Sosiaalialan ihmiset, miten ette kyynisty?
Olen seurannut läheltä tuttavani sosiaalityöntekijän työtä sossussa. Ollaan keskustelu aiheesta hänen kanssaan useasti. Itse olen terveydenhoitoalalla, ja valitettavasti saan kuulla asiakkailta paljon valitusta siitä että sossusta ei saa rahaa. Tämä ihmetyttää, kun tiedän että sieltä saa liiankin helposti.
Tuttavani kautta tiedän, että sieltä sossusta on lähes "pakko" antaa rahaa, jos asiakas vaatii ja osaa muotoilla vaatimuksensa oikein. Lisäksi lähes jokaiselta asiakkaalta saa kuulla uhkauksia ja haistatteluja. Esim jos sanot että jää asunnottomaksi jos ei saa johonkin hemmetin kalliiseen kämppään vuokrarästejä/vuokria, aikalailla pakko on antaa sitä rahaa. Reseptilääkkeet saa jo perustoimeentulotuessa ilmaiseksi. Kaikki asumislaskut ilmaiseksi. Julkisen puolen terveydenhuolto ilmaiseksi, jopa helvetin kallis hammashuolto. Silmälasit ja passikin päälle. Me yhteiskunnan verovaroilla kustannetaan nuo kaikki. Ja käteenkin pitäisi jäädä ruokaan yms melkein 500 niillä sossun asiakkailla! Ilmeisesti pitää kaikkien pienituloisten hakea se sossuntuki, kun siihen niin kovasti kannustetaan. Ja se vielä, että ei ihme jos kaikki kallistuu kun puoli suomea saa verovaroista rahat elämiseen tekemättä mitään. Ei ole väliä kuinka paljon asunto maksaa koska sossu maksaa. Haloo? En voisi olla sosiaalityöntekijä päivääkään, sillä en kestäisi sitä että pitäisi antaa kaikenmaaimman uiveloille ilmaiseksi rahaa enemmän kuin he oikeasti tarvitsisivat. Tottakai ihan oikeat lyhytkestoiset toimeentulotukitarpet ymmärrän, mutta suurin osa kuulema on elämäntapa-asiakkaita.
Onkohan täällä kommentoitu, mutta kyllä tuo toimeentulotuki on yksi yhteiskuntarauhan säilyttämisen keinoista. Lisäksi en osiani asiakkaiden kanssa vaihtaisi, joten en kyynisty. Toisaalta hahmotan myös että itsellekin voisi käydä elämässä niin, että tukeen joutuisin turvautumaan.