmän kuin yksi.
Raskautta pyritään seuraamaan niin että poikkeavuudet huomataan mahdollisimman aikaisin.

Vierailija

Meidän lapsella on "harvinainen" rakenteellinen vika. Todellisuudessa se harvalla oireilee tai vasta keski-iässä. Tuurilla se vastasyntyneellä huomattiin eikä todennäköisesti koskaa vaadi toimenpiteitä. Sinullakin voi olla se.
Kun puhutaan kehitysvammoista tai mistä vaan "vioista" kannataa muistaa miten paljon niistä on täysin korjattavissa tai eivät vaikuta elämään mitenkään. Tuolla oli annettu prosenttiluku johon sisältyy myös tuo meidän lapsi.

Vierailija

Prosenttiluvusta puuttuu keskenmenot ja geneettiset keskeytykset. Sydänvikaisia on sydänliiton mukaan jopa 1% vauvoista, tosin näistäkin vioista iso osa on lieviä.

Vierailija

Ja sitten se vauva/lapsi voi sairastua tai vammautua minä hetkenä hyvänsä elämänsä aikana. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat