Ärsyttävimmät mökkivieraat:
antakaas tulla...
Itseäni ärsyttää eniten kutsutut vieraat, jotka eivät tuo mitään mukanaan. Eivät kysy mitä tuovat eikä ainakaan oma-aloitteisesti tuo mitään. Näiden lisäksi ovat "täyshoitolassa" koko vierailun. Kukaan ei tarjoa apuaan tiskaukseen, kattaukseen, saunan lämmitykseen jne. Tällä menetelmällä isäntäpari on keittiössä tai saunalla, kun vieraat ottavat aurinkoa... Itse en edes kehtaisi vaan olla.
Kommentit (87)
Ei jaksa, tää on niin loppuun kaluttu aihe!
Kun kaveri kutsuu mut mökille, niin en odota meneväni täysihoitoon, mutten myöskään mene orjaksi. Autan toki saunan lämmittämisessä, puiden viemisessä sisälle, ja ruoanlaitossa. Helpommin ja nopeammin se porukalla menee. Ostamme myös ruoat aina porukalla, niin että kaikki maksavat saman summan. Toimii hyvin.
Mutta asiaan:
Mua ärsyttää tämä: ollaan kaveriporukalla (6-12 henkilöä) mökillä, vietetään ryyppyviikonloppua, niin että kaikki sotkee, miehet pahiten meidän porukasta (jättää kaikki kaljatölkit ympäriinsä). Sitten sunnuntain tullessa puolet livistää paikalta siivoamatta yhtään. Kaikki roskat ja tölkit pitkin poikin sisä- ja ulkotilaa, lattiat tahmeina, ja ei, siivoamiseen ei osallistuta. Jätetään mökin "emäntä" muutamien kavereiden kanssa jäljelle siivoamaan yksinään jäljet. Ei tarvinnut toiste pyytää paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävimmät isännät on ainakin niitä ketkä odottaa vieraidensa tulevan töihin. Myöskin karjalaiseen sukuun kuuluvana on vieras ajatus että vieraat ruokkisivat isäntäparin, meidän suvussa ne on ne kutsujat keille on kunnia-asia kestitä vieraat.
Ap miksi edes kutsut vieraita? Jotta itsellä ei olisi niin paljoa hommaa?
No en tiedä sitten onko vaikka omien lakanoiden tuonti mukanaan ja niiden petaaminen kovin rankkaa työtä vieraille? Tai vaikka tiskaamisessa auttaminen?
Onko he sitten kieltäytyneet tuomasta, kun olet pyytänyt? Tai kieltäytyneet tiskaamasta, kun olet pyytänyt?
Voi kuule, jos muistaa / ymmärtää ottaa aluslakanat niin sitten jo pussilakana on unohtunut. Pyyhkeistä puhumattakaan. Kyllä tiskaamisesta voi kieltäytyä... helposti.
Minua ei haittaa ruoanlaitto ja passaus, jos olen vieraat itse kutsunut. Lakanoitakin ja pyyhkeitäkin löytyy.
Sen sijaan sellaisia vieraita en kutsu toiste, jotka ovat vierailun ajan liimaantuneita puhelimiin ja ipadeihin tms. Meidän landella kaikkien toivotan osallistuvan seurusteluun, puuhailuun ja tunnelman ylläpitoon, olemaan läsnä.
Saako esitää asian toisin päin käännettynä, koska tämä aihe on jo koluttu läpi useaan kertaan? Millaisia ovat ärjyttävimmän mökki isännät/emännät? Ne on sellaiset uhriutujat, joille ei kelpaa apu, tuodut tuliaiset, eivätkä osaa pytää sitä apua, tai kertoa mitä voisi tuoda mukanaan.
Mökille kutsut ovat eri asia kuin ilalliskutsut kotioloissa. On yleinen tapa, että vieraat vievät tuliaisia, yleensä grillattavaa ja varautuvat olemaan itsenäisiä juomien suhteen. Tapa johtuu varmaan osaksi siitä, että mökeille ei juurikaan kutsuta muita kuin hyviä ystäviä. Jopa superpihit Ove ja Anette (Solsidan) veivät yhteiseen juhannuspöytään suolapaketin ja suolatikkuja.
Mua taas ärsyttää se, että tuodaan paljon enemmän tai jotain muuta ruokaa kuin on sovittu. Kiva sunnuntai-iltana katsella, että jääkaapissa on ruokaa vielä viikoksi. Varsinkin maissi ja halloumi on sellaisia, että sitä tuodaan ihan vain varmuuden vuoksi vähän ylimääräistäkin, ja sitten kun laittaa grilliin niin juuri kukaan ei syö.
