Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalialan ihmiset, miten ette kyynisty?

Kyynistyjä
02.07.2017 |

Olen seurannut läheltä tuttavani sosiaalityöntekijän työtä sossussa. Ollaan keskustelu aiheesta hänen kanssaan useasti. Itse olen terveydenhoitoalalla, ja valitettavasti saan kuulla asiakkailta paljon valitusta siitä että sossusta ei saa rahaa. Tämä ihmetyttää, kun tiedän että sieltä saa liiankin helposti.

Tuttavani kautta tiedän, että sieltä sossusta on lähes "pakko" antaa rahaa, jos asiakas vaatii ja osaa muotoilla vaatimuksensa oikein. Lisäksi lähes jokaiselta asiakkaalta saa kuulla uhkauksia ja haistatteluja. Esim jos sanot että jää asunnottomaksi jos ei saa johonkin hemmetin kalliiseen kämppään vuokrarästejä/vuokria, aikalailla pakko on antaa sitä rahaa. Reseptilääkkeet saa jo perustoimeentulotuessa ilmaiseksi. Kaikki asumislaskut ilmaiseksi. Julkisen puolen terveydenhuolto ilmaiseksi, jopa helvetin kallis hammashuolto. Silmälasit ja passikin päälle. Me yhteiskunnan verovaroilla kustannetaan nuo kaikki. Ja käteenkin pitäisi jäädä ruokaan yms melkein 500 niillä sossun asiakkailla! Ilmeisesti pitää kaikkien pienituloisten hakea se sossuntuki, kun siihen niin kovasti kannustetaan. Ja se vielä, että ei ihme jos kaikki kallistuu kun puoli suomea saa verovaroista rahat elämiseen tekemättä mitään. Ei ole väliä kuinka paljon asunto maksaa koska sossu maksaa. Haloo? En voisi olla sosiaalityöntekijä päivääkään, sillä en kestäisi sitä että pitäisi antaa kaikenmaaimman uiveloille ilmaiseksi rahaa enemmän kuin he oikeasti tarvitsisivat. Tottakai ihan oikeat lyhytkestoiset toimeentulotukitarpet ymmärrän, mutta suurin osa kuulema on elämäntapa-asiakkaita.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sossusta enää saa rahaa?

Vierailija
2/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säästöjä on paljon, perustoimeentulotukea ei tipu. Tai jos kaikki tulot menevät esim velkojen maksuun. Mutta sitten kelasta ohjataan asiakas vain kunnan sosiaalityöntekijälle, ja hän myöntää tuen.

Mun mielestä typerää pompottelua, kun tuki myönnetään kuitenkin. Kyllähän tässä vähän kyynistyy, kun tuntuu et jos kerran sossun asiakkaaksi alkaa niin siellä ollaan loppuelämä. En mäkään taida tätä alaa kauaa jaksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa, täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea. Ensin pitää olla haettuna perustoimeentulotuki kelasta. Ei ole väliä onko päätös kielteinen vai myönteinen, voit siihen päälle hakea täydentävää tai ehkäisevää kunnasta, josta sitä ilmeisesti myönnetään liian helposti. Eli jokatapauksessa sen rahan saa aina.

Vierailija
4/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on siirtynyt Kelaan, joten provoti prov vaan.

Suomi nyt toistaiseksi on yhteiskunta, joka pitää huolta heikoistaan.

Mikähän ap:n ratkaisu olisi näiden ihmisten kohtaloksi? Kadulle, kyllä kuolo korjaa, vai kuula kalloon, tapahtuu nopeammin?

No, älä huoli. Kyllä meitä lait ohjaa. Ei sitä rahaa jaeta holtittomasti, vaikka sinulla sellainen kuva kumminkaimanveljenpojan luokkakaverin isästä olisikin.

Vierailija
5/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on siirtynyt Kelalle vuoden alusta. Enää harkinnanvarainen tulee sosiaalitoimen kautta. Ja jos et saa perustoimeentulotukea, niin harvoin tuohon harkinnanvaraiseenkaan on oikeutta.

Kaikki yhteiskunnan vapaamatkustajat pitäisi viedä Siperiaan. Vituttaa suoraan sanottuna käydä töissä ja maksaa hirveästi veroja kun yhteiskuntamme elättää näitä elämäntapaluusereita. Totta kai väliaikaisesti apua tarvitsevia pitää tukea mutta ne ketkä eivät edes yritä ikinä mitään, ei tulisi tukea. Ja tässäkin tulee tietysti poissulkea sairaat ja sellaiset ihmiset joilla ei ole kapasitettia huolehtia itsestään.

Vierailija
6/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni on kyynistynyt. Veikkaan et älyttömän harva on mikään kiltti enkeli sillä toisellakaan puolella pöytää

Vierailija
7/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä enää maksa veroja Suomeen. En voinut hyväksyä sitä mihin verorahojani käytettiin.

Tehkää muutkin sama jos ajattelette samoin. Konsteja löytyy, Viro nyt lähinnä.

Vierailija
8/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on siirtynyt Kelaan, joten provoti prov vaan.

Suomi nyt toistaiseksi on yhteiskunta, joka pitää huolta heikoistaan.

Mikähän ap:n ratkaisu olisi näiden ihmisten kohtaloksi? Kadulle, kyllä kuolo korjaa, vai kuula kalloon, tapahtuu nopeammin?

No, älä huoli. Kyllä meitä lait ohjaa. Ei sitä rahaa jaeta holtittomasti, vaikka sinulla sellainen kuva kumminkaimanveljenpojan luokkakaverin isästä olisikin.

Näytän kuitenkin tietävän enemmän asiasta kuin sinä. Kyllä toimeentulotukea saa edelleen kunnasta. Ainoastaan PERUSTOIMEENTULOTUKI siirtyi kelalle.. ja tiedän millä perusteilla tukia myönnetään ihan siellä töissäolevien tuttujen takia, joten tiedän että sossusta sitä saa edelleen aika höllästi. Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää esim jos asiakasta uhkaa pitkäaikainen toimeentulotukiasiakkuus, syrjäytyminen tms. Tällä perusteella voidaan maksaa jokin toimeentulotukeen liittyvä suurikin meno vaikka asiakkaalla oiskin sattunut (huume)velkojen maksua tai vastaavaa, johon omat tulot menneet. Tätä kutsutaan "harkinnaksi". Tutustuppa itse aiheeseen enemmän.

Ap

Vierailija
9/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee toimeentulotukityötä, mutta sosiaalityötä kuitenkin. Todellakin työssä kyynistyy, ja koska en haluaisi tämän piirteen lisääntyvän itsesni lainkaan, suunnittelen koko ajan alanvaihtoa. Joka päivä v*tuttaa. Asiakkaille ei riitä mikään, vaatimukset kasvavat sitä mukaa kun jotain saavat, ja jos eivät jotain saa, kantelevat "viranomaisen huonosta käytöksestä". Täysin yhteiskunnan varassa elävät ihmiset ovat olevinaan kuninkaita, joiden toiveita me pitkän koulutuksen läpikäyneet sitten toteutamme. Olen sitä mieltä, että heikoimmassa asemassa olevia henkilöitä tulee sivistysvaltiossa auttaa, mutta kohtuus kaikessa. Erityisryhmien "positiivinen syrjintä" on mennyt jo niin yli, että tasa-arvoisuus suhteessa muihin ihmisiin alkaa olla koetuksella.

Vierailija
10/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä enää maksa veroja Suomeen. En voinut hyväksyä sitä mihin verorahojani käytettiin.

Ihanaa kun maksat Viron toimeentulotukea heidän tarvitsemilleen kansalaisille. Olet niin hyvä ihminen. <3

Vierailija
11/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä media vähän huijaa kansalaisia siinä, kun luo kuvaa siitä että Suomessa voisi olla köyhä ja joillakin voisi olla vain muutama kymppi viikossa käyttää elämiseen. Toimeentulotukea saa lähes aina. Asunnotonkin saa sen n sata euroa viikossa (reilut 400e/kk) käyttöön, toimeentulotukiasiakkaana lääkeetkin ja terveydenhuollon saa ilmaiseksi joten niihin tuota rahaa ei tarvitse käyttää.

Sensaatiohakuisia ja valheellisia sellaiset otsikot, joissa väitetään että joillain elämiseen jää viikossa vaikka vain parikymppiä. Silloin ihmisellä täytyy olla omaisuutta ja säästöjä jemmassa minkä takia ei toimeentulotukea saa.

Vierailija
12/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun maksat Viron toimeentulotukea heidän tarvitsemilleen kansalaisille. Olet niin hyvä ihminen. <3

Kiitos luonnearviosta.

