Vierailija

1. Mitä lapsesi osaa, mitä ei? (esim. lukeminen, laskeminen)
2. Onko arkisissa asioissa vielä harjoittelemista?
3. Saako lapsi kulkea itsenäisesti ulkona tai olla yksin kotona?
4. Onko lapsellasi jo kännykkä?
5. Uhmaako lapsi vielä?

  • ylös 4
  • alas 0

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Ei osaa lukea, tuntee suurimman osan kirjaimista kyllä ja tunnistaa joitakin äänteitä. Osaa pieniä laskuja laskea. Ei ole ollut vielä yksin kotona. Ei ole omaa puhelinta vielä. Ulkoilee omalla pihalla (rivitalo) yksin, ei kauempana eikä teillä. Ei koskaan ole ollut suurempia uhmia.

Vierailija

Ei osaa lukea, mutta kirjaimet kiinnostaa kovasti. Jonkin verran yksinkertaisi laskuja osaa. Arkiset asiat sujuvat kauttaaltaan. Lapsi ei halua olla yksin kotona (eikä tarvitse, itse olen hoitovapaalla). Aika pieni on reviiri mitä itsekseen liikuskelee kodin lähiympäristössä. Loppuvuoden lapsi on, arka, varovainen, mielestäni ei kiirettä senkään suhteen "itsenäistymiselle". Lapsella on käynnykkä, harjoittelee käyttämään soittamiseen. Eskariuhma onneksi helpottunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kaikkki muu menee, mutta kännykkää ei vielä ole ja mua äitinä huolettaa eniten matkat ja se, että sulkeeko lapsi ylipäätään meidän kotioveakaan lähtiessään kouluun. 

Vierailija

Noissa jutuissa on oikeasti ihan hirveä hajonta! Oma lapseni on tuleva tokaluokkalainen, mutta mitä luokkakavereitaan seurasi ekaluokan aikana, tietooni tuli lapsia joilla oli vaikeuksia tunnistaa kirjaimia, osa osasi lukea sujuvasti. Osa lapsista likkui monen kilometrin säteellä pyöräillen kavereitten kanssa ilman aikuista, kun meillä lapsi vasta harjoitteli kulkemaan lyhyitä matkoja "ilman saattajaa". Osaa jätettiin tunniksi-pariksi yksin jo eskarissa. meillä ei lapsi halua olla vieläkään yksin. Kännykkää ei ollut kaikilla, moni lapsen kaveri sai synttäreillään ekaluokan aikana.

  • ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikkki muu menee, mutta kännykkää ei vielä ole ja mua äitinä huolettaa eniten matkat ja se, että sulkeeko lapsi ylipäätään meidän kotioveakaan lähtiessään kouluun. 

Kannattanee siis hankkia se käynnykkä  ja olla puhelinyhteydessä lapsen kanssa lähdön hetkellä?

  • ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Osaa lukea ja kirjoittaa sujuvasti. Oppi jo 4 vuotiaana lukemaan. Kaksikielinen. Osaa laskea ekaluokan kirjasta kaiken. Itsepäinen on ja mutta uhmaa ei enää ole. Omalla pihalla on ollut ja naapureiden lasten kanssa pihoilla. Asuinseutu erittäin rauhallinen. Kännykkää ei ole.

Vierailija

Minusta kännykkä on ehdoton kun menee kouluun. Lapsi voi itse soittaa matkalta jos on hätä, jos pitää olla yksin kotona iltapäivästä niin vanhempi voi soittaa ja varmistaa että kaikki on kunnossa. Vai onko joillakin vielä lankapuhelimia olemassa? Kuitenkin tuntuu että koulumatkallakin haluaisi tarvittaessa saada yhteyden lapseen.

  • ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Lukea ei osaa, mutta laskea kyllä, vaativampiakin laskuja. Osaa olla yksin kotona lyhyitä hetkiä, pidempää pätkää ei olla harjoiteltu. Liikkuu yksin kavereille ja kavereiden kanssa asuinalueellamme, osaa koulumatkan. Yksin kouluun lähtöä jouduttaneen kyllä vielä harjoittelemaan. Puhelin ollut nyt vuoden, osaa soittaa ja WhatsAppilla laittaa ääniviestejä. Tietää mitä tehdä hätätilanteessa, harjoitusta ei (onneksi) ole tullut, eli käytännöstä ei tiedetä. Loppuvuoden lapsi, lähinnä toivoisin että lukeminen lähtisi sujumaan jo syksyn aikana. Helpottaisi kun voisi jättää kirjoitettuja viestejä.

Vierailija

On pari vuotta lukenut ja laskee sellaisia peruslaskuja. Eli parin numeron plus- ja miinuslaskuja. Ymmärtää kyllä kerto- ja jakolaskun käsitteetkin. 

