Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisiko joku selittää mulle, mistä on kyse translain sterilisaatiopakosta?

Vierailija
01.07.2017 |

Kun itse olen kuvitellut, että jos sukupuoli korjataan, niin miehen kropasta lähtee automaatisesti kivekset pois ja naiselta vastaavasti kohtu ja munasarjat. Sitten hormonihoidoilla annetaan halutun sukupuolen ominaisuudet. Ei kai kenestäkään miehestä voi tulla naista, jos sillä on toimivat kivekset? Siis eikö tämä ns sterilisointi ole ihan korjausprosessiin kuuluva juttu? Ja jos vieraita hormoneita kovasti syö, niin ei kai niistä jätetyistä sukuelimistä voi vauvoja ilmestyä? Vai?
Asiallsiset vastaukset, kiitos.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miettikää sitä lasta jolle myöhemmin selviää että äiti onkin isä eiku miten sen meni, isä onkin äiti vai miten se nyt on?

Lapselle voi selittää alusta asti kuten asia on. Kun aikuiset suhtautuvat siihen normaalina asiana, se on luultavasti näin sille lapsellekin. Lapsella ei ole samanlaisia ennakkoluuloja ja odotuksia kuin aikuisella. Lapset osaavat yleensä ottaa asiat paljon paremmin.

Vierailija
22/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kai oikeutta muuttaa juridinen sukupuolensa pelkällä ilmoituksella, eli siis kuka tahansa pystyisi halutessaan vaihtamaan etunimensä ja hetunsa virallisesti, ilman nykyään pakollisia transpolin tutkimuksia, hoitoja ja vaatimusta lisääntymiskyvyttömyydestä.

Kenelle tästä olisi jotain haittaa? Tuskin kukaan moiseen huvikseenkaan ryhtyisi, sukupuolen normista rajusti poikkeava ulkomuoto on yhä kuitenkin melkoinen stigma. Ja eihän esim. etunimen vaihtaminen nykyäänkään ole mikään "kännissä ja läpällä" tapahtuva asia.

3

Tuo sukupuolen vaihtaminen ilmoituksella olis kyllä aika pop!

Mä vaihtaisin samantie sukupuoleni viikon ajaksi naisekai ja kävisin tarkastaan naisten pukkarit elixialla :D

Ja sitten kun mut lopulta raahattais väkisin pihalle, niin voi jumalauta sitä uhriutumista ja huomiota hyysärissä :DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kai oikeutta muuttaa juridinen sukupuolensa pelkällä ilmoituksella, eli siis kuka tahansa pystyisi halutessaan vaihtamaan etunimensä ja hetunsa virallisesti, ilman nykyään pakollisia transpolin tutkimuksia, hoitoja ja vaatimusta lisääntymiskyvyttömyydestä.

Kenelle tästä olisi jotain haittaa? Tuskin kukaan moiseen huvikseenkaan ryhtyisi, sukupuolen normista rajusti poikkeava ulkomuoto on yhä kuitenkin melkoinen stigma. Ja eihän esim. etunimen vaihtaminen nykyäänkään ole mikään "kännissä ja läpällä" tapahtuva asia.

3

Tuo sukupuolen vaihtaminen ilmoituksella olis kyllä aika pop!

Mä vaihtaisin samantie sukupuoleni viikon ajaksi naisekai ja kävisin tarkastaan naisten pukkarit elixialla :D

Ja sitten kun mut lopulta raahattais väkisin pihalle, niin voi jumalauta sitä uhriutumista ja huomiota hyysärissä :DD

Suosittelisin itseasiassa kokeilemaan, jos se vain olisikin mahdollista - toisi nimittäin hyvin perspektiiviä miten v*ttumaisia, turhia ongelmia tulee eteen kun hetu (tai nimi tai molemmat) ei vastaa ulkonäköä :D

Noh, oikeastihan siis hetun vaihtaminen on tällä hetkellä todella epäkäytännöllistä muutenkin, ei siihen riitä pelkästään maistraattiin raahautuminen oikeiden lappusten kanssa (joiden hankkiminen on kokonaan eri tarina sekin), vaan täytyy parhaimmillaan anoa kaikki henkilöllisyystodistuksista alkaen uusiksi ja tapella Kelan ja terveydenhuollon ja ties minkä laskuttavan tahon kanssa kuukausiakin, että saisi sen hetun päivittymään oikeaksi kaikkialle.

Mikäs sen ihanampaa kun joutua koko ajan selittämään sukupuoli-identiteettiäsi satunnaisille, epäilevästi tuijottaville asiakaspalvelijoille! Puhelimessa vielä hankalampaa kun kasvotusten, kun ääni ei vastaa hetua ja ei voi edes todistuslappuja lätkiä pöytään.

Vierailija
24/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, jossain kohtaa tämäkin keskustelu oli jo 3 sivua pitkä..

Minä kurhoitin, että minun on hyvin vaikea ymmärtää, että mies haluaa olla maha pystyssä ja synnyttää. Ja myös se, että nainen haluaa toimivat kivekset ja peniksen, joilla siittää. Minun on vaikea ymmärtää, että halutaan niin kovasti sellainen kokemus, joka on ehdottomasti rajattu/sidottu biologiseen sukupuoleen. Siis siihen ihan väärään ja ahdistusta ja mt-ongelmia aiheuttavaan väärään sukupuoleen.

En voi ymmärtää. Suunnilleen sama, jos ihminen kokisi olevansa homoseksuaali, mutta haluaisi ehdottomana vaatimuksenaan heteroseksiä.

Vierailija
25/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kurhoitin, että minun on hyvin vaikea ymmärtää, että mies haluaa olla maha pystyssä ja synnyttää. Ja myös se, että nainen haluaa toimivat kivekset ja peniksen, joilla siittää. Minun on vaikea ymmärtää, että halutaan niin kovasti sellainen kokemus, joka on ehdottomasti rajattu/sidottu biologiseen sukupuoleen. Siis siihen ihan väärään ja ahdistusta ja mt-ongelmia aiheuttavaan väärään sukupuoleen.

En voi ymmärtää. Suunnilleen sama, jos ihminen kokisi olevansa homoseksuaali, mutta haluaisi ehdottomana vaatimuksenaan heteroseksiä.

Enpä voi väittää itsekään ymmärtäväni näiden ihmisten kokemusmaailmaa - mutta edelleen, mitä ihmeen haittaa muka on sinulle tai minulle tai yhtään kenellekään siitä, jos joku tekee lapsia "väärän" sukupuolen vermeillä?! Kyllä erilaisilla ihmisillä on ihan yhtälailla oikeus olla ja elää kuin muillakin. Asian kauhistelu ja vouhkaaminen ei sitä muuksi muuta.

Vierailija
26/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma on myös se, etteivät kaikki terveydellisistä syistä voi käydä hormoni- tai leikkaushoitoja läpi, joten eivät siis nykylain mukaan pysty korjaamaan juridista sukupuoltaan.

Vierailija
27/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkosterilisaatiossa on kyse siitä, ettei transsukupuolinen saa vahvistettua juridista sukupuoltaan ennenkuin on käynyt kaikki hoidot läpi eli myös steriloitu. Yleensä tässä vaiheessa väärällä juridisella sukupuolella eläminen on jo hankalaa, kun hormonihoitojen jälkeen näyttää mieheltä/naiselta. Hoidot jää helposti saamatta, jos tutkimusjaksolla ilmaisee että haluaisi pitää lisääntymiskykynsä. Joskus pelkkä lapsitoivekin koetaan epäilyksenä sukupuoli-identiteetistä - ikäänkuin transsukupuolisilla ei voisi olla luonnollista lisääntymisviettiä. Todellisuudessa siitä ei olisi mitään haittaa että transsukupuolinen saisi vaihtaa juridisen sukupuolensa, mutta pitää lisääntymiskykynsä joko kokonaan tai siihen asti että lapset on hankittu tai päättänyt ettei varmasti halua lapsia, mutta yhteiskunta vain kokee hämmentävänä ajatuksen että mies voisi synnyttää tai nainen siittää, ja siksi laki on mitä on.

Esimerkiksi minä menin transtutkimuksiin nuorena, koska hoitojen lopputulos on parempi mitä aikaisemmin ne aloittaa. Jouduin siis myös tekemään liian nuorena lopullisen valinnan siitä haluanko koskaan lapsia. (adoptiokaan ei ole kovin yksinkertaista transihmisille niillä diagnooseilla) Vaihtoehtoni siis oli:

a) tehdä lapset sillä sekunilla, liian nuorena ja tietämättä haluanko todella sitä, ja jatkaa sitten hoitoja

b) kieltäytyä pakkosteriloinnista, ja menettää mahdollisuudet hoitoihin ja juridisen sukupuolen vahvistamiseen, mutta pitää lisääntymiskyky jos sitä joskus tarvitsen

c) suostua pakkosterilointiin, jotta saan loput hoidot ja juridisen sukupuoleni vahvistettua, mutta myös tehdä valinta siitä etten voi koskaan saada lapsia vaikka joskus tulevaisuudessa haluaisinkin.

Menin sitten c:n mukaan, kuten suurinosa. Painotan sitä ettei suurinosa transihmisistä ole moksiskaan tuosta leikkausten ohella tehtävästä sterilisaatiosta. He ikäänkuin kokevat olevansa synnynnäisesti lapsettomuudesta kärsiviä - koska transmies ei voi siittää, eikä transnainen synnyttää - ja oppivat elämään asian kanssa. Kaikki ei edes halua lapsia. Mutta minusta ei ole eettistä sivistysvaltion toimintaa pakottaa/kiristää ketään sellaiseen. Se että kehitysvammaisten ja mielisairaiden steriloinnista luovuttiin oli ihmisoikeuskysymys, miksei siis tämäkin.