Meillä käy vain mukavia mökkivieraita. Ja yllätysvieraatkin olisivat minusta hauskoja, koska heidän kohdallaan ei ole paineita tarjottavista: on päivänselvää, että sitä ei ole, vaan saavat lähteä 15 km päästä Salesta hakemaan saman tien. Minä sitten sillä välin lämmitän saunan ja keitän kahvit ;-)
Kauheaa niuhotusta ottaa paineita jostain marinadi-pihveistä tai siitä, että ei ole kaikille puhtaita lakanoira varattuna. Eiköhän mökille tulevat tajua, että siellä ei palvelu pelaa kuin viiden tähden hotellissa!
Itse ymmärrän AP:ta hyvin. Meillä myös mökkisaaressa ja ainoita mökkejä ylipäätään kaveriporukassa. Pyydetään myös tuomaan omat lakanat ja pyyhkeet pyykinpesun hankaluuden vuoksi, harvoin kukaan kuitenkaan niitä ottaa. Usein myös saatetaan miettiä, että "mitäs juhannuksena? Onkos teillä mökki vapaana? Mennään sinne!" näin yhteisestä sopimuksesta, mutta silti meille kaatuu aina kaikki ruuista saunaan ja yleiseen hengailuun.
Mielestäni on kiva tarjota ja kestitä, mutta kaipaan myös itse samaa välillä. Sitä kuitenkaan koskaan näiltä vierailta saamatta. Minut on myös opetettu siihen, että vieraana apua tarjotaan ja viemiset todellakin viedään johonkin mennessä, ruuat hankitaan myös yhdessä vaikka oltaisiin vaan vieraita!
Jaan siis AP tuntemuksesi täysin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ennen kuulutkaan, että kutsutut vieraat joutuvat vastamaan itse ruuistaan.
No nyt ei ollut ruuista kyse. Tässä tapauksessa toivoin lakanoiden ja pyyhkeiden tuontia sekä omien juomien, jos meinaa juoda kopan olutta vierailun aikana...
Aikuinen ihminen, joka KUTSUU ihmisiä mökilleen voi varmasti ilmoittaa, että lakanat tarvitsee ottaa mukaan. Kaikilla ei ole saaristomökkiä, joten asia ei suinkaan olisi itselleni itsestäänselvyys.
T. Mökin omistaja, jolta liikenee lakanat vieraille ja vierailta myös minulle, joten en osaisi itse ottaa (sen sijaan toisin ilomielin, jos siitä vaan viitsitään ilmoittaa) :)
MIKSI tehdä elämästä niin helvetin vaikeaa ja katkeroitua vieraille, jotka eivät tuoneet lakanoita, kun koko rumba voidaan välttää? Jos vieraat sitten eivät itse tajua ilmoituksesta huolimatta ottaa lakanoita mukaan, se ei ole sinun ongelmasi enää etkä ole velvollinen raahaamaan kymmenille ihmisille lakanoita. Puhukaa ihmiset, sillä voidaan ratkaista monia, monia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö myös syntymäpäiville kutsuttujen vieraiden ottaa omat kakut mukaan ja tiskata omat kuppinsa?
Ei pidä. Meillä on kotona astianpesukone ja iso keittiö jossa juokseva vesi. Mökillä kantovesi, joka pitää lämmittää erikseen kattilassa tiskiä varten. Tilat niin pienet, että olisi iso apu, jos toinen kuivaisi samalla astioita, kun kaikki eivät mahdu kuivaustelineeseen kerrallaan.
Miksi sellaisia astioita kutsuttiinkaan, jotka voi esim. poltaa käytön jälkeen? Ai niin, kertakäyttöastioiksi. Ne on aika näppäriä, jos on enemmän vieraita.
No pointti meni nyt vähän ohi sulta... Kyllä mina sentään haluan viinini juoda lasisesta lasista ja kertakäyttöiset aterimet on ihan mahdottomia käyttää. Paperinen kattila on hieman hankala, kuten grillipihdit jne.
Viini on täysin mahdollista juoda muovipikarista ja aterimiakin saa paljon jämympinä kuin ne halpikset. Kattilan ja pihtien tiskaamiseen tuskin tarvitsee monen vieraan ryhmätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Passattavat mökkivieraat ovat kivoja pari yötä, sit alkaa riittää. Onneksi kaikki vieraamme tajuavat tuoda itse ruokatarpeita mukaan tai tarjoutuvat maksamaan osuutensa, kyllä harmittais käydä viikon kaupassa ja maksaa ruuat jollekin 4hlön perheelle ja passata kyökissä ruokaa laittaen ja tiskaten kaikki päivät. Juuei, ei onnistu meillä, lomani on liian lyhyt sellaiseen.
Itse kyllä kysyn jos kutsutaan pitääkö tuoda mitään, mutta en odota vieraiden tuovan mitään jos kutsun. Tämän vuoksi en oikastaan kutsu ketään, kun ei ole varaa majoittaa ylimääräisiä ja tuntuisi oudolta kutsua käymään "Tule viikonlopuksi mökille, mutta tuo omat eväät". Eiköhän se kaveri voi syödä ne omat ruokansa myös kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävimmät isännät on ainakin niitä ketkä odottaa vieraidensa tulevan töihin. Myöskin karjalaiseen sukuun kuuluvana on vieras ajatus että vieraat ruokkisivat isäntäparin, meidän suvussa ne on ne kutsujat keille on kunnia-asia kestitä vieraat.
Ap miksi edes kutsut vieraita? Jotta itsellä ei olisi niin paljoa hommaa?
Ei kai ap sentään sitä tarkoittanut, että vieraita ei ruokittaisi, tottakai ruokitaan. Mutta olisihan se mukavaa, jos vieraat toisivat ruokapöytään jotain sellaista, jotta mökkipaikkakunnalla on hankalampi saada: hyvää viiniä, erikoiskahvia jne. Mökkikyläily on kuitenkin vähän erilaista kuin kyläily kaupungissa (minkä luulisi ihmisten tajuavan) ja on minusta ihan luontevaa myös kysyä, voiko tuoda jotain. Jos isäntäpari sitten sanoo, ettei tarvitse, niin sitten on ihan omista käytöstavoista kiinni tuoko tulisia vai ei. Vaikka kynttilöitä!
Mitä taas lakanoihin ja pyyhkeisiin tulee, niin elleivät vieraat itse tajua menevänsä mökille, jossa esim. kantovesi eikä pesukoneita ja muita kodinkoneita, niin heille voi aivan hyvin sanoa "muistakaa tuoda omat lakanat ja pyyhkeet". Ei se ole epäystävällistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö myös syntymäpäiville kutsuttujen vieraiden ottaa omat kakut mukaan ja tiskata omat kuppinsa?
Ei pidä. Meillä on kotona astianpesukone ja iso keittiö jossa juokseva vesi. Mökillä kantovesi, joka pitää lämmittää erikseen kattilassa tiskiä varten. Tilat niin pienet, että olisi iso apu, jos toinen kuivaisi samalla astioita, kun kaikki eivät mahdu kuivaustelineeseen kerrallaan.
Miksi sellaisia astioita kutsuttiinkaan, jotka voi esim. poltaa käytön jälkeen? Ai niin, kertakäyttöastioiksi. Ne on aika näppäriä, jos on enemmän vieraita.
No pointti meni nyt vähän ohi sulta... Kyllä mina sentään haluan viinini juoda lasisesta lasista ja kertakäyttöiset aterimet on ihan mahdottomia käyttää. Paperinen kattila on hieman hankala, kuten grillipihdit jne.
Viini on täysin mahdollista juoda muovipikarista ja aterimiakin saa paljon jämympinä kuin ne halpikset. Kattilan ja pihtien tiskaamiseen tuskin tarvitsee monen vieraan ryhmätyötä.
Turha neuvoa. AP on jo päättänyt että vika on muissa, ei hänessä. Hän on aina oikeassa ja muut on perseestä. Hänen ei tarvitse muuttua, mutta muiden pitää osata lukea hänen ajatuksiaan, koska vain hänen toimintatapansa on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun valintasi. Minä taas en halua käyttää lomaani tiskaamiseen ja jos kyläpaikassa olet emännöimässä sinä niin mielummin jään rehellisesti kotiin tai menen johonkin toiselle mökille paperisten astioiden kanssa. Tule sinä juomaan meille sitä viiniäsi joskus, lupaan tiskata sen lasin kotonani. Mutta älä myöskään loukkaannu siitä että sanon "Ei kiitos" mökkikutsullesi.
Silloin ennen lapsia kun juhlittiin enemmän, ärsytti sellaiset, jotka vetivät överikännit, sotkivat eivätkä siivonneet jälkiään. Nykyään kun ollaan lapsiperheellisiä, niin sellaisia ei enää ole. Suomalaiseen mökkietikettiin kuuluu se, että tuodaan omat lakanat ja pyyhkeet ja jotain ruoka/juomapuolta myös. Ulkomaalaisille pitää selittää etukäteen mökkiolosuhteet, koska eivät välttämättä tajua realiteetteja (ulkohuussi, puulämmitteinen sauna ilman suihkua, kaivovesi jne) kuin vasta paikan päällä.
Silloin nuorena oli paljon helpompaa, kun jokainen toi omat ruuat, juomat ja makuupussin. Ei tarvinnut miettiä tarjoamisia ja tuliaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan miten vaan, tapoja on monia. Meillä ollaan mökillä lomalla, ja silloin panostetaan aterioihin. Syödään hyviä ja huolellisesti valmistettuja ruokia, ja elämykseen kuuluu ehdottomasti myös kaunis kattaus. Kertsiastioita en varmasti laita pöytään, ainakaan jos on vieraita.
Kyllä näistä vastauksista näkee, kuka saa kutsun mökille uudelleenkin :D