Miten olette päässeet lääkäriin?
Sairastuin 7 kk sitten. Soitin terveyskeskukseen. En saanut lääkäriaikaa. Jatkoin hoitoonpääsy-yrityksiä muutaman viikon ja menin joulukuussa yksityiselle. Sain lääkkeet. Oire jatkui. Olen siitä asti jatkanut lääkäriinpääsy-yrityksiä. Kesäkuussa menin taas yksityiselle.
Olisi muitakin sairauksia, mutta en ole päässyt lääkäriin. Kuukausia olen yrittänyt.
Kommentit (27)
Käytän yksityistä, ja varaan ajan netistä. Julkiselle pääsee vanhat ja sairaat. Kuka jaksaa väitellä hoitoon pääsystä. Hoidon saanti viivästyy, todella usein julkisella.
Terveyskeskukseen.Ilmoitan jo aikaa varatessani hoitotakuusta sekä siitä, että nauhoitan puheun. Jos antavat ei-oota, niin otan yhteyttä aluehallintovirastoon ja Valviraan. Lain mukaan pitää 3 vrk aikana päästä vähintään sairaanhoitajan vastaanotolle ja siellä osaan kyllä selkeästi kertoa oireistani sekä muistuttaa siitä, että lääkäriaika on saatava. Jos ei julkiselle, niin haluan maksusitoumuksen yksityiselle.
Esimerkiksi Lahdessa on säästetty terveydenhoitokuluissa niin paljon, että siellä ei enää julkisella puolella hoideta edes aivoinfarkteja. Ohjataan suoraa yksityiselle. Sama pienten tapaturmien ja esimerkiksi syöpätutkimusen kanssa. Jos on outoa vatsavaivaa, ei pääse tutkimuksiin julkiselle puolelle. Pitää mennä yksityiselle,maksaa itse magneeettikuvaus ja vasta sen kuvauksen jälkeen saa yksityislääkärin lähetteen hoitoon keskussairaalaan. Sote toimii jo!
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskukseen.Ilmoitan jo aikaa varatessani hoitotakuusta sekä siitä, että nauhoitan puheun. Jos antavat ei-oota, niin otan yhteyttä aluehallintovirastoon ja Valviraan. Lain mukaan pitää 3 vrk aikana päästä vähintään sairaanhoitajan vastaanotolle ja siellä osaan kyllä selkeästi kertoa oireistani sekä muistuttaa siitä, että lääkäriaika on saatava. Jos ei julkiselle, niin haluan maksusitoumuksen yksityiselle.
Esimerkiksi Lahdessa on säästetty terveydenhoitokuluissa niin paljon, että siellä ei enää julkisella puolella hoideta edes aivoinfarkteja. Ohjataan suoraa yksityiselle. Sama pienten tapaturmien ja esimerkiksi syöpätutkimusen kanssa. Jos on outoa vatsavaivaa, ei pääse tutkimuksiin julkiselle puolelle. Pitää mennä yksityiselle,maksaa itse magneeettikuvaus ja vasta sen kuvauksen jälkeen saa yksityislääkärin lähetteen hoitoon keskussairaalaan. Sote toimii jo!
Just näistä haluaisin kuulla: kuinka vaikeaksi lääkäriinpääsy on tehty eri paikkakunnilla? Millaisia kokemuksia muilla on? ap
Ajan saa jos siihen on tarve, siis akuuttiajan. Joillain alueilla on niin paha lääkäripula, niin mistä luulet että aikoja voi antaa kun ei ole lääkäreitä kelle niitä antaa. Näitä Valviralla uhkailijoita riittää joka ikinen päivä, ihan kuin sillä olisi merkitystä ajan saamisen kanssa. Ei sieltä Valvirasta saada rekrytoitua lääkäreitä jollekin terveysasemalle tai muualle yhtään kappaletta. Jos valitatte, niin valittakaa oikeisiin paikkoihin. Se, että huudatte puhelimessa hoitajille, ei auta yhtään mitään. Naurattaa kun ihmiset luulee, että taivas aukeaa kun sote tulee ja pääsee yksityiselle ( "onneks tulee se sote."..), älkää olko naiiveja. Siellä todellakin tullaan karsimaan potilaita, koska bisnes kyseessä. Yhteyden saa varmaan helpommin, mutta kuluja pyritään karsimaan ohjaamalla suurin osa ensin hoitajalle yms.
T. Sh
Olen tyypin 1 diabeetikko ja diabetes lääkärini kautta saan lähetteen muiden sairauksien hoitoon jos pyydän.
Tsemppiä, toivottavasti saat tarvitsemaasi hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Juu, niin varmaan ihan totta taas..... Yksityisellähän ne aivoinfarktit hoidellaan:) Ja tämäkin varmaan ihan satavarmasti totta: T. neurolog. sh
Soitin teekoohon, sain ajan samalle päivää ja lääkäri kirjoitti mutisematta lähetteen jatkotutkimuksiin. Olen nuori ja (toistaiseksi) perusterve, kunnes toisin todistetaan.
Helsinki raportoi: kahdesti olen viimeisten 3-4 vuoden aikana soittanut terveyskeskukseen heti aamusta ja kertonut oireista, pääsin kumpanakin kertana samana päivänä lääkäriä näkemään. Vaivoina diagnosoimaton murtuma ja lihasjumi joka esti nukkumisen.
Yksityisellä yleensä itse käynyt, nyt pari kertaa julkisella - ilmoitan jämäkästi että aika pitää löytyä, ja pian. Kummallakin kerralla järjestynyt, eka kerralla samalle päivälle ja toka kerralla parin pv päähän. Sama kun ekaa kertaa olin menossa kunnalliseen hammashoitoon, pitää vaan osata olla jämäkkänä ja vaatia sitä mikä itselle lain mukaan kuuluu.
Varaamalla aika ja jos akuutti niin saa samallevpvälle ajan. Pääsin jopa leikkaukseen aika pian. Ei ollut hengenvaarallinen.
Terveyskeskus, kiireetön hoito, kroonisen sairauden lääkitysten hoito. Terveyskeskukseen ei voi soittaa vaan yhteydenotto sähköisellä lomakkeella, johon yhteydenoton selvitys. Lääkäeri soitti alle puolessa tunnissa, hoiti asian, paikan päällä ei tarvinnut edes käydä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taideta niitä aivoinfarkteja yksityiselle ohjata....vaatii aina sairaalahoidon. Nyt jollain mielikuvitys laukkaa.
t: Th
Vierailija kirjoitti:
Ajan saa jos siihen on tarve, siis akuuttiajan. Joillain alueilla on niin paha lääkäripula, niin mistä luulet että aikoja voi antaa kun ei ole lääkäreitä kelle niitä antaa.
Päätä jo.
Itse olen sairaanhoitaja ja olen aina saanut ajan kun on ollut oikea tarvis. Usein ihmettelenkin työkavereiden kanssa sitä, miten jotkut eivät muka ikinä siinä onnistu ja aina haukkuvat kaikkia julkisia palveluita. Itse en asu edes samalla paikkakunnalla, jossa työskentelen enkä saa aikoja omalle perheelle " tiskin alta". Omasta kokemuksesta voin sanoa, että terv.asemilla pyörii paljon ihmisiä, joilta on käytönnössä tutkittu ihan kaikki mahdolliset asiat melkein kaikkien erikoisalojen erikoislääkärienkin toimesta ja mitään selitystä ei oireille ehkä löydy. Usein myös se todennköisin oikea taho auttaa on psykiatri, mutta se jostain syystä sitten jätetään käyttämättä. Kuitenkin nämä samat ihmiset pitävät meteliä joka paikassa, kokevat etteivät koskaan saa mistään mitään apua, vaikka heitä olisi tutkittu 100-kertainen määrä verrattuna keskivertoihmiseen ja mitään selittävää ei olisi löytynyt eikä olisi mitään millä lääketiede oireita pystyisi helpottamaan. Se, ettei ole löytynyt selittävää tekijää ei tarkoita sitä ettei olisi tutkittu. Kaikkeen ei aina löydy selitystä ja monet oireet ovat psykosomaattisia. Kehotankin suhtautumaan aika kriittisesti näihin juttuihin, totuus on usein niin erilainen.