On kännykkä. 

Ei minusta ole mitään sellaista harjoittelemista, että ei koulussa pärjäisi erittäin hyvin. Tämä on jo kolmas lapsi, niin osaan arvioida hyvin. 

Kulkee lähipiirissä jonkin verran. Paha sanoa, mikä on "itsenäistä" liikkumista. Ei ole vielä yksin kulkenut bussilla tai ollut muutenkaan kovin kaukana. Kavereiden kanssa nyt oman pihan ulkopuolella kyllä. 

Ei ole ollut yksin kotona vielä. On ollut isommat sisarukset ainakin paikalla. Ehkä nyt joitain minuutteja on ollut, mutta sitä ei nyt lasketa. 

Ei ole mitään uhmia vaan hyvin yhteistyökykyinen lapsi. 

Vierailija

1. Ei kokonaan, tunnistaa hyvin kirjaimet ja osaa laskea aika hyvin.
2. Ei osaa esim kenkiä solmia eikä perunoita kuoria, mutta muuten aika hyvin.
3. Joo, tuli yksin kotiin jo eskarista, oli 2- 5h yksin.
4. On
5. Ei noista ole ketään koskaan uhmannut.

  • ylös 4
  • alas 12
Vierailija

Aloittavan luokan opettaja tässä!

Tämä on kolmas kerta, kun aloitan ekaluokkalaisten kanssa. Voin allekirjoittaa, että kirjo jopa seitsemän vuoden kehitysero. Tämä on tutkimuksissa todettu. 

Eli "fiksuimmat" ovat keskimääräisen kymmenvuotiaan tasolla ja sitten on vastaavasti aivan nelivuotiaan pikkulapsen kaltaisia alokkaita. 

Mutta vakuutan, että erot kapenevat jo ensimmäisen luokan aikana huimasti. Eli huoli pois, vaikka lapsi vaikuttaisi ikätovereitaan jäljessä olevalta. On tietysti oppimisvaikeuksia ja muita ongelmia, joihin tartumme kyllä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. 

  • ylös 21
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
1. Ei kokonaan, tunnistaa hyvin kirjaimet ja osaa laskea aika hyvin.
2. Ei osaa esim kenkiä solmia eikä perunoita kuoria, mutta muuten aika hyvin.
3. Joo, tuli yksin kotiin jo eskarista, oli 2- 5h yksin.
4. On
5. Ei noista ole ketään koskaan uhmannut.

Ei ole ketään uhmannut? 

Siis lapsistasi kukaan ei ole uhmannut? 

Mutta aika hurjaa nykypäivänä, että eskarilainen on viisikin tuntia yksin kotona. Toki oli vielä 80-luvulla tavallista.

  • ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aloittavan luokan opettaja tässä!

Tämä on kolmas kerta, kun aloitan ekaluokkalaisten kanssa. Voin allekirjoittaa, että kirjo jopa seitsemän vuoden kehitysero. Tämä on tutkimuksissa todettu. 

Eli "fiksuimmat" ovat keskimääräisen kymmenvuotiaan tasolla ja sitten on vastaavasti aivan nelivuotiaan pikkulapsen kaltaisia alokkaita. 

Mutta vakuutan, että erot kapenevat jo ensimmäisen luokan aikana huimasti. Eli huoli pois, vaikka lapsi vaikuttaisi ikätovereitaan jäljessä olevalta. On tietysti oppimisvaikeuksia ja muita ongelmia, joihin tartumme kyllä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. 

OHO! Jopa 7 vuoden kehityserot!? Vähän hämmästyneenä olen, mutta kun lapsen kavereitakin miettii, löytyy jos sieltä totta tosiaan sellaisia selvästi isomman lapsen oloisia  ja "lapsellisiakin" yksilöitä. Ihan noin muutekin kuin oppimismielessä. Ne isommat ja "kypsemmät" on jo tosi taitavaia kaverimanipuloijia, kun lapsellisemmat tykkää "vain leikkiä".

Vierailija

Lukee ja laskee sujuvasti, osaa arkiset asiat. Osaa olla yksin kotona, mutta ei kodin ulkopuolella. Ei kännykkää. Ei uhmaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittavan luokan opettaja tässä!

Tämä on kolmas kerta, kun aloitan ekaluokkalaisten kanssa. Voin allekirjoittaa, että kirjo jopa seitsemän vuoden kehitysero. Tämä on tutkimuksissa todettu. 

Eli "fiksuimmat" ovat keskimääräisen kymmenvuotiaan tasolla ja sitten on vastaavasti aivan nelivuotiaan pikkulapsen kaltaisia alokkaita. 

Mutta vakuutan, että erot kapenevat jo ensimmäisen luokan aikana huimasti. Eli huoli pois, vaikka lapsi vaikuttaisi ikätovereitaan jäljessä olevalta. On tietysti oppimisvaikeuksia ja muita ongelmia, joihin tartumme kyllä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. 

OHO! Jopa 7 vuoden kehityserot!? Vähän hämmästyneenä olen, mutta kun lapsen kavereitakin miettii, löytyy jos sieltä totta tosiaan sellaisia selvästi isomman lapsen oloisia  ja "lapsellisiakin" yksilöitä. Ihan noin muutekin kuin oppimismielessä. Ne isommat ja "kypsemmät" on jo tosi taitavaia kaverimanipuloijia, kun lapsellisemmat tykkää "vain leikkiä".

Nämä ovat tietysti ääripäitä, joita ei edes osu joka luokalle. Mutta noin kolmen vuoden erot löytyvät joka luokalta. 

Tietysti joku voi lukea todella sujuvasti ja olla sosiaalisilta taidoiltaan paljon huonompi kuin se lapsi joka tuntee nippa nappa kirjaimet. Joten itse nyt kyseenalaistan tällaiset tutkimukset. Kunhan otin esiin siksi, että kukaan ei etukäteen olisi huolissaan. 

-ope

Vierailija

Meidän esikoinen aloittaa syksyllä ekaluokan Briteissä, tyttö on 5 ja osaa:
-Lukea, laskea sataan ja lisäksi miinus ja pluslaskut
-arkiset asiat sujuvat hyvin ikätasonsa mukaisesti
-ei saa olla yksin ulkona eikä kotona
-ei ole kännykkää, eikä tule vielä moneen vuoteen
-välillä uhmailee

Vierailija

1. Osaa lukea, kirjoittaa, laskea yksinkertaisia yhteen- ja vähennyslaskuja.
2. Sujuu suht hyvin, paitsi on pienestä pitäen ollut huono syömään
3. Saa kulkea oman korttelin alueella ja käydä itse lähikaupassa. Saa olla pieniä aikoja yksin kotona ~15-30min
4. On känntkkä. En jättäisi kotiin yksin ilman puhelinta. Pitää olla jo siitäkin syystä että voi tarvittaessa soittaa mulle tai hätänroon tms.
5. Kyllä näyttää omaa tahtoa, mutta en näkisi että se on mitenkään huono juttu ihan vaikka kasvamisen vuoksi. Eipähän mene lampaana aina joukon mukana kun osaa itsekin ajatella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aloittavan luokan opettaja tässä!

Tämä on kolmas kerta, kun aloitan ekaluokkalaisten kanssa. Voin allekirjoittaa, että kirjo jopa seitsemän vuoden kehitysero. Tämä on tutkimuksissa todettu. 

Eli "fiksuimmat" ovat keskimääräisen kymmenvuotiaan tasolla ja sitten on vastaavasti aivan nelivuotiaan pikkulapsen kaltaisia alokkaita. 

Mutta vakuutan, että erot kapenevat jo ensimmäisen luokan aikana huimasti. Eli huoli pois, vaikka lapsi vaikuttaisi ikätovereitaan jäljessä olevalta. On tietysti oppimisvaikeuksia ja muita ongelmia, joihin tartumme kyllä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. 

Luin, että peruskoulun päättäneissäkin tämä seitsemän vuoden ero on olemassa: 

http://www.ksml.fi/kotimaa/Opetusministeri-toivoo-uuden-opetussuunnitelm...

Vierailija

Hyvä, että tunnistaa ison A:n. 

Olen vähän huolissani kyllä. Eskarista vähän vihjailtiin koulun lykkäämistä vuodella, mutta tässä nyt ollaan. Eli menee ekalle. Mies vastusti jyrkästi koulun aloittamisen viivästymistä. 

On todella hyvä piirtämään ja luova monella tapaa, mutta ns. akateemiset taidot kyllä nelivuotiaan tasolla tai alemmallakin. Kylässä kävi juuri kaksivuotias, joka tunsi jo kirjaimet ja numerot. 

Kuitenkin iloinen ja sopeutuva luonne. Ehkä kaikki menee parhain päin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Ei kokonaan, tunnistaa hyvin kirjaimet ja osaa laskea aika hyvin.
2. Ei osaa esim kenkiä solmia eikä perunoita kuoria, mutta muuten aika hyvin.
3. Joo, tuli yksin kotiin jo eskarista, oli 2- 5h yksin.
4. On
5. Ei noista ole ketään koskaan uhmannut.

Ei ole ketään uhmannut? 

Siis lapsistasi kukaan ei ole uhmannut? 

Mutta aika hurjaa nykypäivänä, että eskarilainen on viisikin tuntia yksin kotona. Toki oli vielä 80-luvulla tavallista.


Ei ole uhmannut ei. Ei mitenkään hurjaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla