Ärsyttävimmät mökkivieraat:
antakaas tulla...
Itseäni ärsyttää eniten kutsutut vieraat, jotka eivät tuo mitään mukanaan. Eivät kysy mitä tuovat eikä ainakaan oma-aloitteisesti tuo mitään. Näiden lisäksi ovat "täyshoitolassa" koko vierailun. Kukaan ei tarjoa apuaan tiskaukseen, kattaukseen, saunan lämmitykseen jne. Tällä menetelmällä isäntäpari on keittiössä tai saunalla, kun vieraat ottavat aurinkoa... Itse en edes kehtaisi vaan olla.
Kommentit (87)
Ärsyttävin mökkivieras on se, joka ei tulekaan, vaan peruu viime hetkellä "kun tuli jotain muuta ja aikataulu petti.."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ennen kuulutkaan, että kutsutut vieraat joutuvat vastamaan itse ruuistaan.
No nyt ei ollut ruuista kyse. Tässä tapauksessa toivoin lakanoiden ja pyyhkeiden tuontia sekä omien juomien, jos meinaa juoda kopan olutta vierailun aikana...
Eikö voi sanoa,että toisivat omat lakanat ja pyyhkeet tullessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse kutsuu vieraita, heidät myös ruokitaan.
Tottakai ruokitaan. Minulle on vaan opetettu, että mihin tahansa kylään mennessä viedään jotain mukana. Meillä on saarimökki, jossa pyykin pesu on erittäin haastavaa. Siksi toivon esim. että vieraat toisivat omat lakanat mukanaan, niin ei tarvitse raahata säkkikaupalla pyyhkeitä ja lakanoita mantereelle.
Mielestäni on ap täysin oma mokasi jos et saa sanotuksi, että omat lakanat ja pyyhkeet mukaan. Tai mitä nyt tarviikaan jokaisen tuoda itse...
Vierailija kirjoitti:
antakaas tulla...
Itseäni ärsyttää eniten kutsutut vieraat, jotka eivät tuo mitään mukanaan. Eivät kysy mitä tuovat eikä ainakaan oma-aloitteisesti tuo mitään. Näiden lisäksi ovat "täyshoitolassa" koko vierailun. Kukaan ei tarjoa apuaan tiskaukseen, kattaukseen, saunan lämmitykseen jne. Tällä menetelmällä isäntäpari on keittiössä tai saunalla, kun vieraat ottavat aurinkoa... Itse en edes kehtaisi vaan olla.
Montako sataa kertaa tätä samaa aihetta pitää vatvoa tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Saako esitää asian toisin päin käännettynä, koska tämä aihe on jo koluttu läpi useaan kertaan? Millaisia ovat ärjyttävimmän mökki isännät/emännät? Ne on sellaiset uhriutujat, joille ei kelpaa apu, tuodut tuliaiset, eivätkä osaa pytää sitä apua, tai kertoa mitä voisi tuoda mukanaan.
Just tämä! Jos kysytään, miten voin auttaa ja vastataan, että ei tässä mitään, ole kuin kotonasi, niin turha vierailun viime minuuteilla vihjailla väsymyksestään ja hommien paljoudesta tai selittää sitä selän takana myöhemmin muille, kuinka oli itsekäs mökkivieras.
Suoraan, ystävällisesti puhuminen kunniaan hyvät ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävin mökkivieras on se, joka ei tulekaan, vaan peruu viime hetkellä "kun tuli jotain muuta ja aikataulu petti.."
Tämä. Siivosin mökin juhannukseksi ja laitoin paikat nätiksi. Vieraat peru tulonsa, koska satoi vettä. Harmitus oli kyllä melkonen, mutta vietettiinkin miehen kanssa mukava, rauhallinen juhannus.
Aikaisempia lukematta: Ärsyttävin mökkivieras on se, joka pitää itsestäänselvyytenä, että hänellä on pysyvästi kutsu tulla käymään milloin hänelle suinkin sopii kaikkine lapsineen ja koirineen kaikkineen. Ei mikään ole niin ärsyttävää kuin se, että maaliskuussa jo alkaa ääneen aprikointi, että onkohan meidän Jampan varmasti turvallista siellä teidän laiturilla kun siellä ei niitä kaiteitakaan ole, ja voikohan meidän Tussea pitää siellä vapaana, ettei susi/ilves/karhu/merikotka/hillerihiiri sitä syö. Täytyykin taas mennä lisäämään facebookkiin "Ajatella miten lähellä luontoa ollaan, karhunläjä heti möksännurkalla!"- ja "ennätyshyvä kyykäärmekesä!"-kuvia.