Oho! Taidan olla sitten onnekas, kun aina oon ajan saanut eikä ole tarvinnut kerjätä. Joskus toki on mennyt neljän viikon päähän, jos ei ole akuuttivaiva, mutta aina on järjestynyt aika. Näin Espoossa.
Oulussa ei saa varata aikaa lääkärille tai hoitajalle vaan pitää mennä akuuttivastaanottoon jonottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa ei saa varata aikaa lääkärille tai hoitajalle vaan pitää mennä akuuttivastaanottoon jonottamaan.
Lainvastainen käytäntö. Lain mukaan potilaalla on halutessaan oikeus saada lääkärin arvio hoidon tarpeesta.
14.6.2010
Dnro 1127/4/08
Ratkaisija: Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Esittelijä: Vanhempi oikeusasiamiehensihteeri Kaija Tanttinen-Laakkonen
HOITOTAKUUN TOTEUTUMINEN PERUSTURVAKUNTAYHTYMÄ KARVIAISESSA
Hoitotakuuvelvoitteita koskevilla kansanterveyslain säännöksillä ei ole ollut tarkoitus estää potilaita
pääsemästä lääkärin vastaanotolle. Hallituksen esityksessä todetaan asiasta seuraavaa: "Potilas voi
saada hoidon tarpeestaan lääkärin arvion jo nykyisin voimassa olevan lainsäädännön kautta. Potilas-
lain 6 §:ssä on säännös siitä, että potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan.
Tähän sisältyy myös se, että potilas voi saada myös lääkärin arvion hoidon tarpeestaan"
3.10.2012
Dnro 2634/4/11
Ratkaisija: Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Esittelijä: Esittelijäneuvos Kaija Tanttinen-Laakkonen
HOITOON PÄÄSYN VAIKEUDET JYVÄSKYLÄN TERVEYSKESKUKSESSA
Hoitotakuuvelvoitteita koskevilla kansanterveyslain säännöksillä ei ollut tarkoitus estää potilai-
ta pääsemästä lääkärin vastaanotolle. Hallituksen esityksessä todetaan asiasta seuraavaa:
"Potilas voi saada hoidon tarpeestaan lääkärin arvion jo nykyisin voimassa olevan lainsää-
dännön kautta. Potilaslain 6 §:ssä on säännös siitä, että potilasta on hoidettava yhteisymmär-
ryksessä hänen kanssaan. Tähän sisältyy myös se, että potilas voi saada myös lääkärin arvi-
on hoidon tarpeestaan"
Vierailija kirjoitti:
Oikeusasiamies moittii Oulun terveyspalveluiden ajanvarauskäytäntöä
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on ottanut kantaa Oulun kaupungin terveydenhoidon ajanvarausta koskevaan kanteluun.
Moite on pitkälti ehdollinen, sillä edunvalvojakaan ei ilmeisesti onnistunut saamaan lopullisesti selville, voiko tavallinen potilas varata kiireettömän ajan etukäteen, ilman, että kävisi ensin akuuttijonossa.
Oulussa otettiin tammikuussa 2015 käyttöön ajanvaraukseton akuuttivastaanoton toimintamalli, joka yhdistää päivystyksen, hoidon arvioinnin ja kiireettömän vastaanoton.
Jääskeläinen moittii päätöksessään 18. toukokuuta Oulua liian kategoriseksi jos-muodossa:
”Jos kaikki muut kuin erityisryhmiin kuuluvat, kiireetöntä aikaa haluavat/tarvitsevat asiakkaat ohjataan tai velvoitetaan hakeutumaan kategorisesti henkilökohtaisesti paikan päälle terveysasemalle tai hyvinvointikeskukseen silloin, kun asiakas tarvitsee vastaanottoajan lääkärille, palveluiden järjestäminen ei kaikilta osin ole potilaslain 3 §:n hyvän hoidon ja hallintolain 7 §:n palveluperiaatteen mukaista.”
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oikeusasiamies-moittii-oulun-terveysp…
Kävellen menin.