Rikkaat hoi, uskotteko, että olette itse vastuussa taloudellisesta tilanteestanne?
Vai ymmärrättekö, ettei siihen voi aina vaikuttaa?
Kommentit (12)
Siis ei voi vaikuttaa kulutukseen? Kyllä minä olen ihan itse vastuussa siitä, että en tuhlaa rahojani.
Aina voi vaikuttaa omilla valinnoillaan ja tekemisillään. Mutta myös sattuma vaikuttaa. Esimerkiksi sairastumiset ja onnettomuudet voivat tulla yllätyksen jne, mutta yhä ne omatkin valinnat vaikuttaa. Kukaan ei ole täysin sattuman armoilla.
Kuka siitä sitten on vastuussa, naapurin pirjoko?
Tuloihin toki voi tulla ongelmaa pitkillä sairaslomilla tms, mutta menot ja varautuminen on omissa hyppysissä ellei ole edunvalvonnassa.
Keski-ikäinen, keskituloinen, työttömänäkin ollut, nettovarallisuus 260000.
Nuorena uskoin kun homma oli lähdössä käyntiin.
Enää en.
Nyt tiedostan, että osuin saumaan jolloin erääseen suomalaiseen ennennäkemättömän menestyksekkääseen yhtiöön oli kova imu. Pääsin sisään jo koulunpenkiltä. Firmassa oli jatkuvia sisäisiä rekryjä päällä, joten onnistuin nopeasti etenemään. Pääsin vielä mukaan optio-ohjelmaan vaikken iso johtaja ollutkaan.
Tapasin hyvätuloisen naisen tässä työpaikassa.
Myin optio-ohjelman peruja olevia osakkeita merkittävän määrän ns. oikeaan aikaan, koska tarvitsimme käteistä omakotitaloon. Talo on sittemmin realisoitu hyvällä arvonnousulla.
Oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Vaikea nähdä minne tällä hetkellä pääsisi vastaavin, varsin keskimääräisin, valmiuksin yhtä kovaan imuun. Toki olin alusta saakka kova tekemään töitä ja perehtymään asioihin. Mutta siinä mahdollisuuden ilmaantumisessa olin onnekas. Tilaisuus syntyi täysin itsestäni riippumattomista syistä.
Varsinaisesti rikkaaksi en toki itseäni luokittelisi. Ehkä varakkaaksi.
Kyllä mä olen ihan itse vastuussa varallisuudestani, samoin kun olen ollut ihan itse vastuussa huonoista valinnoista jotka ovat johtaneet välillä isoihinkin tappioihin.
Ymmärrän myös ettei siihen voi aina itse vaikuttaa. Kaikkien olisi kuitenkin hyvä oppia erottamaan tekosyyt ja yritteliäisyyden puute ja oikeat vastoinkäymiset.
En usko. Omat rikkauteni ovat ihan täysin suvun peruja, ja omilla toimillani ei ole ollut niihin osaa eikä arpaa. Ja nyt siis puhutaan kymmenistä miljoonista. Toki ulospäin annan kuvaa että omalla ahkeruudella ja älyllä nämä on tehty, mutta totuus on kovin toisenlainen.
Kuka on vastuussa siitä, että olen ahkera, säästäväinen ja osaan sijoittaa varojani? jos siis en ole tästä itse vastuussa, niin ketä voin kiittää?
Suurimmaksi osaksi kaikkien rikkaudet on hyvää tuuria, on ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan, toki pitää itse tajuta vielä tarttua tilaisuuksiin kun niitä tulee ja pyrkiä olemaan oikeissa paikoissa oikeisiin aikoihin, mutta aina se ei vaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmaksi osaksi kaikkien rikkaudet on hyvää tuuria, on ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan, toki pitää itse tajuta vielä tarttua tilaisuuksiin kun niitä tulee ja pyrkiä olemaan oikeissa paikoissa oikeisiin aikoihin, mutta aina se ei vaan onnistu.
Mun miehellä on hemmetin hyvä tuuri, kun se saa joka päivä olla oikeaan aikaan oikeassa paikalla klo 5.30 maksamassa laskuja ja tekemässä paperihommia ennen kuin siirtyy klo 7 tekemään töitä. Seuraavan kerran oikea aika ja paikka ovatkin klo 19, jolloin saatamme tavata toisemme. Mutta rahaa riittää, kiitos hyvän tuurin. Työnteolla ei onnneksi ole mitään yhteyttä verotettaviin tuloihin.
Kyllä ja ei.
Mukana on myös onnea ja hyvää säkää. Mutta omilla valinnoilla on ollut kuitenkin ratkaiseva merkitys. Esim. jos mieheni ei olisi ostanut työpaikkansa osakkeita riskillä niin emme olisi nyt näin varakkaita.
No tuota, kuka muu siitä olisi vastuussa?
Toki myönnän, että minulla, meidän perheellä ja koko lähisuvulla on ollut hyvät "porvarilliset" lähtökohdat, mutta jos rahaa ei osattaisi hoitaa, niin äkkiähän omaisuus olisi tuhlattu. Useampi miljoonakin. Ja ei, en ole miljonääri vielä, mutta saatan joku päivä ollakin. Nautin rahasta ja käytän sitä, mutta myös tienaan hyvin ja harrastan sijoittamista. Vastuu omasta taloudesta on lähtenyt lapsuudesta lähtien. Jaksoin puurtaa koulussa, sain siksi hyvän opiskelupaikan ja aktiivisena työnhakija pääsin työhön heti ja ahkerana olen saanut aina tehdä töitä ja päässyt uralla eteenpäin. Kyllä nämä on ainakin suurimmalta osalta omia valintoja, pieneltä osin hyvää tuuria tai jotain muuta.
Itse olen omaisuuteni kerännyt. Kyllä omaan tilanteeseen vaikutetaan omilla valinnoilla, eikä ulkoistamalla vastuuta siitä yhteiskunnalle.