Minä olen ratkaissut tuon lakanaongelman. Ostin mökille vieraskäyttöön Ikeasta 4 kpl niitä vitosen pussilakanasettejä ja niihin ne 2,5€ aluslakanat. Ehtaa tekokuitua. Armottoman hiostavat ja karheat. Nyttemmin vieraat on tuoneet kummasti omat lakanansa mukanaan, ei tunnu nuo mun vieraslakanat kelpaavan.
On ne mökkivieraat joskus ärsyttäviä.
Mikä tää "mökillä ei pesukonetta, lakanoita ei saa puhtaaksi" ulina on.
Onko se jotenki hankala laittaa ne likaset lakanat kestokassii, käyttää ne kotona pesussa ja tuua kestokassilla takasi mökille?
Ei mullakaa kahella mökillä oo pesukonetta, mutta ei siellä kukaan kyllä pyykkäämäänkään ala.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää "mökillä ei pesukonetta, lakanoita ei saa puhtaaksi" ulina on.
Onko se jotenki hankala laittaa ne likaset lakanat kestokassii, käyttää ne kotona pesussa ja tuua kestokassilla takasi mökille?
Ei mullakaa kahella mökillä oo pesukonetta, mutta ei siellä kukaan kyllä pyykkäämäänkään ala.
No niinhän sitä juuri tehdään :)
Mutta jos omien pyykkien lisäksi pitää huolehtia vieraiden pyykeistä (esim pariskunta ja nelihenkinen perhe), niin siinä pesee omien pyykkien lisäksi useamman koneellinen turhaa pyykkiä.
Rautalangasta: nelihenkinen perhe viettää pari viikkoa mökillä ja käy sitten kaupungissa pesemässä pyykkiä: parin viikon lakanat, pyyhkeet + vaate pyykki. Jos siihen lisää vielä useamman vieraan lakana- ja pyyhepyykin, niin kestävää ja kuivattavaa on järjetön määrä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ratkaissut tuon lakanaongelman. Ostin mökille vieraskäyttöön Ikeasta 4 kpl niitä vitosen pussilakanasettejä ja niihin ne 2,5€ aluslakanat. Ehtaa tekokuitua. Armottoman hiostavat ja karheat. Nyttemmin vieraat on tuoneet kummasti omat lakanansa mukanaan, ei tunnu nuo mun vieraslakanat kelpaavan.
Tuo on hyvä!
Muutaman vinkki lisää: kaivelee hymyillen kaapista vieraslakanat ja kertoo, että tässä nämä meidän vieraslakanat, teilläkävi hyvä tuuri kun vasta Make ja jamppa ovat nukkuneet niissä (eikä niitä ole pesty välillä).
Toinen on, että alkaa kaivella likavaatepusdia " meillä ei nyt ole lakanoita yhtään puhtaana, mutta kai täältä jotain löytyy" ja iloinen hymy päälle.
Tänään oli mökkivieraiden lakanalla iso kusiläikkä kun kävin heidän makuuhuoneessaan (kaapista hakemassa tavaraa). Otanko asian puheeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ruokitaan. Minulle on vaan opetettu, että mihin tahansa kylään mennessä viedään jotain mukana. Meillä on saarimökki, jossa pyykin pesu on erittäin haastavaa. Siksi toivon esim. että vieraat toisivat omat lakanat mukanaan, niin ei tarvitse raahata säkkikaupalla pyyhkeitä ja lakanoita mantereelle.
Saahan sitä toivoa mielessään mitä vaan ja sitten pettyä, kun ei vieras toteuta toiveita.
Me sanotaan, että ottakaa omat lakanat mukaan. Ja pyydetään osallistumaan tiskauksiin ja muihin normaali päivän askareisiin. Harvoin tulee pettymyksiä, kun sanoo, mitä haluaa.