En maksa kyllä Viroonkaan mitään. Kaikki jää itselle. Tippiä voin joskus antaa.

Vierailija
13/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onhan se vähän niin, että toiset tekevät hikihatussa töitä, että saataisiin ihmiset töihin elättämään itseään ja sitten sossu pilaa kaiken. Mitä järkeä on jakaa joillekin kaikki siis kaikki ilmaiseksi: merkkivaatteet, puhelimet, ruoka, asuminen, harrastukset jne. Mikä motivaatio ihmiselle jää enää mennä töihin, kun ei ole minkäänlaista porkkanaa tiedossa? Ponnistelussa ja tavoitteissa ei ole mitään järkeä kun kaiken saa muutenkin. Todellisia väliinputoajia on pienillä palkkatuloilla sinnittelevät lapsiperheet ja väliinputoajat. Ne, jotka elää kokonaan yhteiskunnan tuilla ja ovat erityisporukkaa - heillä ei ole hätäpäivää. 

Vierailija
14/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyppii nämä vihanlietsojat täällä netissä! Olen oikeasti töissä sosiaalipuolella (nyt lastensuojelussa, aiemmin aikuispuolella) eikä tulisi mieleenkään kadehtia toimeentulotuen asiakkaita. Rahaa ei tule kuin manulle illallista, harkinnanvaraista ei heru kaikkeen mitä keksii pyytää jne. Älytöntä myllyttää tuommoista, kun toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto ja ne ihmiset ovat oikeasti todella huonossa tilanteessa. Muistutan myös, että jos meillä ei pidettäisi perustoimeentulosta huolta, lusääntyisi rikollisuus hyvin nopeasti. Maksan mielelläni veroja siitä ilosta, että lapseni voivat kulkea itsenäisesti kouluun tai että voin pysähtyä punaisiin valoihin ilman, et tarvitsisi pelätä ryöstetyksi tulemista tai että ei tarvitse asua asemiesten vartioimilla asuinalueilla.

Vierailija
15/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se musta vähän väärin se laskukaava siinä. Jos olet työssäkäymällä säästänyt vaikka muutaman tonnin asuntoon ja sairastut, ne säästöt menee sinne. Turhaa säästit. Mutta jos sattuu että olet juuri silloin työtön etkä ole säästänyt, saat toimeentulotuesta kaiken. Tavallaan toimeentulotuki asiakas voi saada ilmaiseksi sairastuttuaan aivan hemmetisti tonneja, eikä niitä tarvitse maksaa takaisin. Onhan se toki sattumaa, jos satut sairastumaan työttömänä ja varattomana. Mutta kun ajattelee että joku on työssäkäymällä raatanut säästöjä kasaan, ja jos ne menevät sairastamiseen se on voivoi. Toimeentulotukiasiakkaalla ei ole sairastamisen sattuessa hätäpäivää eikä mene omasta pussista mikään. Toimeentulotuki pitäisi maksaa mielestäni aina takaisin.

En tiedä. Mua ahdistaa tämä skenaario, pitäisi kai ottaa joku sairastumisvakuutus mutta nekään ei välttämättä kata kaikkea.

Vierailija
16/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalipuolen asiakkaanakin kyynistyy helposti nimittäin kohtelu ei ole aina tasapuolista. Jotkut saa helpommin jotain apuja kuin toiset. Joillekin asiakkaille mennään kirjain kirjaimelta pykälien mukaan eli mitään ei anneta mutta jotkut tuntuvat saavat aika helpostikin sen mitä vain pyytävät. Ja nyt en puhu perustoimeentulosta joka pitäisi olla kaikille sama. Huvittavaa kylläkin että siinäkin on ollut eroavaisuuksia paljonkin silloin kun perustoimeentulotuki tuli sossuta eikä Kelalta. Otetaan nyt esimerkkinä että opiskelijan opinotuki on otettu huomioon joillain tuloina (siis silloin kun opiskelija asuu vanhempien luona ja vanhemmatkin saavat toimeentulotukea) ja sitten joillain sitä ei ole otettu huomioon eli nuo perheet ovat saaneet sen n. 97€ ylimääräisenä perustoimeentulotuen päälle.