Vierailija
28/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää paljoa kelailua vaadi, jotkut ei halua olla kumpaakaan sukupuolta vaan heidän identiteetti on jossain sukupuolten välissä, toinen syy voi olla halu saada biologisia jälkeläisiä.

Vierailija
29/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, että sukusoluja voi pakastaa ja siten säilöä. Ne pitää (pitäisi) tuhota ennen kuin voi juridisesti vaihtaa sukupuolensa toiseksi. Tässähän ei ole mistään muusta kyse kuin kiusan aiheuttamisesta ja mahdollisesti ymmärtämättömyydestä. 

Vierailija
30/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita paksuina olevia/olleita transmiehiä runsaastikin. Muutama vuosi testosteronia ei tee steriiliksi. Jos hormonin ottamisen lopettaa, menkat alkavat. Läheskään kaikki transut eivät syystä tai toisesta mene leikkauksiin.

Yleisin syy lienee se, että alapääkirurgiassa on kyse suuresta ja vaarallisesta leikkausten sarjasta, joka aiheuttaa hyvin usein mm. tunnottomuutta (seksuaalisen tunnon menettämistä kokonaan), virtsaamisongelmia, komplikaatioita ja jopa kuolioita. Riski on suuri verrattuna siihen että ehkä saa sukupuolielimen, joka on ulkomuodoltaan "hieman sinnepäin", eikä toimi kunnolla. Monet mieluummin odottavat että lääketiede kehittyy.

Vierailija
31/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä voi väittää itsekään ymmärtäväni näiden ihmisten kokemusmaailmaa - mutta edelleen, mitä ihmeen haittaa muka on sinulle tai minulle tai yhtään kenellekään siitä, jos joku tekee lapsia "väärän" sukupuolen vermeillä?! Kyllä erilaisilla ihmisillä on ihan yhtälailla oikeus olla ja elää kuin muillakin. Asian kauhistelu ja vouhkaaminen ei sitä muuksi muuta.

Samaa mieltä. Olen alkanut kuitenkin miettiä, (en tunne aihetta hyvin), onko mahdollista, että jos lisääntymiskyky on säilynyt, läpikäydyt hormonihoidot ovat jollakin tapaa vielä selvä riskitekijä sikiön terveelle kehitykselle? Onko aiheesta tutkimuksia, onko sterilisointipakko vain jäänne vai voisiko johtua tästä? Jos tiedetään, että läpikäyty hormonihoito vaikuttaa sikiöön, on minusta kyllä hieman itsekästä toivoa lasta. Jos näin ei ole, en tiedä miksi pakko on olemassa...

Vierailija
32/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Olen alkanut kuitenkin miettiä, (en tunne aihetta hyvin), onko mahdollista, että jos lisääntymiskyky on säilynyt, läpikäydyt hormonihoidot ovat jollakin tapaa vielä selvä riskitekijä sikiön terveelle kehitykselle? Onko aiheesta tutkimuksia, onko sterilisointipakko vain jäänne vai voisiko johtua tästä? Jos tiedetään, että läpikäyty hormonihoito vaikuttaa sikiöön, on minusta kyllä hieman itsekästä toivoa lasta. Jos näin ei ole, en tiedä miksi pakko on olemassa...

Transmiehen täytyy raskautuakseen pitää pitkää taukoa hormonihoidoista, jolloin hormonitasot palaavat entiselleen ja kuukautiset palaavat. Tämän ei ole todettu olevan haitallista sikiölle.

Vierailija
33/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transmiehen täytyy raskautuakseen pitää pitkää taukoa hormonihoidoista, jolloin hormonitasot palaavat entiselleen ja kuukautiset palaavat. Tämän ei ole todettu olevan haitallista sikiölle.

Minkä verran tätä on tutkittu? Voi olla aika myllerrys käynnissä, ensin päinvastaiset rankat hormonihoidot ja sitten pitkä tauko hoidoista ja odottaa, että hormonitaso palaa ennalleen. Sitten taas raskauden aikana kehon estroni- ja estradiolitasot lähes satakertaistuvat ja estriolitasot tuhatkertaistuvat normaaliin verrattuna. Synnytyksen ja imetyksen(?) jälkeen taas rankka hormonihoito päälle. Toteutetaanko yksityisellä vai julkisella puolella?

Vierailija
34/34 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transmiehet siis kokevat olevansa ehdottomasti miehiä, ja haluavat miehisen identiteettinsä mukaiset ulkoiset ominaisuudet, hetun ja nimen. Ok. Tähän asti ymmärrän. Sen sijaan en hyvällä tahdollakaan tajua, miten tähän kuvioon sopii omakohtainen raskaus omassa miehiseksi korjatussa kropassa. Noin keskimäärin miehet eivät ole raskaana ja synnytä eikä tällainen ajatus liene koskaan kuulunut miehisen identiteetin ytimeen.