Jos on joku isompi homma, johon tarvitsen apua, kutsun kaverit talkoisiin. Kaikki tietää tullessaan, mikä on hommana. Työn loputtua kunnon tarjoilut ja sauna. Monet tuntuvat kutsuvan mökille kertomatta, että siellä on työleiri ilman tarjoilua.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisempia lukematta: Ärsyttävin mökkivieras on se, joka pitää itsestäänselvyytenä, että hänellä on pysyvästi kutsu tulla käymään milloin hänelle suinkin sopii kaikkine lapsineen ja koirineen kaikkineen. Ei mikään ole niin ärsyttävää kuin se, että maaliskuussa jo alkaa ääneen aprikointi, että onkohan meidän Jampan varmasti turvallista siellä teidän laiturilla kun siellä ei niitä kaiteitakaan ole, ja voikohan meidän Tussea pitää siellä vapaana, ettei susi/ilves/karhu/merikotka/hillerihiiri sitä syö. Täytyykin taas mennä lisäämään facebookkiin "Ajatella miten lähellä luontoa ollaan, karhunläjä heti möksännurkalla!"- ja "ennätyshyvä kyykäärmekesä!"-kuvia.
Jep... Ihmettelen myös näitä ketjun alkupään kommentteja, joissa ilman muuta oletetaan, että kyseiset vieraat on avosylin kutsukortilla pyydetty käymään. Kyllä nämä loisijapään kävijät yleensä kutsuvat itsensä jollakin verukkeella. Olkoonkin vaikka se, että ovat sopivasti juhannuksena ohikulkumatkalla ja onhan se heidänkin isotätinsä ryijy, joka on siellä pirtin seinällä ja pitäisi kerta vuoteen päästä ihastelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei tietenkään voi vieraille sanoa etukäteen? Samalla kun ITSE kutsut ne käymään?
No tottakai sanon =) Siitä huolimatta viiden hengen perhe tulee kylään ja kertoo, että lakanat unohtuivat siitä lähtiessä... Tai ainakin pyyhkeet jäi kotiin.
No voi, voi, onpa elämäsi nyt hankalaa. Sukusi ja ystäväsi pitää ohjata lääkäriin, kaikilla jokin alkava muistisairaus?! Vai unohtuiko joltakin vain kerran, sellaisesta ei kannata hernettä nokkaan nykäistä. Maailmassa on isompiakin murheita; syöpää, onnettomuuksia, sotaa ja sen sellaisia. Rauhaa ja rakkautta vaan ja hyvää tahtoa!
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en pidä vieraista, jotka tulevat tyhjin käsin. Mikäli kyseessä on "ei yön yli" vierailu, niin silloin en tietenkään odota vieraiden tuovan mukanaan mitään. Mutta jos taas kyseessä esim. viikonloppu meidän mökillä, niin oletan vieraiden osallistuvan ruokien ja juomien hankkimiseen.
Sinä siis kutsut vieraita ja OLETAT heidän osaavan toimía OLETUKSIESI mukaan? Mihin se on kadonnut se juttu.... mikäs se nyt olikaan... ai niin, puhuminen. Esim. näin; Hei, sopiiko teille/sinulle tulla mökillemme viikonlopuksi xx.xx? Kiva tervetuloa! Ota mukaasi lakanat, pyyhe, laudeliina, ja omat juomat, jos istutaan iltaa pitempään. Pidetään sovittuna ja vielä kerran, tervetuloa!
Ruokapuolesta varmaan vastaat itse, koska vieraita kutsut? Vai vieraillaanko teillä aina omat eväät kainalossa?
Tuliaiset on taas kiinni vierailijoista, niitä ei ole tapana kerjätä. Tyyliin; tule kylää, tuo tullessasi pari kiloa sisäpaistia, porkkanoita...tiedät kyllä, ei tarvinne jatkaa.
Miehen kaksi sisarusta puolisoineen oli meillä kotona viikonlopun, kaksi yötä.
Tikkua ristiin eivät laittaneet koko viikonloppuna.
Toinen toi kahvipaketin ja toinen viinipullon.
Katsotaan kun menemme heidän mökilleen istunko valmiiseen pöytään?
Onneksi mä inhoan kesämökkivierailuja. Jos on pakko käydä, niin mennään joskus klo 11, viedään pihvit ja pullot punkkua mukana (isäntä ei juo, kun lasillisen, kun on kuskina) ja sitten lähdetään kotiin n. klo 18 - 20. Ei jäädä yöksi, vaikka kuinka pyydettäisiin.
Minäkään en pidä vieraista, jotka tulevat tyhjin käsin. Mikäli kyseessä on "ei yön yli" vierailu, niin silloin en tietenkään odota vieraiden tuovan mukanaan mitään. Mutta jos taas kyseessä esim. viikonloppu meidän mökillä, niin oletan vieraiden osallistuvan ruokien ja juomien hankkimiseen.