Kyllä näitä aina tulee esiin kun ihmiset puhuvat keskenään miten heille on päätöksiä laskettu. Tuntuu myös että siinä miten on sovellettu opiskelijoiden velvollisuutta ottaa opintolainaa silloin kun on yli 18-vuotias on vaihdellut. Joku työntekijä on heltynyt siihen että tälle nuorelle on laskettu oma toimeentulotuki ilman että joutuu ottamaan lainaa ja velkaantumaan ja joillekin toisille mennnään ihan sääntöjen mukaan jolloin 18-vuotiaan on pakko ottaa lainaa kattaakseen omat elinkustannukset vaikka vanhempi tai vanhemmat olisivat itse toimeentulotuella. Ja tarkoitan nyt sellaisia tilanteita jolloin nuo kummatkin ovat täysin vertailtavissa eli ovat ammatillisessa koulutuksessa (lukiolaisten ei tarvitse elää lainalla) ja ei ole luottotietoja mennyt. Silti jotkut ovat ihmeellisesti saaneet toimeentulotukea eikä heitä ole velvoitettu lainaa ottamaan. Vähän oudolle tuntuu että jotkut joutuvat ja jotkut eivät. Esim. oman poikani kavereista varsinkin maahanmuuttajakaverit eivät ole joutuneet ottamaan lainaa opintojensa aikana ja ovat saaneet toimeentulotukea. Sitä en tiedä onko heiltä kaikilta sitten luottotiedot menneet, en usko. Toivottavasti asia ei ole mennyt niin että kun sanotaan että uskonto kieltää lainan tms. niin sitä ei ole ollut pakko ottaa?

Vierailija
17/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalipuolen asiakkaanakin kyynistyy helposti nimittäin kohtelu ei ole aina tasapuolista. Jotkut saa helpommin jotain apuja kuin toiset. Joillekin asiakkaille mennään kirjain kirjaimelta pykälien mukaan eli mitään ei anneta mutta jotkut tuntuvat saavat aika helpostikin sen mitä vain pyytävät. Ja nyt en puhu perustoimeentulosta joka pitäisi olla kaikille sama. Huvittavaa kylläkin että siinäkin on ollut eroavaisuuksia paljonkin silloin kun perustoimeentulotuki tuli sossuta eikä Kelalta. Otetaan nyt esimerkkinä että opiskelijan opinotuki on otettu huomioon joillain tuloina (siis silloin kun opiskelija asuu vanhempien luona ja vanhemmatkin saavat toimeentulotukea) ja sitten joillain sitä ei ole otettu huomioon eli nuo perheet ovat saaneet sen n. 97€ ylimääräisenä perustoimeentulotuen päälle.

Kyllä näitä aina tulee esiin kun ihmiset puhuvat keskenään miten heille on päätöksiä laskettu. Tuntuu myös että siinä miten on sovellettu opiskelijoiden velvollisuutta ottaa opintolainaa silloin kun on yli 18-vuotias on vaihdellut. Joku työntekijä on heltynyt siihen että tälle nuorelle on laskettu oma toimeentulotuki ilman että joutuu ottamaan lainaa ja velkaantumaan ja joillekin toisille mennnään ihan sääntöjen mukaan jolloin 18-vuotiaan on pakko ottaa lainaa kattaakseen omat elinkustannukset vaikka vanhempi tai vanhemmat olisivat itse toimeentulotuella. Ja tarkoitan nyt sellaisia tilanteita jolloin nuo kummatkin ovat täysin vertailtavissa eli ovat ammatillisessa koulutuksessa (lukiolaisten ei tarvitse elää lainalla) ja ei ole luottotietoja mennyt. Silti jotkut ovat ihmeellisesti saaneet toimeentulotukea eikä heitä ole velvoitettu lainaa ottamaan. Vähän oudolle tuntuu että jotkut joutuvat ja jotkut eivät. Esim. oman poikani kavereista varsinkin maahanmuuttajakaverit eivät ole joutuneet ottamaan lainaa opintojensa aikana ja ovat saaneet toimeentulotukea. Sitä en tiedä onko heiltä kaikilta sitten luottotiedot menneet, en usko. Toivottavasti asia ei ole mennyt niin että kun sanotaan että uskonto kieltää lainan tms. niin sitä ei ole ollut pakko ottaa?

Työskentelen itse näiden asioiden parissa, ja voin sanoa että työntekijää se ahdistaa ja v*tuttaa myös, että jossakin asiassa voidaan tehdä miten sattuu, saa siinä työntekijäpuolen edustajana sitten kaiken kuran niskaan kun osalle tehdään aivan outoja päätöksiä. Vaikka itse hoitaisi oman osuutensa työstä tasapuolisesti ja hyvin, kirjavat säännöt voi sallia työkaverin tehdä "mitäsattuu-päätöksiä". Liian raskas ala mulle, luulin että itse voisin työntekijänä tehdä epätasa-arvolle jotain mutta nähtävästi en.

