Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti: pystyttekö hallinnoimaan mielialaanne?

Vierailija
02.07.2017 |

Onko se ylipäätään mahdollista?

Painotin otsikossa rehellisyyttä siksi, että osalla ihmisistä on niin suuri halu kokea, että he kontrolloivat itsensä täysin, että heillä on ehkä kiusaus vastata myöntävästi, vaikkei se pitäisikään paikkaansa.

Oma rehellinen kokemukseni on, että pystyn hallinnoimaan mielialaani suht luotettavasti. Ainakin tähän mennessä olen siihen kyennyt. Laitoin kyseenalaistavan avauksen, koska haluan kartoittaa ihmisten kokemuksia.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn yleensä valitsemaan suhtautumistapani ja saan itseni piristettyä myös varsin apeanakin päivänä. Olen myös pitkäpinnainen ja asiallinen, eikä minua saa suuttumaan muuten kuin tahallisesti ärsytettynä. Silloinkin varoitan toista osapuolta useasti, yritän vetäytyä tai pyydän jättämään minut rauhaan ja palaamaan asiaan myöhemmin. Mutta jos toinen silti jatkaa tahallista ärsyttämistä ja asia on tarpeeksi vakava ja herkkä (mikään lällätilei ei tähän riitä), suutun kyllä. Ja silloin jyrähtää. Sille en mahda mitään. Lauhdun kyllä pian, mutta vasta sen räjähdyksen jälkeen.

Vierailija
2/8 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kauhean hyvin. Käytöstäni pystyn hallitsemaan hyvin, mutta pahoitan herkästi mieleni, enkä oikein mahda sille mitään.

Vierailija
4/8 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialaani en osaa hallita, mutta pystyn helpostikin olla toimimatta mielialani mukaan. Suutun tai loukkaannun helposti, välillä alkaa masentaa ilman syytä. En kuitenkaan näytä näitä tunteita usein muille.

Vierailija
5/8 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta psykoterapiassa, väittäisin, että osaan jossain määrin kontrolloida tunteitani, tai ainakaan en anna niiden ottaa valtaa itsestäni. Jos tunne tulee, se on vain tunne, eikä fakta ja sen voi antaa tulla ja mennä ja näin se usein meneekin hetkessä ohi. Hetkeen keskittyminen auttaa myös. 

Sitten on tietty myös näitä kemiallisia epätasapainoja jotka tulevat aivan ilman mitään syytä, ainakin näin tuntuu. Oireena mm. se, ettei mikään huvita ja on tylsää. Tähän en ole keksinyt mitään ratkaisua.

Vierailija
6/8 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ja on todella vaikeaa olla toimimatta kulloisenkin mielialan mukaisesti. Jostakin syystä minulla on edelleen lapsen tasolle jämähtäneitä alkeellisia ajatusmalleja ja puolustusmekanismeja, jotka jyräävät kaiken järkiajattelun. Niitä koetetaan parhaillaan terapiassa aukoa... Mielialalle ja tuntemuksille en voi toistaiseksi käytännön tasolla muuta kuin hallita reaktioitani poistumalla tilanteesta, mutta jos minulla ei ole siihen mahdollisuutta eli useimmiten siis joku estää minua tai provosoi tahallaan, toimin täysin oman harkintani vastaisesti. :(

Vierailija
7/8 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omia fiiliksiäni mutta käytöstäni kyllä. Eli en anna oman pahan mieleni vaikuttaa ympärilläni oleviin ihmisiin. Poikkeuksena PMS tosin on mulla sen verran paha, että olen kuin perseeseen pistetty härkä päivän tai kahden ajan, joten olen sopinut miehen kanssa, että tarvitsen silloin omaa rauhaa ja tilaa, koska en voi silloin kontrolloida itseäni ja kaikki ärsyttää ja itkettää. Sitten katsellaan hiljaa iltaisin telkkaria tai luen kirjaa jos oikein ketuttaa.

Vierailija
8/8 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallinnoida ei ole sama kuin hallita!

Hallinnoida -verbi juontaa juurensa sanasta hallinto, hallita-verbi sanasta hallinta. Hallinnointi liittyy siten organisointiin ja asioiden hoitamiseen, hallinta jotamiseen ja malttiin.