kuinka paljon saa olla lepo pulssi?
Onko minulla liian korkea jos on 81 pulssi levossa?
Kommentit (9)
Mulla normaalisti noin 65-70, mutta raskaana se on noin 100.
Lepopulssi tulisi mitata vähintään 15 min makaamisen jälkeen. Tai mieluiten aamulla, ennen vuoteesta nousua.
81 on kyllä aika korkea (jos se on tosiaan mitattu oikein). Yleensä korkea lepopulssi johtuu huonosta aerobisesta eli kestävyyskunnosta. Tilanne korjaantuu kun alkaa harrastamaan hengästyttävää liikuntaa säännöllisesti. Sydän on lihas, ja lihakset vahvistuvat kun niitä rasittaa. Vahvan sydämen ei tarvitse sykkiä niin tiheästi, koska se saa yhdellä sykäyksellä pumpattua enemmän verta. Huippukestävyysurheilijoilla leposyke voi olla jopa 30-40! Hyvän aerobisen kunnon on todettu olevan yhteydessä mm. parempaan verisuoniterveyteen, joten treenaaminen kannattaa. Mutta on varottava liian raskasta harjoittelua: kestävyyskunto paranee parhaiten kun suurin osa harjoittelusta tehdään "peruskuntoalyeella": maallikolle hyvä muistisääntö on " pitää pystyä puhumaan".
Korkean leposykkeen syynä voi olla myös stressi, joko henkinen tai fyysinen.
Osittain myös yksilöllinen ominaisuus. Oma lepopulssi on luokkaa 85-90, vaikka harrastan juoksemista. Vastaavasti voin juosta helposti tunnin 170 keskisykkeellä, mikäli haluan hieman kovemman treenin. Teoreettisen kaavan mukaan pitäisi lyyhistyä vartissa.
Minullakin on korkeahko lepopulssi, vaikka harrastan säännöllisesti monipuolista liikuntaa. Olen kyllä joskus miettinyt, että ottaisin asian puheeksi lääkärin kanssa. Toistaiseksi se on jäänyt, koska olen muuten ihan terve ja hyvävointinen, on ollut harvoin asiaa lääkärille
Alle 100, ei huolta jos voit hyvin ;-)
Minulla on taas on aina ollut todella alhainen lepopulssi, normaalisti 45 tienoilla, joskus myös vähemmän, enkä tosiaan ole hyvässä kunnossa. Ylipainoa on, en kuntoile ollenkaan, paitsi kävelen usein pitkiäkin matkoja.
Eli tosiaan on yksilöllistä.
Mietityttää että millon pulssi on liian korkea levossa?