Viittaan suurimmilta osin lakien laatijoihin. Heillä on se valta tehdä tästä maasta joko epätasa-arvoisempi tai tasa-arvoisempi.

Vierailija
18/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa, täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea. Ensin pitää olla haettuna perustoimeentulotuki kelasta. Ei ole väliä onko päätös kielteinen vai myönteinen, voit siihen päälle hakea täydentävää tai ehkäisevää kunnasta, josta sitä ilmeisesti myönnetään liian helposti. Eli jokatapauksessa sen rahan saa aina.

Ei saa aina. Jokaisella sostt on könttäsumma harkinnanvaraiseen tukeen vuotta kohden, jota kyseinen työntekijä ei saa lisää, joten myönnetyt tuet on harkittava oikeasti tarkkaan. Eri asia sitten nämä menot jotka saa aina, jos kriteerit täyttyvät. Muistaakseni esimerkiksi ne silmälasit maksetaan vasta vuoden sossuasiakkuuden jälkeen ja uudet saa aikaisintaan 3 vuoden päästä.

Sinne vain sossuun myös ruinaamaan jos näet sen tarpeelliseksi ja olet oikeutettu tukeen. Toimeentulotuki on kuitenkin kaikille, niin itse kyynistyn lähinnä ihmisistä jotka kokevat tarvetta valittaa asiasta jatkuvasti ja leimata toimeentulotukiasiakkaita.

T. Sosiaalialalla töissä, mutta en sossussa

Vierailija
19/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa aina. Jokaisella sostt on könttäsumma harkinnanvaraiseen tukeen vuotta kohden, jota kyseinen työntekijä ei saa lisää, joten myönnetyt tuet on harkittava oikeasti tarkkaan. Eri asia sitten nämä menot jotka saa aina, jos kriteerit täyttyvät. Muistaakseni esimerkiksi ne silmälasit maksetaan vasta vuoden sossuasiakkuuden jälkeen ja uudet saa aikaisintaan 3 vuoden päästä.

Sinne vain sossuun myös ruinaamaan jos näet sen tarpeelliseksi ja olet oikeutettu tukeen. Toimeentulotuki on kuitenkin kaikille, niin itse kyynistyn lähinnä ihmisistä jotka kokevat tarvetta valittaa asiasta jatkuvasti ja leimata toimeentulotukiasiakkaita.

T. Sosiaalialalla töissä, mutta en sossussa

En ole tuo kelle vastaat. Tässäkin ne käytönnöt vaihtelee kunnittain. Joissakin sitä tukea saa höllemmin. Sinulla on kokemus ilmeisesti yhden kunnan toiminnasta..

Itse olen opiskeluaikana saanut toimeentulotukea, ja taloudellinen tilanteeni oli silloin hyvä. Tukea sai helposti. Nyt kun olen itse työntekijä-puolella, koen että elämäni on paljon raskaampaa eikä taloudellinen tilanne ole kohentunut siitä kun olin tiskin toisella puolelka. Kyllähän se katkeroittaa, että tiskin tällä puolen saa kaiken paskan niskaan ja joutuu kokemaan henkistä painetta ja kiusaamista asiakkaiden puolelta. Todellisuudessa se rahamäärä mikä itsellä kuussa jää käteen, ei paljon poikkea siitä mitä toimeentulotukiasiakkailla jää. Joten katkeroittaahan se. Lisäksi joudun itse ostamaan juuri vaikka nuo silmälasini samalla kun rustaan asiakkaille ilmaisia silmälaseja. Asiakkailta saa vielä haukut päälle, miksi päätöksen tekemisessä kesti edellisen kahden päivän sijaan kolme jne uhkailut viedä oikeuteen jne jne jne.

Tämäkin on eräänlainen kannustinloukku, ei kannusta paljon tehdä työtä tällä puolen tiskiä.

Vierailija
20/21 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tällaiset keskustelut vain muistuttavat että pitäisi jaksaa hakeutua toiselle alalle. Tuntuu, että minusta on tullut samanlainen ihmisraunio kuin asiakkaista. Ja voisin kuitenkin päästä muuallekin töihin. Pitää yrittää jaksaa hakeutua edelleen muualle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi